Den här gången ska jag lyckas minska mitt drickande

Det här försöket ska lyckas. Nu har jag testat flera gånger och bestämt att jag ska dricka högst två gånger per vecka och inte mer än tre glas, helst två! Och det har inte lyckats så bra men mitt drickande har minskat avsevärt. Jag vill få kontroll över alkoholintaget. Nu är det en ny period och jag har tänkt mig att dricka en gång i veckan och inte mer än tre glas och att aldrig bli berusad.
Har varit full alldeles för många gånger, gjort bort mig och gjort mina barn ledsna. Och varit på väg att falla igenom helt.
Senast jag drack öl och vin var påskafton och då klarade jag att hålla gränsen vid fyra glas. Jag är så nöjd med det!
Nu har jag varit alkoholfri i 19 dagar och innan dess i 15 dagar. Jag kommer välja att vara alkoholfri så länge som jag känner att det behövs.
Och det kan ju bli skönt! Kommer att skriva om mina tankar och hur jag gör för att klara det här, jag gör ju tvärtemot er andra i vissa avseenden.
Och ja, jag har insett att jag är beroende men måste lära mig att tackla det.

Profile picture for user träningstanten52

Nu är hyllan i kastrullskåpet nästan full med flaskor som jag beställt men inte druckit upp, det är belöningen för att jag hållit mig i skinnet och låtit bli att dricka. Ser fram emot två glas på Valborg. Det här är ju inte klokt att jag redan nu måste sitta och planera när jag ska unna mig att dricka nästa gång!
Går det här över någon gång eller kommer jag att sitta och fylla i min almanacka i framtiden också?

Gårdagen var riktigt tuff, fredag kväll och inget vin i sikte. Ingen matlagning och inga gäster. Det var riktigt tråkigt och mitt planerande med när jag ska ta mig ett glas blev bara jobbigt. Det hade varit bättre om jag hade försökt avleda tankarna och istället göra något helt annat men jag lär mig och beroendet ska ju minska ju längre tiden går.
Och nu när helgen är här och jag kan planera för födelsedagen, läsa kokböcker och njuta av att min lust avtar så kommer det att gå bättre!
Nu ska jag fylla i en ny nolla i loggan!

Väl mött alla nyktra pen pals

Profile picture for user Leverjag

De läker både kropp och själ. Grattis! Starkt att klara med massa vin hemma. Varför vill du dricka på Valborg?

Ha en fin dag!

Som svar på av Leverjag

Jag ska träffa näst äldsta väninnan och vi ska ut och äta och jag kan ju inte tänka mig att dricka Ramlösa! Inte ännu! Men jag ska hålla i nykterheten och inte öppna en flaska hemma efteråt. Det ska bli nya regler, inget ensamdrickande i fortsättningen!
Ha en jättehärlig och nykter helg!

Och jag ska inte fortsätta mina strategier om dom inte funkar. Nu följer jag fem olika vinbloggar på nätet och jag kan nog inte låta bli att beställa en flaska till. Jag har ju ingen som helst lust att sluta helt utan vill lära mig att dricka mycket måttligt. Högst två glas tack!
Och kan jag se fram emot något trevligt så blir det nog lättare att begränsa sig. Jag har ju bestämt att det inte handlar om att jag aldrig mer får ta ett glas vin.
Ja det här kanske funkar bättre, det funkade ju bra att byta strategi när jag bantade. Gick och köpte nya kläder som var lite för små och alla sa nej gör inte det, tänk om du misslyckas, men jag lyckades. Vad sägs om att bli vin kännare? Bah
Tänker så klart fylla i en nolla även idag!

Profile picture for user anonym11208

Jag är en ensamdrickare och det blir oftast allt för många glas hemma i soffan. Känns så meningslöst att vakna upp och vara bakis för att man har druckit själv, men jag har med små steg börjat vända detta. Tack vare forumet och min vilja, så jag säger heja heja!!!

Som svar på av anonym11208

Min nya regler blir att aldrig ensamdricka hemma, att bara dricka i sällskap och att inte bli berusad! Jag kommer vara tuff och återhållsam och ska gå en kurs i vinkunskap. För jag kommer inte att kunna säga att jag aldrig mer vill dricka vin. För det vill jag! Men jag inser att jag blivit beroende och behöver tänka om. Kan man lyckas? Ja, jag tror det! Jag måste ju lära mig att umgås men vinet igen för jag kommer inte lägga av att dricka trots alla varningar här på forumet och som jag själv undrar över.
Ha en fin dag pen pal

Profile picture for user Rädd

Som svar på av träningstanten52

Det är min fråga också. Jag tror det är som i de flesta destruktiva relationer. Man måste göra slut och inte umgås på ett tag. Kanske man kan bli vänner men det blir aldrig detsamma igen.
Vi kan stötta varandra här och vara ärliga för jag har en önskan, precis som du. Inget ensamdrickande och inte bli berusad. Inget smygande och ljugande kring alkohol.
En god söndag

Missbruk och missbrukare så nedvärderande ord, omdömen om en människa med problem. Vem uppfann dom här uttrycken och varför? Kan det ha varit någon i behandlingsbranchen som tröttnat på sitt jobb och som inte längre var en framgångsrik hjälpare? Som inte hade förmågan att kunna skapa en dialog med patienten. Någon som inte vill ägna tid åt att motivera till nykterhet och som bara vill jobba med motiverade patienter.
Jo, jag vet det är individens ansvar att ta hand om sina problem och det är individen som lyfter glaset från bordet till munnen.
Men vilket ansvar har behandlaren som tar 900:- i timmen? Borde man inte kunna utlova resultat om man tar betalt och inte skylla misslyckandet på patienten?
Det är inte många som tackar nej till behandling om man erbjuds adekvat hjälp!
Ja vi är många som inte vill misslyckas och jag hoppas att ni mina pen pals slutar med att definiera er som missbrukare!
Skriver så klart in en ny nolla i loggan och låter bli vinet denna vecka.

Ja, gårdagens inlägg var nog väldigt provocerande. Man ska ju inte bita den hand som hjälper en! Nej jag är självklart tacksam för att det finns hjälp att få när man behöver.
Men man måste kunna värdera och ha olika åsikter om hur de hjälpen ser ut. Om behandlingen inte fungerar så måste man ju kunna diskutera varför? Och är det saker som fungerar eller kan det göras annorlunda. Vems är ansvaret när behandlingen inte fungerar?
Ja, mitt jobb är inte behandling men mina erfarenheter har jag fått genom jobbet och av klienter. Mina första år erbjöd jag klienterna vistelse på behandlingshem för att senare få marknadsföra klienterna så att de accepterades av behandlingshemmet.
Personalen ville enbart jobba med motiverade klienter som höll sig till personalens regler...........
Ja, i dag är det helt annorlunda och det är klienten som ansvarar för att bli nykter.
Jag fortsätter att läsa trådarna här för att lära mig mer och för att hitta en egen väg och nu letar jag vidare genom utbildning hos munskänkarna i mitten av maj.
Fortsätter med nollorna ett tag till, det är kanske lagom med tre månader för att kunna börja på ny kula. Jag skulle tro att det tar ett år innan man har fått kontroll på sin alkoholkonsumtion.
En skön tisdag och kom gärna med synpunkter.

Och jag har läst massor, så lärorikt och så sorgligt. Ett steg framåt ja, då är skammen förbi! Jag släpper den och ser mig själv som fullt kapabel att handskas med mina problem. Jag lämnar alla trista, pinsamma och gräsliga minnen bakom mig. det ska inte hända igen utan jag ska må bra och skratta. Och vinkännare utan alkoholproblem är min nästa utbildning. Vad jag gör om det inte lyckas, ja det får nog bli för mig som för de flesta härinne, nykterhet och räkna sina glas. Planera och begränsa. Som viktväktarna, ta kontrollen!
Människan kan förändras hela livet och gör det också. Jag vet av erfarenhet!
Och nollorna ska fortsätta ett tag till, känns bäst så.
Ha en riktigt skön onsdag!

