Hur bröt ni - behöver höra om andras resor

Profile picture for user Utmaning2022

Hej,
Ny här 😊 gjorde kanske lite fel när jag skapade tråden?

Har läst runt bland trådarna ett år gånger senaste 6 månaderna men känner att det är dags för mig nu. Vad skönt det är att läsa att andra befinner sig i liknande situationer.

Ok - min situation, here we go.

Jag är 46 år, gift, mamma, jobbar heltid. Utåt sett ett helt normalt liv.
Men jag dricker nu nästan en flaska vin varje dag. På helgen kan det bli ännu mer. Har helt förlorat kontrollen.
Mår otroligt dåligt både fysiskt och psykiskt av det här och förstår att jag måste ta itu med situationen.

Har ju läst att många av er ”bestämt” er för en vit period. Läser också tips om motion och hitta nya vanor. Massvis av bra tips!! ✨

Men rent konkret - kl 16 idag när suget infinner sig. Vad gör ni?? Vad har ni för strategier. Hur motar ni bort den där inre rösten som åtminstone jag för en dialog med… ”jo ta lite vin, det är ju så gott och det blir så skönt i kroppen. Kom igen nu” osv…

Tar tacksamt emot tips och råd.

☀️

Profile picture for user Jan.3.

@Utmaning2022 För mig var den första veckan den mest ovana och stressiga tiden.
Mitt knep typ kl.16 var att gå ner i källaren och sätta mig på motionscykeln och cykla 20-30 min, men det var nog bara första veckan jag behövde göra så.
Efter det så minskade stressen så sen har det mest handlat om förhandlingar i huvudet på mig.

Profile picture for user Jan.3.

@Utmaning2022 Den inre rösten såg jag som en motståndare som jag vägrade vika ner mig för.
Det är där man nog måste ha bestämt sig för en vit period.

Profile picture for user vår2022

@Utmaning2022 Välkommen hit! Jag drack också minst en flaska vin varje dag samt mer på helgen. Jag håller med @Jan.3. Det gäller att sätta hårt mot hårt och göra annat. Träning och promenader är bra. Tänkte också att efter tre dagar kommer det att bli lättare. Dag 4 hade den mesta ångesten och oron försvunnit, den som orsakas av alkohol. Sedan gjorde jag alternativa drycker som bubbelvatten och fun light. Det blev också en hel del godis i början som substitut. Idag har jag varit nykter i 149 dagar och det är bland det bästa jag gjort i mitt liv. Nu är det ett riktigt liv med äkta känslor och balanserat psyke.

Tips är att gå med i alkoholprogrammet här i forumet, det är ett bra stöd för hur du kan planera mål och sätta upp strategier. Lycka till!🌷💕

Profile picture for user majsan_nu

@Utmaning2022
Välkommen hit säger jag också, så bra att du hittat oss!
Jag drack ungefär som du när min resa började, kämpigt i början o det gäller att vara envis. Gå promenader, kolla på tv, ta något annat att dricka... Jag tycker att tranbärsjos är jättebra att dricka på kvällen framför tv:n, kvällsthe som är rogivande är bra att dricka... Och envishet som jag skrev i början är absolut nödvändigt!
🤗 önskar dig lycka till o fortsätt att skriva här!

Profile picture for user Kennie

Hej! Du har fått massa bra råd redan. En liten praktisk grej jag tänker är att inte ha vin hemma. Sen kan jag bara heja på och säga att för mig är livet så otroligt mycket skönare utan alkohol. När man blir kvitt allt beroende, det psykiska också som tar lite längre tid, så inser man att man inte alls behöver alkohol för att njuta av livet.

@vår2022 @majsan_nu @Kennie
Tack för era svar! 😍
Så himla skönt att kunna ”prata” om sin situation med personer som förstår och har liknande erfarenheter!
Jag ska vara envis! Jag ska komma igång med min träning igen. Tar också med mig att hitta dryckes-substitut, så bra!
Att inte ha vin hemma… har en man som inte alls har problem med alkohol. Vi har ända sedan vi träffades haft ett stort mat och vin intresse så vi har alltid goda viner hemma. Han ser helt klart mitt problem men förstår nog inte allvaret och orkar inte ta i det om ni förstår.
Har ni involverat och ”ställt krav” på ev partner?

Stort tack igen!!

Profile picture for user majsan_nu

@Utmaning2022
Min partner har iallafall dragit ner jättemycket på sin konsumtion så mitt
a-stopp har påverkat helt klart 👍
Det är jag glad för, vi har en ny vana som är att dricka kvällsthe, mysigt tycker
jag 🥰 Sen får ju min sambo besluta själv! Själv sitter jag med att glas tranbärsjos framför tv:n innan kvällsthe kommer på bordet. Gott o nyttigt med tranbär jag 👍
Hur tänker du?
Vi har druckit båda två för mycket men inte haft vinintresse på något speciellt sätt...
Vi får se hur det utvecklar sig!
Fortsätt att skriva här o berätta hur det går. Kram från mig 🤗

@majsan_nu Det är ju toppen om man kan få med sin partner på nya vanor!! Snyggt! 🙌

Är som helt trollbunden av att läsa i det här forumet nu! Så mycket bra som delas!

Har en utmaning framför mig på fredag då jag ska träffa en av mina äldsta vänner och vi ska ha en utekväll… det händer i princip aldrig längre. Hur skulle jag överhuvudtaget klara av det utan alkohol?! Livrädd…

Min partner har inte heller problem med alkohol. Han dricker väldigt lite och sällan, och då öl, vilket inte lockar mig. Han förstod nog inte riktigt varför jag skulle sluta helt i början, men han märker nu hur mycket mer harmonisk jag är och stöttar mitt beslut att fortsätta nyktert. Kan din man också avstå att dricka hemma någon månad, tills du landat lite? Och kanske kan han också testa alkoholfritt vin ibland, även senare? Lästips som jag hade nytta av: Tänka klart av Annie Grace, fick mig att släppa "synd om mig som inte kan dricka" -tankarna.

Profile picture for user starten på det nya

Jag snittade runt 6 öl per dag, minus söndag då systemet är stängt men det finns ju folköl också så jag drack 7 dagar i veckan iaf det sista halvåret kanske lite längre, minnet är lite suddigt.
Jag håll ärligt talat på att braka ihop totalt psykiskt och fysiskt, det slutade med att jag berättade för min chef och fick hjälp från arbetsgivaren, mitt nästa steg var att berätta för de jag då arbetade närmast för att stänga alla dörrar.

Jag håller med om att det bara är att bestämma sig men det är också viktigt att vara snäll emot sig själv, får min del var det ändå en bästa kompis jag dumpade.. Alkohol programmet här har jag inte gjort men hört gott om det, men oavsett metod så redd ut vad det är som fick dig att dricka? För min del var det stress jag självmedicinerade med alkohol för att kunna sova, det gick väl sådär.

Håll på att glömma jag har varit nykter i 260 dagar idag, kan jag så kan du :) Gäller bara att hitta just din väg och jag tycker det låter som du håller på att göra det.

Profile picture for user Se klart

Hej, och välkommen!
Som @kennie skrev har du fått massa bra råd inklusive att vara snäll mot sig själv- och fortsätta med det. Att skapa ett andrum av nykterhet är i sig en sån snäll handling.
Jag tänker på det du skriver om utekväll på fredag, och att det kan vara snällt mot sig själv att inte utsätta sig för de svåraste utmaningarna så snabbt in i din vita period? Vi är nog många som tänkt att man ska leva på som vanligt- men utan alkoholen. Men kruxet är att inget är riktigt som vanligt precis i början iaf.
Jag gjorde som du när jag startade en tråd här- fast besluten att testa 3 månader nykter. Nu står det 805 nyktra dagar i min app. Jag har aldrig tagit ett mer omsorgsfullt och målmedvetet beslut (det här med hela livet utan a- kom först senare) i hela mitt liv Läs och skriv mycket här längs vägen, här finns så många fina personer som hjälper till när det behövs. Kram 🤗

