Det kommer inget positivt med att jag dricker, absolut inget. Visst kan stämningen höjas en aning, men för det mesta grabbar mina mörka tankar tag i mig och jag mår skit, blir arg på min särbo oavsett om vi träffas eller inte. Igår spårade det totalt, igen, efter en toppen-kväll. ? Jag bara tappade det... saker gick sönder och försvann... jag gjorde illa mig och mår idag riktigt dåligt.

Nu måste en förändring ske, jag har erkänt för min särbo, jag har problem med alkoholen. Var helt säker att han skulle lämna mig efter händelsen igår och det kan väl fortfarande ske. Just nu är han kvar, mest för att han känner ansvar antar jag. Fy bubblan vad dåligt jag mår psykiskt. Dock så känns det lite bra att jag nu sagt det till honom... och han är på mig som tusan, behandlar mig som en alkoholist. Vilket jag inte vill vara förstås.

Mitt problem är att jag dricker ofta och mycket, jag kan dricka hemma själv och jag kan dricka med andra. Normalt sätt så är jag lite återhållsam när jag dricker med andra, men inte med honom. Han som betyder mest av alla vuxna människor, han ger jag mig på och skäller på, skriker och hotar... alltså fy vad jag beter mig dåligt.

Nu vill jag ha 66 kritvita dagar, han ska hjälpa mig har han sagt... men jag har bett honom glömma mig.

Just nu känns allt svart och svårt. Men måste verkligen kämpa, jag är mamma och chef. Jag har människor som förlitar sig på mig... jag kommer räkna ner dagarna i stället för upp. Så börjar på dag 66 idag. Idag är det lätt att vara nykter. ?

Jag kommer även spara pengar varje dag jag är nykter, 100 kr in på ett spar-konto... det är ungefär vad jag dricker för 100 kr per dag i snitt.

Välkommen vita period ?

Milliemus

Precis som om jag skulle skrivit det själv! Förstår dig så väl. All ångest och förtvivlan. För så att göra om det om några dagar igen! Och min sambo får precis allt som finns inom mig och då menar jag all skit! Alla andra som inte betyder något får det lilla bra som finns inuti mig. Konstigt väl? Sjukt! Hoppas din särbo kan ge dig det du behöver framöver och jag kryssar allt jag har för dina 66 dagar ???

Precis så är det, spot on! Alla runt om som inte betyder nåt, får det lilla bra och han får all skit, verkligen all skit. Hur mycket kan en människa ta egentligen? ?

Tack! Håller alla tummar för dig jag med och att du får det stöd du behöver. ?

Känner också igen mig ..andra runtomkring håller jag fasaden inför men t min man säger jag så många tråkiga saker. Tror inte att jag hade stannat kvar om jag skulle levt m mig själv. Å jag sviker mina vuxna barn som är rädd om min hälsa.

Nu har december månad börjat vilket är en utmaning på många olika sätt och vis...men idag klarade jag denna dag??

Lycka till alla som kämpar??

Då är vi väldigt lika i den frågan du, Varafrisk, och jag. Hade gjort slut med mig själv för länge länge sen. I vår relation så finns det historiskt sett ett par år där jag fick vara den som förlät och fick vara lojal, trots att han betedde sig minst sagt dåligt. I det fallet handlade det om upprepad otrohet... så nu är det lite hans tur att ställa upp på mig. Men det ursäktar ju knappast mitt beteende och nu måste det verkligen få ett stopp!

I går var det lätt att vara nykter, idag är en ny dag och dags att påbörja klättrande för att klara av att vara nykter även idag.

Välkommen dag 65 eller 2 beroende på hur man ser det. ??

Det är nu eller för ca 1 timme sen som jag häller upp första glaset, beroende på när barnen somnar. Nu ligger jag i sängen och ska jobba lite. Vet att det är ”förbjudet” att jobba i sängen, men att sitta vid köksbordet är en trigger för att ta sig ett glas, två, tre.... ehhh sex glas? Kan nästan känna en förälskelse pirr när jag vet att jag har en kyld bubbel-flaska i kylen... första klunken, bubblorna i glaset så fint, njuter av det första glaset sen går det snabbt och flaskan är tömd på Max två timmar. ? Virrig och yr går jag och lägger mig, ringer ev honom för att säga gonatt.... Har du druckit? Nääää såklart inte. ? Jag somnat bums och vaknar nästa morgon med urusel sömn enligt min polar ignite.

