AmandaL

Hej! Jag är ny här inne. Jag har tagit beslutet idag att jag behöver förändra min alkoholkonsumtion, fungerar den här sidan för er med liknande önskan som motivering? Jag har försökt sluta dricka tidigare och lyckats i perioder men känner att jag behöver lite stöd och uppbackning för att klara det den här gången :) tack för svar!

Bra att du hittat hit!
Jag hittade också hit i december 2018, då ville jag också sluta dricka - jag fick jättemycket pepp och stöd och kände mig inte längre ensammast i världen med mitt problem när jag klev in hör på forumet och började läsa, så absolut, alkoholhjälpen fungerar!

Det jag verkligen vill slå ett extra slag för är att det finns ett självhjälpsprogram på första sidan när du kommer in här, den kan man anmäla sig till om man vill ha tips, stöttning och råd av en av de proffesionella som jobbar med alkoholhjälpen - utan det programmet kanske jag hade slutat dricka, men jag hade aldrig kunnat hålla i mitt beslut. Det ger en verkligen bra verktyg!

Har du någon plan för hur du ska göra?
Mod och styrka,
Dee

Välkommen hit! Jag är inne på dag 6, så jag är väl i princip i samma sits.
Gensvaret från de som kommit längre är en enorm peppning och är det som motiverar mig minst lika mycket.
Du är bland likasinnade. Du kommer att fixa detta!

Dendartjejen

Välkommen in i värmen! Jag hoppas att du kommer finna lika mycket styrka, pepp och motivation här som jag har gjort under min korta tid här ?

AmandaL

Vad fin du är! Tusen tack för att du tagit dig tiden att besvara mig, det betyder så mycket. Jag har satt upp ett a-fyra ark på mitt kylskåp som jag döpt till ”min vita månad”
Där tänkte jag att jag varje dag ska sätta ett kryss när jag går och lägger mig om jag varit helt nykter. Min dröm är att sluta dricka helt och för alltid men känner att jag behöver börja ”långsamt” och sätta målet för min egen skull på en månad till att börja med.

Tusen tack för informationen om självhjälpsprogrammet, jag ska kika på det direkt!

Du anar inte hur mycket det betydde för mig att du skrev nu, jag började gråta för jag blev så tacksam och glad över att du, som jag inte känner. Men du ville ta dig tid att peppa mig i det här beslutet! Stort stort tack fina person!

Vilket fint namn du har, och vet förstås att det betyder ”den som är värd att älska”. Bra påminnelse!
De flesta av oss som är dåliga på att begränsa vårt a-intag är också ganska dåliga på att vara kärleksfulla mot oss själva. Att dricka för mycket är inte sällan ett sätt att verkligen slå på sig själv. Skam och skuld går hand i hand med det, ett jobbigt liv.
Min tråd är så lång så den orkar du inte igenom ? I korthet började jag som du fast med målet tre nyktra månader. Det beslutet och detta forum har faktiskt förändrat mitt liv. På lördag har jag varit nykter 5 månader. Jag ska inte dricka mer, jag har slutat.
Tricket för mig är att jag tagit en dag i taget. Långsamt går sug över och fördelar kommer. Var uppmärksam på dem! Då leder du hjärnan rätt. Men börja med att vara nykter idag. Kram.

AmandaL

Tack alla för era fina mejl. Jag sitter och är ledsen när jag läser, för jag skäms så mycket över mig själv. Jag slutade vara snäll mot mig själv för längesedan, det är så jobbigt att inse och acceptera. Jag önskar så att tiden går. Att jag slipper skämmas över mina nattliga bestyr igen. Jag tycker det är svårt att lita på mig själv, jag vill sluta dricka men jag har velat det så länge och inte lyckats eller alltid efter några dagar nykter tänkt att ”nu är det ju mysigt att dela en flaska vin, jag har ju varit nykter i tre dagar” så går det bra den gången men gången efter blir det för mycket och jag vaknar och skäms och mår inte alls bra! Ni som varit så otroligt duktiga, hur har ni gjort med vänner? Berättar ni att ni vill sluta dricka helt? Jag har några kompisar som alltid dricker mycket och jag är lite orolig för hur den relationen kommer att fortsätta :/

Så bra du har hittat hit! Det där med att berätta för vänner kan kännas svårt, det vet jag av egen erfarenhet.
Men det det löser sig och är inget att oroa sig för. Jag skrev ett inlägg i min tråd om detta nyligen (# 365).
Läs gärna det om du vill.

