Det är väldigt många som går runt med den så kallade offer-koftan på sig.
De ser på sig själva som ett offer och tycker synd om sig själva.
Alkoholister är nog riktigt bra på att hålla riktigt hårt i sin offer-kofta.
Om det inte hade varit för att de hade förmågan att tycka synd om sig själv, hade vi ju inte varit alkoholister från första början.
Vi hittar alltid passande ursäkter för att dricka när vi får lust för det.

Men nu är det dags att ta av oss offer-koftan och leva våra liv fullt ut.
Att tycka synd om sig själv, leder ju ingen vart.
Det fungerar bara som en spiral neråt och man drar på sig en massa problem som man inte vill ha egentligen.
Om man tycker synd om sig själv redan när man söker tröst genom alkoholen, så kan man nästan räkna med att man får det jobbigare med relationer,karriär med mer efter att ha vandrat runt i alkoholens dunkla värld ett tag.

Nu är det dags att ta av oss våra offer-koftor och springa ut i livet utan dem på oss!!

Välkommen till forumet!
Känner inte igen den där beskrivningen av oss alkoholister härinne. Jag drack för att jag inte kunde stå emot. Inte för att det var synd om mig... Eller alla ursäkter fanns nog där till att det var en god idé att dricka, men sällan för att det var synd om mig. Snarare att jag var värd det.
När jag druckit fylldes jag av ångest och självförakt och undrade varför jag kunde låta det gå så långt och varför jag inte kunde låta bli att dricka. Det händer att jag tycker synd om andra på det här forumet, just för att jag vet att det är så svårt att sluta och för att det är så lätt att slå på sig själv och tycka att man är misslyckad. Ja, jag tycker nog att det är vanligare här inne med att folk är arga, ledsna o besvikna på sig själva, har ångest och känner oro. Och visar en väldig omtanke om varandra, inga offerkoftor helt enkelt.

Hej och valkommen.

Oftast dricker jag pa grund av tristess och att det blivit en vana. Ibland for att jag ar glad och ibland for att jag ar ledsen. Tycker inte synd om mig och dricker darfor, jag behover bryta vanan att sta dar med ett glas kl 5 de flesta dagarna. Efter kl 7 ar behovet borta aven om jag inte druckit.