Profile picture for user Sisyfos

Det är väl så att det svåraste inte är att sluta, utan att inte börja igen. Det är svårt med alkohol hemma. Men första gången jag slutade fick jag en flaska bubbelvin present precis i inledningsskedet. Den rörde jag inte.
Men just kl 16 - eller efter en hård dags arbete - så är det svårt. Jag drack på tröttheten för att orka resten av kvällen. Att göra annat istället är bra strategier om man inte ser till att alkohol inte är tillgängligt. Se till att din man förstår så att du inte blir bjuden av honom. Att träffa sina äldsta vänner utan vin är faktiskt underbart. Jag älskar att vara klar i knoppen. Vi drack ganska mycket tillsammans på slutet, en flaska var eller mer. Då minns man inte tydligt. Men som SeKlart skriver, det är en svår utmaning. Just när man är trött på kvällen är det lätt att tänka att ”va fan”. Kan ni göra något annat? Annars går det att köra på med a-fritt tycker jag. Har man bestämt sig för det så är det enkelt att hålla.
Fundera lite över varför du dricker. Precis den känsla som du beskriver är den värsta med alkohol. Passiviteten, bubblan. - du förstår det bättre när du har kommit ur drickandet. Det är så mycket värt det.
Nu skulle AndraHalvlek ha varit här. Hon var en mästare i att ändra vanor och sitter inte med fantastiska tips. Ta i lagom är mitt råd. Jag bytte ut mot a-fritt. Inte så gott, men utbudet är bättre nu än när jag slutade. Slapp då ändra vanan. Nackdelen med det var att det var lätt att ha alkohol i glaset igen. Men, men… jag tror det var bra att bli nykter. Borde sen ha sett över en massa annat.
Men ta forumet till hjälp. Skriv härinne i med och motgång. Det är oumbärligt.

Profile picture for user Vinägermamman

Hej och välkommen hit @Utmaning2022
Drack nästan dubbelt så mycket som du. Jag har precis klarat av min första vecka och det har gått förhållandevis smärtfritt. Och som svar på din fråga vad jag gör när ”suget” sätter in, så har jag bestämt att jag bara ska stå ut, rida ut vågen, låta det kännas jobbigt. Jag har försökt pränta in det positiva med att avstå A och det negativa med inte göra det och ta fram dessa argument när ”suget”, tankarna på vin kommer. Jag tar några djupa andetag och försöker tänka på/göra något annat. Jag har hängt mycket härinne och blivit både mer påläst och mer motiverad.
Håller med @Se klart om att det kanske är tufft att testa en utekväll såhär i början?
Hur som helst, varmt välkommen och fortsätt skriv. Här kämpar vi tillsammans!🌷

@Utmaning2022 Jag och min man drack vin varje dag tillsammans. Lagade mat och drack goda viner, myste framför brasan med goda viner, på semester med goda viner. Han förstod någonstans att jag hade svårare att sluta i tid som han, men vi fortsatte ändå. Tills slut smög, smusslade och gömde jag vin, vilket han inte visste. Vi slutade tillsammans, jag berättade om smusslandet och att jag mådde så psykiskt dåligt av drickandet och att jag inte orkade hålla på med detta längre. Då förstod han på riktigt hur illa ställt det var för mig. Vi köper inte hem vin mer och min man dricker 3,5 öl ibland, inget som triggar mig. Så även han har hållit upp med vin lika länge som jag och han dricker inte vin när det bjuds på det. Han trivs bra utan. Jag tror det är bra att du berättar för din man så han förstår ditt läge. När jag berättade för min man skapade det tillit och jag har kunnat berätta högt när jag hade sug i början för honom. Det stödet hjälpte, att säga det högt för honom och suget försvann snabbt.

Lycka till och kämpa på!🌷💕

Så glad jag blir att ni skriver här och ger er input och hur bingar tänkt och gjort! Oerhört värdefullt!!
@Kennie - tack för lästips! Och jag funderar mycket på varför jag dricker och vad som triggar mig. Även @Sisyfos lyfter det som en viktig del att börja fundera över och reda ut.
Tror det är två delar här - vi har alkoholism i släkten är en del. Jag skulle också vilja säga att jag är något av en ”typisk” beroendepersonlighet. Varit beroende av nikotin, sex, andras gillande och mycket annat. Sedan ångest och stress är nog riktiga triggers för mig. Inser att jag har en hel del som jag borde reda ut och förmodligen ta hjälp att reda ut…. Jobbigt…

@starten på det nya - vad modig du var som bad om hjälp och berättade för din arbetsgivare och kollegor! Wow! ✨👏 och stort grattis till 206 dagar!!!!

@Se klart - tar till mig det du skriver om att vara snäll mot dig själv. Viktigt 💞 Vi är nog många här inne som haft svårt att ta itu med vår situation för att vi är rädda att misslyckas.
Stort grattis till dig också - 805 dagar!!! Helt fantastiskt! 👏✨

@Vinägermamman - bra tips att ta fram argument positivt / negativt när suger faller in!! Tack!

@vår2022 - så stor igenkänning. Började gömma och smussla med A för ett par månader sen. Det var då jag började inse allvaret på riktigt.
Känner att min kropp är ”sjuk” om ni förstår vad jag menar. Ska fundera igenom hur jag ska prata med min man… han är alltid väldigt stöttande så jag vet inte riktigt vad som är jobbigt med det. Kanske att han på nåt vis ändå har varit min ”enabler” vad säger man? Gjort det möjligt för mig att dricka, täckt upp för mig osv.

Drack inget igår för jag var extremt bakis då jag tryckte 1 1/2 flaska i förrgår. Vaknade klar i huvudet idag vilket var så skönt.
Håll tummarna att jag klarar stå emot A-djävulen även i em och ikväll. Strategi - köp hem en lite lyxigare och god lemonad som jag kan sippa på medan jag lagar mat!

Ha en fin dag ☀️

Halloj,
När man hängt här ett tag så kan man bli lite petig med småsaker 😌 och en småsak är det att ”hoppas” eller hålla tummarna för olika saker. Jag tror man är mycket hjälpt av att direkt förstå att det inte är något att hoppas på- utan det ligger helt och hållet hos dig- du äger ditt beslut! Skönt va!

@Utmaning2022 Känner igen det, min man var också en ”enabler”, täckte upp och skuldbelade mig aldrig. Visste så väl att alkoholen skapade så mycket problem i mitt liv men ville inte säga detta till maken. Visste inte hur jag skulle klara mig utan vin, kändes omöjligt. Började även att ta återställare för att klara av ångesten, vilket hjälpte för stunden men till slut stjälpte mig varje gång. Om jag skulle säga något skulle ju vinet inte finnas mer. Han drack ju också för mycket och tyckte det var ok. Han kunde stoppa i tid och blev inte bakis. Att jag till slut sade att det inte går längre innebar att vinet inte skulle finnas mer och jag visste att det var det enda sättet för mig att lyckas sluta dricka. Jag är sååååå oerhört tacksam för detta beslut och jag har slutat dricka för gott i mitt liv. Jag är beroende och jag kan inte dricka en droppe alkohol för då är jag fast i helvetet på en gång. Idag har jag varit nykter i 150 dagar och har fått tillbaka mitt liv.

Bit ihop, sätt hårt mot hårt och få ditt liv tillbaka💪🌷💕

Ännu en helg med alldeles för mycket vin.
Jag följde med min kompis på utekvällen och vi drack kopiösa mängder vin, även lite sprit.
Resulterade i minnesluckor från slutet av natten och mådde så dåligt hela lördagen.
Men igår (söndag) var jag på det igen. 1/2 flaska vin och en liten rom senare på kvällen.

Inatt har jag knappt sovit. Sån ångest, hjärtklappning och även ont i kroppen. Orolig för blodproppar och undrar hur skadade lever och njurar är….

En jobbig vecka framför mig med minnesstund för min pappa på lördag. Middag på stan med gamla kollegor på onsdag (försenad avtackning av mig)
Middag med släktingar på fredag för att även där minnas pappa. Hur ska jag kunna döva min ångest inför det här med alkoholfritt/ingen alkohol?!

Men inatt blev nog ändå nån form av vändpunkt för mig. Det kändes som att slutar jag inte nu-då dör jag snart. Tror att det är så illa.

🌸

@Utmaning2022 Låter verkligen tufft för dig och att du behöver hjälp. Det enda jag kan råda till är att ta hjälp utifrån, det kan vara oerhört svårt att sluta på egen hand. Du kan tex ringa anonymt till Alkohollinjen – 020-84 44 48 och be om råd där. De är utbildade i dessa frågor och kan vägleda dig hur du kan gå vidare.

