Stort beröm till er som kämpar i era inre strider. Har några frågor från medberoendets sida, hoppas ni inte misstycker.
Ny separerad för jag såg det dåliga måendet och ville vara och pilla i det, vi var inte riktigt på samma plan om ni fattar.
Gäller flera människor som lider av alkohol sviter bl.a. ångest, sömnproblem och magont mm. Hur/ varför spelas det upp ett skådespel där man är så super lycklig och allt är så bra? Trots man eg håller på att gå sönder! Eller ser man inte det eller väljer man att inte se det och är det därför det alltid finns ursäkter att det beror på allt och alla andra.
Tack för mig och kämpa på!

Jag tror du ar fel ute som tror att alla fungerar lika for att vi har problem med alkohol.

Om du vill hjalpa nagon, jag pratar nu om hur det skulle fungera for mig, ar att inte kritisera nar nagon ar full. Forsok komma till botten med problemen och hjalp dar. Jag kan saga att aven om jag vet att jag har problem, och jag vet nar jag ar full, har jag ett brak med frugan och hon kastar ur sig att vad jag tycker ar inte relevant eftersom jag ar full, ja da kanns det som ett slag under baltet och risken ar att jag bara dricker mer for stunden. Har man dock inte erkant for sig sjalv att man har problem ar det omojligt. Det enda som kan hjalpa ar positiv uppmuntran, slag under baltet forvarrar.

Nu har jag ingen aning om bakgrunden till ditt exs problem, men vad de an ar kan de inte losas om personen i fraga inte erkanner for sig sjalv att han/hon har alkoholproblem.

Blåögd

Var inte meningen att dra alla över en kam, bara så att de alkoholister jag känner ofta målar upp en bild att de har det så bra och är lyckliga, får inte ihop den bilden med det verkliga måendet.
Gällande min så har jag under 7 månader hört att han ska börja med medicin och kurator men det kom aldrig. Utan det som kom var fler och fler återfall och en abstinent människa som då bara fräste och morrade. Det var i nyktert tillstånd vi pratade och han vet om sitt alkoholproblem då det funnits där 35 år och han vet att det bara leder till konsekvenser, men frågan är om viljan finns?