Olov68

Hej!
Jag har sedan en längre tid druckit alltför mycket alkohol. Det har resulterat i en separation från min sambo och då har det accelererat. Har varit på beroendecentrum för detta och går nu på antabus.
Likt förbannat dricker jag folköl för att dämpa min ångest över mitt misslyckande och saknad över mitt ex.
Tack och lov har jag mitt jobb att fokusera på så dagarna går bra(även om jag sitter hemma och arbetar sedan snart elva månader...vilket förvärrat situationen).
Jag har blivit så ensam nu eftersom jag, dum som jag är alltid lämnat alla mina kompisar när jag träffat en flickvän och alltid gått in i deras sociala liv. Nu har jag förhoppningsvis insett att det ska jag aldrig göra mer..
Tips?
Kram

Anonym26613

Jag tycker du kan höra av dig till gamla vänner. De kommer att bli glada ska du se. ❤
Och så kan du snacka med oss. Finns inte så mycket man vågar göra nu när covid skördar där ute.

Måste du jobba hemifrån? Får du inte gå till jobbet alls? Tråkigt!

?????

Olov68

Nä dessvärre får jag inte gå till jobbet i dessa dagar. Var där i höstas i ett par veckor men var i princip där själv.
Sedan kom nya restriktioner och då fick vi inte komma in alls.
Håller på med försäljning av vår gamla lägenhet så det är också lite jobbigt. Dessutom har jag en pappa som är dement....
Hur är din historia?

Att behöva sitta hemma hela tiden hjälper inte, såklart. Jag är iväg från hemmet kanske 1 dag i månaden i tjänsten och det är ju knappast något som hjälper en med missbruk, nedstämdhet och förmåga att ta tag i saker.

Det är såklart ett väldigt tufft jobb och man står för en tuff uppförsbacke och det kommer komma tråkiga trötta dagar, men på något sätt måste man ju få till en vändning. För mig gjorde väl hemmajobbet att drickandet eskalerade och fortsatte på semestern och sen efter det lyckades jag sluta. Men det är ju olika för alla såklart.

Har du testat programmet här på Alkoholhjälpen? Det kanske kan hjälpa dig att sortera ut lite tankar och bana för en väg framåt hur du vill göra. Sen att skriva här om dina funderingar o.s.v. Vi är många här som har varit i situationer som på olika sätt har många likheter med din.

Olov68

Nä det är ren pina att sitta hemma nu när man inte har en relation och någon att prata med. Livet suger just nu!
Är så deppig och ledsen hela tiden, vill bara sova!

Hej, bra att du skriver och läser på forumet. Det hjälper.
Jag har också separerat (barn också, tvist) och det är inte lätt.
Men! Alkoholen gör det värre i längden.
Sluta med ölen om du har antabus. Tog själv antabus i ca 6 månader.
Ät väl, träna och var snäll mot dig själv:
This to shall pass.

Olov68, Jag får inte heller åka till min arbetsplats. Jag har suttit hemma och jobbat sedan mars förra året. Min arbetsgivare tror vi aldrig kommer att jobba på kontoret i samma utsträckning som före pandemin. Enligt planerna just nu blir det hemarbete till slut av sommaren. Socialt är det en jäkla utmaning. Jag började dricka lite för mycket och okontrollerat för jag var uttråkad. Har skrivit här på forumet i flera år och kommit rätt långt på min resa mot ett hälsosammare liv. Nu har jag själv haft covid-19 och det tar på krafterna. Har tagit kontroll över min konsumtion igen. Försöker att planera in promenader, cykelturer och gympass i min kalender varje dag. Det gäller att se till att ta sig utanför dörren. Det som är positivt med att jobba hemifrån är att jag slipper pendla i 2 timmar varje dag med SL.