Spanat runt på detta forum en hel del . Insett sedan ett bra tag att jag är beroende . Har haft sug efter alkohol flera år och ofta tappat kontrollen, vill alltid ha mer . Har försökt bestämma mig för typ ett par glas vin men oftast har det inte gått . Hållt mig nykter nu i 5 v . Djävulskt jobbigt vissa dagar men det har gått . ? Värst på fredagar inför helg , fredagsölen . Och jobbigt när man lagar god mat .
Känner mig mycket piggare finare hud men humöret är påverkat , känner mig bitvis lite deppig . Har stöd i min relation men jobbigt med kompisar dom festar en hel del .
Tar en nykter dag i taget .

Här finns kompisar som förstår och som du kan "prata" med när det är jobbigt ?.

Du har redan klarat fem veckor - det är jättebra!!
En nykter dag i taget blir verkligen veckor - och mer än så - om man håller i.
Skönt att du känner flera fördelar, för det finns ju massor av fördelar med att ta tag i sitt problem med alkoholen!
Humöret, ja, vi är många som upplever att humöret svajar i början. Dels tar det tid, ganska lång tid, innan hjärnan och hormoner mm hittar tillbaka till en naturlig balans opåverkad av alkohol. Det kan göra att man känner sig lite nere.
Sedan är vi ju många som har druckit på känslor också, dövat dem med några glas för att slippa känna, så det kan ibland dyka upp känslor som legat under ytan, som pockar på och vill säga något nu när de kommer till tals. Som behöver tas om hand.
Jag vet inte hur det är för dig.
Men mig hjälper det jättemycket att skriva här när livet och humöret känns som en bergochdalbana. Dels får jag en "logg" där jag kan se min resa, hur jag mår, och att det verkligen blir bättre även om vissa dagar är botten. Dels får jag så mycket bra tips, råd och reflektioner från alla vänliga människor här som är guld värda.

Så än en gång - Välkommen in i värmen!

Anonym26613

Fem veckor redan!! ????? Kudos!!

Så bra att du hänger med. Kan inte du beskriva lite hur resan började. Vad fick dig att sluta?

Ha en underbar söndag och tack för din hälsning på min tråd ?????

Miss Mary
Har funderat en del över årens lopp vad som gjort att jag dövat mig själv
Alltid älskat fester god mat och hade tidig debut . Började må riktigt dåligt i ett olyckligt äktenskap , började dricka även på vardagar till och från . Kunde inte komma till ro på kvällarna. Skiljde mig i somras. Tufft efter 27 år men det ända rätta. Mår mycket bättre men fortsatte under hösten till och från men framför allt några riktiga blackouts .
Träffade i samma veva en man som direkt såg mina problem och frontade mig . Har inga problem med att erkänna att jag är alkolist,Har läst massor och ändå inte kunnat ta tag i detta suget har varit enormt . Haft en underbar söndag i vårsolen 7 !

Soffi
Tack för dina hejarop ! Har varit lite spänd på att gå med här . Känns jättebra nu . Ser att man inte är ensam . Och alla tips och råd förstås. Ja det hjälper att läsa här. Igår kväll var tufft var så sugen på vin så att jag höll på att smälla av .
Tog ett varmt bad och alkoholfri pärondryck gick över . Värst är det när kompisarna skickar bilder på sitt lördags mys med vin mm . Det sociala är svårast då det varit en stor del av mitt liv med krog och restaurang besök o fester / middagar . Har iaf berättat för en av mina vänner att nu får det vara bra. Jag har sårat den jag älskar en gång för mycket och det kommer att sluta illa för mig själv . Jag vill vara nykter och ska kämpa . Fyller 50 i år jag vill leva och må bra det är främsta drivet hos mig .

Vad strong du är redan 5 veckor! Grattis t det! Tack för inlägget i min tråd!

Vad kul att du också odlar. Det var Se klart som ledde in mig på banan att börja så. Spännande och förväntansfullt?

Måste släcka lampan!

Vi ses! Kram?

Efter nästan tre mån nykterhet trodde jag min idiot att det skulle gå bra att dricka nåt glas vin i lördags. Kan bara konstatera att det går inte . Suget går inte att hålla emot och jag vill bara ha mer o mer o huvudet kan inte hålla emot . Känns som om någon annan hoppar in inom skalle och tar över . Blir så himla ledsen o besviken att det ska vara så jävla svårt . Blev jättefull och fylld av ångest . Nu är det nya tag igen , skit också .

Anonym26613

@Vår21 Det hjälper inte att kalla dig idiot. Eller så skulle vi alla vara idioter 🤔 Du snubblade, testade, lärde dig och reser dig. Hade lika gärna kunnat vara mig 🙏❤

Jag förstår att man blir nyfiken på att testa efter en så lång period. Själv har jag testat och försökt dricka lagom efter 100 dagar. Men varje gång börjat dricka flera dagar i veckan igen. Och tror jag äntligen har lärt mig att det inte är värt det.

Var stolt och nöjd för 3 månader 💚👌🧚

@Miss Mary Poppins
Tack för dina peppande ord . 🙏🤗Ja det är bara att på det igen , jag har bestämt mig för det .Fattar hur beroende och illa det är k känner mig ännu mer motiverad men ändå ledsen . Skönt att höra ja jag ska ju faktiskt vara stolt . Tog en promenad nu i fina vår kvällen o känner att jag mår bättre utan alkohol .

Bra tänkt, att man faktiskt mår bättre utan alkohol. Priset för att få dricka sig full ibland är för högt, om det innebär ångest och att såra den man älskar. Var stolt över dina insikter och den förändring du jobbar med!

Hej Vår 21🍃💫🍃..Det finns nog knappt någon av oss med a-beroende, som aldrig tagit återfall, eller trillat dit..Det är förrädiskt, att ta det första glaset, eller första klunken..Så borsta av dig, och upp på hästen igen..Nu vet du hur det kändes och hur du förmodligen inte vill ha det..Att det blir både fällor och gropar längs vägen i nykterheten, vet vi..Det är då vi ska bestämma över vår egen beroendehjärna..Detta kanske låter flummigt, men jag tänker så..Själva personen vill inte dricka, och ångra sig, eller bli bakfull..Men våra alkoholberoende hjärnor struntar i det..Hjärnan vill bara ha sin substans, som den är beroende av..Precis som vi blir beroende, av andra substanser, eller kickar våra hjärnor belönas av..Ju mer vi lär oss om oss själva, och hjärnans funktioner, desto bättre..Du är ingen dålig eller misslyckad person. Det är när man går i fällan, som problemen uppstår..🍃💫🍃