Så ring och be om hjälp💕🌷

Profile picture for user Friluftstok

@Utmaning2022 jag åkte på en inflammation i höger revben, var helt säker på att det var levern och ändrade mina vanor i ren och skär panik. Drack cirka 1-4 flaskor vin i veckan (mer på barnfria veckor, mindre på barnveckor) Har en tanke om kvinnan jag vill vara. Lite flummigt men hjälper mig att ta bättre beslut, styra åt rätt håll liksom. Hur beter sig kvinnan jag vill vara? Inte sitter hon full i soffan i sin ensamhet en tisdag iaf 😅 Första tiden bytte jag ut vinet mot alkoholfri öl. Vanan satt djupt i mig och det blev en mjukare övergång.

Profile picture for user Sisyfos

Ibland behöver man en startsträcka innan man tar beslutet på riktigt. Det är kanske där du är nu. Ångesten blir kanske värre då när man har druckit. Ikväll har du middag. Prova att dricka a-fritt då. Du är med vänner. Fredag samma sak. Det är fint att vara nykter i gemensam sorg. Levande, känna på riktigt, minnas. Inte den där tråkiga bubblan man lever i som lite lullig. Rädslan för att känna är stor, det förstår jag, men just att faktiskt känna är i alla fall för mig rätt skönt. Jag tror att det är det jag uppskattar mest med nykterheten.
Det är lätt också att hitta ursäkter för att dricka. Att vara där du är nu är skitjobbigt. Varje dag vilja sluta på morgonen och varje eftermiddag/kväll halka dit igen. Första gången jag slutade hade jag börjat känna mig riktigt maktlös. Sen hittade min sambo min gömma med vinflaskor och då var det slutdrucket. Tog bort all alkohol hemma och slutade. Kl 16-17 förhandlades det många gånger om jag skulle handla. Hade bestämt mig en gång för att handla, men blev räddad av tågbommarna. Lite betänketid. Det är sånt man behöver… typ jag får dricka… jag ska bara göra de här sakerna först. Efter ett tag är det lättare. Nykterheten blir en vana. Gudomligt skönt!
När jag väl blev påkommen med min vingömma var det en enorm lättnad också. Pinsamt såklart, men ändå rätt skönt att slippa dricka för att upprätthålla nån sorts image. Det är mycket med det där, men du har en spännande resa framför dig. Och du är där precis i början. Lycka till nu!

@vår2022 – tack för stöd och för nummer. Jag var på ett riktigt lågt ställe i måndags. Sedan dess har det känts lite bättre.

@Friluftstok – bra tanke med ”kvinnan jag vill vara”, den tar jag med mig och håller så med dig!!

@Sisyfos – tårarna rinner när jag läser ditt inlägg. Du sätter fingret så otroligt på exakt hur jag är och känner det nu. Jag avbokade faktiskt kvällens middag, kände att det var att göra mig själv en otrolig tjänst även om jag sett fram emot middagen länge.
Ang helgens jobbigheter har jag ännu inte bestämt mig för om jag kommer klara av att stå emot alkohol eller om jag bara ska köra bil och orka ta mig igenom det. Så mycket har jag förstått efter att ha läst massvis med kloka inlägg här nu att man inte kan lämna något åt slumpen utan man måste ha bestämt sig och hålla fast vid det beslutet.

Hittills den här veckan har jag inte druckit en droppe måndag eller tisdag. Sagt till mig själv varje morgon – ”Idag ska jag inte dricka”, vet att det kan vara lättare att undvika negationerna men det har faktiskt funkat hittills i alla fall. Inte ens behövt ha något ”substitut”. Det var lite jobbigt igår men faktiskt inte så jobbigt som jag upplevde tidigare nyktra kvällar. Känns på något vis som jag är redo nu, men jag ska verkligen passa mig för att säga så.
Kan hända att jag fortfarande har så mycket alkohol kvar i kroppen sedan helgen att kroppen inte riktigt har något behov…. 🙈

Jag är sååååå glad att jag hittat det här forumet och tagit mig mod till mig att skriva. Tänker att det kan hjälpa oerhört att skriva av sig och få lite pepp och tips och trix från personer som är eller har befunnit sig i liknande situation.

Tack! 💕

Profile picture for user Ny dag

@Utmaning2022 Välkommen hit! Är själv på dag 7 efter återfall. Jag har också druckit varje dag, har jobb, man, barn, god ekonomi och ett fungerande liv i övrigt förutom alkoholen. Just nu är varje dag en liten kamp och alkoholen upptar mycket tankar, mest rädsla över att aldrig bli fri och få tillbaka mitt liv... ett mantra som hjälp mig är ”Man ångrar aldrig en nykter dag”, motsatsen gör man ju alltid. En nykter dag ger ingen ångest, inga skuldkänslor utan ”bara” bättre mående än motsatsen. Jag tror också på att läsa in mig på fakta om alkoholen och vad den gör med både knopp och kropp. Kan rekommendera både Craig Beck och Annie Grace för strategier/kunskap om att sluta dricka och hur alkoholen fungerar (båda har blivit fria från alkoholen). Vidare är boken Hjärnstark av Anders Hansen att rekommendera. Att skriva/läsa på forumet är ett ovärderligt stöd så fortsätt med det för här dömer ingen utan bara stöttar med den egna erfarenheten upplever jag det som. Nu kör vi mot en fortsatt nykter vår och sommar 2022 och börjar med att inte ta första glaset idag för man ångrar inte en nykter dag💪👍! 🥰

@Utmaning2022 Hej och vad bra att du hör av dig. Att skriva här om allt är så hjälpsamt och ett bra stöd när det är tufft. Vi är många som förstår din situation och har erfarenheter från det. Att sätta ord på sina känslor är så bra och att få pysa ut det man känner. Tror det var bra att du bokade av middagen i detta läge så du får landa mer i dig själv och vad bra att du inte druckit sedan i måndags.

Det är bra att ha en strategi för helgen för hur du ska göra. Fundera på hur det blir om du dricker och konsekvenserna av det, hur du kommer att må av det efteråt. Du berättar om din oro för ångest om du inte dricker och hur du ska hantera det. Kan du stanna en kort stund bara?

Kämpa på, det kommer att lösa sig🌷💕

Profile picture for user Linalus

@utmaning2022 När jag läst din tråd känner jag med dig så mycket. Det går enligt min mening inte att sluta med viljestyrka, man måste leva det. Kan inte förklara bättre. Men mitt tips är
- LÄS LÄS LÄS. Min dealbreaker bok var "quit like a woman - the radical choise to not drink in a culture obsessed with drinking". Den bryter ner varför som kvinna det är svårt med beroende och att sluta dricka. Den vände allt upp och ner för mig och jag började min resa.
- Gå med i ett program. Jag gick med i gratis programet This naked mind 30 days alcohol experiment. Där får man videos varje dag med fakta och inspo. Man kan också chatta och skriva med andra i programmet. På engelska men jättebra. Det är gratis också.
- Skriv dagbok. Skriv skriv skriv. Skriv ur dig varje känsla varje vrå varje skam och ångest. Det känns mindre och lättare efter varje gång.
- Hitta alternativ. Jag har TOK druckit alkoholfria viner, köpt hem drinkalternativ och bankat in i min hjärna att det är lika mycket treat som alkoholen. Jag var rätt rolig när jag på första middagen jag gick på HINKADE i mig en hel flaska AF bubbel och typ två af öl o nåt mer... Jag var ju helt hysterisk, men sakta men säkert börjar hjärnan vänja om sig att det ger mig glädje och upprymdhet att dricka af vin. Har vant mig av med alkoholsmaken nu, så af vinerna börjar smaka riktigt bra :) ( DOCK AF RÖDVIN ÄR BLÄÄÄ; bubbel af och vittvin af är toppen.) Det är lite bök, och ofta en liten Akward moment, innan alla är med på att man dricker sitt eget. Ska jag på restaurang så ringer jag innan och kollar att de har Af vin, för jag pallar inte dricka cola och känna mig utanför...

Hejja dig!

@Ny dag – Grattis till 7 nyktra dagar!
Så bra mantra och boktips, tack! Fortsätter fylla på min verktygslåda 😊
Nu kör vi som sagt!

