Ska du umgås med andra? Ta med egen, alkoholfri dryck. Var öppen med att du inte ska dricka redan från början. Kör bil dit om möjligt. Tänk på hur nice det kommer att vara att starta året (årtiondet!) i morgon frisk och fräsch och inte bakis! ??

Mysan700

Jag ska umgås med andra. Och jag är inne på mitt tredje nyktra dygn. Jag kommer ta med egen dryck och säga som det är. Men är så sugen och less att just inte jag kan dricka med måtta. ? Känner mig värdelös. Men har bestämt mig, vill inte såra fler omkring mig. Tack för dina tips. Gott nytt år ?

Vi är många som inte kan dricka med måtta. Det är starkt när man inser det och gör nånting åt det. Vilken skön början på det nya året. Ha så kul!

Ja, så kände jag också förut. Att det var ”starkt” att ”klara av” att dricka med måtta och att det var något fel på mig som inte fixade det. Men vet du vad? Det starka är att inse vad man kan och inte kan och agera efter det. Nu tycker jag att det ”måttliga” är att låta bli helt. Precis som att konsumera cyanid eller kattbajs med måtta - det hade ju varit noll där med.
Varje droppe alkohol är ett gift. Ett gift som är beroendeframkallande, ökar risken för cancer samt står bakom enormt mycket av våldet, smärtan och sorgen som finns i samhället. Det vettiga är att låta bli skiten. Om alkohol hade upptäckts nu skulle det ha blivit förbjudet direkt.
Lycka till!

TessMa

Det jag märkt är att suget håller i sig en stund sen kommer annat emellan och glömmer bort det. Kanske är det så för dig med och då ser du till att ha alkoholfritt i glaset som du smuttar på när suget kommer. Förbered dig och ha strategier klara inför kvällen. Inte lätt men du är vinnaren och i morgon vaknar du upp till 2020 utan någon ånger eller baksmälla.

Själv har jag botaniserat på Carrifours vinhyllor för att hitta Madeiravin till såsen i kväll. Jag var så sugen på att slänga ner några flaskor rött men hoppar det i kväll i alla fall?

Lycka till! Gott nytt år?

Mysan700

Tack för fina kommentarer och tips. Jag ska klara detta. Är ny här och känner mig redan så välkommen. ?