Skrev för första gången här på forumet i slutet av förra veckan...för jag var nyfiken på hur ni andra har försökt att ändra ert beteende när det gäller alkoholen. Fick många bra tips. Men vad gör jag?? Jo, jag försöker göra allt..skriva här, ladda ner appar, lyssna på Alkispodden och har beställt en bok. Det här är jag i ett nötskal...gör det med så många saker...Försöka gå ner i vikt, träna osv osv...Men så insåg jag att jag får fokusera mig på några saker och jag tänker att det är bla att skriva här på forumet..och att ha kontakt med min rådgivare här på nätet. Boken kommer väl så småningom så den har jag tänkt att läsa....men jag behöver mer aktivt tänka en dag i taget...Jag har satt upp så många mål under årens lopp när det gäller alkohol, viktminskning och träning och jag har nog inte lyckats hålla ett enda...det ger mig bara känsla av misslyckande vilket leder till tröstätande och tröstdrickande...Nä så nu får det vara en dag i taget...idag fixar jag det för att Systembolaget är stängt...nästa steg är att klara måndagen...

Ha det gott!!

Jag brukar också köra ”all in” tills det brakar in i väggen.
Här på forumet kan man stanna upp och reflektera.
Du gör så rätt som tar en dag i taget. Lugnt!

En dag i taget fungerar för många, även för mig.
Jag gick in här för att minska mitt drickande från dagligen till helgen. Men genom att tänka "just idag väljer jag att inte dricka" så är jag nu uppe i över 50 dagar, varav 8 helger nykter. Just det där med att "jag väljer" är också viktigt för mig.
Samt forumet här - det ger så mycket styrka att både läsa och att skriva.

Välkommen!

Tack för era svar:)

Fy farao vad jobbigt det är...tänkte en dag i taget är lösningen...men så var det ju inte...Jag känner att jag behöver verkligen bara fokusera på mig själv...men fastnar i tankar på andra..som inte hör av sig...el på släkt som försvann när min syster dog...känner mig väldigt ensam...fastän jag har man och två vuxna barn samt en svärdotter...har ett arbete som jag trivs med där jag lyssnar på andra och hjälper/stöttar andra...jag är så duktig på att hjälpa andra..och jag vet så väl vad jag behöver göra men kommer inte till skott...men jag måste NU pga min hälsa samt att jag vill leva och jag vill leva mitt liv!!
Idag känner jag mig så himla ledsen...

Jag började efter flera års egna försök att sluta dricka. Jag går hos en terapeut. Vi har grävt i obearbetade händelser som jag inte visste betydde något längre. Har också gått igenom traumatiska händelser som splittrat mina föräldrar och syskon. Känns ensamt. Och så jobbet med att hjälpa andra, tunga problemfyllda människor.
Jag har fått en del nya vänner som jag träffar emellanåt men den där stora familjen får jag aldrig tillbaka. Livet har sin gång. Jag har varit och är en grubblare men har fått mycket hjälp av meditation, mindfulness, att stänga av tankarna och våga vara i känslan. Sjunka ned i känslan och låta den vara där. Acceptans.
Kanske du kan testa göra nåt nytt för att förändra tankebanorna, fysiskt aktivitet (träning/yoga?) och meditation? Börja smått med nåt som känns roligt för dig?
Egentligen vill jag inte slänga ur mig massa råd (som man ju själv säkert redan vet) som om det vore enkelt men dessa tips har hjälpt mig.. ?

Tack JoYo för ditt svar!

Jag känner igen mig mycket i din berättelse. Å även om jag vet mycket så är det ändå gott att höra vad som har varit verksamt för andra. Det är ju först nu som jag har vänt mig ett forum där jag möter andra som har/har haft liknande problem.
Jag tror mycket på både fysisk aktivitet och mental träning...jag behöver prioritera mig själv där.

Ha det bra?