@vår2022 – Att skriva hjälper verkligen! Det här upptar så mycket av min hjärnkapacitet just nu att jag knappt vet hur jag ska klara av att jobba. Vill läsa in mig på allt och skriva av mig så många tankar och känslor. Men – har precis bytt jobb och vet också hur otroligt värdefullt det är att ha ett annat sammanhang att vara i när man är en sån som mig. Som egentligen vill krypa upp i soffan själv med en flaska vin och glömma att den yttre världen existerar.
Jag ska verkligen lägga upp en tydlig strategi för helgen. Sen om den innebär att dricka 1 glas vin eller inget alls så ska jag inte döma mig själv för hårt just den här helgen. Känns på nåt vis viktigt.

@Linalus – Hej 😊 Jag kände ju igen mig så otroligt mycket i din tråd och i dina beskrivningar, glad att du kikar in här 😊
Så många bra och konkreta tips – TACK! Som sagt – känns som att jag fyller en verktygslåda just nu! Värdefullt!
Angående alkoholfria viner – tror det var hos dig jag läste att du kände dig bakis av det någon gång. När jag var gravid och drack alkoholfritt vin blev jag superbakis och fick veta att det är fullt normalt då (vissa?) AF viner framställs precis som vanliga viner men att de sedan ”dealkoholiseras” eller vad det kan ha hetat. Så många av gifterna finns kvar men alkoholhalten är borta! Ha! Men jag ska se till att ha det till hands när jag tror det kan behövas men också hitta andra festliga och lite lyxiga lemonader och blanda roliga alkoholfria cocktails! 🍹🧉

Stort tack för påhejjandet gud så det stärker!!!!! 🚀💫

KRAM till er❣️

Profile picture for user @CatLady

Hej @Utmaning2022!
Vad bra att du har hittat hit 💕 Det är så skönt att ventilera och få pepp av andra som har liknande erfarenheter som en själv.
Jag har varit väldigt ensam i mitt missbruk, lever själv och har avskärmat mig från omkretsen för att kunna dricka ifred.
Jag drack 1 BiB per dag under flera år. Kände precis som du skrev i en tidigare kommentar att "snart dör jag"
Hela mitt liv kretsade kring vinet och planerandet för att kunna dricka.
Idag för 3 veckor sedan bestämde jag bara att "nu är det bra" och hällde ut det jag hade hemma. Gick igenom en helvetes-vecka med abstinens, men nu var det så värt det! Har en tråd om min resa med mitt mående både fysiskt och psykiskt dessa första veckor som kanske kan vara till hjälp 💕
Jag har spenderat många timmar på denna sidan med att läsa andras historier och utveckling, har även fått bra tips på böcker som jag har beställt.
Jag tror det viktigaste är att bara bestämma sig!
Läste en så otroligt bra mening här på forumet, minns inte vilket inlägg det var i. Men det är en mening jag bärt med mig sen dess:
"Det är inte svårt att sluta dricka, det svåra är att inte börja igen"

Kram 💕

@CatLady Hej 😊 och grattis till tre nyktra veckor!✨ Ska kika in hos dig och läsa din story!

Så bra citat!!!! Känner absolut att det är precis så det är.

Tack för att du tittade in här.

Så - fortfarande inte en droppe den här veckan. Känns lite tomt och framförallt irriterande att jag inte sover och mår som en prinsessa 🙄
Otålig och vill att alla resultat alltid ska gå supersnabbt.
Tror också min hjärna upptas av fredagens middag med släkten och lördagens minnesstund med efterföljande middag.

Det är nog från pappas sida del av mitt alkoholproblematiken kommer ifrån. De har en extremt liberal syn på alkohol, vissa har jobbat med alkohol (importörer) och alkoholen har flödat.
När jag sa till min faster (som middagen imorgon är hos) att jag funderade på att ta bilen så sa hon: ”Neeeeej! Se till att bli skjutsad och drick lite vin, det behöver du nu. Så unnar du dig en taxi sen”

Förstår ju att det är så där det sett ut. Medhjälpare lite här och där.

Jaja, glad ändå att vakna utan baksmälla de här dagarna!

Hoppas ni får en fin torsdag vart ni än befinner er ☀️

Fredag idag, snö och 1a april dessutom…
Ikväll är släktmiddagen där vi ska minnas pappa bland annat.
Jag har bestämt mig för att ta bilen. Känns som en milstolpe i sig!
Mina syskon och övriga kommer att tycka att det här är EXTREMT märkligt. Det blir också intressant tänker jag.
Försöker se på det lite nyfiket.

Det som inte kändes lika kul var att jag pratade med min man igår och berättade om mina tankegångar med helgen, middagen, minnesstunden med efterföljande middag. Hur jag skulle klara det här utan alkohol. Det blev lite småprat kring det och kring min konsumtion i helhet.
Han drog in barnen och undrade om jag ens fattade att de märkte när jag är påverkad.

Det var ju inte det vi pratade om!!! Och så klart jag fattar! Det är ju stor del av varför jag vill få till en förändring.

Blev helt tom efteråt. Jag förstår att jag har sårat honom mycket, att han ser ner på den jag är idag men… jag hade så behövt hans pepp 😔

Ändå stolt att jag klarar bestämma mig för det här utan nåt stöd från honom.

Desto mer klokskap här från er och genom att läsa trådar, om och om igen….

Hoppas ni har en fin fredag och ni som inte bestämt er för kvällen - bestäm er. Ingen alkohol ikväll! Tänk så skönt imorgon bitti! ♥️

Kram till alla som behöver en kram 🤗♥️

Profile picture for user majken_r

@Utmaning2022 Så modigt och bra att du tar bilen. Och det där med att titta på det hela med nyfikenhet tror jag är superbra!
Hoppas din man backar upp dig mer framöver, kanske behöver gå ur sig massa känslor nu så ni hamnar o osynk.. Jag skickar pepp till dig, tycker du är grym!! Ikväll är vi nyktra och i morgon är vi glada för det!💕

@Utmaning2022 Håller med, modigt att du tar bilen. Spännande att du försöker se nyfiket på hur andra ska reagerat på att du inte dricker, så bra att du intar det perspektivet. Tråkigt att din man inte kunde peppa dig när du behövde det, så vi gör det istället idag. Alla i familjen påverkas och sårade känslor kommer upp, hoppas ni kan mötas bättre framöver. Du är stark som bestämt dig för att inte dricka idag, du kommer att vara så tacksam och framförallt som du säger imorgon bitti. Massor av kramar tillbaka, du gör det så bra!🌷💕

@majken_r och @vår2022 TACK för er pepp! Den är ovärderlig just nu. Självklart har hjärnan och tanken på alkohol fladdrar förbi typ 42 gånger under dagen. Nu sitter jag här, svettas lite, men fortfarande bestämd att ta bilen och inte dricka.
Kan inte komma ihåg när jag var på en ”tillställning” utan att dricka! Så ett helt invant beteende som måste ändras. Jag som HATAR att kallprata, tragiskt nog även med släkt….

Så himla bra det var att skriva ner mitt beslut här! Blir lite som att jag lovat er något och det blir svårare att bryta!! 🙌✨

Jaja. Bara att köra iväg!

Kram och hoppas ni får en fin fredag ♥️

@majken_r
Tack! Ja det var väldigt intressant att vara med om gårdagskvällen och jag mådde nästan illa efter ett tag när jag såg de bli mer och mer berusade.
Tänk så många gånger mina barn sett mig genomgå den förändringen…. Fy fan!
Jag är så stolt!! ✨

Det värsta är att jag har minst lika svårt att sova nu för tiden. Vet inte om ni känner igen det?
Undra varför?! Inatt har jag knappt sovit och vaknar med ont i huvudet, supertrött och känner mig ju nästan bakis. Sjukt irriterande.

Vet ni vad?! Tror jag bestämt mig för att vara helt nykter idag också på minnesstunden med efterföljande sittning…. Är inte heeeelt där än men nästan. Kommer att bli en extremt jobbig situation och jag är så van att hantera det med alkohol.

Sol idag men Satan så kallt!!

@majken_r
Tack! Ja det var väldigt intressant att vara med om gårdagskvällen och jag mådde nästan illa efter ett tag när jag såg de bli mer och mer berusade.
Tänk så många gånger mina barn sett mig genomgå den förändringen…. Fy fan!
Jag är så stolt!! ✨

Det värsta är att jag har minst lika svårt att sova nu för tiden. Vet inte om ni känner igen det?
Undra varför?! Inatt har jag knappt sovit och vaknar med ont i huvudet, supertrött och känner mig ju nästan bakis. Sjukt irriterande.