Kram

AmandaL

Ja jag är fantastiskt glad över att jag hittade hit, ska försöka gå in varje dag så jag behåller motivationen uppe :) tusen tack för tipset, ska gå in och kika på ditt inlägg direkt :)

Dendartjejen

Det är verkligen kanonbra att kika in här på forumet varje dag för peppning och motivation ? Här finns det alltid någon som lyssnar och du är aldrig ensam ?

AmandaL

Jag har läst så många trådar idag och det är så skönt att se att så många har eller har haft det precis som jag. Ångesten tycker jag är det värsta, att inte känna igen mig själv och mina värderingar. Men herregud det har gått en dag tänker jag sen, hur ska jag klara detta?! En dag bara, jag är så orolig för att om en vecka sitter jag där igen.. jag har svårt att lita på att jag tar bra beslut för mig! Är det någon som har något tips på hur ni får dagarna att bli månader? Eller det handlar bara om att säga nej helt enkelt ???‍♀️ Mitt största problem är att jag tycker det är ”roligt” med fest och att festen aldrig får ta slut. (Och då är det fest för mig en måndag med en vän över)

Vissa gillar fest, andra tycker mest om att dricka ensamma. Vissa dricker konstant på helger, andra lite varje dag. Det är inte så stor mening att reda ut varken det eller hur det ska bli om en vecka. En dag i taget, framförallt i början när sug och annat sätter in, är mitt bästa råd.

Kan vara lite smärtsamt förvisso, men det knäcker effektivt suget. Min topp 5-lista med fyllesynder skulle jag inte vilja delge någon annan ens under pistolhot.

Men när alkoholdjävulen börjar viska ”så farligt var det nog inte, ett glas kan du nog dricka” så är den listan bra att drämma i skallen på hen.

Kämpa! Du har så mycket fint att upptäcka - inom dig och runtomkring dig.

Kram ?

Dendartjejen

En dag i taget är det som hjälper mig just nu. Jag har under många år varit en som drack som en svamp på helger men så småningom letade det sig in i vardagen. Det var värst för några år sedan men nu började de tendenserna komma tillbaka, plus att ha svårt att sluta när jag börjar.

Nu är jag på dag 10 och jag mår bra ? Jag är snart 35 och vill inte slösa bort mer tid för det är en sak som alkoholen verkligen själ, tid. Tid att dricka men även tid att tänka på när man ska dricka, vad, hur mycket. Det är inte värt det.

Listan på fyllesynder låter också som en bra idé, det kanske är något som jag får göra. Smärtsamt men nödvändigt.

Kram ?

AmandaL

Godmorgon mitt fina motiverande gäng! Jag är så tacksam era öppenheter. Jag känner igen mig i din beskrivning, dendartjejen. Jag är kvinna på 32 år som borde vara i mitt livs form, men istället dricker jag och festar alldeles för mycket på helgen, (eller när festtillfälle ges!) jag har helt tappat kontrollen över mig själv och mina egna prioriteringar i livet! Jag vet att det inte är någonting i sammanhanget men känns skönt att jag bestämt mig för att sluta är målet helt och hållet. Känner stöd och motivation, idag vaknade jag upp utan minneslucka, ångest och illamående! En dag i taget, så bra! Kramar och lycka till alla, jag vill önska er styrka som jag själv också behöver ?

Dendartjejen

Ja det är hemskt när man inte känner igen sig själv och när det som man tycker är viktigt i livet hamnar i baksätet för att alkoholen är viktigare.

Så härligt att du vaknade med en sån härlig känsla idag ? Nu fortsätter vi med en dag i taget ? Hoppas att du får en fantastisk dag, kram! ?