Hjälp mig

Hej är så jäkla sårad, har förstört allt dricker hela tiden. Min fru har tröttnat på mitt beteende kallade henne för både det ena och andra för en vecka sedan. Har ett bra jobb är systemingenjör till och med, men vad gör det när man är en idiot. Vet inte vad jag ska ta mig till, jag älskar min fru och mina två barn över allt annat, förstår inte hur jag kan bete mig så illa emot de jag älskar mest i världen, nu är det bara ord jag skulle aldrig kunna kröka ett hårstrå på deras huvud, men ord kan vara oerhört starka och såra, jag menar ju inte det jag säger. Älskar ju min familj så mycket, har sabbat allt, alkoholen tar över allt jag prioriterar bara den, jag ljuger jag förtränger jag hittar på, jag gör vad som helst för att få i mig alkohol jag kan till och med ljuga för mina barn som jag älskar så. Ska ringa i morgon efter hjälp nu är det nog med allt jävla supande är så less på allt. Fan.

Profile picture for user Sisyfos

Tråkig situation men nu står du kanske inför ett ganska viktigt val: sök hjälp eller förstör ännu mer för dig själv. Beroende på hur mycket du druckit kanske du behöver lite stöd i att sluta. Ge upp alkoholen. Kanske kan du då rädda både familj och jobb. Vi som har slutat härinne ser bara fördelar med det. Vi hade fått för oss att alkohol var det enda som kunde få oss att må bra, när det i själva verket var så att man mår så mycket bättre utan alkohol. Tar ett litet tag att uppleva men belöningen är stort.
Så vänd det här nu. Sök hjälp istället för bostad idag. Ring! Du har allt att vinna.

Profile picture for user Strularen

Tack är oerhört skönt att få så fina ord, jag har berättat för min chef som tog tag i det direkt ska träffa en som är expert på alkoholproblem redan imorgon via Previa känns så bra. Hoppas bara att det inte är försent att lappa ihop förhållandet med min älskade fru och mina barn @Sisyfos

Profile picture for user starten på det nya

Starkt gjort att du berättade för chefen. Jag gjorde samma sak för snart 3 månader sedan är alkoholfri sedan dess och jag hade garanterat inte klarat det utan det stöd jag har fått från min arbetsplats, jag tror och hoppas på samma resa för dig :)

Det är förjävligt alltsammans tror det hela började med att min yngsta dotter fick leukemi har varit ett helvete nu i 3år med biverkningar av cellgifter pankreatit mm. Men vi tog oss igenom detta jag och min familj nu när allt är över så ligger det en känsla av oro i mig hela tiden. När det hela pågick så fick vi sova varannan vecka på sjukhuset när jag var hemma så mådde jag så dåligt att jag gick omkring i huset och skrek av sorg in till min dotters rum där alla saker var som hon gjort och tillverkat med hennes små fingrar börjarde dricka sprit hur mycket som helst för att dölja sorgen den veckan jag var hemma så fort jag vaknade börjar jag att dricka för att få bort det onda. Hennes tillstånd blev bättre och bättre och vi tillslut besegrade cancern efter detta så har jag fortsatt dricka med samma takt fattar inte varför kan bara inte sluta lever kvar i den här bubblan av bara ångest och oro att hon ska få ett återfall och att cancern kommer tillbaka. Nu har jag bränt alla broar och kommer att förlora allt, imorgon ska jag träffa en professionell alkoholpsykolog hoppas den människan kan hjälpa mig. Klarar inte att vara utan min familj, bor nu på jobbet där det finns hotell och där det är alkoholförbud som är väl bra, hoppas allt kommer bli bra nån gång är så ledsen så jag snart går åt 😢@starten på det nya

Profile picture for user Kennie

Ja, håller med, så bra att ta hjälp. Du har gått igenom ett trauma, och nu är det du som behöver hjälp att bli frisk. Det finns ju mycket god både terapi och medicinsk vård för att bli fri från alkoholberoende. Ta all hjälp du kan få, livet har så mycket mer att ge oss än nästa fylla...

