Jag har missbrukat någonting sedan jag var 12 år. Jag har endast varit ren under mina graviditeter och amning. När jag var tonåring fram till 25 var det alkohol, nikotin, cannabis, amfetamin och andra diversedroger som man kom över. Sen 25 har jag bara druckit alkohol. Bara på helger och ledigheter och precis över rekommendationerna vanliga veckor och kanske varannan var tredje dag på ledigheter. Jag tar mig rediga fyller nån gång i månaden där jag oftast tappat minnet.

Jag har testat att ta vita månader och jag har testat 2 behandlingar via internet. Det jag har lärt mig är att hålla beroendet under kontroll. Inte borta men så det inte tar över allt annat. Men jag kände att jag ville ha hjälp med mina blackouter. Så jag bad min läkare skriva ut naltrexon.

Han skrev ut både naltrexonet och campral och det är helt livsomvälvande. Jag förstod redan efter en timme att jag varit beroende av alkohol hela den här tiden. Jag fattade inte det innan. Jag trodde bara att jag behövde hjälp med dängfyllorna och skära ned nån enhet på helgerna. Men när suget försvann ( för det bara försvann, spårlöst) fattar jag ju hur mycket plats alkohol tagit i mitt liv. Jag har gråtit och skratta. Känt mig befriad och mycket skamsen. Men framförallt bara känt mig nöjd med att ”bara leva”.

Har någon annan här fått de här effekterna av läkemedlen? Jag kan läsa i utländska forum att andra fått dessa effekter men inte i svensk forum.

@Snart medelålders Hej o välkommen hit! Så fint att medicinerna funkar för dig...Så skönt att slippa a-sug!
Jag har inte provat, äter en del andra mediciner mot olika krämpor! Men kämpar också på för att vara a-fri, har varit det ganska många dagar nu... Inte så lätt alla dagar!
Önskar dig all lycka på din väg 👍💪
Blir spännande att följa din a-fria väg, skriv gärna o berätta mer!
Kram 🤗

Tack majsan-nu😊 Bra jobbat av dig👍🏻

Jag har försökt vara alkoholfri utan stöd förut (vita månader) men suget är så starkt och jag mår så dåligt då ( det känns som om jag saknar något) och jag har var längtat till att månaden ska ta slut så jag kan må bra igen (få dricka något).

Nu hade jag inte ens tänkt mig att bli nykter utan bara ”dricka” måttligt med medicinen. Men när medicinerna började verka kände jag mig så befriad att jag inte kan se någon anledning att någonsin dricka något igen. Alkoholen har kidnappat min hjärna. Jag måste dricka min dos för att kunna slappna av. Jag är på helspänn i veckorna tills fredagen kommer. Med medicinerna känner jag mig i balans. Jag kan nu förstå hur beroende jag varit.

@Snart medelålders Att inse att du inte "behöver" dricka är ju en fantastisk insikt!!!
Jag har ju varit a-fri en tid, minnet av mitt drickande börjar kännas märkligt långt borta men ändå så nära! Märklig känsla...Vet inte riktigt hur jag ska hantera den???
🤗 Kram

Majsan-nu, jag längtar till jag kan säga att jag varit fri ett tag. Så jag vet att detta är hållbart över tid.

Du skriver att du inte vet hur du ska hantera känslan, så jag drar slutsatsen att du inte tycker det är en bra känsla ?

Vad skönt att det fungerar med medicinerna @Snart medelålders🙌🏼💗

Jag fick gör flera år sedan Campral men gjorde ingen skillnad eftersom jag fortfarande kunde dricka alkohol. Så medicinen fick ingen chans. Fick efter något år Naltrexon men fick avsluta då den påverkade min lever. I våras -20 fick jag pröva att ta antabus. Jag var så redo och det funkade så bra. Hade 58 nyktra dagar tills jag var tvungen att sluta åter igen beroende på min lever. Fick i höstas Campral utskriven igen men eftersom jag drack inget resultat. När jag nu läser vad du skriver blir jag nyfiken. Fungerade medicinen direkt för dig?

Kram 💞

@Snart medelålders Nja, det är en förvirrande känsla! Blir kanske fundersam, har tidigare inte varit a-fri så här länge på evigheter... Och nu har jag varit det så pass länge att jag inte riktigt hänger med själv. Ja, ungefär så går mina tankar, förstår om du tycker det låter snurrigt!
Hoppas mitt försök till förklaring förtydligar något! Känslan är i alla fall en positiv känsla ...
Ha det fint!
🤗 Kram

Varafrisk- ja , första tillfället mådde jag illa i ett par timmar, sen hade jag fest där jag kunde dricka, andra drack men jag hade ingen lust att dricka- alls. Jag mådde bra ändå. Om jag är på fest och måste vara nykter brukar jag göra det med ” vita knogar”. Jag känner mig befriad från ett begär.

