Okej, det tog att komma tillbaka hit. Men jag vet att nu är lika bra som sen, då det verkligen kan gå snett.

Jag var och skrev dagligen här förra året, höll mig nykter i nästan 6 månader och sen kom en konflikt och jag föll. Till en början var det lugnt, klarade att inte dricka så mycket och gjorde det endast på helgen. Men efter ett tag blev det mer och mer och de senaste veckorna har jag druckit fler dagar än jga inte har (även om det inte varit supermycket jämt).

Förra gången så sa jag 0 eller hundra, svart eller vitt.. och jag visste att det var så. Men jag hade alltid en tanke om att jag kanske var den där % som faktiskt kunde lära sig att dricka måttligt. Nu vet jag att så är det INTE.

Den närmsta tiden kommer bli apjobbiga, det vet jag. Men jag måste göra detta för min hälsa, mående. Ja för allt. Instant gradification hjälper ju inte.

Jag är så rädd att någon ska komma på eller se vilken nolla och vilket skämt jag är som måste dämpa ångest, ensamhet och hjärnan genom att dricka.

Men jag vet också att när jag hade varit nykter förra gången, ja efter några veckor, någon månad... då mådde jag generellt väldigt bra. Det går upp och ner men jag hade mer ork. Det vill jag.

Jag vill inte slänga bort mitt liv, håller på att få andra saker utrett också.

Jag vill inte gömma mig, stänga in mig - det är farligt för mig.

Så, i dag väljer jag att inte dricka, istället ska jag organisera grejer i lägenheten.

Det är inte du som brister utan det är beroendesjukdommen som tog över ett tag. Nästan alla vi som kämpar har några återfall innan vi förblir nyktra. Jag faller också ibland i drickandet när livet skiter sig. Jag tar ansvar för mina återfall men försöker att vara snäll mot mig själv.

Föresten, hur gick det med utredningen, diagnos? I min familj har typ alla någon npf diagnos (Autism, Aspberger, ADHD, Torettes, Bipolär2, depressioner och missbruk)

Kram på dig!

Så härligt beslut att inte dricka idag! En fin dag att inte dricka! Stå ut första tiden! Sen blir det lättare! När man ser alla fördelar! Finns faktiskt bara fördelar!
Här slåss vi mot samma monster!
??‍♀️?

Jag trodde också att jag kunde dricka ”reglerat”, men tji fick jag. Dag 13 som nykter idag. Låter futtigt lite, men jag samlar på mig nya nyktra insikter varje dag.

Vi gör det här ihop!

Rosa-Vina, utredningen har dragit igång men den går segt. Har pratat med sjuksköterska och läkare nu i utredningssyfte men har psykolog kvar och lite till. Så vi får se. Det är ju Autism (högfungerande) och ADHD som jag utreds för men läkaren konstaterade även att jag har viss social fobi och ev. PTSD. Men inget jättesynbart. Just nu är fokus på NPF. Så jag vet inget ännu, tankarna kring det har lagt sig men det har varit mycket stress kring det.

Det är ingen ursäkt, en orsak till varför alkoholen fick ta plats igen kanske. För alkoholen är en belöning i form av att huvudet stängs av, att känslorna förtrycks och lyckoruset (om än för bara några timmar) infinner sig i den euforiska känsla och komfort som alkohol ger mig.
Men det är ju bara på fake, som jag sagt så många andra gånger. Bara fake. Och jag vet ju att jag inte vill leva fake. Jag vill orka, jag vill VILJA göra annat än att sitta hemma i min ensamhet med min bag in box.

Andrahalvlel, dag 13, det är ju grymt. Inget tji. TJOHO skulle jag säga. Tänk om man var där, vad stolt jag skulle vara.

Jag vet inte om det var optimalt att sluta i dag, fredag (ja, ni vet allihopa) men och andra sidan, så är detta kanske den ultimata dagen att börja.
Tanken på att inte få dricka igen skrämmer mig så sjukt mycket, jag kan bara lova att jag inte gör det i dag men vet att ingen förändring kommer ske om jag inte väljer detta varje dag. Men just nu får jag bara vara lycklig om jag fixar dagen.
Det kommer bli mycket skrivande nu i början, men det behöver jag. Så småningom kommer jag skriva hos andra mer också men just nu handlar det bara om att överleva. Nya strategier, ta till gamla strategier för att få bort tankarna från A.

