Så här skrev jag förra veckan:

Loggar in igen
Varför just ikväll?
För att jag mår bra? För att jag är tillfreds? För att jag är stark just idag och igår och imorgon?
Är det just ikväll jag ska ta ett omtag? Kanske är det lätt just nu för att jag mår bra just nu?
Ja inte vet jag, men jag ska ta och testa, bara för att jag är nyfiken på om jag kan bli vinfri just nu

Just nu finns ett lugn, konstigt att lugnet kan fungera som drivkraft. Lugnet har inte lett till förändring än. Men till VILJAN till förändring. Jag skyndar långsamt och ser vart viljan leder mig. Idag, imorgon eller sedan.

Vägen från tanke till beslut är en process, som måste få ta den tid det tar helt enkelt.

Fortsätta läsa och skriva här, så får du den hjälp du behöver i den processen.

Kram ?

En process, det stämmer. Idag har jag köpt hem nyttigare mat och kombucha. Processen har startat, med pyttesmå steg. "Jag tar tillbaka min tid" är ett citat från min favoritorkester, det får definiera mina pyttesteg och miniförändringar.

Drabbades av hemska magsmärtor för ett par dagar sen. Så illa att jag ringde 1177. På telefon var det såklart omöjligt att avgöra orsaken, sköterskan (som var mycket professionell) föreslog typ hela spektrat från förstoppning till äggstocksinflammation och det vi kom fram till var att jag skulle åka akut till sjukan om det inte gick över.
Nu gick smärtorna över tillslut, så inget akutbesök behövdes.
MEN jag började googla mina besvär, inom hela spektrat lika som sköterskan. I nästan alla beskrivningar av orsaker, stod att läsa "...långvarigt alkoholintag..." , ...alkohol försämrar..." , "...stor alkoholkonsumtion..." . Ja ni fattar.
En tankeställare, jag är ju frisk! Jag som börjat motionera och gått ner 5 kg i vikt. Med berått mod, med flit försämrar jag mina kroppsliga förutsättningar. Så att jag blir sjuk, om det nu är förstoppning, äggstocksinflammation eller nåt helt annat inom eller utom spektrat.
Tankeställare på ett bra sätt. Resultat: rädd? ja självklart! sparkad-i-rätt-riktning? absolut!

Lustigt att autocorect ändrar finglas till vinglas ?.
Ikväll kom sonen över, han väntade på att hans sambo skulle klara av några ärenden. Tror han märkte att det var alkoholfritt i mitt finglas, men han kommenterade inte. Vanligtvis ser han rosé i mitt glas, speciellt en sån här solig eftermiddag.
Klarar mig bra på kombucha ikväll - ikväll är jag vinfri, trots ledig dag imorgon.
Klappar mig själv på axeln.

AmandaL

Wiho! Grattis hitofude till din nyktra dag! Jag firar två veckor nykter idag och det känns så skönt! Drack det goda alkoholfria alternativet ”god dryck no2” som är ett rosébubbel på av alkoholiserat vin om du forfarande vill ha något roséigt i ditt finglas men ändå hålla dig nykter ??? kram och trevlig midsommar ?

Helgen blev inte helt vinfri, men kontrollerad. Nöjd att jag inte drack mer vin än jag gjorde, delade en vinare med gubben på midsommarafton, lika på midsommardagen. Inte som jag tänkte, men jag tänker inte slå på mig själv, det har jag slutat med.
Nu startar en ny vecka, må den bli fri från vin, jag tror jag fixar det. Har anmält mig till en träningsutmaning, en slags tävling som pågår i 3 veckor. Jag är en utpräglad tävlingsmänniska, hoppas att min vilja att vinna hjälper mig att vara vinfri, vinet förstör ju resultaten och prestationen ?

Diskuterade det i en annan tråd nyligen. Orden man väljer och hur de omedvetet påverkar oss.

Du skriver ”må den bli fri”, ”tror jag fixar det”, ”hoppas att min vilja”.

Varför inte skriva att kommande vecka ska bli fri från alkohol, att du fixar det, och att din vilja att vinna kommer att hjälpa dig vara vinfri?

Orden man väljer är viktigare än man tror. Tror jag.

Kram ?