Majsan-nu , vad härligt - vad långt du kommit 😊 kram 🤗

Idag var jag ute och åt med familjen , och det var så trevligt att kunna sitta kvar en stund och njuta av sällskapet och atmosfären utan att behöva dricka. I bilen hem satt jag och digga musik och blev lika medryckt som när jag lyssnar på musik när jag dricker.

Jag kan inte minnas när jag hade lika roligt utan alkohol som med alkohol. Och ärligt kan säga det. Jag har ju druckit sedan 12 års ålder. Jag börjar misstänka att jag blev fysiskt beroende väldigt tidigt. Det känns så overkligt att en medicin kunde hjälpa mig så här.

Igår var jag på fest hos vänner som jag alltid dricker väldigt mycket med. Jag körde igår och var nykter. Jag var spänd på vägen dit. Men campralen fungerde fantastiskt och jag var inte sugen på att dricka med dem. Jag njöt av maten och sällskapet på samma sätt som när jag var full förut. Jag känner även att jag kan släppa loss utan alkohol.

När jag kom hem och la mig så började jag tänka på alla gånger jag blivit kalasfull. Det är så slöseri med liv. Jag önskar att jag vågat fråga om läkemedel tidigare.

Intressant att du får en sån effekt av läkemedlet. Jag tror verkligen att vi är olika, vi härinne, vilken effekt vi får av alkohol och att då också läkemedlen fungerar mer eller mindre bra. Skönt att det finns ett läkemedel som verkar funka för dig. Och grattis! För ett liv utan alkohol (eller som i mitt fall väldigt få glas om året) är så otroligt mycket rikare.

Sisyfos, ja det är bra märkligt. Jag läste på lite om det och det verkar bara 30 % får bra effekt av läkemedlet. Men de som får bra effekt verkar uppleva samma dramatiska effekt som mig. Jag läste att det var i hög grad genetiskt vilka som fick bra effekt och hur pass fysiskt beroende man var.

Jag är iallafall ytterst jättetacksam. Jag hade aldrig slutat dricka annars. Varje försök till längre avhållsammhet har resulterat i ångest oro stress och rastlöshet som i längden gjort att jag gett upp och druckit igen. Helt plötsligt behöver jag inte alkohol för att må bra och så är jag så ytterst tacksam att få slippa dricka. Jag var så evinnerligt less på att dricka förstår jag nu.

@Snart medelålders Så härligt att du får så bra hjälp av dina läkemedel! Jag har inte provat något av dem,trodde kanske att man tar antingen eller... alltså inte båda samtidigt. Huvudsaken att det funkar o att du mår bra av dem! Blir nästan lite inspirerad att testa men hitintills har jag ju kunnat vara a-fri med de andra mediciner jag har så jag avvaktar nog lite. Även om det låter lockande att må så fint som du uppenbarligen gör! Önskar dig fortsatt fint mående i många dagar...
🤗 Kram

Jag ska nog inte dricka mer tror jag. Jag har kommit fram till detta just nu iallafall. Jag har uppenbart en beroendesjukdom och då kan jag nog aldrig kunna gå tillbaka till måttligt drickande.

Jag har börjat lyssna på musik. Det gjorde jag aldrig förut. Bara när jag drack. Jag blev alltid så sugen att dricka när jag lyssnade på musik. Men när jag var full lyssnade jag och ”förlorade” mig i musiken. Nu kan jag förlora mig på samma sätt fast utan alkohol. Och då kom jag på att det kunde jag med när jag var gravid.

Så jag tänker att om jag klarar av att hålla mig nykter tillräckligt länge så kommer livet kännas kul och meningsfullt utan alkohol. Och då vågar jag nog sluta med medicinen med. Men jag kommer nog inte kunna dricka igen. Nu när jag ser tillbaka så tror jag att jag nog blev beroende redan som 15-16 åring. Efter varje längre uppehåll har det inte dröjt länge förrens hjärnan har vant sig igen och jag bara kan känna mig helt nöjd en bit in i fyllan.

Men jag får ta det en dag i taget och ta mig igenom året undan för undan utan alkohol. Det ska bli spännande med. Att få lov att uppleva det utan sug och dimma.

