Hej,

är en kvinna som större delen av mitt liv varit måttlig med mitt drickande, var antingen för pank eller ointresserad av att bli packad som yngre och när barnen var små tänkte jag inte på det helt enkelt.

För ett par år sedan hände dock något mycket plågsamt - ett familjetrauma - som gjorde att det plötsligt blev lätt att dricka vin för att känna mig lugn och/eller somna. Jag hade och har ännu sådan ångest över detta trauma att jag ville döva det på smidigaste sätt, och det är ju smidigt att köpa bag in box... Dricker numera i stort sett varje dag (jobbar hemifrån) och ungefär en liter vin per dag. Det är mycket. Blir sällan berusad så att jag känner det (däremot avslappnad), går och sippar från ungefär lunchtid till sängdags - men det är förbaskat mycket. Jag inser ju det. :-(

Min sambo tycker inte om detta naturligtvis även om han också konstaterar att jag inte är full så det märks på något sätt. Då han vet vad jag varit med om så undviker han att döma mig, han skulle reagera om jag uppträdde packat vet jag ändå. Jag antar att min "fina" balans beror på att jag vill få fortsätta med min vintröst, jag vet att om det barkar iväg så kommer han sätta ned foten.

Nu försöker jag kravla mig upp från min depression men får ironiskt nog jätteångest av att tänka att jag ska sluta dricka vin, för jag tänker att jag redan druckit mig till alla sjukdomar man kan få. Får cancerångest, skrumpleverångest osv, osv - och då vill jag dricka vin för att dämpa detta.

Min fråga är: är det "kört" för min kropp? Kan den hela sig i alla fall lite om jag slutar med detta vinande?

Jag vill få ett sunt förhållande till vin/alkohol igen. Jag kan klara mig flera dagar utan att dricka och får ingen "abstinens" som jag själv upplever det, fysiskt alltså. Däremot bygger ångesten upp sig pga tragedin som ännu pågår i min tillvaro och då dämpar jag den efter några dagar med vin igen. Jag känner alltså behovet psykiskt främst.

Jag tänker att jag som haft ett väldigt sunt tankesätt om alkoholen kan få det igen, men jag måste få höra något positivt - att det inte är så att jag faller ned knalldöd om en vecka pga de år som varit. Kan tillägga att jag är väldigt skeptiskt mot "lyckopiller", det är därför jag började med vinet från början.

Nu blev det kanske inte redigt detta, men jag tar tacksamt emot era tankar. Kommer för övrigt inte dricka under arbetsveckan som kommer har jag bestämt mig för.

30årman

Kroppen mår alltid bättre utan alkohol.
Alltså menar att det kan bara bli bättre för kroppen utan alkohol även om man vore döende så förlänger man livet utan alkohol - så har jag tänkt nån vecka nu. Bland annat för att ha ännu en orsak till att inte dricka ...
Men vet att det är svårt när man har vanan/ beroendet. Speciellt vid tragedier o dyl som man vill glömma ett tag.
Hoppas du får hjälp med att hantera traumat
Kram

rabarber

Hej Mjoha_69 och välkommen hit!
Jag känner igen mig så mycket i din berättelse. Jag dämpade också min ångest efter ett antal trauman i mitt liv med vin. Var aldrig raketfull, somnade inte avsvimmad i en soffa, eller uppträdde berusad. Men jag var konstant "salongsberusad" om man säger så. Vinet var min snuttefilt. Jag inbillade mig att om jag inte hade den, så skulle jag falla isär fullständigt. Min livlina. Och så ångesten av just det. Att jag hade vin som livlina. Att jag pimplade i mig mängder varje dag, vad händer i min kropp. Dödsångest. Vågade självklart inte gå till läkaren. Ville inte veta. "Det var ju kört ändå", tänkte jag. Försökte lite halvt att sluta ibland, men det gick inte. Kopplingen till vinflaskan för stark.

Det var först när jag sökte hjälp för att bearbeta mina trauman som jag kunde släppa min snuttefilt. Det tog tid, men det fick ta den tiden. Min terapeut medveten om mitt vinpimplande, men menade på att vi måste plåstra om själen först, bearbeta mina trauman, innan jag kunde känna mig trygg att släppa. Till slut vaknade jag en morgon och tänkte, jag provar. Med terapin i ryggen och detta forum har jag lyckats (så här långt). Firade 3 veckor vinfri igår och det är jättestort, gigantiskt för mig. Det fantastiska är att all ångest har släppt. Vin föder ångest, jag insåg först när jag lät bli hur sant detta var. Det är en befrielse, en underbar känsla. Som natt och dag.

Så mitt råd är att söka samtalshjälp. För mig var det omöjligt att sluta med alkohol innan jag brottat ner mina demoner. Nu har jag en helt ny tillvaro. Ska till och med våga mig till läkaren för att göra en statuscheck. Kände bara efter några dagar hur mycket bättre jag mådde. Kroppen reparerar sig otroligt snabbt. Du kommer att känna av det. Det kommer att synas.

Modigt och starkt att du börjar en tråd här. Det är en jättebra början. Här finns så många kloka, fantastiska personer som ger dig stöd och uppmuntran hela vägen. Utan dem hade jag aldrig varit där jag är idag.

Styrkekramar!

mjoha_69

30årman; Tack, jag får försöka tänka så också - för när jag tänker att det säkert ändå är kört så kommer ju följdtanken "men då spelar det ju ingen roll om jag fortsätter". :-/

mjoha_69

Trauma; JA - precis så är det; vinet är snuttefilt & napp på en och samma gång! Salongsberusad är ett bra ord, skulle nog tro att det är vad jag är också (fast inte i dag)... Så där lite "lagom" så ingen märker något men så jag känner tryggheten av bedövningen i alla fall.

Samtidigt tycker jag det är så märkligt hur jag, som varit så måttlig i mitt drickande hela livet och ganska många år inte drack alls, faller dit på en sådan tröst. Men det krävdes väl något så omskakande som det jag var och är med om för att få mig att kasta allt gammalt förnuft. :-/

Jag vill bli måttlig igen; ta något enstaka glas fredag/lördag till maten och inget resten av veckan. Försöker tänka att om jag klarat det trots grupptryck när man var ung osv så borde det inte vara omöjligt att komma tillbaka till.

Går hos en psykolog men har hittills inte vågat erkänna att jag dricker för mycket. Skäms och känner mig trashig. :-(

rabarber

Jag tror att du kommer få en stor del av lösningen där. Jag berättade inte mer för min terapeut än att jag självmedicinerade och att jag var orolig för det. Hon viftade bort det och sa att hon förstod. Men att vi var tvungna att tag i de grundläggande orsakerna först.

Det är förstås olika från person till person samt förstås vilket traumat man blivit utsatt för. Men för mig var samtalen avgörande för att kunna släppa livlinan och våga lita på mig själv. Först då kunde jag ta tag i mitt drickande.

Beroende på hur hårt du håller i din snuttefilt, så skulle jag föreslå (när du känner dig redo) att du låter bli att dricka helt under en period. Att du landar i det, bygger upp styrka och känner efter. Sedan ta beslutet om att ev försöka återgå till ett måttligt drickande. Vissa klarar det, vissa inte. Jag hade självmedicinerat under så många år, så för mig är det att försöka sluta helt.

Du verkar ha insikt och motivation. Det är jättebra! Det tar dig långt!

All styrka och lyckönskningar!