Oj vad skönt att hitta detta forum!!!
Jag har varit inne här och läst jätte mycket senaste tiden och sett eran fantastiska resa med (medgång och bakslag)
Ser att det verkligen går att lyckas.
Jag har väl alltid tyckt och att dricka ibland mer eller mindre, sen har det väl eskalerats efter jag blev arbetslös, på egen begäran!!!
Mycket pga av alkoholen, när jag jobbade så gav jag allt. Jobbade ca 10-11 timmar om dagen och då var de ju skönt att koppla av
med några glas vin på kvällen och massor på helgen. De håller förståss inte i längden.
Jag lurade alla och mej själv att det var för att jag skulle starta eget företag, självklart har det inte hänt så mycket, när man kan
sitta och dricka på kvällen och börja på morgonen IGEN.
Min man har satt ned foten och sagt att nu får det vara slut, tror du att de är så kul att komma hem från jobbet och ha en berusad
fru hemma. Han känner igen varningstecken eftersom han var tvungen att ta tag i sitt eget drickande och åt antabus en period.
Nu sen 8 år tillbaka kan han sköta a utan problem.
Jag förstår honom, själv hade jag kastat ut han om situationen hade varit omvänt!!!
Förra veckan lyckades jag vara utan a i 4 dagar, sen kom jag på en lysande idé att fira på torsdagen som sen fortsatte till lördag.
Nu är jag där igen 4e dagen utan a och vill så gärna fortsätta vara nykter.
Vet att det går min pappa och båda mina bröder hade problem med a och missbruk. En av mina bröder dog pga de, men
pappa slutade och var nykter i 20 år tills han dog( inget alkohol rellaterat). Min andra bror fick hepatitC och fick en ny lever och nu
lever han nykter sen 10 år tillbaka och mår jätte bra.
Nu har jag fått skriva av mej lite!!!

Mick

Du har tagit steget att börja läsa och skriva här och det är ett steg i rätt riktning, här finns mycket stöd att få och ingen dömer dig.
Läs andras trådar här och skriv av dig, det är till stor hjälp.

Mick /

Ztark

Just nu behöver jag er så mycket? skönt att vara inne och läsa här på forumet❤️Nu är det min 4 de dag

Tack igen Mick?

Pippilångstrump

du är verkligen som namnet säger Ztark ! Bra jobbat med fyra dagar och du skall se att dag nr 5 klarar du också ! Min största vinst är att vakna nykter på morgonen och veta att jag inte drack något dagen innan - att slippa ångest och panik och självförakt ... Så bra Ztark att du kommit hit till forumet för här fått du stöd och hjälp och alla sitter i samma sits.. Idag stöttar jag dig och i morgon är det kanske din tur att lyfta mig - för det går upp och ner - tillsammans fixar vi det ! Jag hejjar på dig - starkt jobbat ! Kram från Pippi

Leverjag

Välkommen Ztark

Jag jobbade oxå så mycket och har funderat på eget i några år men det som hindrat mig är faktiskt att jag varit orolig för mina a-vanor. Har inte litat på mig själv och vet att det krävs en del för att klara det. (Vi har ett redan som min man jobbar i) då skulle jag kunna skjuta ännu mer på saker och unna mig helg lite då och då. Till saken hör att jag vet att jag funkar och mår sämre när jag dricker.

Nu när du sagt upp dig kan du verkligen ge dig tid att ta tag i hälsan, eller hur? Försök att gå en promenad varje dag i solljuset, få kontakt med kroppen igen. Man tänker bra när man går. Ge dig tid att träna, meditera och bli fri från alkohol. Vill du sluta eller för att du vet att du måste?

Hoppas verkligen du hittar motivationen nu. Ditt liv kan bli så bra om du skippar A! :-)

Ztark

Oj vad glad jag blir☺️? Pippi!! Behöver verkligen dom orden just nu❤️
Jag vet att i morgon när jag vaknar nykter så kommer de kännas så BRA!!!
Hur går de för dej???
Kramiz!!

Ztark

Tack för dina kloka ord?
Jag har tur, måste ut varje dag och gå ut med hunden?
Vi går långpromenader flera gånger om dagen i ur och skur.
Nej jag slutar inte för att jag måste...JAG vill själv. Min man är otroligt snäll, men han
Blir arg och lessen för att han är rädd om mej..Meditera kan jag prova hemma själv, jag lyssnar mycket på böcker, tror att det finns någon bok på Storytel.❤️❤️
Önskar dej en härlig kväll!!

Leverjag

Härligt!

Jag har också hund och en, numera sedan flera år, nykter man som blir ledsen när jag gått ner mig...
Tror du klarar det. Du är på god väg.

Detsamma!

Ztark

Vet att många här inte tycker om när vi räknar dagarna??
Jag måste just nu, Hurra nu är de dag 5? de känns så bra!,
Hade tänkt att till helgen så kan jag väl ta lite a, men just nu så känns det så bra.
Jag ställde mej frågan VARFÖR? då kommer jag vakna på lördag morgon och må
Så dåligt som jag har gjort så många gånger. Tror inte de är värt de.
Just nu får jag planera en belöning i helgen av riktigt god mat?

