AmandaL

Godmorgon alla här inne! Jag läser era fantastiska inlägg om hur ni vaknar så pigga och studsar upp ur sängen utan mindre bekymmer eller ångest. Själv vaknar jag med just ångest och även också hjärtklappning.. jag vet att jag bara är inne på dag tre som nykter och det händer säkert massor i min kropp som ska bearbetas, men är det någon som känner igen dem är symptomen från när ni också precis slutat? Eller beror det kanske på annat? Jag vet att min ångest hade varit 100 gånger värre om jag haft en blöt kväll igår men det känns som att den sitter i mitt hjärta med mig hela dagen, hoppas den går över! Jag vill vara nykter så tack för att jag får komma in här varje dag och läsa om hur det fungerar för er ?

Jepp, jag känner igen det. Men det blir bättre dag för dag, både fysiskt och psykiskt. Efter mindre än vecka har det värsta definitivt passerat, så håll ut! ??
Du läker nu! Vad bra???

AmandaL

Tack så mycket vaknavacker! Det är ju super läskigt att vakna upp och den här molnande ångest känslan kryper på. Jag har haft den förut men alltid hanterat den med just alkohol, nu när det inte längre är ett alternativ känns det som att jag lever med ångesten! Men skönt att höra att du upplevt samma; då vet jag att det är en process i min kropp som kommer försvinna och inte något annat. Tack för peppning och stöd! Tredje dagen nykter och det positiva som jag ska tänka på och lyfta fram är att jag nu sitter i träningskläder och ska ut och gå med en vän, klockan 09:00 en lördag, små sakerna som gör en stolt! Alla där ute som kämpat och nått så långt, ni är mina inspirationer, tack för att ni delar med er ?❣️

Rädslan för ångesten gör allt bara ännu värre. Försök att bara lugnt konstatera ”okej, nu fick jag ångest men det går snart över”.

Ångest går alltid över, och det går över ännu snabbare om du jobbar med ditt tankesätt och enbart konstaterar, istället för att bli rädd.

Googla på ”medveten andning”. Oerhört effektivt mot just ångest.

Ett tips: Skriv i samma tråd varje dag istället för att skapa nya inlägg. Då blir din tråd som en dagbok där du kan följa ditt tillfrisknande.

Kram ?

Exakt så som du känner idag kände jag på min dag3. Igår (dag7) var det mycket bättre och idag är jag t.o.m. lite glad och hoppfull!
Håll ut, min kära!!!
Vi hörs senare. Kram.

Dendartjejen

En härlig morgonpromenad är verkligen ett helt perfekt sätt att starta dagen på. Man aktiverar sig och låter hjärnan få lite annan typ av stimulans ?

Hoppas att du får en härlig dag!

AmandaL

Tack igen för era peppande kommentarer. Det känns skönt att ha ert stöd här! Nu har jag varit ute på en 2,5h lång promenad och känner mig stark! Fortfarande har jag lite oroskänslor i kroppen då jag är rädd för att inte klara det här, jag vill inte att det ska bli några dagars förändring utan ett nytt nyktertliv!
Tack för tipset andrahalvlek, jag ska hålla mig till en tråd, har inte helt kommit in i hur man gör på den här sidan ännu men då vet jag att jag från och med nu håller mig till en :)
Tack för pepp och styrka till alla er som har gjort sin förändring! Underbart att vara med er och inspireras!

Dendartjejen

Så skönt att höra att du känner sig stark efter promenaden!

Försök att inte oroa dig så mycket, det är fullt förståeligt att du känner dig rädd för att falla dit. Istället för att fokusera på att eventuellt falla dit i framtiden, fokusera på att inte falla dit just idag. Tror att det är enklare att fokusera på dag för dag istället för att leta efter orosmoment i framtiden.

Stor kram och massa styrka till dig ?

AmandaL

Tack för uppmuntran och tips på tankesätt! Det är lite svårt så här i början att lita på sig själv men jag ska ta till mig av tipset att det handlar i första hand om idag ?

AmandaL

Sitter och dricker en kopp kaffe tillsammans med min lillebror! Mår bra, känner mig trygg i att veta att det inte blir någon urspårning idag, härligt att komma dit ?

Dendartjejen

Har också druckit kaffe nu och umgåtts med sambo och svåger. Så skönt att höra att du mår bra och känner dig trygg, ja visst är det en underbar känsla ?

Känner igen mig i det där med ångesten...har inte kommit så långt i min nykterhet...iaf inte i dagar räknat...men jag vill...känner också oro inför om jag ska klara det här. Fast jag tänker att det handlar mycket om att ta en dag i taget..lättare sagt en gjort...så vi kan ju stötta varandra..och stöd finns ju här på forumet som du har märkt.

