Hej Alla,
Ny här, fantastiskt bra inlägg där jag fått möjligheten att inte bara läsa om vardagen för oss alkolister, utan även den andra parten -den som av drabbas av vårt (mitt) handlande.
Jag heter Emil, är 33 år gammal, och försäljningschef i Stockholm, och jag är bannimej alkolist.
Jag har nog haft 10 nyktra dagar senaste året, men sköter mitt arbete till punkt och pricka, jag varken slår eller verbalt utsätter min flickvän för något, har träningskort på SATS.
Rätt vanlig med andra ord...

Jag ska imorgon starta min resa, som nog är livsavgörande.
Vet inte riktigt varför jag skriver detta, kanske bara för att få det på pränt, det jag duckat för i några år nu.
Har någon därute, tips och trixt, hur jag bör göra detta -så släng iväg en kommentar.

Madeleine 83

Vad bra att du hittat hit. Jag är ingen expert men mitt bästa tips är att ta en dag i taget och enbart tänka att du ska vara nykter just denna dag. Efter ett tag försvinner suget och då mår man mycket bättre. Lycka till!

Stingo

- Förbered dig på kamp. Alkodjävulen är en värdig motståndare

- Sätt upp mål för nykterheten. AA föreskriver "en dag i sänder", många andra gillar att tänka 1, 3 eller 6 månader. En del klarar att tänka "för gott" redan fån början. Vad passar dig bäst?

- Då du nått ett mål, så är det inte orsak att börja dricka på nytt, utan sedan kollar du ditt läge och gör ett nytt beslut.

- Häll ut, eller ge bort allt du har hemma!!! Också den goda Cognacen och de dyra vinerna, fast det svider. Du behöver dem inte mera och om du efter en längre paus beslutar att försöka dricka ansvarsfullt, så har du sparat så mycket pengar att du bra har råd att köpa nytt - Det är betydligt längre väg till Systemet än till spritskåpet, då suget faller på.

- Tala med flickvännen och kom överens om att hon kan stöda dig genom att inte dricka hemma. Om hon vill ta ett glas då och då, så kan hon gå ut med vänner.

- Bli aldrig för hungrig, för törstig eller för trött. Hunger och törst är väldigt lätt att förväxla med alkosug. Om du är trött eller less, kan det vara svårt att stå emot

- Se till att du har substitut. Åsikterna är delade om A-fria alternativ (0-öl, 0-vin), en del anser att de triggar suget eller upprätthåller vanan, för andra är de en bra hjälp, som gör att livet kan kännas mera normalt. Men det finns verkligen ingen orsak att göra livet grått. Fixa dig en god drink på t.ex. juice och tonic (med is och citron), när du vill ha en stund på terrassen, eller framför TVn.

- Starka smaker kan hjälpa mot sug. Små mintpastiller? Själv tuggade jag på små bitar färsk chili alla kvällar den första tiden

- Hitta annat att göra de tider du brukar dricka. Motion ger annat att tänka på och en rejäl dos endorfiner. Vad annat ger dig positiva kicks?

- Förbered dig, då du går ut med folk. Vad tänker du säga då det bjuds, på fest, eller om ni äter ute? Ljug friskt om orsakerna till att du inte dricker, om du känner att det behövs.

- Stanna kvar på forumet. Läs och skriv. Vi är många som fått hjälp här.

- Om du inte klarar det själv, så tveka inte att söka hjälp. Det finns också bra mediciner att få

Lycka till

Emil

...Madeleine!
Jag tror ingen av oss är experter, men bara att du svarade ser jag som ett stöd ska du veta!
Hur går det för dig?
Lycka till själv!!

Soff

Supervra att du hittat hit! Det här firumet hjälper :)
Jag är också vanlig, tränar, har jobb som jag sköter, fin relation men är ändå alkoholist.

Det var en aha-upplevelse för mej när jag hittade hit. Ok, det där att alkisar sitter på parkbänken är väl en fördom som de flesta sett igenom men ändå. Jag gömde min alkoholism bakom att jag är en tränande hälsomänniska. Trodde inte att det fanns någon som jag som sprang i veckorna och drack i hemlighet på helgerna men här kryllar det av dem :)

Skriver det här till dej eftersom du liksom jag är mån om att berätta att du är en normal person så här i starten. Vill att du ska veta att vi alla är "normala". Att alkoholmissbruk är en skam är så skevt. Alkohol finns överallt, inte konstigt att man trillar dit om man har den svagheten.

Välkommen, nu är du på väg!! :)

Emil

Tack!!
Det var en hel del jag tror jag faktiskt börjar med redan imorgon.
Vad är din syn/erfarenhet på 0% öl?
Triggar det eller tillfredsställer?

Emil

Tack!!
För mig är det lite tabu, för om jag skulle berätta var jag är försäljningschef skulle nog de flesta bli förvånade, det har med hälsa/träning att göra :-)
Väldigt skönt att höra det du säger, för egentligen ser jag mig som en sund människa, förutom....

Tack, verkligen, för att du kunde fila bort en del av den skam jag känner!

Vändningen

Välkommen till forumet! Som försäljningschef så lär du ha lätt för att sätta personliga mål för att bli kvitt a-beroendet också :)
Är själv inom träningsbranschen en hel del, även om jag inte jobbar specifikt med det, men är en träningsmänniska som också trillade dit i ett alkoholberoende.

Jag är kluven själv över a-fria alternativ, på ett sätt hjälpte det mig att vara nykter och det var gott att få dricka något när suget föll på, men samtidigt höll det kvar lite vid rutiner jag helst ville bryta. Jag har bestämt mig för att dricka upp det a-fria som jag har hemma nu, men sedan ska jag försöka med en period där jag bryter mönstret helt. För mig kändes det som att det blev så lätt att få återfall, det var ju bara att uppgradera promillehalten. Så det är högst individuellt, prova och se. Lycka till och kör hårt!

Emil

Tack för input, har ingen större erfarenhet av alkofria produkter, förutom Cola :-)
Sant, så är det. Mitt liv har de senaste 10 åren gått ut på att sätta mål, men lyckas inte på det personliga.

Håller helt med, Stingo kom med mycket visa råd, du detsamma!

Stingo

Jag dricker gladeligen 0-öl (och 0,5% öl också) och det hade nog varit väldigt mycket svårare för mig att sluta utan dem. Gillar inte söta drycker och vatten blir slött i längden, så jag dricker 0-öl till mat, till bastu och ibland som törstdryck. Tyska är ofta goda och för dem som gillar veteöl, så finns det riktigt goda alternativ på 0-sidan. Numera gillar jag smaken på dem ungefär lika mycket som på vanlig, men saknar variation.

Men, som sagt. Åsikterna går isär och jag kan helt förstå dem som inte tycker att 0-öl är bra. Prova hur det känns för dig.