Men inte i kväll, för i kväll är jag nykter ? Bra jobbat av mig ??

Jag verkligen älskar att vakna nykter! Utan att hjärtat klappar snabbt som tusan, att munnen är som en öken och att ögonen känns som att de ska brinna upp. Älsket till nykterheten är absolut inte lika stark på kvällen när rastlösheten äter mig levande, en dålig och tung dag på jobbet jagar mitt sinne och stressnivån är på Max... hur ska jag hinna allt jag borde hinna? Jobb, städa, läxor, laga mat, hänga med barnen... träna! De kvällar som funkat allra bäst och där det inte funnits utrymme för A att blanda sig i, är när jag schemalagt min kväll;
17-18 matlagning och middag
18-19 läxor
19-20 städa huset
20-21 kvällspromenad
21-22 lägga mig och läsa
Ser jag något jobb här? Näää, det är när jag planerar att jobba på kvällen som risken är som absolut störst att jag trillar dit. Att sitta vid köksbordet med ett glas cava och laptopen öppen, känna lugnet som sprider sig i kroppen när alkoholen hamnar i blodet... så skönt! Men nej, no more, nu är det schema (som på sikt får bli rutiner) som gäller! Inge mer kvällsarbete.

Välkommen dag 64 eller 3. ?

Så härligt att läsa hur motiverad du är! Här inne är det fullt med underbara människor och nu har vi fått en till ! Dvs DU! Alla bidrar och hejjar, alla har olika historier i ryggsäcken, alla kämpar på ett eller annat sätt.

Jag förstår precis när du skriver att man älskar nykterheten när man kliver upp på morgonen, fräsch och klarsynt. Lika mycket förstår jag hur man börjar tänka om på kvällarna när kidsen lagt sig och man får en egen tid. Det blir en diskussion i hjärnhalvorna med dig och The Devil.

Lycka till och ja, som sagt jag hänger också här inne! Kraaam

Humle

Åh! Samma lika här med kvällssuget - vanan av att sätta sig när barnen somnat, hälla upp: skamlugnet som sprider sig som en bläckfisk från magen och utåt: Har egentligen ingen ork, men häller upp lite syntetisk energi i glaset och sen kan jag fortsätta att köra rätt in i kaklet...
Vill inte mer!

Ska ta till mig av ditt kvällsschema!

Jag är med dig i dina 66 dagar ??
Själv är jag på dag sex. Har en fest inplanerad till helgen som ev kan innebära en del alkohol (inte bestämt mig ännu), men sedan skulle jag vilja vara helnykter minst ett år. Kanske för alltid.

Tack Pellis, känner mig välkommen. ? Du har så rätt vad det gäller hjärnhalvornas diskussioner. Än så länge vinner rätt hjärnhalva och jag kommer göra allt för att det ska fortsätta så! ??

Humle - bra beskrivning precis så är det med kvällens vana.... ? Väldigt inpräntad och extremt svår att bryta. Jag tror nånstans på rutiner och att jag ska till vardags kunna bryta gamla mönster med nyskapade rutiner. Kan leva mig in i ditt dilemma om fredagen, själv valde jag alkoholen i lördags (stod inför samma val som du) och det slutade i total katastrof ?

Kom upp en tanke om en öl som ligger i kylen och väntar på att någon ska dricka upp honom... men den lät jag bara glida vidare på en tankevåg och den var borta efter nån sekund. Är fortfarande ordentligt spak efter helgens händelser och skulle gärna grubbla ihjäl mig kring de tankarna. Har dock precis lyssnat på en ljudbok om metakognitiv terapi och där hittat en del bra saker att ta med mig in på denna resa. Att låta tankarna komma och gå, att låta trigger-tankar komma och gå med ett löfte om att tas upp senare under dagen vid grubbel-timmen. Så istället för att älta, tänka igenom, lägga strategier och lösa problem som inte inträffat ännu... så får alla de tankarna snällt vänta till triggertimmen. Fokuserar istället på ljud runt omkring, en tiger som jag skapar i mitt huvud... verkligen användbara tips kan jag tycka! Så nu kör jag grubbel-timme mellan 16–17 när jag åker hem på bussen. ?