Och jag älskade att vara nykter när jag väl kom över den där tuffa starten. Att vara nykter var det bästa jag varit med om. Men hatar man sig själv (innerst inne) och inte tror man förtjänat det bästa så förstör man för sig själv. Det är jag expert på. Men jag måste resa mig och försöka bättre. Slutar jag att försöka så är livet över.

Hej fina Ensam ❤️ Jag har inte tittat in på forumet så ofta på sistens, så jag har dålig koll. Men jag är glad att se dig här igen. Jag undrade vart du tog vägen... Det räcker bra att du lovar idag. Idag är allt vi har. Imorgon tar vi imorgon. Kram

Jag är så glad och stolt att jag klarade dag 1. Jag tänker inte förminska det och säga "även om det bara är en dag". Det var en hel dag, en fredag.

Under dagen så tänkte jag några gånger på A, men så började jga läsa min gamla tråd och bland de första inläggen så fick jag tips om att träning hjälper. Jag som precis har flyttat har ett jättefint gym i källaren i lägenhetskomplexet, så jag tänkte - why not. Fick sån energi av det och tänkte inte mer på A.

Drack pepsi max och åt kebabpizza på kvällen som en belöning för att jag fixade det.

Visst är det jobbigt om tanken på resten av livet kommer upp, tanken att aldrig dricka igen. Men just nu så tänker jag inte ens tänka så. För jag tar det dag för dag. Och i dag så kommer jag också fixa det.

Blir det fint väder i dag så åker jag till skogen, som är en sån sak man orkar när man inte är seg och bakis. Blir det dåligt väder kanske jag går till gymmet igen eller bara sitter i min morgonrock hela dagen i soffan och kikar på Big Brother. Haha... livet på en pinne.

Så väljer att inte dricka i dag, istället gör jag något som ger mig energi

Jag tycker att varje tanke som involverar ”hela livet tills jag dör” fungerar som startskott för existentiellt ångestlopp. Inte bara tanken att aldrig dricka alkohol igen, utan alla resten-av-livet-tankar. Tänker jag tex tanken att mitt nuvarande jobb är det som gäller fram till pension är jag redo att lämna in min avskedsansökan imorrn, fast jag trivs, utvecklas och ofta upplever någon slags eufori i det dagliga jobbandet. Tänker jag tanken att jag aldrig ska uppleva förälskelse och ehrm ”kroppsligt tillfredsställande aktiviteter” med någon annan människa än min man börjar jag nästan leta vänsterprassel-forum i nästa stund. Trots att min man är min bästa vän, och jag egentligen inte har någon lust att vara så närgången sas, med någon annan människa. Eller tanken att jag ska bo där jag bor tills de bär ut mig med fötterna först. Jag är genast redo att sälja/skänka/slänga allt jag äger och dra på kibbutz. Fast jag egentligen är nöjd med livet, och har ”hittat hem” i stora vida världen. Commitment issues much? ? Summa summarum av svammel - Det är här och nu som gäller. Bra jobbat Ensam! Kram

Träning är jättebra distraktion! Och höjer ditt serotonin och endorfin, hormoner som gör dig nöjd. Träna styrka är svinbra, men du behöver lite pulshöjning också - crosstrainer, löpband eller motionscykel.

Skogen är oerhört läkande för själen, jag älskar skogspromenader.

Du är absolut på rätt väg! En dag i taget!

Tack för att ni kommenterar mina fina vänner.

I går gick det förvånansvärt enkelt, jag har ju endast varit av banan riktigt rejält ca 1,5 månad. Kan det vara så att det är enklare denna gången än förra? Troligtvis är jag bara blind nu.

I går kändes det mest skönt att inte dricka. För de flesta gångerna under det senaste när jag druckit så har det varit som ett tvång. Ungefär, jag KAN - därför gör jag det. Inte jag VILL. Och så skönt att vakna upp kl. 07.00 och vara så pigg :) Nu börjar bara balansen för mig som är lite speciell med energier att förvalta all energi jag får så jag inte blir mentalt trött. Tror inte helt jag lärde mig att behärska det förra gången. Träning är ett sätt.