Ztark

Nu var jag inne på Facebook!,,
Många av mina vänner är på semester, härligt?
De är Thailand, London Spaniem m.m
Vad lägger ALLA ut för bilder. Jo de är ÖL, drinkar, vin??
Finns de inget annat och visa på resan.
Önskar er alla en härlig torsdag?

Leverjag

Härligt Ztark! ???

I början är det dagar, viktiga dagar. Och ju fler de är desto mer får vi distans och kan tänka och känna klart. Alla borde ge sig själv vita månader då och då. Inte minst för avgiftningen och ge kroppen en chans.

Ja, visst är det otroligt att symbolen av semester, vila och njutning är glas med A. I mina nätverk var det mycket sånt för ca 2-3 år sedan, men nu knappt någonting. Trenden går åt att fler och fler väljer bort A och hälsotrenden nu bidrar tror jag.

Ha en fin dag!

Ztark

Läste så bra.
"Letar du efter personen som kommer att förändra ditt LIV.
Ställ dej framför spegeln"

Ztark

Nu är det 6:e dagen? fredag värsta dagen. I dag har jag bestämt att köpa jätte
God mat istället . Jag lagar alltid extra gott till helgen, men brukar inte äta så mycket själv. Matlusten brukar alltid försvinna när jag dricker a i mängder på helgen. Sen har jag inte varit förstjust i godis o fikabröd men den här veckan har jag varit sugen hela tiden??? Är det samma för er?
Önskar er alla kämpar en härlig fredag?

Leverjag

Toppen Ztark!

Nej, maten brukar bli A. Vanligt med sötsug särskilt första veckorna. Mycket socker i A. Trots mycket sött och mer mat går jag ned utan A. :-) tänk vilka mängder kalorier vi fått i oss via A förutom nervgiftet etanol!

Bra jobbat! Du är verkligen på god väg.

Ha en fin och god helg!

Mick

Håller med dig, fredagen är värsta dagen, men ikväll har jag ätit middag nykter, det har inte hänt en fredag på mycket länge, jag har druckit massa julmust ikväll istället, imorgon kommer belöningen,,vilken känsla det ska bli att få vakna fräsch en lördag morgon.
Nu ska jag och sonen kolla film.

Bra jobbat Ztark, fortsätt så ?

Ztark

Så glad att du frågar. Nej en det gick inte så bra i helgen!!!
Jag beställde alkoholfri Glögg, Min man kommer hem med en Glögg som han vet att jag tycker om från Systemet.
Då var det i gång!!! Han tror att jag fixar den, men nu såg han att det fungerar INTE!!!
Just nu är jag inte så Stark, måste bara komma över några helger utan a.
Men jag är så glad att ni finns här, klarade iaf 6 dagar och det finns hopp Nu på ruta ett igen,
Min plan är att få min bror hit till helgen, han är ju totalt nykterist nu och när han kommer skulle jag
absolut inte kunna dricka en droppe.
Hur går det för dej, blir de jobbigt med Julen???
Jag har det lungt, båda mina barn m familjer bor i SydAfrika. Min man har inga barn!!
De blir bara och åka till släkten och äta gott!!!

Leverjag

Du är inte på ruta ett Ztark

Du har flera dagar bakom dig och det är bara att fortsätta på dem. Bra att du är kvar. Du ÄR stark!

Kan du få din man att inse att du inte klarar alkhol hemma nu? Min är nykterist och vill absolut inte köpa ngt med A i. Det är helt upp till mig att hantera min nykterhet.

Julen jobbig. Mest med allt som ska fixas innan. Många som kommer till oss. Typ bjöd n sig själva. Ibland osäker om jag orkar men samtidigt ser jag fram emot. Barnen är glada.
Får köpa A-fri öl och glögg. Jag vet att det går bra.

Lyxigt att åka bort och slippa allt stöket hemma. :-)

Nya tag och fortsatt styrka till dig och oss alla!

Mick

Jag trillade förra helgen, bara upp på banan igen och räkna dom nyktra dagarna, vi alla trillar nån gång.
Du är stark och du fixar detta ?

Ztark

Ja det känns faktiskt bra ändå. Jag ska inte gräva ner mej. Får bara vända blad, nu är det dag 1 igen.
Inget a hemma, om min man är sugen så får han ta med sej a och gå upp till våran hyresgäst,( vi har en gäst stuga som vi hyr ut)
Jag tror att jag klarar de om några veckor, men inte just nu.
Hur går de för dej, mår du bra Mick!!!

Ztark

Tack då gör jag som du säger, fortsätter att räkna där jag slutade, hi hi
Kan du inte köra knytis, och alla får ta med sej. Så blir det lättare för dej och spännande.
Jag har gjort så när vi har varit många..
Kom på så roligt, vi hade knytis på vårat jobb varje Jul. Ett år var jag så stressad o kollade i min Agenda vad som skulle hända i veckan
allt var Ok!!! med bokat, möten osv Men jag var tvungen att gå till en arbetskompis och fråga;- du jag har ett möte med Jansson på onsdag de står helt still, vet du vem Jansson är. Tror du skulle ta med dej Janssons Frestelse på onsdag, så hon.
Så kan de vara när man är stressad. Försök ta det lungt om de går.
Kram