Svår situation med sjukdom hos barn. Kan tänka mig att det är lätt att dricka på maktlösheten i den situationen och du drack även sprit. Jag tror att det är ännu lättare att fastna i ett oerhört negativt mönster med sprit. Jag blev helt knäpp de gånger jag drack det - nu säger jag inte att du är knäpp - men det kanske går snabbare att verkligen fastna och bli personlighetsförändrad.
Så oerhört positivt att du sökt hjälp nu. Jag tänker också att du behöver bearbeta ditt trauma. Som tur är får du nu hjälp ut den här situationen. Du har också fått nog känns det som. En bra början för att starta nytt. Du har allt att vinna! Och du har sagt stopp nu i en väldigt svår situation. Det är stort!

Ångesten är total nu när man vaknar har en sån klump i magen det gör så ont, saknar mina underbara barn och min fru som inte vill veta av mig, om min fru skulle stötta mig skulle jag allting kännas lättare, men å andra sidan så har hon stöttat mig tusen gånger om jag nu tänker efter vad är det med mig, expert på att ta henne för givet, har inte uppskattat det hon gjort för mig förstår att hon lessnat, men jag vill inte tänka så älskar henne så otroligt mycket klarar inte att vara utan min familj 😢😢

Profile picture for user Blenda

@Strularen Tiden är din bästa vän nu, om du klarar av att vara nykter. Ge tiden tid.
Tilliten kommer tillbaka i takt med att dina nyktra dagar blir fler, men låt din fru ta den tid hon behöver för att våga lita på dig igen.
Jag började också missbruka alkohol för några år sedan då jag var rädd för att mitt barn skulle dö.
Nu försöker jag bli av med beroendet. Det är en tuff kamp eftersom jag samtidigt måste lära mig att leva utan den grundtrygghet som försvann när jag insåg att jag kanske skulle överleva mitt barn, en ohygglig tanke som nog aldrig kommer att lämna mig helt. Jag tar en dag i taget. Jag är mycket rädd och har ofta ångest, men allt blir värre med alkohol som du vet. Jag tycker du är mycket stark, modig och klok. Önskar dig all lycka!

Tack för dina goda råd de ger mig en viss trygghet, har varit en otroligt jobbig dag har haft mitt första möte med krisgruppen här på mitt jobb min chef var också med hade tankar om att det skulle vara besvärande att han skulle vara med och att jag inte skulle kunna öppna mig helt, men jag hade fel det gick hur bra som helst. Har nu gått med i en process som kommer att göra mig ren, fick skiva på massa papper som jag knappt läste igenom innan jag skrev på fick också ta blodprov och urinprov så att dom ser om jag sköter mig sen blev det ett samtal till med en psykolog känns faktiskt ganska bra nu. Hoppas att du kommer att må bättre, det är bara att kämpa kämpa kämpa som gäller, just nu har jag tyvärr svårt att sätta mig in i andras problem beklagar verkligen det, men allt kommer som du säger att bli bättre tiden läker alla sår förhoppningsvis @Blenda

Hej mår inte så bra som jag gjorde igår, har varit nykter nu i tre dygn, igår mådde jag svinbra när jag hade pratat med en i krisgruppen här på jobbet, jag fick lämna blodprov (leverprov) och skriva in mig i ett nykterhetsprogram efter det fick jag prata med en psykolog, sedan slutade jobbet och kom till hotellet som finns här på arbetsplatsen så kändes allt så bra, åkte och styrketränade och sedan till hotellet igen och klumpen i magen var borta. Men idag är den tillbaka och jag är ledsen och orolig, tänker på min fina familj som jag saknar så jäkla mycket, jag får inte komma hem för jag har förstört allt. Berättade igår för min fru via telefon att jag har startat en process med att skriva in mig i det här nykterhetsprogrammet och det ända som gäller nu är att sluta dricka alkohol för all framtid, tror hon blev glad, men hon tvivlar väl såklart. Men varför mår jag dåligt idag känns hopplöst och så ledsen jag är, men det går väl upp och ner antar jag. Känns sjukt jobbigt att vara på det här hotellet, var och träna idag med det känns bra att träna kommer bort från tankarna då.
Hoppas allt blir bättre snart.