Vet ni vad?! Tror jag bestämt mig för att vara helt nykter idag också på minnesstunden med efterföljande sittning…. Är inte heeeelt där än men nästan. Kommer att bli en extremt jobbig situation och jag är så van att hantera det med alkohol.

Sol idag men Satan så kallt!!

@Utmaning2022 Du ska vara stolt! Ja, det blir så tydligt när man är nykter på en tillställning i hur människor förändras ju mer alkoholen flödar i dem. Högljutt, tjatigt, andra känslouttryck, stojigt mm. När jag är nykter orkar jag inte med det så länge.

Jag hade problem med att sova en lång tid, så mycket tankar som far då. Träning, promenader och mindfulness har hjälpt mig att sova bättre. Att jag tagit tag i och jobbar med mina underliggande problem likaså. Kan stoppa tankar när jag ska sova och säga att jag ska tänka på det imorgon, i vaket tillstånd. Även melatonin, receptfritt från apoteket har hjälpt. Det tar sitt tag för hjärnan att återhämta sig och bli balanserad igen efter stort alkoholintag.

Varför inte prova att vara nykter även idag? Tänk vad skönt det blir imorgon att vakna nykter och känna dig stolt igen😄.

Ja här också kallt, men sol. Lycka till idag!🌷💕

Profile picture for user Friluftstok

@Utmaning2022 modigt att ta bilen och välja att inte dricka vid ett tillfälle där det normalt dricka, speciellt när övriga i sällskapet har en liberal inställning till det.

Jag ville bara flika in lite här om sömnen. För mig tog det nästan en månad innan jag började se några som helst fördelar med att ha nyktrat till 😅 Under denna period kunde jag sova 12-14 timmar per dygn. Sen var det som om någon slog om en strömbrytare och jag har nu i ett par månader haft issues med att jag vaknar klarvaken efter ett par timmar och omöjligt kan somna om. Blev väldigt förvånad över detta då många vittnar om hur mycket bättre man sover. Men vi är några här inne som har det kämpigt med sömnen.

@vår2022 och @Friluftstok Tack för pepp!
Vi tog bilen igår till minnesstund och middag också! Och jag körde därifrån på kvällen. Känner mig så otroligt stark! Fick pepp av min man inför vilket var skönt.
Vi gjorde också en deal innan som var som en livrem för mig. Jag sa att om jag klarar att inte dricka mitt i allt det jobbiga under kvällen och vill ha 1-2 glas när jag kommer hem. Att han skulle låta mig dricka det utan att döma. Förmodligen riktigt korkat förslag. MEN jag vill INTE ha det när jag kom hem!! Och kanske räckte det att jag hade det som en mjöligheten, jag vet inte?

Däremot är det nu så många dagar som jag sovit SÅÅÅÅÅ dåligt att det känns som jag varit på världens fylleslag. Sjukt jobbigt.
Och ännu jobbigare att det verkar som att vissa just får det så när man slutar….
Ska se vad jag kan hitta för strategi. Inte så svårt att somna utan mer att jag vaknar och inte kan somna om, och vaknar flera ggr/natt.

Ja, ja. Ikväll ska jag också vara nykter och då är det 7 dagar och första helgen på jag vet inte hur många år som jag varit nykter! ✨🙌🤩

Men - en dag i taget känns som rätt strategi för mig just nu i alla fall.

Ha en fin söndag och hoppas ni mår bra! Och gör ni inte det får ni gärna använda min tråd att skriva av er i också!
Tillsammans klarar vi det här!! ✨🙌

@Utmaning2022 wow!! Så himla bra kämpat av dig, och smart med en planering. Fint att din man är med dig. En dag i taget låter bra, fortsätt göra det som känns rätt och som du behöver. Hoppas sömnen rättar till sig, kram🌸💓

@Utmaning2022 Bravo! Vilka otroligt tuffa utmaningar du klarat av denna helg och så här i början nykterheten, bra jobbat!💪 och att du hade stöd av din man. Tänk vad skönt att du inte heller ville ha vin när du kom hem. En dag i taget är en bra strategi. Min tröst med den dåliga sömnen i början var att jag var i alla fall nykter och att hjärnan håller på att återhämta sig. Det bli bättre, vaknar oftast en gång per natt för att gå på toa, dricker så mycket bubbelvatten, men somnar snabbt om igen. Har också tagit melatonin som jag tyckte hjälpte. Hoppas du får ordning på det.

Känn dig superstolt och ha en fin söndag!🌷💕

@majken_r @Vinägermamman @vår2022
TACK! Hoppas att alla som skriver här förstår att det är så skönt och betydelsefullt att få pepp!!

Igår när jag lagade middag blev jag faktiskt lite sugen. Men - då hade jag köpt en favorit lemonad som jag hällde upp ett glas och sippade på. Blev bättre men jag var sjukt irriterad och otrevlig… ett tag. Sen släppte det.
Tålamod är INTE min starkaste sida och efter att ha läst massvis med trådar hör känns det som att nåt många av oss har gemensamt är att vi är impulsstyrda… så viktigt då med planering och att ligga lite steget före. Tänk att jag har levt i 46 år och aldrig tänkt på det, eller att någon aldrig har berättat det.

@vår2022 Ska testa melatonin, tack för tips!! ✨

Ny vecka nya möjligheter eller hur?!

Kram 🌸✨

@Utmaning2022 Jag hade också alltid alkoholfritt alternativ till vin i början. Iof har vi inte vin hemma så har inte behövt kämpa med att det finns i närheten. Efter en tid var det en vana att vin inte fanns med i bilden längre. Alkoholfri öl är ett gott alternativ för mig. Ja, det gick ju alltid på autopilot att dricka, impulsen att dricka vann jämt. Jag kände också irritation och ilska många gånger som kom från ingenstans, eller de kom för att jag slutat dricka. Känslor gick upp och ned framför allt om jag var lite stressad.

Vad det gäller tålamodet tycker jag att det blivit bättre med tiden jag varit nykter. Hela ens jag blir mer lugn och sansad, men det är så klart individuellt hur ens personlighet är. Ju mer impulsiv man är desto mer måste man träna på att tänka efter före. Lära känna igen sina impulser och vad de brukar leda till. När man tänker på alkohol leder det till en känsla, tex ett sug att dricka. Det gäller då att börja konsekvenstänka. Vad blir konsekvenserna av att jag tar ett glas vin? I mitt fall skulle det genast leda till många fler glas och berusning. Det är ju inget jag vill ska ske för då finns risken att jag åker dit igen och börjar dricka mer och mer, får ångest och all skit och hamnar på ruta 1 igen. Jag måste då välja det säkraste alternativet, att inte ta något glas alls.

Så att träna på konsekvenstänkande och beräkna riskerna av sitt handlande är mitt tips mot impulsivitet. Ny vecka och nya möjligheter! Ha en bra dag!🌷💕

Födelsedag idag 🥳 Ytterligare en sak att klara av….
Funderar fram och tillbaks på om jag ska tillåta mig att ta ett glas bubbel till förrätten…
Jag, min man och våra döttrar ska förmodligen på restaurang.

Läste en tråd här i forumet där personer var modiga och berättade om hemska saker man gjort på fyllan genom åren. Hemsk läsning och stark igenkänning - mycket kunde jag själv checka av…
Men det jag skäms över mest och ångrar mest är att mina döttrar sett mig riktigt packad vid minst två tillfällen. 😔
En fråga till er med barn. Har ni pratat med de, bett om ursäkt på ett ”riktigt” sätt? Beror så klart på hur gamla de är. Mina är 10 och 15…

Kram och kämpa på alla kämpar ✨🙌♥️

Profile picture for user Miz

@Utmaning2022 Hej! Jag har pratat med mina barn de har sett mig onykter/ full 1 gång men var aldrig så full att jag inte klarat av att ta hand om mig själv! Men tillräckligt onykter för att inte minnas hela kvällen🙄 frågade dem hur de upplevde mig, om de kände obehag , rädda eller skämdes? Lovade dem att det aldrig skulle hända igen och det har jag kunnat hålla🙏🏼 Sen har jag fortfarande trillat dit och blivit onykter men inte i deras närvaro igen som tur är! Det är viktigt för mig att de ska känna sig trygga och inte skämmas eller våga säga hur de känner! Mina var 15 och 21 när det hände! Känns det viktigt för dig att prata med dem så gör det🧡 grattis på din dag förresten 🥳💐

@Utmaning2022 Grattis på födelsedagen!🥳. Vad gäller dina funderingar på fördrink ikväll, prova konsekvenstänka, vilka risker det kan innebära och välj sedan den säkraste handlingen. Risken jag ser är att du triggar igång ditt belöningssystem som kickar igång suget efter mer alkohol.