Har ett projekt, vi kan säga en hobby som pågår i ca 3 månader framöver, så det är skönt att kunna lägga fokus där om man skulle känna att man vill dricka.

Är så glad att jag tog beslutet igen. Eller inte glad.. lycklig! I dag känner jag mig stark!

Så i dag väljer jag att inte dricka, istället ska jag packa, hundvakt den närmaste veckan och jobba deltid. Skönt!

Och med rätta- var stolt! Så härligt att läsa såna här inlägg.
I början skriver du att någon skulle upptäcka att du är en ”nolla, ett skämt”, jag är superkänslig för att klanka ner på sig själv, då jag tror att hjärna lätt kan ramla ner i dessa spår. Automatiskt. Påminner vänligt!
Ha en fin söndag.

Det har gått ganska enkelt. Det är inte riktigt som jag fortsätter där jag slutade sist, efter nästan 6 månaders nykterhet, men det är mycket lättare nu i starten än förra gångens start. Jag vet vad jag har att vänta - något mycket mycket bättre.

Tanken har kommit ett par gånger i dag att jag skulle kunna festa. Är husvakt hela veckan hon mina päron och jobbar mestadels hemifrån denna vecka. Har tillgång till oändliga mängder alkohol här hemma till mitt förfogande. De är såna där jobbiga personer med världens vinkällare, öl i pallar osv.. och dricker som normala människor.

Men jag känner mig ändock säker att jag kommer fixa denna vecka utan A. Jag kan ju dricka, jag bara väljer att inte göra det :)

I dag blev det ingen träning, hade nog varit bra, åt en semla istället. Vet att jag måste hålla igen, men en sak i taget. Tänker att nu i början, om jag behöver unna mig något i matväg för att palla att vara A-fri så får det vara så.
Det är lättare att gå ner i vikt än att sluta med något 100%.

Har valt att inte dricka i dag, istället har jag varit ute i skogen en stund och ätit semla.

Otroligt starkt av dig att sitta mitt i det enorma utbudet och välja att inte dricka! Men första tiden är man otroligt motiverad, i alla fall var jag det.

Gillade din formulering ”Nu vet jag vad jag har att vänta - något mycket bättre.” Den bär jag med mig i tanken ?

I dag har det varit helt ok. Men jag märker att jag äter för mycket. Behöver stoppa i något för att fylla tomrummet antar jag. Så var det förra gången också, men jag fixar det. Det är redan tisdag, dag 5 och det är jag nöjd över.

Är som sagt innan, husvakt denna vecka och nu snöar det ute, mysigt tycker jag.

Har inte så mycket att rapportera, inget speciellt jag funderar på. Jag kör på som vanligt :)

Så väljer att inte dricka i dag, istället äter jag alldeles för mycket och njuter av tystnaden

Fortfarande nykter. Bara mycket annat att distrahera mig med så inte gått in här. Vet att i dag kommer det bli ett kraftprov.

Känner mig spyfärdig i dag, har visserligen inte ätit men är rädd att det är beroendet som ger sig till känna. En vecka senare liksom.

Just nu har jag inte ork till att dricka, just nu ska jag bara jobba, äta och sova. Fokusera på morgondagen då jag kan vakna och inte vara bakis. Det är ju det bästa med att va nykter liksom (på kort sikt)

Så väljer att inte dricka i dag, istället tar jag det lugnt och försöker vara extra snäll mot mig själv

Sofia

Hej Ensam1984! Det låter som att du har ett bra fokus för dagen - jobba, äta och sova. Vakna fräsch på lördag morgon. Det är så fint att ta del av dina intentioner, din vana att avsluta många inlägg med "Jag väljer att inte dricka idag, istället …" Just dagens fokus känns som något vi alla borde påminna oss om, om och om igen. Att vara extra snäll mot sig själv och att ta det lugnt, så viktigt.
Med hopp om en vilsam helg!
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Det är helt riktigt, ta en dag i taget.
Det är på det sättet man får tiden att gå.
Har själv gjort exakt det, i 5526 dagar.( enligt kalkylator på nätet)

Mvh Bo