Tack för att du ger mig lite tröst, att det kommer att bli bättre. Det är kampen mot tiden som är avgörande, dag för dag timme för timme minut för minut eller tvärtom. Tack i alla fall för att ni finns här och stöttar mig 🙏🏻 @Tofu

Usch mår inget vidare nu min dotter som jag har haft kontakt med kontinuerligt sen jag blev utkastad börjar ta avstånd och vill inte prata med mig längre, hon har väl tröttnat på att jag ringer en gång om dagen och frågar hur det är. Blir så ledsen 😢😢

Profile picture for user Ase

Jag känner verkligen med dig @Strularen. Förstår att det är svårt nu och att du känner att du behöver din familjs stöd. Kan det vara så att din dotter förstår att du mår dåligt och därför inte riktigt orkar tala med dig nu?
Du är fortfarande på första veckan utan alkohol och den är tuff framförallt med all ångest. Det kan nästa kännas som att man kommer dö av av ångest men det gör man inte.
Din dotter vet att du älskar henne men hon kanske behöver lite tid.
Kämpa på och skriv här så brukar alltid någon se och svara. Det hjälper mer än man tror. Här är du bland vänner.
Skickar styrka till dig
Kram

Tack så oerhört mycket, är så skönt att någon svarar när man verkligen behöver stöd, ångesten är total och man tänker och tänker och får för sig saker, hoppas att det blir bättre snart och att ångesten försvinner. Tusen tack@Ase

Tack så oerhört mycket, är så skönt att någon svarar när man verkligen behöver stöd, ångesten är total och man tänker och tänker och får för sig saker, hoppas att det blir bättre snart och att ångesten försvinner. Tusen tack@Ase

@Strularen det kommer bli bättre dag för dag och snart kommer du känna att du kan resa dig igen.
Idag är första dagen på resten av ditt liv. Du kan inte ändra på det som varit men du kan välja annat från nu.
Hoppas du får lite sömn i natt 💖

Profile picture for user Amarone

@Strularen det blir bättre och man överlever även om man inte tror det för stunden 💕.
För några år sedan kom jag på som av en händelse att min fd sambo var otrogen med min kompis och på riktigt trodde jag att jag skulle dö eller dricka ihjäl mig då.
Man vill inte leva men man vill heller inte dö då.
Kämpa på 🙏💕💕

Du skriver att dottern inte vill ha kontakt längre. Om jag går till mina barn så är de inte alltid jätteintresserade av att prata i telefonen eller i verkligheten (konstigt nog 😂). Jag tror helt ärligt att det kanske kan vara ett sunt tecken. Hon ska inte behöva oroa sig för dig (vilket hon kanske gjort i det kaos som varit). Nu när du börjar komma på fötter kanske hon faktiskt inte känner att hon behöver ha koll på dig och då beter sig som det barn hon är, dvs kanske inte alltid intresserad av att prata med pappa). Bara gissningar, men det behöver inte bero på dig alltså. En del i att tillfriskna från alkoholism är också att vända blicken från sig själv till andra.
Du jobbar på bra! Du är fortfarande i en riktigt kaosartad fas och i början av din nykterhet. Det blir bättre. Fortsätt som du börjat. Lyssna på alkispodden till exempel. Där finns ibland liknande händelser som den du upplever nu beskrivna. Det är ju inte så lätt att bo på hotell heller. Men du klarar det här! Och det blir bara bättre.

Hej har fått åka hem nu i helgen, var hur glad som helst att min fru tycker att det går bra att jag kommer hem på helgerna. Men det känns som jag inkräktar i mitt eget hus och hem, blir totalt ignorerad känns som vi är ännu längre i från varann nu när jag kom hem, den enda som blev glad var hunden. Ska jobba imorgon i alla fall och är så nykter, känns så bra och är stolt över mig själv faktiskt. Har klumpen kvar i magen den är faktiskt större än någonsin, känns så konstigt vi åt middag och allt hela familjen allt kändes så bra, men helt plötsligt så vart det som allt vände och allt blev så stelt och alla gick upp på övervåningen och struntar totalt i mig. Tro att min fru kom på sig själv att hon var för trevligt mot mig, och det var nog inte meningen att vara snäll mot mig. Vill bara att allt ska vara bra mellan oss, men hon sa när vi pratade att hon kommer aldrig att glömma saker som hänt och det kommer påverka framtiden hela tiden 😢😢 vad ska jag göra i morgon när jag kommer hem från jobbet så kommer troligtvis ingen vara hemma eller ens komma hem, det kommer att vara så tungt jag vet att när jag är på hotellet så kommer jag att vara ensam och det är bara så och det har jag accepterat och det känns ganska bra, men när jag kommer hem och är mer ensam känns som jag går under helt 😢 fy fasen..