Jag mår ganska bra idag men det har ju inte alltid varit så. Inte i barndomen, inte i tonåren och inte heller i vuxenlivet. Och att inte kunna hantera alkoholen har ju hängt ihop med detta. Det är när jag mått dåligt som jag inte kunnat detta. Och inte heller när jag till sist hade utvecklat mina alkoholproblem, att inte kunna stoppa i tid.
Det var inte ofta jag drack alkohol i mina tonår eller i tidiga vuxenlivet, kanske ett par tre gånger per år men jag kunde inte dricka normalt. Blev full och kräktes för det mesta och kände mig så vedervärdig och lovade mig själv varje gång att det här skulle bli sista gången......aldrig mer!
Det gick ett antal år och det gick några år när jag var gift men sen kom sömnproblemen och jag började tycka att det var så skönt att kunna somna efter två glas vin. Drack i smyg några gånger men insåg snabbt att min man hade avslöjat mig redan första gången. Ha ha
Slutade bums eftersom jag insåg att det var helt galet och att han aldrig skulle tolerera det. Jag ville inte skiljas då.
Ja det blev en uppslitande och påfrestande skilsmässa inte pga alkohol utan andra orsaker. Känslorna dog hos oss bägge och då började mina alkoholproblem på allvar när mitt själsliga välbefinnande inte kunde tyglas. Jag behövde lätta på ventilen och prata och det hade jag aldrig kunnat utan alkohol. Aldrig någonsin, tyvärr!
Det blev tio sorgliga år men nu har det vänt!
Ja nu kämpar jag på med att hitta alternativ till mig som jag kan praktisera och började av den anledningen skriva här. Har läst hela morgonen och lärt mig ännu mer.
I dag är det torsdag och Carl Jan har vintips i p4 extra, ska lyssna och njuta av vädret.
Och nollorna ska fortsätta till den 7 maj och födelsedagsmiddagen. Kommer det funka med två glas vin?
Väl mött kämpande pen pals

I dag är det fredag och jag känner inte suget efter vin. Beror det på att jag bestämt mig för att inte dricka innan födelsedagsmiddagen den 7 maj? Eller är det abstinensen som börjar avta? Den skulle ju pågå 3-6 månader.
Jag har läst mina vinbloggar och lyssnade på Carl Jan under gårdagen och jag kan inte låta bli att beställa ett par flaskor till. Så inspirerande att lyssna på honom och att lära sig mer.
Jag tycker ju verkligen att vin är gott men har ju använt vinet till att döva min ångest, kunna slappna av, kunna prata om känsliga saker utifrån mig själv, att sova på..............
Och grundorsaken, vad är den? Är det flera olika orsaker? Ja det är det nog som vanligt mellan 20 och 40 olika samverkande faktorer som medförde att jag blev beroende. En del orsaker och händelser kan jag se och förstå att de har påverkat mig negativt. Och de har medfört en hel del som varit svårt och tungt i mitt liv.
En del av sorgerna har försvunnit och jag har fått andra reflektioner genom mina terapisamtal. Kontakterna med tjejerna känns bättre och lättare men mellandottern vill styra hur mycket jag ska dricka på en middag. Och jag insåg sist att det behövde inte vara fyra glas.
Ja, det kan vara bara bra att lyda sina barn ibland!

Profile picture for user Levande

Vet inte om jag tycker du är modig eller att dumdristig ☺
Huvudsaken är att du mår bra på ditt sätt och hoppas så att det funkar för dig.
Kram och styrka till din dag

Som svar på av Levande

Jag har alltid tyckt att det funkar bäst när jag går mina egna vägar. Jag är nog också en person som utmanar och provocerar ibland. Säger det jag tänker och tycker på den här sidan.
Jo, det viktigaste för mig är att må bra. Och att mina barn ser att mamma mår bra och dricker inte hemma längre! Och vinprovning har jag bokat in i maj.
Ta väl hand om dig Levande och sätt en nolla i loggan!

Ja jag fortsätter att läsa och reflektera och det är viktigt att förstå och reflektera över hur det här alkoholberoendet har skapats. Det blir lättare att förstå vilken hjälp som skulle kunna vara bra!
För mig är det inte AA, jag kan inte tänka mig nåt värre än att stå och säga hej, jag är alkoholist. Varför stämpla sig själv? Obotlig kroniker, kanske nån enstaka?
Varför en diagnos på ett beteende? Vilken funktion fyller diagnosen för patienten, läkaren eller för omgivningen?
Jag har förstått att man kan avbörda sig skulden delvis, gå vidare med stöd men hur långt räcker det i ett tillfrisknande?
Ja det är ju heller inte så att en fem veckors internetkurs avhjälper alkoholproblemen men det är en bra början på en tid av nyktra reflektioner och förändring.
Men sen kommer en ny tid och nya tankar och det är du själv som är bäst på att veta vad som behövs.
Jag skriver självklart en ny nolla i loggan!

Profile picture for user RaniLee

Jag har läst din tråd och följer den nu. Du utmanar verkligen dig själv och det är spännande att läsa om hur du tänker. Jag har inga barn hemma sedan nästan 20 år, så de har aldrig sett mig apfull när de var barn. Mitt riskbruk aktiverades när min son gick bort för 14 år sedan. Jag tycker också om vin och särskilt röda fina vinerna, men inser att jag måste ta färväl av denna ädla dryck, kanske för alltid? Jag har varit en gång på ett öppet AA möte och det var väldigt omvälvande, på ett fint sätt. Det var faktiskt då som jag för första gången insåg att jag hade ett beroende och inte "bara" var medberoende.
Just nu tar jag en dag i taget...
Lycka till med dina nollor!

Skillnaden mellan mitt drickande och andras drickande för tre år sedan. Men innan dess, nej då!
Och jag har också insett att jag inte kommer sluta dricka goda viner så jag måste lära mig på nytt hur jag ska handskas med alkoholen.
Det är ju en del vinkännare som har problem även i Tv rutan eller hur? Men jag tänker inte tillhöra den skaran.
Jag har läst din tråd och kan verkligen förstå att sorgen är djup och alldeles för smärtsam.
Ta en dag i taget och skriv in dina nollor varje dag redan på morgonen!
Kram från en blivande munskänkare

Ja nu är det 7 veckors nykterhet, en dag med vin men jag lyckades hålla det måttligt! Och nu känner jag att jag kan fokusera på annat än vinet.
Det är lättare att se alla negativa konsekvenser idag och samtidigt fortsätta att se framåt. Det är nu jag alltmer märker förändringarna i min kropp och in min knopp! Sömnen är inte bra men avsevärt bättre sover kanske tre till tre och en halv timma i sträck. Och somnar om på morgonkvisten vilket jag inte gjort på de senaste tio åren.
Och lugnet som finns hos mig och jag skrattar idag! Skuld, skam och straff håller på att försvinna och mina reflektioner om barnuppfostran fortsätter.
Och reflektionerna om alkoholens verkningar fortsätter också, dags att prata om det också. Visst är det trevligt också med ett glas men vad händer när de går snett...........?

Profile picture for user Rickard

Det måste vara superskönt med sju veckors nykterhet grattis det glädjer mig. För min del är jag inne på dag två som nykter en början ivarje fall. Jag känner att jag inte kan kontrollera mitt drickande när jag börjar så kan sluta hur som helst, en del gånger går det bra men det kan likaväl gå åt skogen, det är som ett lotteri. När det går åt skogen blir jag mycket sjuk så jag vill inte chansa det är inte värt det men likförbannat så åker man dit ändå ibland.

Önskar dig en härlig vit söndag

Jag är säker på att du kommer att lyckas men om du tappar taget och trillar dit på en rejäl fylla.........ja då är det bara att starta om dagen därpå!
Dom flesta försöker flera gånger innan det funkar. Men det funkar till slut, försök igen och igen och det blir bättre och bättre. Du kommer att bli mer och mer nykter och sen faller alkoholbehovet bort så småningom. Det är vad jag har läst mig till och tror på.
Jag letar efter egna vägar just nu.

