AmandaL

Är det någon annan mer än jag som upplever att man får ångest över gamla fyllesnedsteg när man nydligen bestämt sig för att sluta? Jag tänker väldigt mycket på saker jag gjort, sagt och betett mig i mina fyllor nu sedan jag bara för någon dag sen bestämde mig för att det räcker :/

Dendartjejen

Du är långt ifrån ensam. Det känns som att hjärnan helt plötsligt vill ha visning av allt möjligt dumt man har sagt och gjort på fyllan. På ett sätt är jag tacksam för påminnelsen för jag vill verkligen inte hamna där igen men fy sjutton var det inte är kul med den ångesten.

Dendartjejen

Man kommer nog tyvärr alltid ha ångesten över allt dumt man har gjort men jag hoppas att den ska blekna lite vartefter.
Hoppas att din fredag har varit fin än så länge ?

AmandaL

Tack så mycket för era svar! Precis som ni säger känns det för mig som att hjärnan plockar upp händelser och saker jag gjort och sagt och berättar för mig att så här beter man sig ju inte som en kvinna i 32 års åldern, och helt plötsligt känns det som att jag inte gjort annat än bort mig dem senare åren när jag varit ute bland folk! Men känner precis som ni säger att det kanske är bra att minnas lite tillbaka för att komma ihåg varför man valde att lägga av, även om jag spenderat större dagen med skämskudden nära till hands! Tack för att ni finns och stöttar och all styrka åt er! ??

johanna1989

Jag är en 30-årig kvinna som nyligen bestämt mig för att sluta dricka. Är inne på dag 6 nu. Minnen av händelser jag utsatt mig och andra för bara snurrar i huvudet. Jag försöker trösta mig med att minnena bleknar så småningom. Och jag har ju druckit som jag gjort eftersom jag är sjuk! Alkoholberoende är en sjukdom och jag skulle inte alls vara lika dömande om någon som t.ex. har en hjärnskada eller annan sjukdom gjort samma grejer. Det är märkligt hur tuffa vi är mot oss själva, samtidigt som vi kan vara så förstående när det gäller andra. Och du är absolut inte ensam! Här kommer några exempel på sådant jag lyckats med på fyllan: hamna på sjukhus efter att ha däckat i en park, kissat på mig, kaskadspytt, varit otrogen, haft sex med någon jag i nyktert tillstånd aldrig skulle ha sex med, hamnat i slagsmål.... Listan kan göras lång. Stor kram! <3

Tänker också mycket på mina tidigare snedsteg och hur jag ångrar allt.

Framförallt mitt bekräftelsebehov jag hade som ung. Höras och gapa och hojta o skapa drama samt att ha sex med kvinnor för att få självbekräftelse.

Universitetstiden så låg jag med väääldigt många, då tyckte jag att ju fler desto bättre. Men idag tycker jag att det är ofräscht och jag ångrar att jag höll på så.

Men det är det som har varit, nu fokuserar vi på framtiden! :)

AmandaL

Johanna89, jag känner som dig! Jag gör exakt samma saker! Jag har också tyvärr ett stort bekräftelse behov när jag dricker! Alla ska titta på mig, alla ska vilja ha mig, om än dock bara för natten, det är helt okej när jag är full’ men min högsta önskan nykter är att träffa en man som älskar mig och som vill bygga en framtid med mig, men jag ligger med ”alla” när jag druckit. Jag har till och med hånglat öppet med mina vänninors ragg, sånt som jag inte kan förklara varför jag gör, men jag vet att jag gör det om jag får chansen. Jag behöver uppmärksamheten men nu skäms jag så jag knappt vet var jag ska ta vägen, 32 år och beter mig som en 16 åring.. men ja idag är min andra dag nykter så känner mig forfarande som en färsking men nu måste en förändring till! Tack båda två för att ni ville dela med er ??

Jag förstår att tankarna plågar dig, men försök att fösa undan dem just nu. Viktigast först - vara nykter! Du ska lägga allt ditt fokus och energi på att vara nykter. En dag i taget.

Skapa nya vanor, rör på dig mycket, distrahera dig när suget kommer. Fokusera på varenda positiv sak du upplever med nykterheten.

När du har några nyktra veckor i ryggen kan du skrämma liv i minnena igen för att påminna dig om var du aldrig vill hamna igen.

Kram ?

AmandaL

Tusen tusen tack! Jag älskar det här forumet och den fina och kärleksfulla andan här finns. Sånt som jag fått och burit på som mina mörkaste fyllesnedsteg får jag berätta för er utan att bli stämplad eller dömd! Det är fantastiskt att få era fina och motiverande ord! Idag har jag krupit ner och sett på en film. Och imorgonbitti har jag redan planerat in en powerwalk med en väninna, och jag vet att jag kan komma klockan 09:00 utan att ha huvudvärk, kräkts eller med bakfylleångest, nu har hjälpt mig till en nykter dag! Så tacksam ? tack andrahalvlek för påminnelsen om att det är viktigt i dagsläget att jag fokuserar på min nykterhet. Alla dessa tankar och känslor gjorde det lite svårt för mig att glädjas åt dagen men nu kom jag som sagt på att jag hållt en nykter fredag och kommer ha en fin lördagsmorgon, bara det kändes lugnande ?