Hej Strularen,
Förstår att det är tufft, men ge dem tid. Om du håller dig nykter kommer de undan för undan börja lita på dig igen. Visa att du menar allvar, gör din del av jobbet, det vill säga jobba på med nykterheten, lär dig se den som din vän och nyckeln till ett gott liv med bra relationer, så tror jag du kommer vinna tillbaks deras förtroende. Ha tålamod och kämpa på, låt inte beroendet lura dig att tro att allt är hopplöst och att du lika gärna kan dricka, det är så det jobbar, försöker hitta anledningar att få tillbaks sin drog. Klappa hunden och ta det lugnt, du är på rätt väg!

Profile picture for user timeforachange

”Vill att allt ska vara bra” - du måste nog acceptera att allt tar sin tid…. Försök glädja dig åt känslan av att vara nykter å vara stolt. En timme å en dag i taget💕 Ta inte heller ut ”sorger” i förväg- kanske blir du utan sällskap ett tag hemma imorrn men det kanske inte behöver vara så svårt? Betyder väl inte att din familj inte bryr sig … Promenad med hunden? Lyssna på musik, läsa en bok - göra ngt annat du brukar göra hemma? Styrkekram å sov gott

Tack så hemskt mycket all snälla och fina människor, så fina ord och hjälp jag får, önskar er all lycka i världen. Ska gå och lägga mig nu så hörs vi säkert imorgon ♥️ Godnatt 😴

Det är en början och som de andra beskriver så får du försöka vara okej med att tar tid. Förstår din känsla av ensamhet och att det faktiskt på sätt och vis vara ensam i en gemenskap. Du har ju inte skrivit vad som fick bägaren att rinna över och ni har väl den där elefanten stående i vardagsrummet. Den kommer att blekna. Du kan just nu inte göra mer än du gör, dvs. Hålla dig nykter, träna, vara trevlig. Ta hand om hunden, intressera dig för frun och barnen på ett lagom sätt. De är vana att se dig som nån annan och det tar nog lite tid för dem att vänja sig.
Så bra jobbat att vara nykter! Det är bra att du är stolt över dig själv och här tror jag kanske att det bara är vi som har haft ett beroende som vet vilken bedrift det är, så det blir inga applåder mer än härifrån. Men du får en av mig👏👏👏

Som jag visste att nu när jag kom hem efter arbetet så är alla borta, känns så sjukt tomt känner mig så otroligt ledsen, är så jäkla tungt. Håller mig nykter,, en vecka på måndag, känns så svårt nu, hoppas de kommer hem snart. Men som sagt ingenting ska få mig att dricka jag ska klara det här, är det största test jag varit med om för allt är emot mig känns det som, ge mig några tips vad jag ska göra när det är så här paniken är nära en puls som slår fortare en nånsin, försöker andas lugnt men ångesten tar sig fram som ett vidunder, tänker också om hon träffat någon annan, tankerna snurrar i mitt huvud vad händer med mig 😔😔😔

@Strularen Grattis till en nykter helg, den första helgen är tuff eller var iaf för mig.

Jag tänker lyssna på din kropp nu också är du trött så vila, för mig var känslorna rätt jobbiga eller rättare sagt vanan, jag drack alltid hemma så jag gjorde allt med en öl i handen. Men efter att gjort allt utan det så insåg jag att det går. Känslor är bra men jobbiga känslor går över man behöver bara leva genom dem som du gjort nu. Jag tänker att du nu vet att ja det kommer jobbiga dagar och stunder men de går över, håll i :)