Härligt med promenad och med kaffe..ha en fortsatt fin lördag/Nationaldag!!

Kram:)

AmandaL

Det känns som att vi tre är lite på samma stadie nu och att vi gärna vill hålla oss nyktra men att vi alla börjat rätt så nydligen. Jag delar mer än gärna med mig av alla mina dags erfarenheter med er och peppar varandra till att vara nyktra om så bara för att räkna timmarna vi lyckats ? jag vill gärna finnas och stötta er lika mycket som jag behöver ert stöd och alla andras såklart ?

zavic

Hej Amandal likadant här med den skillnaden att min ångest och oro infann sig på dagen.Av en händelse innan bolaget stängde.Vi måste hålla ut och stå emot det kan ju inte gärna bli mycket värre.
Den stora faran är nog längre fram när vi mår bra och känner oss starka och tror att vi kan ta en öl....
Vi klarar det om vi vill och tar hjälp av varandra.❤

Jag har fått lov att öva så himla mycket på det- och gör varje dag. I jobbet och i livet. Jag har druckit av ångest, ilska, otålighet, alla känslor som finns.
Det metodiska och tålmodiga jobbet att bli nykter har förändrat sättet att se på förändring, Förstå att den tar tid.
Varje dag jobbar jag fortfarande aktivt med detta, tex när jag skriver och läser här. Jag håller mig medveten om riskerna, och även om jag inte längre tänker tanken att dricka. Så ställer jag undan öppnade vinflaskor långt bak i skåpet så jag inte ser dem.
Så du kommer att lära dig ditt sätt, i realtid. Det är spännande och livet öppnar upp sig på nya sätt. Dörrar som man inte vill stänga igen, utan njuta av det ökade utrymme som nyktra livet ger. Ursäkta om detta låter präktigt eller tråkigt, men det är precis tvärtom! Kram.

AmandaL

Det var jätte bra skrivit se klart! Jag behöver precis den motivationen och påminnelsen precis som du skriver zavic.. med en pinsam fylla färskt i minnet är det lätt att säga nej till alkoholen idag men jag känner precis som du där, vad händer om en vecka när jag glömt bort.. men jag tror också på som du skriver se klart att man inser dem fina fördelarna med att vara nykter. Härliga morgon promenader tycker jag är fantastiskt skönt och det går inte efter en partykväll.. jag känner också att det är skönt att slippa fundera på hur stor skada jag gjorde föregående kväll inför kompisar, familj, män etc.. fokuserar på allt det som gynnar mig i min nykterhet, att jag ska få ett rikare liv utan ångest varje dag! Jag är motiverad till det ? tack för peppet!

Hej Amanda,
Jag har också ångest och det är den största anledningen till mitt beroende av alkohol och största anledningen till att jag vill sluta dricka. Alkoholen gör ångest värre.

Jättebra med tre dagar, fortsätt så. En dag, ibland en timme eller ett beslut i taget. Den första veckan kan vara tuff men det blir bättre, jag lovar. Skriv här när du får sug eller bara vill skriva av dig. Vi hjälper dig på vägen! ?

AmandaL

Tack för dina fina ord! Det är verkligen en konstig kamp mot alkoholen. Jag har också haft ångest som jag dövat med vin, fått ännu mer ångest över mitt beteende när jag druckit och sedan har det blivit en så ond spiral! Men det känns skönt att vara med i det här forumet nu, för jag har tänkt så många gånger innan, det där klassiska ”jag ska aldrig mer dricka såhär”
Men ändå gjort det igen. Och även om det bara gått tre dagar på min nya nyktra tillvaro så känns den ändå annorlunda nu, det är första gången jag är med här och söker stöd från er, och det hjälper! Hjälper mycket att få läsa samt få beröm för att man klarat en dag till, det kan ju låta så fånigt att man söker bekräftelse på att man varit duktig när det handlar om att man ska göra det för sin egen skull, men nu känner jag också att jag ska göra min grupp stolt. Jag vill berätta för er varje morgon att jag klarade mig en dag till, det är motiverande för mig ?

Dendartjejen

Jag är på dag 11 och de första dagarna var riktigt jobbiga. Inser att jag nog har klarat mig lindrigt undan vad det gäller ångest än så länge. Dock har jag inte varit utsatt för någon sådan situation än där jag normalt får ångest och oro. Nästa vecka börjar jag på ett nytt jobb och anar att mycket osäkerhet och oro kan visa sig för mig och att suget då kan komma.

Jag känner mig också stolt inför mina vänner och kompisar här. Vill vara med ?
Men megajobbet är att göra detta För Din Skull. Det kommer också att betyda att du måste Sätta Dig Själv allra först! Kram.