Och jag kommer vara nykter hela veckan och hela helgen. Känner inte att det är något som jag måste avstå utan att jag ska avstå tillsvidare. Kände en minuts lust idag att sätta mig i solen med ett glas vin men det försvann snabbt!
Helt otroligt men abstinensen känns helt borta kvar finns min vilja att lära mig dricka vin med mycket stor måtta. Så jävla skönt att ångesten och skammen har släppt.
Att fortsätta med samtalen om mig själv känns allt viktigare och att reflektera är ännu viktigare!
Väl mött alla pen pals

Profile picture for user anonym11208

Då blir det en nolla i loggan, det blir det för mig med. Tror att det är bra att se sina fina nollor, det ger en päpp på något sätt. Kör på!!

Blir så glad över din vilja och ditt sätt att hantera det, må gott det är du värd

Jag är sömnlös och när jag nu satt mig för att läsa ser jag att gårdagens rader försvunnit i cyber rymden. Sitter här och tänker på alla inlägg jag läst och det tar tid att förändra sina vanor med alkohol. Inte så lätt men mödan värt är vad alla skriver.
Ingen vill trilla dit igen och jag undrar varifrån kommer uttrycket att hon är inte motiverad. Alla här inne på forumet är i högsta grad motiverade. Det måste vara steget innan det handlar om. Men vems verklighet är det som beskrivs?
Ja det är ju terapeuten eller vännen som säger det...........när det har blivit stopp i dialogen! Ack, ack man kan ju säga saker på rätt sätt men ibland blir det fel och inget funkar.
Det är ditt eget ansvar, du har druckit för mycket du måste dricka mindre, du har druckit igen, har du druckit...... ja en mun! Hur mycket har du druckit?
Känns det igen från diskussionerna?
Skuld, skam och straff var dåtidens barnuppfostran men att det skulle fortsätta in i vuxenlivet när man väl vet att att den uppfostringsmetoden inte funkar!
Vad händer om du skuldbeläggs och straffas? Ja du börjar ljuga, du skäms, du tar på dig skuld och du tappar förtroendet, tillliten och hoppet.
Och vad händer sen om du är barn?
Får du beröm och uppmuntran så blir du bättre, får du kritik så presterar du sämre det är väl känt!
Och stöd ska man be om från dom som gillar en det funkar bäst då.
Ärlighet varar längst och funkar bäst, nej det är inte sant! I varje fall inte på jobbet!
Ja och nollorna dom har jag redan fyllt i det är bäst att ta kontrollen och begränsa!

Idag är det Carl Jans vintips på p4 extra och min utbildning börjar. Ska lyssna, lära och tänker inte dricka här hemma utan gäster! Nej det finns kloka regler jag vill följa och jag vill fortsätta vara nykter varje dag!
Jag vill vara nykter men inte vara utan vin och snart är det Valborg. Det känns bättre i både kropp och själ när jag lyckats vara nykter så här länge!
Längsta tiden på flera år, har ju varit full varje helg förut! Väl mött pen pals

Tycker din inställning är helt underbar och glad för du delar med dig av din resa.
Hoppas du får en fin dag?

Ja, gårdagens utbildning i radion av Carl Jan gav kanske inte så stor lust att prova på men lust att lära mer. Vinet var för dyrt 500 pix!
Men jag har ju läst mina vinbloggar och lärt mig mer om Brunello från Toscana och det måste jag dricka men i sällskap var det visst bestämt!
Kommer nog beställa en flaska och ha på lut till nåt fint tillfälle.
Ja, i morgon är det FYLLBORG och jag tänker på en speciell Valborg som jag firade med väninnan som spårade ur och blev fylledum! Så sorgligt att det hände och att vi drack så mycket vin.
Ja, Eva mådde dåligt och kunde väl inte härbergera sina känslor och sina komplex. Dåligt ölsinne kallast det men så gräsligt och det förstörde stämningen!
En sorglig Valborg och för mycket vin!

Skönt att han lyssnar på vad jag säger och vi gör en deal. Han ska inte dricka i kväll och komma bakis till kiosken i morgon, allt för att kanske få ett jobb.
Ja, det är inte lätt att se att barnbarnet har ett sug efter alkohol och droger. Som han håller i schack visserligen.
Men vad gör man?
Ska gångträna även idag och shoppar sedan. Ska njuta av en Cortado och kanske en kaka. Jag det var bra att det blev stopp på umgänget med väninnan den där Valborgskvällen för några år sedan.
Men jag borde kanske ha ringt och tagit en diskussion med henne om saken och hur otrevligt jag tyckte att det var. Kommer nog att göra det om det skulle hända igen med någon god vän.
Jag har nog vaknat till liv och börjat sätta gränser som jag kunde göra förr i världen. Reflektioner är viktiga och jag ska inte glömma att gå till systemet och betala för vinprovningen.
Och nollorna har jag redan fyllt i denna helg. Väl mött alla styrkevänner

Ja, det känns så otroligt bra att vakna fräsch varje morgon. Inte bakis, inte ångest över jag måste gå till jobbet och är bakfull. Men visst kändes det lite tomt kanske mest för att det var storhelg. Men så skönt i dag, nykter!
Hur många dagar och helger har inte försvunnit allt pga fylla. Och jag har ju aldrig tyckt om fyllan utan alltid sagt att det här ska inte hända igen, det var sista gången.
Men egentligen är det en längtan efter mening, trevligt umgänge och lugn i själen. Slippa ångest och sömnlösa nätter.
Och visst smakar det otroligt gott till maten och ett glas känns trevligt för stämningen, men fem eller åtta helt gräsligt och det trevliga har helt försvunnit när det händer.
Nej nu skriver jag ner mina regler igen, inget ensamdrickande, aldrig mer berusad, inte mer än tre glas!
Det var så bra att terapeuten tittade mig i ögonen och frågade om jag fortsatt mitt drickande. För jag vill ju inte fortsätta med det och jag vill vara någon som betyder mycket för mina barn. Och jag vill ju helst att de ska se upp till mig och tycka att jag är duktig, kompetent och någon man alltid kan vända sig till!
Ja nykterheten ska fortsätta till onsdag när jag ska ut och ha trevligt!

Profile picture for user Äntligen fri

"Ja, gårdagens utbildning i radion av Carl Jan gav kanske inte så stor lust att prova på men lust att lära mer. Vinet var för dyrt 500 pix!
Men jag har ju läst mina vinbloggar och lärt mig mer om Brunello från Toscana och det måste jag dricka men i sällskap var det visst bestämt!
Kommer nog beställa en flaska och ha på lut till nåt fint tillfälle.
Ja, i morgon är det FYLLBORG och jag tänker på en speciell Valborg som jag firade med väninnan som spårade ur och blev fylledum! Så sorgligt att det hände och att vi drack så mycket vin.
Ja, Eva mådde dåligt och kunde väl inte härbergera sina känslor och sina komplex. Dåligt ölsinne kallast det men så gräsligt och det förstörde stämningen!
En sorglig Valborg och för mycket vin!"

Varför skriver du om vinprovning och att köpa fina viner här bland folk som lider och kämpar för sina liv?
Jag har faktiskt svårt att tro att du tar detta på allvar, gör du det eller driver du med forumet?
Eller är det så att "Eva" är ditt alter ego?

Jag var nära att dö i sjukdomen och har en stor respekt för vad alkohol kan ställa till det i en familj..

Profile picture for user admi

Hej på er. Det är helt ok att ha som mål att minska sin alkoholkonsumtion och att skriva om det. Samtidigt så kan det vara bra att vara försiktig med positiva beskrivningar av alkoholkonsumtion av respekt med de som har som mål att helt avstå den.