Profile picture for user Se klart

@starten på det nya skrev:"Känslor är bra men jobbiga känslor går över man behöver bara leva genom dem som du gjort nu. "
Vilka bra och perfekta ord att ha med sig, kunde vara Forumets tagline.
Och så bra jobbat @strularen med din först helg. Att acceptera läget är det svåraste vi har att jobba med! Heja dig! 🌻

Hej mitt liv är förkrossat igen.
Fick idag prata med en på Nämndemansgården via Teams här på jobbet det mötet hade krisgruppen ordnat. Fick berätta om allt som har hänt. Efter ett tag kom ett beslut om att jag måste till Karmansbo i fem veckor det kom som en chock att det var så illa, jag tyckte att jag har koll på läget, men det har jag väl inte tydligen. Men eftersom att jag gör vad som helst för att få tillbaka min familj så går jag självklart med på denna resa. Nu ringer jag för att berätta detta för min fru för att visa att jag gör vad som helst och att det vore skönt om jag fick hennes stöd för att orka med detta, men nej då berättar hon att det kommer aldrig kunna bli vi igen eftersom jag har betett mig så illa under flera år, vilken jag har gjort och jag ångrar allt så mycket, hon kommer aldrig kunna släppa det och glömma vissa saker. Jag böna och bad om stöttning men det verkar vara lönlöst har bränt alla broar som sagt var. Jag kommer att åka till Karmansbo och få den vård som krävs hur det nu än blir, men efter dagens samtal med frugan så mår jag inge bra alls känns helt hopplöst är så ledsen igen trodde att det höll på att bli bättre mellan oss nu när jag gör allt som jag bara kan göra, jag har vecklat ut och in på mig själv och blottat mig totalt, men ingenting hjälper.

@Strularen det är jätte svårt för dig just nu. Jag kan nästan känna din förtvivlan.💖
Men nu måste du ta hand om dig själv och på riktigt göra ett jätte jobb med att bli nykter! Du får möjlighet att åka på behandling, ta verkligen vara på den tiden.
Om din fru kommer finnas kvar eller inte får framtiden utvisa.
Kämpa nu!
En dag i taget och idag dricker vi inte!
Kram

Jag tänker att du kan försöka ta en sak i taget precis som du gör. Åk på behandling. Du har alla möjligheter att må bättre på sikt nu. Med eller utan fru. Det har inte gått så lång tid även om det känns så, så det är kanske fortfarande en chockfas för frun. Att ta steget och få nog är ju stort. Det kommer en hel del på köpet och är en jobbig omställning för er båda. Det enda du kan påverka är hur du vill ha det och vad du gör. Det kanske räcker så nu. Jag förstår att det är lättare sagt än gjort och att du brottas med ångest och ånger, men det är inte så mycket du kan göra just nu mer än att ta hand om dig själv. Kanske ordnar det sig med frun, kanske inte, men du kommer att må bättre. Du har fått en chans att ändra livet och det blir bara bättre.

@Strularen Det viktigaste först - och det är din nykterhet. Din fru måste få en chans att landa. Åk på behandlingen för din egen skull. Ta en dag i taget.
Det ENDA du kan veta om framtiden just nu är att ALLT blir värre om du fortsätter dricka.
Tro, hopp & Kärlek till dig!

@Strularen känner att jag upprepar vad andra sagt nu, men fokusera på dig själv och din hälsa nu, du kan inte göra mer än så och ska inte heller göra något mer.

Nämndemansgården är ett bra ställe jag har hört gott om deras internat behandlingar du kommer få en möjlighet att ta hand om dig själv nu på ett unikt sätt.
En dag i taget, skynda långsamt det är mitt mantra.

Vet att jag måste ta det lugnt och låta allt landa, men det är oerhört svårt, är ju van att leva i en familj där vi gör allt tillsammans vill att det ska bli som vanligt, har alltid brytt mig om min familj gjort allt för dem, dock har jag varit berusad hela tiden men jag har ändå varit den bästa pappa som jag anser, min fru har blundat för allt eftersom jag har skött allt bra, men droppen kom när jag spårade ur när jag blev väckt hade inte kunnat sova på flera dagar och upp och jobba, hade dragit i mig ett antal öl och somnade typ kl 20:00 blev väckt typ kl 01:00 då kommer det som var droppen som jag ångrar varje dag varje timme varje minut och sekund, jag sa så elaka saker till min fru som man bara inte kan säga till sin älskling, fy fan för mig. Tror inte hon kommer att förlåta mig, jäkla fyllskalle man var. Jag tänker åka på behandling som jag blivit erbjuden och bli den nyktra, glada, stabil och stolta man som jag har varit en gång i tiden där jag kan vara en nykter pappa som mina barn älskar och förhoppningsvis min fru. Hoppas att hon ändrar sig när allt landat 😢

