Jag startar en ny tråd eftersom jag tycker min tidigare har lite fel rubrik. Jag har druckit alldeles för mycket och för ofta. När jag var yngre var det på fester och på krogen, på äldre dagar har det blivit hemma, ensam. Jag började på riktigt försöka dra ner på mitt drickande, dvs främst drickandet i soffan, hemma själv, i oktober, Det har gått helt okej, även om jag definitivt skulle behöva minska ännu mer. Att helt sluta dricka finns inte i min värld, jag ska dra ner på det. Det är mitt mål. Det är ju bara det att jag tycker det är så himla trevligt och avslappnande att ta ett glas vin i soffan, eller ett, det blir aldrig ett glas, det brukar bli tre. Jag är rätt ensam, jag lever själv, visst vänner, men det är ju inte så att vi ses så ofta och när vi ses så dricker vi mest, det är ju socialt.

anonym11208

Kaffet smakar gott. Nu är hösten på intåg och det ska bli en bra höst utan massa onödiga bakfyllor för att jag har suttit och druckit vin i min ensamhet, för det är helt enkelt inte värt det! God morgon fina söndag!

God morgon!
Jag njuter också av en nykter söndagsmorgon. Lyssnar på regnet utanför och tänker att livet är rätt bra ändå

Emma73

KJag ska verkligen försöka denna vecka. Ska förgylla kvällarna med zumba som startar denna vecka och godis. Vill känna mig fräsch, pigg och fri. Känns så skönt att va tillbaks på detta forum. Får så mycket positiv energi. KRAM

anonym11208

Tack för era kommentarer! Visst är det skönt att vakna upp och känna att livet är ändå okej, varför ska man göra det jobbigare med alkohol som intog dagen innan?! Var det värt det? Nja, antagligen inte. Man ångrar aldrig en nykter dag!

anonym11208

Vad kul med en kommentar! Ja, det är bra, är inne och läser emellanåt, men inte så aktiv i min egen tråd. Jag tycker det känns som om jag är på rätt väg :-) Kramar till Manda och till alla er andra!

anonym11208

Ska bli så skönt att vakna upp i morgon, fräsch, och kaffet kommer att smaka gott!! Drack vin igår själv, men ändå inte så farligt mycket, måttligt! Och jag tillåter mig att dricka ibland, att sluta är inget alternativ för mig, kanske hade det varit det bästa för mig, Men jag är inte beredd att "ge upp" alkoholen, men att minska den, ja, det har jag faktiskt gjort!!

Gunda

Nej att sluta helt var inte min tanke från början. Men mitt drickande fick så många konsekvenser så till slut fanns det ingen återvändo.
Hoppas du kan hålla a på mattan och kunna dricka socialt för mig gick det inte.
Nu mår jag bra och så här får det bli för mig.
Stor kram och tack för hälsningen i min tråd! ???❤️

Emma73

Jag avskyr också söndagar och löser det med vin. Kan du köpa något annat gott. Godis, chips, eller annat plock och se en fil istället? Det är min förstads dag på länge jag inte dricker vin. Är inte ens sugen. Men håller mig ute och shoppar ist för att inte få sug... kram

anonym11208

Jag kör på samma stil som dig, inget vin idag! Ångesten blir bara värre. Ska bli skönt att vakna upp i morgon utan ångest och dricka mitt goda kaffe.

anonym11208

Jag tänkte jag kan ju bara titta in här lite snabbt, men sen så tänkte jag lite längre än näsan räcker. Ångest, visst har jag det idag, men dricker jag i dag så kommer jag ha ännu mer ångest i morgon. Det ska bi skönt att starta veckan ickebakis och nykter!

Bättre att du hänger här istället! Nu ser vi fram emot en ny fräsch vecka utan ångest och bakfylla. Kaffet kommer smaka gott imorgon ? Kram ?