Trevlig första maj!
/magnus
Alkoholhjälpen

Som svar på av admi

.........det påminner om en kollega som tyckte att man inte skulle ha bilder eller tavlor på väggarna med hänsyn till dom klienter som var psykotiska!
Nej jag är på riktigt och skriver om dom tankar som jag har om alkohol och det är mitt sätt att förhålla mig till mina problem. Jag vill inte bli fixerad vid negativa saker.
Jag är ledsen om du har tagit illa vid dig men jag tror inte att lösningen är totalförbud.

Hej,
jag ber om ursäkt om jag gick hårt fram. Ville bara förvissa mig om att du inte drev med oss andra som försöker förändra våra liv. Som du säkert har läst är många förtvivlade över vad alkoholen gjort i deras liv och när jag läste dina rader tolkade jag det förmodligen på fel sätt.
Jag är naturligtvis bara glad för din skull om du lyckas hitta rätt nivå i ditt sociala drickande.

Ja nu känns det allt bättre och bye bye till alla negativa tankar, omdömen och profetior! För det finns ingen som kan sia om vad som händer i framtiden eller hur?
Man tror att erfarenheten lär en olika saker på livets väg men det kommer hela tiden nya sanningar som man får ta till sig. Nya lärdomar som omkullkastar dom gamla sanningarna.
Livet är en resa och det känns så skönt att lära nytt och njuta av sol och vår!
Ja och nollan den har jag redan fyllt i för i dag.
Ska ägna dagen åt att läsa och begrunda vad som skrivs här inne.

Jag förstår ditt sätt som verkar passa din person. Jag är ju en letar dvs när jag slutade röka hade jag ett paket i väskan för att aldrig börja leta, då är det kört.
Finns ju alkohol hemma, men inga öppna vindunkar och mannen dricker ju även om han gör det i smyg.
Vi tar alla vår egen väg och sätt för att finna ro och lycka.
Så kram och önskar dig en fin dag

Det måste kännas för djävligt att smygsupa. Vill du inte prova att agera tvärtemot?
Ha en bra dag och väl mött igen!

Ja du och jag har samma utbildning och jag har en lång och bred erfarenhet. Och mina erfarenheter säger mig att jag inte ska ta ner tavlorna på mitt kontor även om jag vet att psykotiska människor kan gå igång på bilder.......
Det är slutresultatet av behandlingen som räknas när pengarna ska fördelas men det är vägen dit som patienten utvärderar! Det handlar inte om att tycka rätt utan om ett samspel!
Väl mött

Att han skulle dricka öppet och sluta ljuga och smyga. Men börjar tro att han är lika beroende av smygandet som av alkohol.
Men det där är hans val och jag har redan släppt det där, han får välja sin väg och jag min.
Jag har pratat färdigt med honom om den biten på ett tag, kanske väljer han att följa mig eller så gör han det inte. Inget jag kan göra åt honom utan måste finnas egen vilja.
Nu vårsol och andas, ha en bra dag

Profile picture for user Sisyfos

Tror att du har rätt angående smygandet, Det ger en kick i sig och det är också svårt att bryta invanda mönster. Jag smygdrack a-fritt ett tag... Hur dumt låter inte det?
Det är helt enkelt inte alltid så lätt att ens förstå sig på sig själv.
Hoppas han kommer till insikt.

Jösses en kick. Jag som inte kunde tänka annat än att det handlade om skam! Nej, det är inte lätt att förstå sig själv ibland. Bra att du väljer din väg och låter energin gå åt till att sköta om dig själv!
Det är inte lätt att leva med någon men underbart när det funkar och kärleken finns!

Jag unnar mig allt det bästa och njuter av vädret, tillvaron och att jag ska ha middag för mina fina döttrar. Känner att jag lägger tunga sorger och tankar bakom mig.
Och nykterheten känns bara bättre och bättre och vad det beror på att det går så bra den här gången. Ja det vet jag inte, kan det vara att jag bestämt att det blir inte sista gången som jag smakar på ett glas rödvin?
Jag är inte längre fixerad och märker precis som ni andra att jag har tid för så mycket mer och för bra saker. Ja det är en stor förändring som skett och det började med chefsbytet.
Det blev en så stor lättnad att andningen kom igång och kanske kan jag minska astmamedicinerna? Nej jag skämtar!
Väl mött systrar och bröder

Nu gångtränar jag varje dag efter min operation och det går allt bättre. Och den här sjukskrivningen har varit alkoholfri vilket känns så bra. Jobbet är ju så viktigt för mig och det har varit riktigt tråkigt att vara hemma och chefen har ringt och frågat om jag kan komma tillbaks tidigare med taxi och det vill jag!
Den här dagen med äldsta dottern blir nog riktigt trevlig men det blir ingen nolla i loggan! Ska känna efter om det ska vara ett eller två glas i kväll.

Jag lyckades hejda mig och tog det lugnt igår. Men nästa gång ska det drickas ännu mer långsamt och bara ett glas. Så nöjd med kvällen och dottern likaså.
Ja i dag ska det bli en smal dag med lite kalorier och det är skönt att inte vara bakis. Så mycket får det aldrig mer bli igen så att jag blir berusad och sen bakis!
Men var vinet gott, nej inte så särskilt byter till ett dyrare nästa gång.

En ny dag och jag ska sätta en nolla i loggan som vanligt! Jag måste fortsätta att påminna mig om mina egna regler och framförallt inte börja vanedricka!
Okey att det är fest eller middag på stan men annars aldrig mer ENSAM!
Jag läser här på forumet och märker att det är så lätt att trilla dit igen och då handlar det om vin i soffan. Och sen blir de full cirkus, bakfylla, ångest och ånger!
Nej jag väljer att låta bli och sömnen har börjat återvända vilket jag inte trodde var möjligt!
Fortsätter kämpa och hoppas ni alla klarar även torsdagen nyktra.

Visst är det lätt att trilla och att du påminner dig själv om dina regler.
Visst är det härligt att kunna sova och inte vakna av en elefant på bröstet.
Önskar dig en härlig dag, vädret är ju underbart

Profile picture for user Ullabulla

som utomstående utan alkoholproblem som jag nu råkar vara.
Även om min medberoendeproblematik har varit gigantisk.
Så tänker man när man läser dina rader.
Varför inte lägga av helt?

Om man uppenbarligen gått på många minor.
Upprepade gånger mått riktigt dåligt och kommit fram till att alkoholkonsumtionen skett på fel ställen och vid fel tillfällen och alldeles för ofta ändå envisas med att vilja ha kvar en bit av det livet.
Visserligen den bästa biten som alla som druckit alkohol vet kan finnas där.
Det goda livet tillsammans med mat eller i en social situation som liksom fördjupas.
Ett kärleksmöte som kan bli ännu intensivare osv.

Men ändock.
Du har gjort dig själv och din omgivning illa vid ett flertal tillfällen och ändå vill du fortsätta flirta med denna dryck som för dig inte bara innebär pluss i kanten.
Då tänker och känner man, varför?
Vad i drickandet,drycken festligheterna betalar det priset att du fortsätter hålla kanske framför allt dina barn i osäkerhet.
Ditt liv är ju visserligen ditt och dina barn vuxna.

Men ändå.
Jag tror det är därför man blir provocerad som läsare.
Om man gång på gång kör i diket eller råkar dutta någon med bilen på väg ner i diket så borde man ju med lite eftertanke komma fram till att noll och intet borde vara på sin plats under en rätt lång tid för att få riktigt perspektiv på sitt alkoholanvändande.

Men det är ju jag fröken rättrådig som tänker så.
Jag vet ju att Stingo med framgång lyckats häva sitt riskdrickande till något som för honom känns tillfredsställande.
Jag antar att det är dit du också vill nå.

Men vilken "alkis" vill inte det?
Det är ju själva essensen av ett missbruk.
Att vilja begränsa och hitta nya vägar för att ändå få i sig den livsviktiga drycken.

