Lite läskigt att vara här. Att komma till insikt att man har ett problem med A. Men vill inte förstöra min relation, blir ju dom en annan människa när man dricker. Blir lätt arg och retar sig på småsaker och tjatar om samma saker. Hur skall jag lyckas med det här? Vill så gärna kunna sluta med A och må bra

Mitti80

Även om det är läskigt så måste det väl samtidigt kännas skönt att för sig själv inse att något kan förbättras?

Finns hur mycket bra tankar och funderingar här på forumet där du säkert komma känna igen dig själv i. För mig har det varit viktigt för att inte känna mig själv på min resa mot förändring.

Fortsätt skriv i din tråd så ska vi stötta dig ?

Anonym26613

Berätta mer! Vi är många som också varit rädda. Det är klart du kan vara nykter. Sanningen är att du aldrig mer måste dricka igen. Sedan snubblar vi lite tid och otid om man har otur, men det tar vi då ??

Så läs och skriv. Jätte nyfiken på att höra mer...

Välkomstkram ❤/ Mary

Tack snälla Mary Poppins och Matti80.
Skilde mig för två år sedan och då eskalera det hela....Vet Inte, känns som att jag tar till alla anledningar för att dricka vin. Jag är deppig, trött, ensam mm. När jag dricker så vet jag inte när jag skall sluta, tål ju också mer. Men orkar inte med den ångest som man får om man inte kommer ihåg vad man sagt till folk...Tack för att ni finns

Anonym26613

De första dagarna kan vara jobbiga. Men kommer man ihåg ångesten dagen efter och vet att det lättar efter några dagar så överlever men oftast.

Andas, duscha varmt, drick te eller ta en promenad. Allt bara för att få tiden att passera. Stå ut! Vi finns här! ❤

Vi har alla gått, och går igenom liknande situationer!
Det hjälper som de andra också säger att skriva här. Enormt stöd o peppning!
Du fixar detta! Förutom Miss Marys råd vill jag även tipsa om choklad! Det dämpat alkoholsuget ?
Varmt välkommen!
???

Är det något du inte är ensam om så är det ångesten , tröttheten , men även vilja sluta eller förändra . Just viljan att förändra är i mitt tycke det viktigaste. Som alla andra har jag massvis av gånger tänkt ” nu jävlar, nu slutar jag helt att dricka”” Jo tjena.. Är notorisk återfallare både på alkoholen och forumet. Så förändring låter så mycket mer nära min verklighet. Drömmen att gå i mål och passera alkoholens målsnöre som vinnare och helt sluta dricka lever kvar. Men förlikat mig med att bara jag håller kvar vid förändring . Dra ner på det. Tillåta mig själv att trilla dit , men då snabbt upp på banan igen i stället för att hålla om flaskan. Hade senaste fyllan 2/1 tror jag och kör nu med en gammal radarkompis hör inne Mrx. att resten av Januari ska vara vit. Vi peppar o stöttar varandra så gott vi kan. Hoppa med oss. Finns under min tråd trött på sid 2. Och,, Det gör ingen om man misslyckas . Då skakar man ordning på tankarna o upp på vår väg igen . En dag i taget , och ju fler som hakar på. Desto större styrka . Så hoppas få se dig kämpa på . En dag i taget ?? Fast vi förordar inte glass som livsnjutarna hör ovan.??Vi renar oss med bubbelvatten

Kaffetanten88

Du är verkligen inte ensam. Ångesten har varit min värsta fiende. Nu efter en månad mår jag mycket bättre. Du klarar detta! Skriv här! Så mycket du vill. ❤ Få ur dig alla tankar. Min tråd är fasen världens längsta. ?❤

