Marty

I morgon ska jag gå på en stor, arbetsrelaterad middag. Stora rödljus blinkar hysteriskt inför detta. Vinet kommer att flöda. Jag har bara varit nykter i en vecka. Förutsättningarna för att börja dricka är alltså fulländade.
Men jag vill inte.
Jag vill inte.
Om jag tar det första glaset vin i morgon KOMMER jag att supa mig full. Det vet jag.

Hur gör ni andra i dessa situationer? Jag är inte redo att säga: "Nej tack, jag har blivit nykter, för jag är orolig över mitt drickande." Om jag hade landat i en identitet som nykter alkoholist skulle jag säga att jag är det, men jag är inte där än. Jag vet inte vad jag är, om jag måste vara nykter hela livet, hur jag vill definiera min nykterhet inför mig själv. Det enda jag vet är att jag inte vill dricka NU. Jag gjorde testet man kan göra på den här sajten, och fick rekommendationen att vara nykter i 90 dagar. I dag är jag på dag 8! I går övervann jag den svåraste Systemet-utmaningen: inte gå dit fast jag vet att det är stängt i dag. Andra dagar vet jag att det finns möjlighet att gå dit fram till 19, och sedan öppnar det igen nästa dag. Men JAG GICK INTE DIT I GÅR! Jag var nykter!

Jag vill inte förstöra min nykterhet i morgon. Jag vill verkligen inte det. Kanske ska jag säga att jag tar någon medicin som gör att jag inte får dricka? Det är så absurt att behöva förbereda vad som nästan liknar verbalt självförsvar bara för att man vill vara nykter på en middag. Supandet är det normala och den som är nykter är den konstiga.

Hej! Räcker det inte med att säga att du valt att inte dricka för tillfället? Det brukar jag köra med, att jag valt att ta en paus. Det brukar folk tycka är både OK och respektingivande.
Lycka till. ?

Och grattis till dina åtta dagar och ditt beslut att inte handla alkohol igår. Viktiga steg. Beträffande dina funderingar kring hur du ska agera och vad du ska säga på middagen så har vi alla varit där. Jag tror alla har oroat sej över vad man ska skylla på och vad andra ska tänka. I början. Snart lär man sej hantera det. Min erfarenhet är att folk inte bryr sej så mycket som man tror. Var och en har nog med sej själv. Beror lite på sällskapet förstås. Du ska bestämma dej för att vara nykter. Det är prio ett. Ett ”nej tack” kanske räcker? Är det möjligt att skylla på att du kör bil om nån frågar? Inga långa förklaringar, det blir bara konstigt. Man kan säga att man håller upp, tar det lugnt. Inte vill ha. Det är inte klokt att man ska behöva fundera på ursäkter. Att alkoholdrickande ska vara det naturliga.
Med tiden när du blir säkrare på dej själv så blir det naturligt. Det är för övrigt ”inne” att inte dricka alkohol:).
Du kommer att klara detta alldeles utmärkt och sen går du starkare ur det!

AL

Ta vilken lögn som helst. ..läkarbesök..provtagning..pencillin...slagit vad med en kompis...bilkörning...hämta ungar...magkatarr...ibs....huvudvärk....
Allt är tillåtet...tills du landat och vill vara tydlig och sann med din nykterhet.
Lycka till imorgon.