När man då kommit ned i rimliga gränser,vilken det nu då är.
Då kanske man kan kalla sig ex storkonsument.

Är man då inte regelrätt missbrukare?
Kanske inte,vem är jag att svara på det som inte ens är törstig.

För mig till alla som frågar om vad jag anser vara en missbrukare eller ha ett problematiskt förhållande till alkohol så har jag en enkel devis som jag nu prackar på dig..
Om man vid upprepade tillfällen dricker fast man vet att man inte borde så har man problem med alkohol.
Varken mer eller mindre.

Jag vet att du insett att du har problem och att du här och nu ktivt försöker hitta nya vägar.
Jag önskar dig verkligen lycka till.
Kanske kan du precis som Stingo hitta en väg som för dig passar precis.
Då ger du till andra härinne hopp om att det kan vara möjligt.
Då tillhör du och Stingo den lilla del människor som faktiskt klarar den bravaden.

Men för de allra festa så håller inte den sanningen.
det är en möjlighet de provat om och om och om igen under många år för at hitta ett sätt att behålla denna drog innanför västen istället för att ta avstånd.
Klart slut från Ullabulla,medberoende och arbetsnarkoman,alltså inte ett dugg bättre än någon annan härinne.
Fast ibland inbillar hon nog sig det :)

Som svar på av Ullabulla

Ja du det är alltid kul att ta del av andras tankar och speciellt här. Ja försöker hitta min egen väg och tycker att jag läser om alltför många försök som slutar fel!
Och då vill jag testa att göra tvärtom!
Och jag tror inte på mallar som passar alla. Jag tycker inte heller att man inte får göra fel så länge man rättar till det som blev fel!
Men varför provocerar jag dig så mycket, är inte omskolning en väg att vandra vidare på?
Hur kommer det sig att du vill att jag ska göra som du säger? Vet du att du har rätt och jag fel, tänk om det inte är så!
Jag tror inte på påståendet att en gång alkis alltid alkis och missbrukare. Förändring är alltid möjligt.
Nej tack jag vill inte ha etiketter på mig själv eller mina medmänniskor i tron på vad? En kvickfix enligt mallen från AA.
Vad har du lärt dig av åren som medberoende?
Väl mött

Hej träningstanten52,
Jag tar inte parti här men jag skulle tror att Ullabulla har lärt sig ganska mycket om förnekelse under åren som medberoende.
Det behöver du inte ta personligt, men jag kan förstå hennes poäng i det hon skriver. Det finns faktiskt några som kan dra ner sin konsumtion från missbruk till vanligt drickande, du kanske är en av dom, precis som hon skriver (dom är dock försvinnande få).
Men det jag läser mellan raderna i hennes inlägg är - varför är det så viktigt att benhårt hålla fast vid flaskan efter alla negativa konsekvenser och om det dessutom innebär ett ständigt planerande och kontrollerande? Blir det inte så att livet bara blir en lång väntan på nästa glas vin? Och om nu ett glas vin om tre veckor på lördagen klockan då och då..är så viktigt.. är det då inte tecken på en viss besatthet?

Fortsatt trevlig långhelg till alla :)

Profile picture for user Ullabulla

Jag får bara tankar om hur olika vi alla är och att vi alla på vårt sätt försöker göra vårt liv bättre.
Jag kan däremot tro att en del som kämpar väldigt hårt med nollan kan vara provocerade,men jag tillhör inte dom.
Precis som äntligen fri skriver så är det nog lättare för oss som inte dricker att tycka att "det är ju bara att lägga av".
Även om man som anhörig förstått att det många gånger är absolut omöjligt om man inte får tänka sig den ventil som ett måttligt drickande ändå kan innebära för livskvaliten.

Jag menade och menar inget illa utan det är nog mer en betraktelse utifrån och många gånger väldigt lärorikt för mig.
Det ger mig större förståelse för exet som harvar vidare med sitt drickande som pendlar mellan katastrof och ibland framgång med måttlighetsdrickande.

Jo jag kör med viktväkarnas recept, begränsa och ta kontrollen! Jag vill hålla mitt drickande på en mycket rimlig nivå. Det här provar jag och jag tror att det är så att ju längre tiden går och desto fler psykologsamtal.........ja då kommer oförmågan att begränsa att försvinna. För det är ju inte bara ett kroppsligt beroende med abstinens utan det handlar väl väldigt ofta om en komplicerad tillvaro med flera problem.
Och jag har insett att jag inte kommer sluta med att njuta av fina viner. Nej för mig känns tanken att sluta dricka vin eller sluta äta god mat helt oacceptabel.

Ja du Ulla vi är olika och du skriver att du blir provocerad och jag tar det du skriver som en tillrättavisning!
Ha en trevlig helg och jag ska njuta av en trevlig middag med mina nära och kära så det blir ingen nolla i morgon!
Självklart är det så att jag inte vill åsamka andra obehag eller sorg pga att jag inte kan handskas med alkohol.
Min lösning är alltså omskolning till munskänkare

Profile picture for user mulletant

Uppenbarligen finns olika sätt att hantera ett alkohol(miss)bruk som börjat gå eller gått överstyr. Jag följer med viss förundran träningstantens strategi och tänker att vi får väl var och en välja vad som är acceptabelt / oacceptabelt i våra liv.

Däremot måste jag invända emot att AA skulle vara en kvickfix ifall det var så du menade. Inget 12-stegsprogram är en kvickfix, att tro det är ungefär så långt från sanningen man kan komma! Att seriöst göra stegen är en djupgående uppgörelse med sig själv. Att leva utifrån 12-stegens riktlinjer innebär att ta ansvar för sig själv och sina handlingar och att göra det man kan för att gottgöra det man skadat. / mt

Ja AA har nog hjälpt många och det bygger på att man har en sjukdom som man ska bemästra genom avhållsamhet. Och att man ska lära om på nytt och få stöd i nykterheten. Men sjukdom varför det? I mina ögon är det efterverkningar av alkohol som man måste förstå och vilja förändra.
Det är en väl beprövad metod att lyfta skulden från patienten när man jobbar med behandling och då passar sjukdom bra! Eller hur?
Och då har man gjort det lätt för sig. Men stämmer det som AA säger?
Det är väldigt enkla, förenklade berättelser i deras bok som jag läst. Och resonemanget, reflektionerna ..........saknas helt.

Nu har jag en riktigt trevlig morgon och ser fram emot att sitta och fika på balkongen. Den blev ruskigt fin igår, en djungel av vita blommor och nyoljade balkongmöbler.

"Det är en väl beprövad metod att lyfta skulden från patienten när man jobbar med behandling och då passar sjukdom bra! Eller hur?
Och då har man gjort det lätt för sig. Men stämmer det som AA säger?
Det är väldigt enkla, förenklade berättelser i deras bok som jag läst. Och resonemanget, reflektionerna ..........saknas helt"

Vad säger du Mulletant, ska man skratta eller gråta?

hänvisningen till samband mellan AA och avlyftande av skuld. Och jag talar inte enbart om AA även ursprunget finns där. Det finns tolvstegsprogram för olika livssituationer människan känner sig maktlös inför och det fungerar och har hjälpt/hjälper många.

Kan tillägga att även jag har högskoleutbildning och lång professionell erfarenhet, även inom missbruk och behandling. I början av min tid här diskuterade jag ibland, t.ex med Adde, om vad som skiljer tolvstegsarbetet från professionell/teoretisk kunskap och verksamhet. Idag har jag personlig erfarenhet och vetskap. Har också konstaterat att på formumets båda sidor finns människor som hittar personliga utvägar av olika slag som fungerar. Jag vill förhålla mig ödmjuk inför alla som skriver här (även om det rört sig några troll här genom åren).

Dock förstår jag och kan även känna själv, att skrivande om fina viner i en ton som kan upplevas förhärligande kan väcka anstöt. Hos mig väcker det idag närmast förundran men jag vet att jag själv har uttryckt mig i liknande ordalag även om det känns länge sen nu.