Idag gick jag till jobbet första dagen efter långa ledigheten. Jag var lite orolig för hur det skulle vara. När jag är medicinerad. men det kändes bra efter halva dagen. Det blev lite längre intervall mellan campralen. Då kände jag lite sug på vägen hem innan jag tog kvällssolen. Det verkar vara viktigt att ta tabletterna väldigt regelbundet.

Jag har vågat berätta för tre nära vänner om min medicin. En frågade mig om jag aldrig mer skulle dricka nu. Jag vågar inte svara på det. Det känns lite som om jag kom undan med bara förskräckelsen. Jag hade liksom kommit så långt i beroendet, utan att riktigt förstå. Nu är jag jätterädd att jag ska hamna där igen.

Hej! #snart medelålders Jag fick Campral för två år sen o precis som du skriver så knockade det mig direkt. Suget försvann o jag drack en folköl på 7 veckor. Men jag fick väldigt ont i magen av dem så jag slutade o jag var tillbaka i mitt vindrickande på nolltid o fortsatte tills nu, för 5 dagar sedan, då jag upptäckte Alkoholhjälpen. Jag hade Campral hemma o läste på lite mer - man får inte glömma att ta dem o de ska tas vid måltider för att slippa ont i magen. Poff sa det och suget försvann igen. Jag har tagit nåt piller då och då tidigare o det enda det gör då är att den första kicken (som man vill ha) försvinner. Så har det iaf varit för mig. Nu är det själva (o)vanan som också sitter hårt som måste bort.. Men jag känner att med Campral, vilja o Alkoholhjälpen o allt alla skriver här (fantastiskt att läsa att vi är så många som känner samma sak) ska det gå. Men jag är ödmjuk, är bara inne på sjätte dagen än. Glad att läsa att du kände samma som mig gällande Campral.

Hej mormorellen !Vad roligt att läsa att det hjälpte dig på liknande sätt som mig!

Jag känner igen mig i det där med vanan. Jag har tyckt att jag vill ha fredagsvin efter arbetsveckan i två dagar. Men när jag verkligen tänker på att dricka ett glas vin så får jag bara en besk smak i munnen. Så jag antar att det är betingat eller invant att ta ett glas utöver beroendet. Men det tänker jag mig kommer släppa om jag hittar på en annan fredagsvana som markerar helgens intåg.

Nu när jag inte längre är sugen på alkohol så dricker jag gärna torr cider och tonic. Jag funderar på att unna mig en god alkoholfri cider till fredagsmaten för att fira in helgen. Så kanske det är den jag kommer vara sugen på framöver ”hoppas”.

@Snart medelålders Ja, jag har laddat med alkoholfri cider och även alkoholfri öl som jag faktiskt tycker om. Och även chips och choklad.. Jag har en kompis som är nykter alkoholist och som säger att godissuget ökar när man slutar dricka (hon unnar sig fortfarande, efter 20 års nykterhet, en bakelse både nu och då - men hellre det än att sitta fast i vindrickande säger hon). När jag slutade röka åt jag också mycket godis och efter ett år gick det att långsamt sluta så kanske det här blir likadant. Vi får se - jag ska försöka nu först och främst ta mig igenom de första 90 dagarna om det går. En dag i sänder.

@Snart medelålders Hej! Vad bra att det funkar så bra med campral. Jag har inte provat någon medicin så har ingen erfarenhet av det. Jag har druckit minst en flaska vin varje dag och mer på helgen sedan en lång tid tillbaka. Idag är det min dag 82 som nykter. Det jag märkt är att det inte endast är sug som gör att man vill dricka utan även dessa invanda vanor. Jag drack vid alla möjliga tillfällen, när jag kom hem efter jobbet, när jag städade, när jag varit på promenad med hundarna, när jag varit och klippt mig, ja typ inför varje aktivitet eller när jag bara skulle ”slappna av”. Tanken på att få dricka fanns i stort sett hela tiden. Det är befriande att ha fått in nya vanor som inte inkluderar vin, att kunna laga mat utan vin, att det blir fredag utan vin. Jag festar med alkoholfri öl eller bubbelvatten med en god fun light i när jag lagar mat på fredagen. När jag tar alkoholfri öl tar jag bara en, tycker smaken är god och jag blir nöjd efter det. Det går att ändra på sina vanor, när man gjort det ett tag har det nya blivit en ny vana😀.

Ha en fin nykter fredag💪🌷