Sandelin

Jag som skriver detta vårdas för närvarande inom slutenvården för mitt alkoholmissbruk. Nu väntar utskrivningen runt hörnet och det finns en stark oro för hur jag ska klara av att stå emot suget, och speciellt i situationer som är påfrestande och framkallar starka flyktkänslor. Vill ha tips från de som lyckas med sin nykterhet om vad som fungerar för att bemästra suget och förbli nykter

Grymt härligt att utskrivning är i antågande, förstår att du är orolig!
Jag blev nykter på egen hand och i början handlade det om att inte försätta mig i situationer där jag kunde trilla dit, körde skarpt på att (jag tror det var bortåt 1-2 månader) undvika en viss person i bekantskapskretsen, att ta en omväg förbi Systembolaget, att inte äta ute på restaurang eller besöka en pub/klubb eller gå dit det förväntad att man brukar alkohol.
Jag talade om att jag slutat dricka till några närstående, det funkade både som en hållhake men också som ett bollplank när suget kom.
Sen skapade jag mig mycket rutiner. Träning, måltider osv.
Jag hade en konkret plan för att hantera suget. När suget kom på dagen skulle jag sticka ut och springa bort det om det fanns möjlighet. I andra situationer kunder jag kolla en serie på Netflix för att skingra tankarna osv. Sen acceptans en tid in i nykterheten vilket jag tror är superviktigt. Att faktiskt tänka ”hej på dig suget. Du får finnas där, men jag kommer inte agera på dig”

Det kanske inte är svinbra tips eller så har du redan tänkt på dom, ville iaf dela med mig och samtidigt passa på att säga att du är grymt stark som tagit hjälp av sjukvården - det skulle jag aldrig ha vågat!
Heja dig!

Om du vill kan du väl skriva några rader om hur du fått hjälp av sjukvården, hur det funkat, om ”programmet” liksom, bara för att jag är nyfiken :)

Härlig lördag önskar jag dig!