Mest gör det mig ont om barn som försätts i rollen att ta ansvar över sina föräldrar. Det har säkert till en del att göra med att jag själv varit ett sånt barn och såren har tagit länge att läka. Jag har också i tjänsten mött många barn och ungdomar som bär ett stort lidande över föräldrars missbruk.

Så går mina tankar en härlig kväll efter några dagars intensiv samvaro med nära och kära. Vi har umgåtts och delat många goda måltider tillsammans utan att jag ens tänkt på öl eller vin.... Det är ganska omtumlande när jag tänker på det så här... för sju år sen skulle det ha varit otänkbart, för fem år sen problematiskt och nu är det okomplicerat och helt naturligt. För detta är jag innerligt tacksam! / mt

Utan jag har vänner kollegor som gjort det i många år. Ja, behandling är komplicerat och en metod är att försöka hjälpa personen är att lyfta av skulden för vad som hänt. För att man sen ska gå vidare på ett lättare sätt.
Om man säger att alkoholmissbruk är en sjukdom så har man också sagt att det här är något som man inte själv kan rå för utan det är något som drabbar en tex pga gener.
Jag tycker inte man ska se det på det här sättet och jag tycker att det är långt mer komplicerade faktorer som möjliggör att man börjar missbruka alkohol.
Jag tycker inte att det är en sjukdom som man botar genom avhållsamhet utan att det handlar om som mycket mer och att det är där man ska börja nysta för att hitta lösningar.
En lösning är ju självklart att man blir nykter för att det här ska vara möjligt.
Att jag ska lära mig att begränsa mitt intag eller bli helt nykter medför ju självklart inte att jag kräver att andra inte ska njuta av vin eller att jag inte skulle skriva om detta. Eller att jag inte kan gå ut och äta tillsammans med andra där det serveras vin!
Jag är den person jag är och du har dom här åsikterna som jag inte delar!
Är det inte självklart att alla ska kunna uttrycka sig utan censur?
För mig är det oerhört viktigt och utvecklande att spänsta sina tankar och diskutera. Det leder till utveckling och nya reflektioner.
Att jag har en hel del kritik mot både AA och en del andra behandlingsidelogier beror på att jag har vissa erfarenheter som jag fått, tagit del av genom vänner eller kollegor.
En del av dessa borde granskas av media, tex primalterapin, narconon, länkarnas verksamhet i Solna på 70-talet, konsten att kunna kommunicera icke verbalt som disskuterades på radion nu senast osv
Nej jag tycker inte om AA och idelogin som de har och jag tycker att det är obehagligt med vissa saker som de förespråkar. Jag Tycker inte heller att tolvstegsmodellen är något som jag vill anamma.
Men att du har provat och tycker att det är positivt är bra för dig är naturligtvis bra!
Men nog är det viktigt att man kan kräva bästa tänkbara hjälp även som patient med alkoholproblem.
Väll mött med respekt

Profile picture for user Mimmla

Var och en måste få ha rätten att uttrycka sig fritt i "sin egen" tråd. Vi gör alla vår individuella resa och måste få pröva det vi tror på. Kanske kommer träningstanten52 fram till att hennes strategi inte funkar, kanske funkar den för just henne - vem vet?
Det här är inte ett forum där vi ska döma varandra. Blir man provocerad av vad någon skriver så kan man ju helt enkelt välja att lämna tråden.

Håller med, försök hålla stilen i andras trådar. Jag har också ett annat mål. För mig funkade kontrollerad konsumtion under lång tid tills jag drabbades av en personlig tragedi. Nu tror jag att jag är på banan igen och har inte för avsikt att sluta helt. Förstår till viss del att det kan vara provocerande att ta del av de här tankarna om behandlingar och drickande, men de finns i träningstantens tråd och man kan låta bli att läsa. Jag tror att vi är olika och att man får acceptera att det inte finns en väg ur detta. Ämnet heter f.ö. Förändra sitt drickande.

att jag inte är ute efter att censurera någon varken person eller åsikt. Jag gick in i tråden för att jag tyckte att AA och därmed tolvstegsmodellen beskrev på ett felaktigt sätt. Jag ser tolvstegsarbete som ett självhjälpsprogram och har sett det både fungera och inte. Precis som med olika behandlingsmetoder. Och fastän jag förstår att de som kämpar emot alkoholsuget kan provoceras håller jag helt med om att man är fri att skriva om det man själv ser som den bästa vägen i sin egen tråd. Det finns ju admins som håller oss på 'den rätta vägen' och på detta forum är den bred.
Söndagsfrid / mt

Profile picture for user Li-Lo

Ja vi hoppas att vägarna till "målet", vad de än må vara, är fler och att de får rymmas här. Respekt och ödmjukhet med fokus på den egna berättelsen och erfarenheten.

vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

"Sätta dig på dina höga hästar och raljera över det jag skriver?"

Jag blev provocerad av att du totalsågade en ideell organisation som räddar livet på tusentals människor årligen (AA).
Men strunt samma. Vi har inget att säga varandra och jag kommer inte att kommentera i din tråd eller dina inlägg framöver.
För husfridens skull :)

Tack för stödet Mimmla och Sisyfos och för synpunkterna från er andra!

Ja nu är det måndag och en ny vecka och min helg har varit så trevlig. Alla nöjda och mängden vin höll jag i schack, en lång kväll och mycket prat och glädje.
Mängden jag kan dricka utan att känna mig berusad har förändrats nu är det ca två glas men jag drack tre plus lite öl!
Har lärt mig en ny gräns och det ska inte vara mer än två glas i fortsättningen.
Känns så skönt att mina normala gränser börjar komma tillbaks för egentligen så är det ett, högst två glas som funkar.
Det känns katastrofalt att jag suttit och druckit en hel bag i in box över helgen plus två glas vin på vägen hem från jobbet på fredag och ibland ett glas på torsdag på vägen hem och ibland även ett glas på onsdag kväll!
Det blir bara en Ramlösa på puben numera!
Så mycket vin och så jävla osunt drickande! Och det var varje helg.
Och jag fortsätter med nollorna i loggan, det ska inte vara något mer ensamdrickande för mig! Men varför är det så många som skriver om sina återfall här på forumet?

Är väl bra att man vågar berätta om ett återfall, sen kan man diskutera vad är ett återfall är?

Ja, jag kan ju bara skriva om vad jag tror att det beror på att jag faktiskt återföll. Dels finns beteendet (hetsdrickandet, smygdrickandet) kvar, så jag kommer att få ge akt på det i framtiden. Kan inte ha nån BiB hemma nånsin mer tror jag. Eller skruvkorksvin. Sen är beslutsamheten rätt stor hos mig att inte börja om, men nu när jag drabbades av en personlig förlust, så mådde jag så dåligt och tillät mig själv att dricka som medicin. Funkade ett tag, men sen kom effekterna av alkoholen, oro i kroppen, sömnstörningar etc... Och då var det alltför lätt att hamna i den där nedåtgående spiralen och besattheten av alkoholen. Jag blev så trött både av förlusten och av alkoholkonsumtionen och drack sen för att orka.
Du hör väl förresten själv till de som börjat om igen?
Vissa härinne har som mål "normaldrickande" och menar då att dricka varje helg. Kan kanske funka för vissa, beroende på hur långt beroendet gått, men vi som smygdruckit ska kanske akta oss lite för det är så lätt så lätt att hamna där igen. Och jag märkte inte först... Tyckte som tidigare att jag ändå kunde sluta när jag ville, att det inte var så farligt och att "alla andra" också skulle ha druckit. Det var först när jag drack mig berusad vid helt fel tid på dygnet som jag förstod hur illa det blivit igen.