Jag har sagt till mina barn, de är 20+, de bor inte hemma, att jag skäms för de gånger jag varit onykter och att jag är ledsen för att de fått vara med om detta. Sade det till dem i samband med att jag bestämt mig för att sluta helt. De var väldigt snälla, ville säkert inte göra mig ledsen, och tyckte jag var duktig och peppade mig. De vet nog inte riktigt hur beroende jag är, då de inte bott hemma på många år och då jag druckit varje dag. Nu tänker jag att jag med handling ska visa dem min nykterhet.

Ha ett fint fördelsedagsfirande!🌷💕

@Utmaning2022 Grattis!! 🥳 Har en liten idé om det där glaset bubbel. Om du först tar ett alkoholfritt bubbel och ser hur det blir? Jag tycker att den där funderingen på om jag ska ta ett glas försvunnit efter ett tag om jag bara skjutit fram det lite.

Mina barn har jag inte pratat med, de vet inte, mitt drickande har skett i ensamhet. De tycker tvärtom att jag dricker lite..Men nuförtiden känns det väldigt viktigt att inte alltid servera vin (före mina alkoholfria dagar). Inser ju att vi levt med vin så väldigt normaliserat. Börjar bli alltmer less och arg på den romantiserade bilden av alkohol..
Önskar dig en fin födelsedag! 🌸

Profile picture for user AstridK

Grattis och sänder lite pepp på att inte ta det för första glaset bubbel! Bra tips att i vart fall börja med nåt alkoholfritt, annars är det så lätt att bara tänka ”fuck it” när man får den där första rusiga glädjekänslan. Kan tipsa om ett alkoholfritt alternativ som jag gillar, finns inte på restaurang men ica och systemet. Smakar Aperol spritz om man gillar det, i med lite is och en kvist rosmarin i ett vinglas så känns det som en riktig drink.
Mousserande Orange Spritz Alkoholfri 75cl Aprezzare
Lycka till ikväll!

Tack för grattishälsningar och klokskap @Miz @vår2022 @majken_r @AstridK
Och tack till er som delar hur ni har gjort med era barn. Jag har så enormt dåligt samvete och känner att det gnager men ska vänta lite tills jag känner mig tryggare i hela situationen innan jag pratar med de.
Tack också för pepp att inte ta det första glaset, tänka konsekvens och inte trigga mitt belöningssystem! Tänk att det kan göra så mycket att få höra det från någon annan!! Tror jag just bestämde mig för att köra till restaurangen vi ska till så var det problemet löst. Vet också att det låter lätt nu men jag ska upprepa för mig själv ”jag väljer att vara nykter ikväll, jag har lika roligt utan, jag vill vara en förebild för mina döttrar” och tusen andra saker för att hålla uppe gnistan!

Läst så många kloksaker här inne och en av de är ”Never. Question. Your. Decision.” Minns inte I vems tråd men tycker det är så bra!

Grymt med tips på alkoholfritt alternativ @AstridK, ska hålla utkik efter den!

♥️🤗🌸

Grattis, både till födelsedag och klokt beslut att fira den nykter. För mig själv finns det en viktig symbolik i att fira min födelsedag alkoholfritt, annars blir man kvar i tänket att alkoholen är pricken över i:et. Jag tänker att guldkant en istället är att få fira med sina nära, och, som du skriver, vara en god förebild för dem. Unna dig en god efterrätt istället för bubbel! Min egen erfarenhet är att det faktiskt går att programmera om hjärnan till att njuta lika mycket av alkoholfria belöningar. Tålamod och ihärdighet krävs, men det blir lättare och lättare för varje nykter milstolpe man erövrar.

Ok, jag tabbade mig igår. Blev ett glas champagne till förrätten och ett glas vitt till varmrätten.
Väldigt lite för att vara mig men jag svek mig själv helt klart. Och känslan var att det var HELT onödigt!!
Min ”ursäkt” - jag är på ett nytt jobb sedan 1/2 och jag trivs verkligen inte. Det är framförallt en tjej som motarbetar mig och kör härskartekniker och min chef och andra chefer ser det inte. Hon är upplyft av i princip alla i organisationen. Usch. Aldrig varit med om det tidigare och jag har helt klart svårt att hantera det… brukar funka med alla!!
Så - hon kom åt mig igår och jag blev svag.

Men - man ska ju försöka se på misstag som nån form av lärdom.
* Jag lärde mig att jag faktiskt inte njöt så mycket som jag trodde av alkoholen.
* Jag fick span på en ny trigger- situationen på jobbet och mupp-tjejen i synnerhet
* Min man kan inte stå emot när jag säger att jag vill ta ett glas….

Hoppas ni mår bra och kämpar på!!! 🙌✨

@Utmaning2022 Ja, man får lära sig av sina misstag och kämpa vidare💪. Hitta strategier till upptäckterna av dina misstag och skriva ned dem och använda dem när utmaningen kommer nästa gång. Den där jobbsituationen är riktigt tuff och påverkar så klart mycket. De vet ju att alkohol inte gör det bättre, vad skulle du kunna göra istället?

Nya tag, kämpa på, ha en fin dag!🌷💕

Hej, trist att det inte gick enligt plan men nya tag. Kan du få med din man mer i samma tänk som du, att du mår bättre av att avstå helt? Jag har bett min man att fråga hur det känns kring alkohol innan jag ska nånstans där det blir aktuellt och följa upp med mig under kvällen. Har ändå lyckats dupera honom 😊 men känns bra att jag varit tydlig med honom att jag inte vill dricka och att han jättegärna får påminna mig om det.

Ha en fin dag, och som sagt nya tag!

Halloj. Kikar in och skickar pepp. Du har ju megabra strategier redan- och har fixat MÅNGA svåra situationer. Håll i det. En dag i taget. Det- och forummetoden- har funkat för mig. (27 månader igår faktiskt) 🥳
Läs och skriv mycket här, ta hjälp av alla bjussiga, kloka forum-medlemmar. Och tveka inte att ta mer hjälp om du behöver. Testa programmet här? Det finns en massa saker att ta till och du är ju på god väg. Håll i och håll ut. Tröttheten ger sig, inget inget med att vara nykter är jobbigare än att vara bakfull och den ångesten.
Skit i ”normalt” drickande iallafall 6 månader. Men som sagt- en dag i taget. Kram 🥰

Profile picture for user Pelleplutt

@Utmaning2022 Min process att bryta med alkoholen är nog tredelad när jag tänker efter:

1) Började dricka för 30 år sedan. Det tog dock inte särskilt många år innan jag tänkte att jag var trött på drickande och ville sluta. Kanske började jag tänka på det runt 25 års ålder.
2) Tankarna tog fart på allvar för 3-4 år sedan och jag började skära ner ordentligt i perioder. Kom dock tillbaka till ett mer frekvent drickande efter ett tag.
3) Strax efter nyår så tömde jag ur 24 öl, en kvarting whiskey och en flasköl i slasken under (för mig) lätt dramatisk former för att markera "Hit men inte längre". Inte druckit en droppe sedan dess och är mycket tillfreds med det. För varje dag som går blir det enklare och jag blir alltmer stärkt i mitt livsval. Å ja, självklart fyller jag hela tiden på mitt förråd med argument till varför jag inte dricker.

Lycka till!