Härligt att höra ifrån dig har tänkt på dig idag. Jag tycker det låter som du landat lite mer, och det tar tid att landa, jag tycker du verkar kommit rätt långt på kort tid. Fokusera på dig nu och ditt mående jag förstår att det är svårt men det är allt du kan göra just nu och gör du den biten rätt och helhjärtat så kommer andra bitar också falla på plats i ditt liv.

Jag glömde skriva igår att jag går på behandling på Nämndemansgården just nu men öppenvård, det är en sk högintensiv behandling 3 halvdagar i veckan i 12 veckor och det är det bästa jag gjort, jag är så tacksam för all stöd och hjälp jag har fått så jag vet att du kommer få extremt bra stöd och hjälp och komma ut helare på andra sidan.. Det har jag gjort 3 månader nykter idag kan ärligt säga att det inte hade gått utan den hjälpen.
Avslutningsvis jag tror på dig, du fixar detta.

Hej på dig, ja det finns bara en väg nu, ska klara detta vad som än händer. Gud va bra att det går bra för dig med behandlingen måste kännas helt obeskrivligt bra.
3 månader det är sjukt bra 👍🏻 Önskar dig all lycka i världen. Men kommer ångesten och suget nånsin försvinna känns som det alltid kommer vara med mig, och det vill jag inte hoppas det blir bättre snart 1,5 vecka nu @starten på det nya

Vilken fin målbild, att bli den glada, stabila och stolta pappa som du vet att du är som nykter. Och oavsett hur det blir med din fru så kommer dina barn att få sån glädje av att få ha dig nykter i sina liv. Jag tror din fru behöver se att du verkligen går vidare och blir stabilt nykter innan hon ens vågar tänka på en framtid tillsammans. Men det gissar jag ju bara, och kanske vet inte ens hon själv hur det blir. Men du kan bestämma över din nykterhet. Din starka vilja att må bra igen och att du är klok och tar hjälp gör att du har bästa förutsättningar att klara det. Tro på dig själv och ha tålamod. Och tillåt dig att känna...

Ingen svarar när jag messar godnatt till mina älskade. Varken min fru eller mina döttrar, känns så sjukt ledsamt, dessutom blir man orolig att det hänt någonting, men jag vågar inte ringa. Vad ska jag göra? Ska jag strunta i att ta kontakt med dem eller ska jag fortsätta. Vet inte vad jag ska göra jag vill ju bara att vi ska kunna säga godnatt till varann 😢😢

Du hade skrivit igen medan jag skrev mitt senaste inlägg. Vill bara tillägga att åtminstone för mig så har jag mycket mindre ångest sen jag slutade dricka alkohol. Så jag tror att både ångest och sug kommer minska vartefter för dig.

Kan det vara så att barnen redan sover? Andas, led tankarna till något annat, det kommer att bli bra. Stressa inte upp dig.. Lyssna på ett avsnitt av Alkispodden kanske? Eller på någon musik du gillar?

Och fortsätt att höra av dig, dina barn kanske behöver få vara lite sura och avvisande, det kan ju bli så om man varit orolig för någon och sen vågar slappna av, de kommer ändra sig om du visar dem tålamod och omtanke.

Eftersom det är mina barn, mitt kött och blod så kommer jag aldrig kunna sluta höra av mig. Tack för allt stöd som sagt var. Ska nog själv lägga mig för att sova snart, det sjuka är att jag sover så bra om nätterna nu när jag är nykter, även fast jag har sån ångest så sover jag som en gud @Kennie

Profile picture for user TappadIgen

@Strularen Jag förstår att det känns tufft just nu och att det känns så mycket med allting, men försök att fokusera på det du kan påverka så kommer förhoppningsvis saker att falla på plats om du har tålamod.