Just det du beskriver skulle hända mig, skulle rädda mig in i dimman. Sen skulle ångesten komma och jag fly ännu längre in.
Är bra att du delar det så vi kan lära av varandra
Önskar er en skön måndag

Profile picture for user anonyMu

Hej,

du undrar varför så många skriver om sina återfall här på forumet. För många som verkligen vill sluta dricka, så är återfallsbiten en verkligt viktig del i processen. Forumet är en väldigt bra plats för att reflektera om både framgångar och misslyckanden. En plats där man osminkat, utan krusiduller och utan att hålla upp en fasad, kan berätta och prata om hur det känns när det inte går som man tänkt sig och när det är jobbigt. Om strategin i att förändra sitt drickande är att sluta och dricka - ja, då blir ett återfall något som man kan behöva ventilera - både för att man själv vill och behöver, men också för att dela med sig. Om man försöker sluta dricka, så är det inte att sluta som är det svåra - det är att inte börja igen som är det verkligt svåra.

Hälsningar

Profile picture for user mattiasheja

Jag håller verkligen med. Det var inte alls en god ton att skriva "ska man skratta eller gråta Mulletant." En ursäkt är på sin plats.

Och här om något, med alla vi ömtåliga människor som är aktiva här, så är en god och vänlig ton än viktigare.

Min fråga var egentligen, varför så få berättelser om lyckade resor och så många om misslyckanden. Jag förstår ju väl vilken funktion trådarna, skrivandet fyller för de flesta och även för mig.
För mig är det ett bra stöd att få positiva kommentarer från andra, och det är lättare att reflektera när man skrivit och det blir inspirerande att hitta tips i andra trådar. Och det är ju ganska kul att käfta!
Och en del av bördan lättar eller hur?
Det har blivit en del av en terapi i ordets rätta bemärkelse!

Jag har funderat över varför så många misslyckas gång på gång med sin nykterhet? Vad är det i berättelserna som är gemensamma erfarenheter eller likheter?
Vad är positiva tips som funkar?
Varför så få positiva beskrivningar, försvinner dom personerna från forumet? När försvinner man från forumet? När man lyckas eller när man gett upp?
Är det bara jag som funderar åter och återigen över vad som gjorde att jag började använda vinet som sömnmedel, avkoppling, bot mot oförmåga att tala om känslomässigt svåra saker, avkoppling osv
Jag har ju många fler funderingar och mitt val har varit omskolning, utbildning som en första start.
Jag vill tänka nytt och testa nytt när det gamla inte fungerar!

Jag har ju så klart insett att jag måste hålla mig nykter och alert för att hitta svaren! Veckoslutsdimman hör hemma i det förgångna. Oh sömntabletterna slutade jag med för sex månader sen!

Jo, det var skönt att Äntligen fri avlutade skrivandet. Fast nu skulle jag nog kunna käftas ett tag till om kyrkans positiva arbete och bibelns skapelseberättelser. Humbug eller hur?

Profile picture for user anonyMu

Jag tror att man kan se på alla berättelser på olika sätt. Vad som är positivt för den ena är kanske inte det mest positiva för den andra. Jag tänker att det finns ganska många trådar där personen kämpat och uppnått någon form av balans - och det är väl positivt? Sedan om målet är att kunna fortsätta dricka, men mer kontrollerat, så är det faktiskt ganska få som verkar lyckas med det. I vart fall av dem som fortsätter skriva här. Jag tror att jag bara har läst en handfull trådar där det skrivs om hur bra det går att dricka alkohol. Antingen beror det på att det helt enkelt inte funkar så bra i längden (vi som hänger här har ju ett problematiskt förhållande till alkoholen) eller så beror det på att man troppar av härifrån när livet funkar igen. Tror också att man lämnar forumet av huvudsakligen två anledningar. Orkar inte vara kvar för att det inte funkar så bra alkoholen. Eller så behövs inte forumet lika mycket längre, eftersom det går ganska bra.

Sedan skriver du "Är det bara jag som funderar åter och återigen över vad som gjorde att jag började använda vinet som sömnmedel, avkoppling, bot mot oförmåga att tala om känslomässigt svåra saker, avkoppling osv". Jag tror att samtliga trådar mer eller mindre handlar om just detta... Varför det blev som det blev. Men man kanske läser in olika saker i texterna, inte vet jag.

Profile picture for user rabbitgirl

jag tycker att alla trådar handlar i princip om det varför man har börjat använda vin som medicin mot allt.

Det är lite så jag tänkt att man lämnar forumet därför att det går bra med alkoholen eller för att man gett upp och det inte funkar med nykterheten alls!
Det jag läste in i texterna om återfall var hopplöshet och misslyckanden och när jag kände att de beskrivningarna övervägde så skrev jag frågan.

Men det finns redan en nolla i loggan! Nu fortsätter min resa och dag nummer två på jobbet. Ja, jag ska fortsätta med att läsa Stingos tråd här på forumet och några till, de är roligt ibland och riktigt sorgligt ibland!
Jag mår så oerhört mycket bättre och har börjat sova bättre, somnar om på morgonkvisten. Lycka !
Anmälningsavgiften betald till munskänkarna och två utbildningar bokade med föreläsning. Ska jag verkligen lära mig att spotta ut fint vin?
Kommer jag att göra det om vinet kostar femhundra?
Det blir kanske bättre med vinväktarna och den sista grisen i morgon. Två glas får räcka!
Välkommen till klubben!

Profile picture for user Fenix

Ikväll har jag provat 2 tetror 25 cl och fyra Bellman 6.0 och två modus ipa plus kanske lite mer.
Det mesta smakade utmärkt eller lingondricka tycker jag bättre om. Noll kontroll och i morgon bara skit. Men vid 18-tiden tror jag Carl Jans goda råd lockar mig att köpa ett par flaskor och kanske 12 burkar Bellman för säkerhets skull.

Så här ser det ut, triggers överallt. När du går förbi systembolaget, när du tittar på gokväll med vin och mat, när du går på AW med jobbet.
Alkoholproblemen är ju helt olika ut från person till person och likaså mängden det är fråga om. Allt ifrån berusning 4-6 glas vin till dyngfylla när du dricker två helrör per dygn.
Lösningarna är ju också helt olika!
Men kräver du att omgivningen ska vara alkoholfri?

Nu börjar träningen och jag har bokat vattengympan på lördag, sjukgymnast på torsdag. Så skönt och jag är långtifrån puben. Ovanorna ska bort och gamla vanor ska komma på plats. Måste samla på plussen i tillvaron.
Reglerna ska kanske upp på kylskåpet trots allt!
Väl mött på vinväktarna och nollan är på plats!

Finns det alkoholproblem pga okynnesdrickande? Jag har aldrig träffat någon som haft ett okynnesdrickande och fått alkoholproblem.
Ont i själen ja då måste man vara nykter pigg och alert hos psykologen för ett samtal.
Ja det är fredag och jag känner inget sug efter vinet idag. Jag vet att det inte blir nån mer fylla för mig! Börjar se mig själv i förhållande till omvärlden och min historia.
Så skönt

Skönt att du är lugn på din väg och det finns så många olika vägar.
Kul att följa din väg och hoppas detta är rätt för dig.
Ha en skön helg

Önskar dig en skön avkopplande helg. Visst är det skönt med livet när det lugnat ner sig. Sans och måtta hänger ihop!

Det jag menar är att jag tror att det är svårt att utveckla alkoholberoende enbart genom sitt drickande. Jag tror att det väldigt ofta finns bakomliggande orsaker och händelser som medför att du trillar dit........tex psykiatriska problem, deppresioner, ångest, relationsproblem ja allt mellan psykiatrin och psykologin.
Jag tror nog att man lyssnar på sig själv och sina egna varningssignaler om man är välmående som individ. Sen är det ju självklart så att alkoholens effekter efter långvarigt bruk blir specifika nya problem.

Profile picture for user Stingo

Hej träningstanten. Tack för din hälsning i min tråd, det känns speciellt fint när någon velat läsa hela ens tråd.

