Hej, vet inte om jag kan få hjälp här. Jag började dricka när jag var 17, har många gånger slutat med minnesluckor o nerspydda kläder. I vissa perioder drack jag varje dag, för att sen ta 1 månads avbrott. Är 29, när jag var 23 fick jag en grav psykisk diagnos. Vilken jag behandlas för, med medicinering och terapisamtal. Förra veckan drack jag Tisdag, Onsdag, Torsdag, Lördag. Denna veckan söp jag mig full i Tisdags så att jag fick minnesluckor och spydde. Jag dricker nästan alltid ensam, så det blir väl inte så mycket konsekvenser av det, mer än några skumma facebook konversationer och emejl som jag får läsa dagen efter för att se vad jag verkligen skrev, då jag inte kommer ihåg dom.

Känner att det är mina psykiska besvär som får mig att dricka dock, alternativet känns alltid så mycket värre. Jag har en konstant katastrofkänsla, och då tar jag till alkoholen. Dagen efter blir mina psykiska besvär vanligtvis hemskt mycket värre och jag är "ur action" hela dagen och kan inte göra nånting. Skulle vilja kunna dricka bara på Fredagen helst, o inte alls lika mycket. Jag dricker vanligtvis 4-5 starköl och 4-5 groggar när jag dricker. Ofta tar jag en enstaka öl någon dag i mellan. Vet i nuläget att alkoholen kommer ta död på mig, men det verkar svårt o få det under kontroll ändå. Jag bryr mig om min hälsa i övrigt och tar god hand om mig. Var hos läkaren för ett tag sen och tog lever prover, vilka va fina. Har sen dess druckit ännu mer. Läkaren föreslog en medicin som heter campral som ska minska suget i mellan gångerna, men vill helst kunna dra ner på det själv. Mina näromstående är även de mycket oroliga över mitt drickande.

Trots att jag spydde och fick minnesluckor i Tisdags gick jag idag och köpte mera öl för resten av veckan och jag känner suget börjar komma tillbaka.

Andreas

Tack alla ni. Jo jag kämpar på, idag fick ja utmana en av min största rädsla o de gick faktiskt bra, så idag e en bättre dag då jag faktiskt mår helt ok. Funderar t.o.m. på o köpa en konsertbiljett. Inga tankar på alkohol.

Andreas

O så va de 1 månad. Ska ja stanna vid stoppstationen eller bara köra rakt förbi o satsa på 5 veckor (2 månader?). Har en bara 1 öl i kylen, jävligt sugen på o dricka den, o lite whisky kvar i flaskan. Haft en rätt kass dag idag, inte mått bra. Fast inte heller sugen på o börja om när det gått så länge, tänker inte hälla ut ölen, men utgångsdatumet e i Juni så de borde va lungt hah. Ska kanske på konsert i slutet av nästa månad, då kommer det bli svårt o hålla sig nykter, kanske borde träna på måttlighet innan dess..

Andreas

Ok, blev 1 öl o 2 whisky ikväll. Toleransen har ökat under mina nyktra veckor så blev lite full, men förhoppningsvis inte tillräckligt för en bakfylla, o inte full nog för o gå till puben så ja kunde göra bort mig. Får bara passa mig nu så ja inte "släppte in djävulen genom bakdörren". Mår rätt dåligt nu, men det va på gång hela dan, så hade nog hänt oavsett. Nej blir vatten för mig resten av kvällen.

etanoldrift

Man måste prova för att se var gränsen går.. Och det har du gjort ikväll.. stryk den här kvällen imorgon och fortsätt på din nyktra väg!
Jag tror att det är med alkohol som med en del mediciner.. Man märker inte skillnaden förän man varit utan (eller provat igen, som i ditt fall med A..)
NU vet du skillnaden.. Och jag tror att du, även om livet kan va både tråkigt och besvärligt, konstaterar att alkohol egentligen inte var det som gjorde skillnaden ;-)
Bamse och styrkekram från en fd "etanoldriven" som numera gått över till sundare alternativ..