/Pelle

Hej hej, hoppas du har en okej söndag. Vill bara säga att jag har tabbat mig fler gånger än jag kan minnas och brutit löften till mig själv och andra, slutat skriva på forumet... Men nån gång tänker jag att det funkar, att det är sista gången man tabbar sig och det plötsligt klickar till. För vi har ändå kommit så långt i vår insikt om att alkoholen inte gör oss lyckligare att vi är här på forumet och läser, skriver och försöker förändra vår tillvaro. Hoppas du inte tappat modet. Vi får kämpa på tillsammans! Kram

Profile picture for user Sundaymorningcomingdown

Hej,

Såg din tråd och ville bara kommentera med ett tips. Min bakgrund är kortfattat lite som din kanske. Dvs att jag dricker lite för mycket på helger och ibland även för mycket ett par gånger i veckan. Och jag vill dra ner på det. I övrigt ordnat familjeliv. Long story short.
Jag har också ”bestämt” mig många gånger för att dra ner på det men inte lyckats. Men. För snart sex veckor sedan bestämde jag mig för att ge en alkoholpaus en riktig chans.

Min strategi för att lyckas denna gång var glasklar;
Hålla. Mig. Sysselsatt! Just det. Genom att anstränga mig till mitt yttersta för att inte hamna i för många stunder av att gå hemma och bara dra och få chans att snegla på pavorna i kylen. För då. Kommer tankarna på att landa med ett glas vin o soffan med lite skön musik . Eller ett glas kallt vitt till matlagningen. Eller en stund i solen på verandan med en kall öl. You name it. Och sen är man ju som bekant igång. Ett glas till dör jag väl inte av. Eller två. Ett sista som sängfösare. Ja, du känner igen det.
Genom att denna gång hela tiden hålla mig sysselsatt med handling, gym, skippa matlagning och köra iväg med familjen och äta ute, åka till tippen, gå på hockey, hålla träningar och inte minst se till att få i mig lite i magen under matlagningen, så att alkosuget inte får utrymme, så har det gått långt över förväntan. Jag nu inne på min 6:e vecka utan alkohol. Och det går förträffligt.

Min amatöranalys är att genom att sysselsätta hjärnan med andra tankar än på alkohol så tränar man sig långsamt på att förstå att den inte är så viktig som man luras att tro. Det är inte enkelt, men det går.

Som sagt. 6 veckor nu. Blir det 6 till eller en dag så är det kanon tänker jag. Skulle detbli ett farthinder i form av en kväll med ett par glas är det inte en katastrof heller. Mitt mål är nu att samla nollor. Dvs dagar utan alkohol. Målet är 250 innan året är slut. Då har jag nått långt.

Önskar dig all lycka och ger en high five för ditt initativ att ta hjälp! 👏👏👏

Profile picture for user Lavendelblomman

@Utmaning2022 Du har fått många bra tips redan. Något som hjälper mig när suget sätter in är att fråga mig hur jag vill må i morgon bitti. Kring suget tänker jag även att det bara är en tanke eller en känsla och inget som jag behöver agera på.
Jag har druckit till största delen för att orka med ett stressigt och jobbigt småbarnsförälderliv samtidigt som jag jobbat drygt heltid. Att göra mindfulness acceptansövningar har hjälpt mig att acceptera att livet är jobbigt ibland och att det inte är farligt att befinna sig i det. Sedan har jag blivit mycket snällare mot mig själv också. Allt behöver inte vara perfekt här i livet.
Lycka till och kom ihåg att vi är många här på forumet som sitter i samma båt och vi hjälper varandra i med- och motgång!

Hej på er!

Nu har det plötsligt gått 128 dagar. Det är över ett tredjedels år. Mycket har hänt under de här veckorna och jag kan bara säga att näst efter att skaffa barn och börja träna för åtta år sedan så är detta mitt bästa beslut jag tagit!

Har även rört mig en del i sociala sammanhang där alkohol förekommer, och lärt mig en hel del om hur sådant kan "hanteras" så här i början. Det är liksom som att upptäcka livet på nytt detta, i vuxen ålder. Haha!

Vad jag trivs bäst med just nu som alkholfri? Friheten. Friheten att göra vad jag vill, när jag vill. Detta kan inte nog understrykas.

Sedan har jag börjat ägna väldigt mycket tankar åt "tacksamhet" också. Jag inser att jag tagit väldigt mycket för givet, men när livet är så här kristallklart blir det snart tydligt att saker och ting inte är särskilt självklara.

Tack för att du läste!

Kramen!

/Pelle

@majken_r Jaa! Det genomsyrar varje andetag.

Haft en riktig nedåtperiod som inträffade för några veckor sedan. Å så ett himla brottande med alla känslor och tankar så klart, som jag tidigare dövade med alkohol.

Men det här med att bli kvitt all alkoholgenererad ångest alltså. Haha. Känns som om man som sjuttonåring gick in i ett väldigt begränsad liten värld och stängde dörren i trettio år. Nu har man klivit ut i stora vida världen igen, och måste kisa. :-D

/Pelle

Fint att höra! Skriver under på det där med tacksamhet, känner också så dagligen. Att jag har mycket att glädjas åt, och så otroligt skönt att inte längre grumla lyckan med alkohol.

@Pelleplutt Grattis till dina dagar!🥳. Kan bara instämma att alkoholfri skapar känslor av frihet och att allt är möjligt. Instämmer också i att känna tacksamhet och vara mer varsam, omtänksam och snäll mot både sig själv och andra och till livet🌱💕

Profile picture for user Lavendelblomman

@Pelleplutt skrev:"Känns som om man som sjuttonåring gick in i ett väldigt begränsad liten värld och stängde dörren i trettio år. Nu har man klivit ut i stora vida världen igen, och måste kisa. :-D" Klockrent skrivet! Alkoholen har begränsat mig också större delen av mitt vuxna liv. Jag har dock inte lyckats ta klivet fullt ut i den vida världen igen, utan är en av dem som ständigt börjar om på dag 1.
Stort grattis till alla dina nyktra dagar!

Hej forumet 💗

Så - jag är tillbaka i tråden jag startade tidig vår.
Någonting brakade och jag har druckit som aldrig förr.

Nu ska jag göra ett nytt försök. Hitta tillbaks till beslutsamheten. Har läst igenom hela tråden igen och skrivit ner så många av era klokskapet i vad som ska få bli min dagbok.

Kommer också att anmäla mig till programmet här på forumet.

Vi har årlig kräftskiva på landet på lördag och har bestämt mig för att sätta en gräns på Max 3 glas vin.
Kanske är dumt men kommer testa så.

Hur mår ni?
Hur går det för er?
Hur har sommaren varit?

💙

Profile picture for user Smörblomma

@Utmaning2022 Jag har också satt en gräns på max 3 enheter per gång och jag försöker verkligen tänka enheter och inte glas. 1 glas vin är ofta mer än 1 enhet som faktiskt bara är 1,2-1,5 dl vin. Sen försöker jag dricka långsamt och med ordentliga mellanrum mellan glasen.

@Smörblomma Tack för inspel och skönt att höra hur andra resonerar! Också köpt alkoholfritt alternativ som jag vill börja med. Kanske håller jag mig till det och får med mig nån mer?! 🙌☀️

Profile picture for user Smörblomma

@Utmaning2022 I fredags när vi var på fest drack både maken och jag alkoholfritt och vi var faktiskt ganska många som var nyktra, delvis kanske beroende på att festen var så till att man behövde köra själv, övernatta eller ha någon som skjutsade, men ändå. Om man lyfter blicken brukar det finnas fler som inte dricker men man märker dem inte lika mycket när man dricker själv.

Dag 1.
Idag har jag registrerat mig på programmet här på sidan.
Det får räcka nu.
Undra i vems tråd jag läste om tankar kring ”kvinnan jag vill vara”. Det fastnade verkligen på mig och jag har tänkt mycket kring det. Jag är rätt långt ifrån den kvinnan just nu och det känns som om jag åldrats 10 år de senaste 2 åren.
Nu får det bli en dag i taget och vad är det vi säger - ”man ångrar aldrig en nykter dag”!

Någon som hänger med på resan?

Dag 2.
Så skönt att vakna utan ångest imorse!
Ska inte ljuga - det kom ett sug igår vid middagsfix-tid. Absolut min trigger. Kommer knappt ihåg när jag lagade mat utan ett glas vin senast.
Men inte helt oväntat inget supersug första dagen, är beredd på värre allt eftersom nu.

Vilken otroligt vacker dag i Stockholm idag!! ☀️
Jag jobbar hemma då äldsta dottern fick antibiotika igår och jag ville vara säker på att hon kundversion den ordentligt imorse.

Så nu unnar jag mig en lunchrast ute i solen.