Du sade i min tråd att jag inspirerade dig. Då hoppas jag att jag också kan inspirera dig till litet mera känslighet då du skriver här på forumet. Jo, jag gillar också att käftas ibland, men det här är helt fel ställe att käftas på, det kan vi göra annanstans. Här behövs framförallt stöd och vänlighet. Det här forumet behöver vara tryggt också för känsliga personer, som går igenom sitt livs kanske största kris. Det är många här som brottas med betydligt större problem än vi och jag har full förståelse för att det vi som dricker måttligt skriver kan trigga andra illa. Min skräck är alltid att något jag skriver kan locka eller trigga nån annan alkoholist att börja dricka osunt igen. Det vill jag verkligen inte att skall hända. Aldrig någonsin.

Och jovisst skall du få berätta din egen historia. Visst har du lika mycket rätt som alla andra att föra fram dina åsikter. Och visst har andra varit här i din egen tråd och skrivit okänsligt till dig. Det är inte heller rätt. Men i min mening har vi som tycker att vi fortfarande kan dricka ett speciellt ansvar för hur vi skriver och delar med oss på ett sådant här forum, helt enkelt för att här finns så många som inte har lyxen att tänka så. Jag vet att jag har försökt problematisera det här i min egen tråd flera gånger, men jag vet inte hur väl det kommit fram där.

I största välmening.

P.S.
Jag hoppas du lyckas i din målsättning, fast jag nog måste erkänna att jag skakar sakta på huvudet då jag läser om hur du tittar på vinprogram och köper in vin, samtidigt som du försöker låta bli att dricka. För att låna Astrid Lindgrens rumpnissar från Ronja Rövardotter: Voffo göö ho på detta viset?

Jo jag har alltid varit intresserad av viner och att lära mig mer om hur man kombinerar vin och mat. Och jag har velat gå kurser och annat länge. Nu har jag resonerat med mig själv åtskilliga gånger och insett att jag varken vill eller kommer sluta dricka vin men att jag måste begränsa mig och ta kontrollen. Och det är dags för mig att lära mig mer om viner och därför har jag gått med i munskänkarna!
Vinflaskorna hemma är ingen trigger för mig, inte nu längre!
Snarare tvärtom ett kvitto på att jag låter bli ensamdrickandandet.
Min lust och mitt sug försvann tvärt när jag bestämde mig för att det inte var totalförbud som gällde resten av livet!
Håller nog inte med dig om att jag ska låta bli positiva beskrivningar av vinet och se det som ansvar för andras drickande. Nej jag tycker nog inte detta........och att låta bli att käftas. Det är ju det mest utvecklande och roliga i livet!
Tar till mig det du skriver och kommer fundera så klart.
Och min utekväll igår gick helt utan problem två glas räckte, jag påminde mig själv en sekund. Det var allt som hände och jag känner mig ganska trygg och lugn nu.

Profile picture for user Lili77

Jag har läst hela din tråd och blir verkligen inspirerad av dina framsteg. Det är stort att kunna hålla upp så länge och kunna begränsa ditt drickande. Det har varit diskussion om drickande och totalabstinens, och som du så siktar jag inte på att bli absolutist. Jag älskar gott rödvin (tex amarone) och hoppas att jag kommer kunna äta en god middag ute, dricka två glas vin och inte trilla rakt in oplanerad drängfylla. Jag kan inte ha alkohol hemma utan att dricka upp den som det är nu, förhoppningsvis blir det bättre :)

För att jämföra med rökning så kanske man kan se det som att någon gång röka en cigarr när man slutat röka dagligen. Något man gör för att det är gott, vid särskilda tillfällen. Kan man tänka på det så? Jag skulle iaf inte kunna köra munskänkarna utan att bli för fixerad på vin och drickande, men det är jag och det är nu. Om det funkar för dig så är det ju jättebra! Jag tycker att klivet är för stort och ambitionsnivån för hög att gå från storkonsumtion till att aldrig dricka igen. Det känns som att lägga ribban för högt, som gjort för att "misslyckas". Om jag lyckas hålla mig nykter och bara dricka vid särskilda tillfällen kommer jag kanske själv känna att drickandet blir onödigt helt och hållet.

Ingen ska knäppa en på näsan och säga att absolutism är enda vägen! Det är något man får komma fram till själv om det inte alls går att dricka socialt. :)

/Patsy

Mina försök att komma tillrätta med mina alkoholproblem har inte varit så lätt utan har gått i flera steg. Det här är mitt tredje försök. Första gången gick ganska bra men jag nådde inte mitt mål som var att dricka högst tre glas två kvällar per vecka. Andra gången gick det inte och jag gav upp efter en månad.
Och nu tredje gången så går det jättelätt och jag har klarat det och känner att jag lämnat fyllan, alkodimman för alltid.
Jo jag var storkonsument på helgerna under flera år men klarade att sköta jobbet men sen brakade det!
Och nu är det mesta toppen, jag gör tvärtom mot vad jag gjort tidigare. Och jag kommer fortsätta att läsa trådar härinne för att lära mig mer!
Kul att du skrev

Ja, berusad vill jag aldrig mer bli det är gräsligt. Att vänta på att alkoholen går ur kroppen, må illa och kräkas. Eller ännu värre att få blackouts och inte veta vad som hänt. Bli rädd för vad som kunde hänt, att inte veta att man åkt taxi hem. Allt det där som man vill att det inte skulle hänt.
Men det hände ett flertal gånger under de sista åren och jag vill aldrig vara med om det igen. Hur fan kunde jag när jag tycker att det är så jobbigt att se andras fylla?
När jag tyckt att det är så jobbigt att se att nån blir dum i huvudet, pantad och seg. Eller ännu värre när jag ser att åren satt sina spår och att tankeskärpan har försvunnit.
Varje gång har jag tyckt att det var vidrigt men har ändå lyft glaset från bordet igen med rödvin!
Nej det här vill jag inte vara med om igen.
Jag loggar en nolla hela veckan som vanligt.

Och det ska dom fortsätta med i veckorna ett bra tag till tror. Det känns bättre och bättre i kropp och själ. Ingen större lust att dricka eller svårt att avstå.
Och jag undrar vad är skillnaden mot förra gången. Varför så lätt nu att avstå.
Jag får kanske en fläkt av lust men det tar en sekund innan den försvinner och jag inser att det blir inget ensamdrickande mer för mig.
Ha en bra dag och vecka alla dagboksskrivande kämpande pen pals.

Profile picture for user jas75

Att du bestämt dig, allra längst in i ditt innersta. Då blir/går det lätt. Jag har inte heller några problem med sug lr tankar. Det är så skönt & det är vi värda :)

Ja, nog har jag velat ha en förändring i flera i år och visst är det så att jag har bestämt mig innerst inne. Men det är ju inte bara det som hänt det är flera saker som har ändrats. Och skillnaden nu mot tidigare vad är det?
Jag mår så oerhört mycket bättre, jag går på klassisk psykoterapi sedan en tid, jag har fått en ny trevlig chef på jobbet, jag har var så gott som nykter ganska lång tid,jag samlar på plussen i tillvaron. Och framförallt jag lyssnar på andras goda råd men gör inte saker som jag inte själv tror att jag mår bra av. Jag känner och värderar vad det är som jag tycker är viktigast.
Det är mitt liv och jag är inte redovisningsskyldig för någon över mina val! Jag tar ansvar för mig och jag lever bara en gång.

Profile picture for user jas75

Bra skrivet! Nä vi är vuxna människor & har inte redovisningsskyldighet mot andra. Om vi inte väljer att göra det. Tack för ditt input i min tråd :D
Kram på dig ?

Jag behöver en omprogramering när det handlar om vin och det har ju gått bra hittills. Tredje besöket på simhallen och nu är jag igång med träning och rehab, känns verkligen skönt att inte vara bakis utan att jag kan gå och träna när det är lördag morgon.
Nu syns resultatet tydligt, kollegan frågade om jag tänkte bli fotomodell!
Klart att jag tänker bli både fotomodell och vin kännare. En skön helg till alla kämpande pen pals