Snälla hjälp mig! Vet inte hur jag skall ta mig ur detta på egen hand. Har insett att jag blivit alkoholist då jag inte kan hålla mig inifrån att dricka minst ett sexpack folköl dagligen. Tänker varje dag att nufår det vara slut, men kan aldrig hålla det löftet..jag vill ju verkligen inte hålla på så här men jag har inte styrka nog att låta bli.

Nytänk

Jag är själv ny här och tänker att skriva och läsa här är så bra. Finns så många råd och kloka människor här inne. Så läs på och skriv. Själv tar jag en dag i taget nu och ska sluta att vara så hård mot mig själv. Hoppas att din dag varit bra och att du tar dag 1 idag. Vi kan göra det tillsammans.

karin65

Vill också vara med på dag 1, hoppas jag får det... För jag vill slita dricka nu och behöver all hjälp jag kan få! Kanske vi kan hjälpa varandra?

karin65

Vill också vara med på dag 1, hoppas jag får det... För jag vill slita dricka nu och behöver all hjälp jag kan få! Kanske vi kan hjälpa varandra?

Nytänk

Vi hjälps åt, det fina med detta forum att man känner sig lite mindre ensam. Det klarar vi. Heja oss och alla andra som kämpar på!

karin65

Har också sovit sådär..... Mycket tankar och ångest för allt... Inget sug än men vet att det kommer och fasar för det! Men en dag i taget vänner! Nu tar vi dag 2!

rabarber

Från en som är på dygn 4 - det blir bättre! De första två nätterna sov jag bara 1-2 timmar. Den första natten var hemsk. Vred mig i lakanen, svettades som en gris, kunde inte ligga still. Fy. Sedan har det lättat något. Har fortfarande svårt att sova, men ligger still, svettningarna borta, ångesten dämpad. Jag tänker att "jag vilar ju i alla fall, det är ju bra". Testade Valeriana igår och då gick det lättare att slappna av. Jag tror också att det händer så mycket i huvudet på oss nu, så tankarna far och flyger. Så det bidrar ju också till svårigheten att slappna av och somna.

Men som sagt, det blir bättre! Dag för dag! Piggare, nöjdare, gladare! Och den kraft man känner över att man har tagit sig över ett hinder efter en annan. Det känns otroligt härligt.

Starkt jobbat som tagit steget! Håll i det!

Styrkekramar!

rabarber

Från en som är på dygn 4 - det blir bättre! De första två nätterna sov jag bara 1-2 timmar. Den första natten var hemsk. Vred mig i lakanen, svettades som en gris, kunde inte ligga still. Fy. Sedan har det lättat något. Har fortfarande svårt att sova, men ligger still, svettningarna borta, ångesten dämpad. Jag tänker att "jag vilar ju i alla fall, det är ju bra". Testade Valeriana igår och då gick det lättare att slappna av. Jag tror också att det händer så mycket i huvudet på oss nu, så tankarna far och flyger. Så det bidrar ju också till svårigheten att slappna av och somna.

Men som sagt, det blir bättre! Dag för dag! Piggare, nöjdare, gladare! Och den kraft man känner över att man har tagit sig över ett hinder efter en annan. Det känns otroligt härligt.

Starkt jobbat som tagit steget! Håll i det!

Styrkekramar!

Andreas

Lycka till! Jag kämpar med dig, systemet e stängt o ja har ingen a hemma, suget e borta o känns faktiskt bra.

Nicke

Jag har själv lyckats hålla mig nykter i 7 månader nu varav 1 månad på behandling. Det är för jävla jobbigt och jag kunde inte alls tro på dom som sa att det blir bättre. Nu har det gått 7 månader och det har blivit bättre men kampen har jag kvar fast på ett annat sätt. Det gäller att inte låta spritdjävulen lura sig och ibland kanske inte en dag räcker, utan man får ta en timme i taget i början.
Det är viktigt att ha någon att prata med när suget kommer så man kan ringa eller skriva till den istället för att ta första glaset.

Det finns så mycket som blir bättre när man slipper leva med alla lögner och ångest som alkoholen ger.
Vi kämpar tillsammans!!

Jag har nu klarat två dagar och det har gått ganska bra. Men jag är rädd för helgen för då blir det nog svårare att stå emot. Förbluffande vad lurig A-djävulen är plötsligt har man fastnat mer än man aldrig kunnat ana.

Jag är nu inne på fjärde dagen, det går men är inte helt lätt. Mej jag har för avsikt att avhålla mig denna helgen, längre än så vill jag inte planera. Förhoppningsvis blir det lite lättare för varje dag som går. Har börjat att ta långa promenader på em, och dricker kolsyrat vatten istället för öl. Jag har även börjat prata med mina barn om mitt problem och mött förståelse och det känns bra. Jag tror det är bra att inte sätta upp för långsiktiga mål utan istället ta en dag i taget. Jag vill verkligen inte hålla på som jag gjort att berusa mig varje kväll. Jag är så glad att jag äntligen tagit tag i detta och har detta forum med alla fina medmänniskor som befinner sig i liknande situationer.

NorthernSoul

Bra där Tuttsi. Rabarbers och mitt mål är en vit helg. Själv har jag min dotter i helgen och då är motivationen på topp att vara pigg och obakis imorgon. För ett barn vill inte ha en bakissjuk, folkskygg och trött pappa utan en nykter och påhittig pigg sådan som åker på utflykter. Kämpa nu för dygn 5 och 6!

Du har kommit ett bra steg framåt. Du har erkänt dig lite besegrad av alkoholen och erkänt för dig själv att du har någon form av problem/bekymmer med a. Då är man en bra bit på väg. Försök att ha en plan när suget sätter in.

karin65

Fredag är en svår dag men maken och jag avstår alkoholen bägge två. Känner dock att jag börjar bli irriterad direkt han kommer hem... För bägges vår skull lägger jag mig så tidigt jag kan ikväll!