Du är inte ensam! Tankar om att inte dricka känns hemskt, att dricka känns hemskt, mycket oro och funderingar. Jag "firar" en vecka idag och känner mig mycket lättare till mods. För mig hjälper det att läsa och skriva mycket här och påminna mig om att jag inte är ensam och att aktivt välja varje dag att jag vill vara nykter. Det är inte lätt men det är också fantastiskt att vakna nykter på morgonen, att kunna köra bil utan att oroa sig osv. Så välkommen hit :)

Tack alla för era kommentarer. Så skönt att känna att man inte är ensam i detta. Grattis till er som kommit en bit. Är nu inne på min tredje dag. Vaknade precis och tänkte då, att gud vad skönt att inte vara bakis och veta att man inte gjorde eller sade ngt dumt igår. Det är så sjukt hur man kan bli en annan person med A I kroppen. Hir skall man med gott samvete kunna stå för den personens handlande. Det går inte att försvara. Det är min största anledning till att sluta med A, vill inte förstöra mina nära relationer.
Ha en trevlig dag?

Grattis till dina dagar. Du kommer klara ytterligare dagar. När viljan till förändring väl har rotat sig så är viljestyrkan större än man tror. Så sikta på 4 dagar . En dag i taget ??

Trött och ledsen, Du har bra insikt och resonerar väldigt sunt runt A. Det krävs vilja till förändring och aktiva val för att lyckas komma till rätta med sitt drickande. Jag har kommit en bra bit på väg genom att hänga här på forumet. Tomen och jag har stöttat varandra i flera år här inne. Jag är inte helt vit men har betydligt flera vita dagar än innan jag började skriva här inne. Just nu kör Tomen och jag resten av janauri nykter. Jag har hittills druckit vid två tillfällen denna månad. Det räcker för min del. Nu är det vita dagar som gäller ett tag framöver. En dag i taget
/ Mrx

Stort tack för pepp Mrx och Tomen
Lite sugen nu när det är fredag, för att man är van vid att ta vin efter jobbet...
Men jag är övertygad om att jag inte kommer att dricka något.
Vad duktiga ni är, heja er. Absolut bra tänk, en dag i taget.
Trevlig nykter helg?

Anonym26613

Allra första helgen den här gången var jag säkert fortfarande bakis. Herregud vilken ångest. Jag drog djupa andetag och ville att klockan skulle slå nio så det var "okej" att lägga sig. Men det var värt det!! Så tacksam jag är över att jag stod på mig och överlevde första tiden.
Jag önskar dig en fin fredag och helg! Vi kommer säkert höras många gånger! ?????// Mary

Trött och ledsen, har du pratat om insikten med den du är tillsammans med? Om inte, så kanske det vore en bra idé? ?
För du är ju orolig över relationen och bland annat i och med det är ju din partner "inblandad". Håll inte den personen utanför tänker jag.

Sköt om dig.

Hej Trött o ledsen.
Hoppas det fick bra att stå emot vinsuget?
Nu är det sen natt och hoppas du lyckas sova. Imorgon är det Lördag och vi tar oss igenom den dagen också. En dag i taget ??

Hej
Ja det gick bra. Drack cola zero istället.
Var inga problem och sov gott. Hade Corona för 3veckor sedan och har ingen lukt och smak. Drar lite nytta av detta, vet ju att inget smakar som det brukar..
Sov riktigt bra. Nu ny dag och lördag
En dag i taget. Hoppas att du hade en bra fredag...

Hej
Ja jag har sagt att jag inte skall dricka för att han uppskattar ju inte heller den personen som jag blir. Jag blir ju ifrågasättande, arg, negativ och tjatig. Man tappar ju känslan för när det är dags att sluta och lägga ner tyvärr. Vi bor inte ihop ännu så då vet han ju inte om jag druckit eller inte och så kommer jag på ngt att ringa till honom och tjata om. Nej usch det funkar inte. Då är det bättre att inte riskera ngt utan att inte dricka. Ha en fin lördag

Anonym26613

Grattis till en nykter fredag ?❤

Håller helt med. Bättre att avstå helt om man annars måste smyga med det.
Bra jobbat ??❤