@Strularen Tack, jag kämpar på en dag i taget och lovar mig själv varje morgon att jag ska vara nykter.

För mig satt suget mycket i vanor, jag var van vid att dricka ja konstant egentligen när jag inte arbetade. Suget kom när jag var på väg hem men när jag hade brutit vanan att inte gå till systemet så försvann suget rätt snabbt. Jag tror det gäller att bara känna suget och sedan släppa det och veta att det går över. Ångesten jag är nog som Kennie där så drack jag på grund av ångest men även stress så när jag slutade så klingande det också av, jag vill inte säga någon tid eftersom alla är olika det viktiga är att veta att det går över och det blir bättre..

Tack alla härliga vänner, känns så bra att vara med er och kämpa mot ett bättre liv. Nu ska jag sova och drömma om att allt blir bra och att min familj vill ha mig tillbaka 💔 godnatt och sov gott alla härliga människor ♥️

Skönt att höra att du sover så bra. Jag tror också att både ångest och sug kommer att klinga av med tiden. Tänker också att du kan försöka slappna av och ge dem lite tid. Repar du dig och blir den fantastiska pappa du varit så har du allt att vinna och det kommer att lösa sig med tiden.
Förstår att det här är superjobbigt och du är helt fantastisk som lyckas hålla dig nykter.

Har idag fått en kallelse till Karmansbo. Ska dit på tisdag, känns faktiskt bra, är lite orolig hur allt kommer att bli med hemmafronten om de kommer att ta ännu mer avstånd till mig nu. Hoppas att de inte glömmer bort mig min fina familj

Ja jag vet ge dem tid, jag ska verkligen göra det, frågan är om jag ska sluta höra av mig till dem, för det är ju aldrig nån som svarar ändå 😢 blir bara besviken och ledsen för varje gång jag hör av mig så svarar ingen.. usch blir så ledsen.

Jag tror att mycket kommer att falla på plats där på behandlingen. Du har ju varit med om väldigt omvälvande förändringar just nu. Och du sitter i en jättesvår situation med en osäkerhetskänsla och längtan efter dina kära. Du hör av dig och vill att de ska svara. Å så gör de inte det.
Just den situationen kan du inte ändra på. Du kan inte få dem att svara om du skickar 10 sms till. Risken är då istället stor att du får ett irriterat sms tillbaka och blir ledsen.
Jag tror att du behöver ha lite tilltro till dig själv och din betydelse. En pappa är betydelsefull och viktig. En pappa som tar tag i och förändrar sig är en riktig förebild. Någon man levt med är också viktig. Du är ju inte bara den person som drack för mycket och var elak. Du är ju allt det du varit sen ni träffades också. Det finns mycket goda chanser till att du kommer ur det här som en ”större” person, så se på dig själv med blida ögon. Jag har ju en teori om att när man aktivt blockerar vissa känslor.. i ditt fall oron över barnet, så blockerar man också kanske den del av hjärnan som är förnuftig och säger stopp till alkoholen. Att då hamna i ett missbruk är kanske lättare. Det finns förklaringar och betyder inte att man är en sämre person. Dina nära och kära kommer inte att glömma dig. Försök att fokusera på dig själv och ta dig framåt. Du är bra och viktig. Du har sett problemet och gör något åt det. Det är stort!
Ps förstår att det är skitjobbigt och att du nästan blir besatt av att få kontakt, men det smartaste är nog att försöka låta bli. Lätt att säga, svårt att göra. Ds

Tack för oerhört kloka ord, när det är så här så kan jag inte tänka klart, jag är i grunden en smart människa som kan lösa de flesta problem, men nu är det som du säger, en del av hjärnan är som blockerad, jag kan inte tänka logiskt längre är helt lost i mitt funderande. Jag är så svag så jag nappar på varenda förslag som folk ger mig för att det ska bli bättre, tack snälla du som hjälper mig i denna horribla situationen jag befinner mig i ♥️♥️@Sisyfos