Gonatt och bra jobbat, snart är kväll 3 avslutad och därmed även dag 64 ??

Enligt min klocka så har jag sovit jättebra, näst intill optimalt, enligt mig själv så har jag sovit ok. Kunde knappt vakna när klockan ringde 4.45. Jag vaknar alltid två timmar innan kidsen går upp... för att få värdefull egen tid. Nu har jag en fantastisk timme kvar. Jag ska planera min tid i dag och jag ska nog läsa lite.

Som jag skrev igår, fasen vad jag på riktigt älskar att vakna nykter! ❤️ En kopp kaffe, helt tyst i huset och jag ligger och myser i den varma sängen, utan tungt huvud, torr mun och ett bankande hjärta.

Jag vill så mycket, men ska försöka begränsa mig. Detta ska vara mitt fokus-område nu. Det kan vara runstreak som jag oxå vill återinföra, att springa ger mig såååå mycket styrka mentalt och det kan jag behöva. Annars ska jag bara låta allt rulla på framåt, utan en massa mål och utvecklingsplaner. Grubbla en timme om dagen som mest och annars låta tankarna komma och gå.

Idag är det alltså dag 63 eller dag 4, egentligen ingen riktig utmaning ännu... brukar kunna hålla upp åtminstone till onsdagen. Torsdagen är svår, men inte omöjlig, fredag har jag nog klarat nån gång och lördag endast om fredagen varit för hård. Så nu börjar det brännas och utmaningen närma sig. Men i dag är jag nykter och glad. ??

Älskar att få en lugn stund på morgonen. Går också upp långt innan jag måste.

Tycker att du resonerar klokt,en bra förutsättning för att lyckas. Önskar dig en fin dag och lycka till på föröndringsresan.

Kram

Kväll dag 4 eller 63. Inget sug, trots att jag var tvungen att jobba en del i kväll... bra där! ?? Ännu mindre sugen på att dricka blir jag när han, min särbo, ringer och är på lyset efter en middag med ledningsgruppen... ”Har du druckit vin i kväll?” Frågar han lite barskt. Han har tagit på sig ansvaret för att checka av varje kväll. Nä, men det har du... säger jag. Hörs extremt tydligt att han druckit. Men nej nej, det var ju bara en öl... eller två öl.... eller vänta nej ett glas vin till maten, så var det. Eller jag menar vi delade på en flaska så ett glas vin och några droppar extra. ??? Sen svamlar han på om mig och hur trasig jag var innan jag mötte honom, så måste det ha varit! Japp, och hans otrohet fram och tillbaks i nästan två år, det kanske ha bidragit liiiiite, men inte så mycket.... han skäller och svamlar och allt jag tänker är, tack gode gud att jag är nykter och yes vad bra det är att vara nykter. Nykter is the shit liksom och som det känns nu så vill jag vara nykter for ever! ? Särbon vaknar med torr tunga och tungt huvud, helt klart, det var banne mig inte ett glas vin till maten... snarare nån flaska. Jaja, hans bekymmer. ?

Jag vaknar pigg och nykter i morgon, fy tusan va skönt! ??

För ditt pepp Vinäger! Känns verkligen på riktigt som en boost framåt att du tror på mig. ?? Ska ta mig ut i forumet och läsa samt kommentera jag med, men just nu är jag starkt fokuserad på att klara min utmaning helgen. ?

Heja oss som tagit tag i våra problem och jobbar på framåt! ????

Somnade lite senare än vanligt i går och fick inte i hop alla timmar sömn som jag vill ha, men en god reparation av hjärnan och kroppen. Att sova med en pulsklocka är ju rätt spännande när man hoppar i och ur As förtrollning, efter en kväll med A är hjärnan och kroppens återhämtning riktigt kass, samtliga nätter utan A innebär riktigt bra återhämtning. ??