Andreas

Tack. Jo man får väl fortsätta på den nyktra vägen. Inte bakfull o de känns skönt. Suget var där idag igen dock. Farsan erbjöd mig en starköl till pizzan, tackade nej o drack 2.25% cider istället. Inte så farligt, men ja får passa mig, aldrig slappna av liksom. E lite orolig för att cidern bara håller igång ett missbruk eller beroende så att säga.

Fortsätt så här Andreas. Det ser i alla fall ut i dina inlägg som att det är bättre nu. Med måendet o med ditt förhållande till alkohol. Kämpa på!

Andreas

Ja. Tror ja tar en nykter helg till, lägga pengarna på annat istället o må bättre. Min terapeut berömde mig för att ja tagit tag i drickandet. Om jag bara kunde ta beslut med, kan inte bestämma mig för om ja ska på konserten i slutet av November. Har skjutit på det beslutet i flera månader nu och tiden börjar rinna ut. Vet ju aldrig hur måendet blir just den dagen. Jaja kanske fel forum för det här hah.

Ja, just på en konsert skulle jag föredra att vara nykter. Finns liksom ingen anledning att dricka då. Har haft fantastiska konsertupplevelser nykter och minns då alltihop. Synd att kasta bort upplevelsen på att vara full. Ja, det var bara mina tankar... Fast jag har velat som du om att dricka el inte dricka i andra sammanhang. Undrar om det är en mognadsprocess. Har då druckit, men väldigt måttligt.

Andreas

Jo men menar att ja inte kan bestämma mig för om ja ens ska på konserten haha, inte köpt biljett än o de e om mindre än en månad. Har inte riktigt tagit ställning till om ja isåfall ska dricka, men jo du har nog rätt, kan vara en klarare upplevelse nykter, vad som helst som får mig att må så bra som möjligt när ja väl e där.

Andreas

Bokade ändå biljetterna, så nu e de bara o ta ställning till om ja ska dricka eller inte. Hade jävligt kul senast när ja drack på en konsert, "dansade", fast kommer knappt ihåg en sång bandet spelade. Har nog aldrig varit nykter på en konsert.

Andreas

Vill önska alla en nykter helg! (eller måttlig för de som väljer det) Jag kör på kranvatten, grymmt underskattad dryck.

Andreas

Vaknade ur en dröm (mardröm?) igår där jag trodde jag vaknade bakfull o hela dagen var förstörd. Men sen vaknade jag på riktigt o pustade ut o de kändes skönt det bara var en dröm. Börjar dock känna för att dricka på den där konserten som kommer. God middag innan med öl t.ex. o sen 1 eller 2 till på konserten, kan bli skönt. Bara det inte blir för mycket. Har varit nykter i över 5 veckor om man inte räknar förra fredagen då ja drack lite. Funderar på o testa me nårra öl nästa helg för o se vad som händer, om ja mår bättre eller sämmre eller likadant. Vet inte om det e farligt att ja tänker så här.

Buzzz

Det fins säkert människor som har haft alkoholproblem som fixar det, men jag tror de är få.
Om jag nu klarar att sluta (igen) så kommer jag att tänka mig för mer än en gång.
Klarade vitt över ett år och begick misstaget att tro att det skulle gå att komma tillbaka måttligt.
Gissa om jag ångrar det försöket? Det slutade med en konsumtion som var värre än innan. :(
Och nu är jag tillbaka på ruta ett, några erfarenheter rikare i och för sig, men det var INTE värt det.

Så, som svar på din fråga: Ja! Det ÄR farligt (var i alla fall för mig).

//Buzzz

Andreas

Var precis o köpte 5 starköl, tänker dricka 3 ikväll. Får absolut inte bli bakfull imorgon. Men står inför ett livsavgörande beslut imorgon som kommer innebära ett stort ansvar o e så jävla nervös. Sen hade ja tänkt o gå tillbaka på den nyktra vägen.

Andreas

Blev inte 3, men inte heller 5. Sov väldigt lätt, som om ja va medveten om allt runtomkring men ända hade ögonen stängda. Inte optimalt.

Andreas

5 öl o 2 whisky på 6 veckor! Ja drack mer på en kväll förr. Önskar alla en nykter helg till efter Onsdagens lilla fylla.