Hej ja jag fick komma hem nu i helgen och vi pratade i går, men det blir så komplicerat så jag orkar bara inte, hon vill att jag skaffar en egen lägenhet, för hon vill vara ifred, kanske att vi kan bli särbo sa hon. Och sedan nästa sekund ändra sig och sa att hon aldrig skulle orka med mig och att allt som hänt skulle aldrig kunna glömmas, känner mig otroligt splittrad och vet varken ut eller in, men jag tänker att jag åker iväg nu på tisdag till Karmansbo för jag har svårt att tänka för långt och ha en bra framförhållning kan inte tänka mig att flytta, allt vi gjort i huset, renoverat hela huset, jag har hela garaget fullt med prylar, motorcyklar, moped projekt, svetsar och verktyg, ska jag bara släppa allt och flytta och sälja allt. Är hemma nu i alla fall själv med hunden, de vill ju gärna dra iväg direkt när jag kommer hem 😢 @Sisyfos

Ja men vad ska jag göra, finns ingenting jag kan göra åt saken, håller mig nykter iallafall men det verkar ju inte hjälpa de heller så det spelar ingen roll vad jag gör, kommer nog inte att få tillbaka min fru. Åker iväg till Karmansbo p tisdag som sagt, det känns faktiskt bra, tror och hoppas att det kan leda till något bra, men hur det blir vet bara han där uppe i himlen, tack i alla fall för att du stöttar mig @Tofu

Ja, jag håller med Tofu. Du har gjort fel, gjort bort dig, men det är bara en del av den du är och du tar tag i det nu och även om det var illa, så är det överspelat. Du kan inte leva ditt liv genom att betala tillbaka och skämmas. Att leva med skammen det gör du redan, men din fru kan inte ensam diktera er framtid. Det finns separerade som har dubbla bostäder där föräldrarna delar på en lägenhet och bor varannan vecka med barnen i huset. Det finns många lösningar.
Känns trist att de lämnar dig hela tiden, men det är kanske så att de har planer som måste göras. Kan du delta? Eller är du hemma för att ta hand om hunden? Som Tofu skriver så är det nog klokt att försöka ta tillbaka din plats i familjen. Du har tagit tag i livet, det är imponerande att du har tagit så många steg. Förhoppningsvis får du fler nycklar på behandlingshemmet. Lycka till nu och hoppas att du får krama dina barn lite.

@Strularen skrev:"Ja men vad ska jag göra, finns ingenting jag kan göra åt saken, håller mig nykter iallafall men det verkar ju inte hjälpa de heller så det spelar ingen roll vad jag gör"
Jo, det kommer att spela stor roll. Nykter har du alla chanser, om du fortsätter dricka har du inga.
Men du måste ha tålamod, något som vi alkoholister är dåliga på.
Det har inte gått särskilt lång tid, och tillit måste vi förtjäna.
Åter igen – ge din fru den tid hon behöver för att våga börja lita på dig igen.
Fokusera bara på din nykterhet, den är den nyckel som du behöver för framtiden.

Kom på en sak till som kan vara viktig i det här sammanhanget. Har läst om det på anhörigsidorna och det är att när ett sånt här korthus rämnar så hamnar till viss del all fokus på den som missbrukat. Hen får hjälp. Vet inte om det är läge att säga till din fru att hon kanske behöver nån att prata med hon också. Ni har båda varit med om riktigt jobbiga saker och det sätter spår. Ibland på anhörigsidorna så har jag läst om bitterheten en del anhöriga känner när all fokus hamnar på den som missbrukar och hen förväntar sig och får uppmuntran för att hen blir nykter, medan den andra i förhållandet känner sig osedd.
Och ibland är helt osedd.
Nu har ju Tofu tyvärr raderat alla sina trådar( @Tofu ❤️), men jag tror att hon gjorde en så viktig resa när hon flyttade perspektivet från sig själv till de andra i familjen lite mer. Som Blenda skriver så spelar det stor roll att du är nykter. Börja där, och börja i dina goda sidor, det som var du en gång, före alkoholen. Ta ansvar för det som hänt och visa förståelse för din fru, men du behöver heller inte kräla i stoftet. Det du kan göra tror jag är att se dina familjemedlemmar, uppmärksamma dem, saker de gör. Lite lagom såklart, men visa att du ser just dem. Och gör det du tyckte om. Om det var att meka, gör det. Gör saker du mår bra av.