Funderar på att ta upp min runstreak idag, har dock känt mig en aning vissen, lite grus i halsen och lite lätt huvudvärk (kroppen förväntar sig sitt gift förstås) sen i söndagsmorse (årets hemskaste morgonuppvaknande). ?? ska nog släpa med mina träningskläder till jobbet.

I kväll kommer utmaning nummer 1, den känns inte så skrämmande egentligen, vet att jag klarar den. Torsdagar kan suget kicka in redan när jag lämnar kontoret och stegras under tiden jag åker hem, kan med pirrig känsla tänka på min kalla cava-flaska där hemma och första glaset, första klunken som kommer vara sååååå gott. Risken att jag knappt kan hålla mig tills att barnen sover är väldigt stor, tänker nåja ett glas kan de väl se mig med.... sen är det nedförsbacke rakt ner i källaren. Usch.

Det är inte första gången jag är här, det är inte första gången jag bestämt mig för att sluta denna skit. Men det är första gången min känsla är så stark. Läste på någons sida att den personen sörjer de högtider där det serveras alkohol, jul, påsk och midsommar, samt alla andra tillställningar. Så har jag oxå tänkt som nästan absolut första tanken - men det sociala då?? Hur blir det med det?? Nu ser jag fram emot att delta nykter, har aldrig hänt förutom när jag varit gravid. Ser fram emot att komma ihåg allt jag sagt, ha full kontroll och kunna parera eventuella bråk. Ser fram emot att må riktigt bra både på festen och efteråt. Vill vara spiknykter till en början bara för att känna hur det känns. Dessutom känner jag en styrka i att gå emot strömmen, inte vara som alla andra. Det kommer inte vara svårt att motivera för andra, jag satsar på min träning och jag kör vv vilket innebär att pointsen är så snåla att jag inte har ”råd” att dricka vin. Jag är inte överviktig, utan snarare vältränad får dock inte bort en del mjuka partier eftersom vinet gör en plufsig... så det ser jag oxå fram emot, all min hårda träning för att behålla en anständig snygg kropp trots vin-pimplande, vad kommer resultatet bli nu? Shit va snygg jag kommer bli ?

Nu kör vi, jag välkomnar dig dag 62! ?

Du har så mycket att vinna om du håller dig till din plan. Så mycket bättre du kommer må dag för dag om du inte släpper in fanskapet?
Första veckan är alltid lite svajig men du verkar ha kraft och styrka och som du säger; en annan känsla denna gång...?
Så, stå på dig Allic!???
Kram ?

Tack för peppen Fina Lisa! ?

Idag har A vaknat ur sin slummer, fortfarande trevande och frågande... en öl? Det som är kvar i Bib? Det är sååå lite att det inte ens märks ju... jo det märks och det ska inte vara nåt mer sånt. Punkt.

Det är nu det gäller... eller i morgon, det finns 5 öl, en vinflaska och lite kvar i en Bib... i morgon är det fredag. Det gäller verkligen att sysselsätta sig med saker. Springa en sväng, träna, hänga med kidsen och vad jag nu kan hitta på?

Min kropp känns fräsch, utan plufs och pigg. Min hjärna känns fräsch och skarp. Jag har massor med jobb framför mig i helgen och jag har inte tid att tänka på annat än barn och jobb egentligen. Jag kommer fixa det!! ?????

Ny härlig morgon, pigg och fräsch. Sååå nice! ❤️ Idag är utmaningen större än igår, å andra sidan är det ju en helt vanlig dag idag... det är i morgon det är ledigt. Hoppas på att komma hem och hantera dagen precis som vanligt. Vet att jag inte kommer dricka nån A, men är lite lätt oroad för hur tuff maktkampen kommer att vara. As röst kan vara så ohyggligt stark och övertygande, det låter så bra det han säger... men jag är starkare ?? Nu kör vi - Happy friday! ?

...du förmedlar! Det här kommer du fixa galant Allic! Grattis... De första dagarna är ju värst sen tror jag att man bara hänger med i flowet. Grattis till dina vita dagar! Kraaam