Vet inte om ni känner igen er men gud vad man tankar som far i huvudet nu när jag startat den här resan. Nästan så jag undrar hur man klarar av ett högpresterande jobb samtidigt!! 😱

Hoppas ni har en fin dag ☀️

@Mattan Hej 👋 Dag 7 heja dig! Kul att ha några som är relativt nära i fas 😊
Hur går det för dig?

Det kom ett helvetes sug för mig idag när jag skulle laga mat… tog bubbelvatten med tranbärssaft i och andades. Gick så där men jag bröt inte upp spritförrådet iaf 😅
Blev sjukt irriterad på min man för ingenting.

Inser att jag borde prata med honom och berätta om programmet och forumet.
Kanske kan det bli en uppgift till kvällen!

Ha en fin kväll alla som kämpar och alla som njuter av en nykter kväll 🙌

Imorgon vaknar vi utan ångest! 💕

Profile picture for user Mattan

Bra med tranbärsjuice @Utmaning2022 . Min medicin är att sticka och gå i skogen. Har gått bra hittills men visst dyker tankarna upp på ett glas rött. Min sambo har också problem med a. Just nu har han inte heller druckit men vi får se. (Se mer i min tråd) I helgen ska jag på ett musikevenemang. Blir tufft att avstå a där men det är min plan. Heja oss nu följs vi åt här. Kram 🤗

@Mattan God morgon! Jag läser att många aktiverar sig med promenader eller springtur när suget sätter in.
Känns lite svårt när det inträffar när jag ska laga mat åt familjen 😂
Men - ett snack med maken om allvaret och att han tar fler middagar….

Utmanande med en sambo som också har problem med A. Pratar ni om det?
Så svårt det där när man har saker inbokade som brukar innebära A… hur tänker du hantera helgen? Alkoholfritt?
Jag har en aw inbokad sen innan sommaren idag…. Med en kollega som behöver stöd. Vill inte avboka och just nu känns det som att jag inte kommer ha problem att välja alkoholfritt..

Heja oss och ha en fin onsdag 🙌☀️

Hej@Utmaning2022
Jo vi pratar jag och sambon men han har ställt till det för sig och det för med sig konsekvenser i vardagen vilket jag behöver förhålla mig till. Nu har jag dock kommit till den gräns att om han väljer att dricka alkohol vid vissa tillfällen och sen trilla tillbaka vilket skett i sommar så får jag ta mig vidare trots att han är en fin person på många vis nykter. Väldigt tråkigt då vi har ett bra liv med härligt boende hund mm.
Vad gäller helgen så kommer jag köra nykter för första gången på detta arrangemang. Ser det som en intressant grej och ska försöka betrakta mig utifrån med de ögonen. Jag är en väldigt öppen person med allt och tas det inte emot bra så blir det så. Dessa vänner låtar jag dock mycket på. Kommer inte ihåg om du lever i förhållande med kan du ta till morgonen för promenix.
För mig var det räddningen med joggingturer på morgonen när jag hatade små barn. Numera promenad innan frukost lång eller kort beroende av tid. ÖnskAr dig en underbar alkoholfri dag. Stor kram🤗

Hej@Utmaning2022
Jo vi pratar jag och sambon men han har ställt till det för sig och det för med sig konsekvenser i vardagen vilket jag behöver förhålla mig till. Nu har jag dock kommit till den gräns att om han väljer att dricka alkohol vid vissa tillfällen och sen trilla tillbaka vilket skett i sommar så får jag ta mig vidare trots att han är en fin person på många vis nykter. Väldigt tråkigt då vi har ett bra liv med härligt boende hund mm.
Vad gäller helgen så kommer jag köra nykter för första gången på detta arrangemang. Ser det som en intressant grej och ska försöka betrakta mig utifrån med de ögonen. Jag är en väldigt öppen person med allt och tas det inte emot bra så blir det så. Dessa vänner låtar jag dock mycket på. Kommer inte ihåg om du lever i förhållande med kan du ta till morgonen för promenix.
För mig var det räddningen med joggingturer på morgonen när jag hatade små barn. Numera promenad innan frukost lång eller kort beroende av tid. ÖnskAr dig en underbar alkoholfri dag. Stor kram🤗

Profile picture for user Andrahalvlek

@Mattan Klokt att du tänker på dig själv i första hand. Det är tillräckligt svårt att sluta dricka själv, att sen leva med oron för att någon närstående ska dricka också är snudd på olidligt. Jag slängde bokstavligen ut en ”pojkvän” som visade sig vara alkis. Det var dock innan jag valde att sluta dricka själv.

Kram 🐘

@Andrahalvlek ja det är viktigt. Vill be om ursäkt alla för felskrivningar. Går visst inte att redigera här men jag hade småbarn och hatade dem verkligen inte😂. Tydligen är funktionen att redigera borttagen tillfälligt.

@Mattan Först och främst - vilken tur att du inte hatade små barn 😂😅
Och håller med @Andrahalvlek att det är så bra att du tänker på dig och ser det som möjligt att ni får gå skilda vägar om han inte kan hantera a.

Ang promenad så har jag som mål att komma igång med träning igen snarast möjligt! Har ett onlineprogram som funkat jättebra tidigare 🙌

Ikväll är jag så stolt över mig själv! Hade som sagt en aw inbokad idag med en kollega som jag verkligen inte ville boka av. Jag är relativt ny på jobbet och henne har jag kommit lite närmre och det är så skönt att ha någon att prata med.

Bestämde mig redan igår att genomföra aw:n och dricka alkoholfritt. Tog bilen till t-banan imorse som ”säkerhet”.
Var lite nervös under eftermiddagen men det var verkligen inget problem!! Jag sa till henne att det blivit lite mycket av allt det goda senaste tiden och jag bestämt mig för en vit period. Hon berömde bara och ifrågasatte inget.
Sååå skönt!! 🙌

Men nu är jag så trött! Den här processen tar verkligen på krafterna! Känslan att jag kommer vakna utan bakisångest är helt enormt skön!!!

Dag 3 ✨ Nu ska jag fylla i Alkoholkalendern (som för övrigt verkligen borde få ett annat namn…. 🙄)

Kram och God natt alla kämpar

Härligt jobbat@Utmaning2022
Blir grymt inspirerad av din aw. Är också väldigt trött så håller med att det tar på krafterna att hantera allt som nykterheten för med sig. Erfarenhet av min tidigare nyktra period säger mig att tröttheten klingar av och nya vanor skapas. Vi blir starka tillsammans och ju fler som utmanar alkoholnormen desto svagare verkar den. Jösses nu blev jag nästan lite religiös 😅. God natt imorgon kommer nya möjligheter och utmaningar. Kram 🤗

@Mattan Tack🤩 vad kul om jag kan inspirera!!
Hur går det för dig?

Det sjukt jobbiga igår var att jag hade så otroligt svårt att somna och att sova. Nästan som om jag hade druckit. Kröp i kroppen, hjärtklappning. Superjobbigt! Så - vaknade och kände mig trött och bakis idag 😩
Kan det vara abstinens?!

Profile picture for user 3lll3

@Utmaning2022 svara inte rösten när den tjatar. Att gå in i diskussion med den leder till att den vinner. Skrik "NEJ!" i ditt huvud.

Hur jag bröt; tja jag bröt bokstavligen foten och det var droppen.

@3lll3 Tack för pepp! Stod emot idag vid middagslagning, då var suget stort. Men - bubblade vatten och hällde i pressad citron. Till slut så släppte det. Så - ytterligare en trevlig, nykter middag med familjen ❤️
Får se hur resten av kvällen känns.

Va? Du bröt på foten på fyllan och bestämde att det fick räcka då?! Jag ler lite - det är verkligen ett under att jag inte skadat mig allvarligt…

Ha en fin kväll ❤️

Dag 5.

Fredag och sol. Idag ska jag vara nykter. Imorgon ska jag vakna utan ångest och hjärtklappning.
Det ska bli bra det här, det måste bli det.

Otroligt hur stor tankeverksamhet den här processen tar. Men känner mig på nåt vis märkligt lugn… är oootroligt trött. Börjar också få ont i halsen vilket inte är så kul 😝

Vad har ni för planer för helgen?! Hör blir det lugnt. Städa, tvätta, fixa. Snart är det skolstart för tjejerna och nästa helg är jag och maken borta.

Ha en fin fredag i solen (iaf i Stockholm) ☀️