Hej alla! Tack för er inspiration :)

Nu är Patsy här. Jag är en frånskild tjej (ett hemsk äktenskap med misshandel och hot), singel sedan många år. Jag har levt med svåra depressioner i 20 års tid (och gör fortfarande) och tagit en massa mediciner som inte hjälpt nämnvärt. Ingen terapi, det har inte "funnits resurser" för det där jag bor. Men nu har jag fått en ny läkare som lovat mig terapi, så jag hoppas att det blir så. Jag har varit konstant sjukskriven och bara haft piller som icke-fungerande hjälp de senaste 5 åren.

Jag festade ofta när jag var student. Gick ut och dansade 3 ggr/v men drack sällan mer än 3 glas. Drickande började skena ur under det horribla äktenskapet, och särskilt då jag flydde från honom och levde i skräck i ett halvårs tid. Därefter har jag druckit mindre, men ändå för mycket! Jag har ingenting att göra om dagarna, så jag har ju haft gott om tid för ensamdrickande. Ibland tror jag att jag druckit utav ren tristess, för att få dagarna att gå. Jag har vetat ett tag att jag måste sluta, att jag dricker för mycket och att det ibland får allvarliga konsekvenser (se den här tråden https://alkoholhjalpen.se/node/22984). Den incidenten blev min vändningspunkt.

Förra veckan höll jag upp i nästan ofattbara 8 dagar! Det var inte särskilt jobbigt eftersom jag var starkt motiverad (tar antidepp-medicin som inte bör blandas med alkohol). Det var fantastiskt att inte känna något "sug", att kunna gå förbi systembolaget utan problem. Jag kände mig lugnare och med harmonisk än på länge, nästan glad t.om.

Men så sken solen...en jättefin, varm dag. En sån där dag då jag går och sätter mig på en uteservering, dricker vin och jobbar på brännan. Från vad jag har läst så är det många av oss som har den "triggern". Jag packade en filt och gick mot parken med avsikten att sätta mig där och läsa, men på vägen till parken blev frestelsen för stor och jag satte mig istället på min favoritservering och drack 3 gl vin. Inte lika hetsigt som jag brukar, och inte med samma sug efter mer som förut. Men likaväl slutade det med att jag gick till systemet och köpte en flaska vin :( Nu har jag druckit igen i 3 dagar, ingen katastrof skedd, men jag är besviken på mig själv. Vågen svänger återigen uppåt och nu känner jag mig ännu mer motiverad att sluta.

Så nu börjar jag om igen, dag 1 utan alkohol :)

/Patsy

Lili77

Dag 1 går bra än så länge :) inga planer på att gå ut i helgen. Dessutom har jag slutat snusa! Jag associerar snus med alkohol, så det är positivt att jag kan sluta med det. Istället tuggar jag en massa tuggumi för att hålla munnen sysselsatt. Som belöning för alla pengar (1200/mån) jag sparar in på att inte snusa ska jag göra en tandblekning för att få bort de sabla missfärgningarna :) Hoppas att ni alla kämpar på under helgen!
/Patsy

jas75

Önskar dig en bra helg :) Även jag snusar men förknippar det med kaffe! Låter smart att lägga pengarna på en tandblekning. Det ska jag oxå göra när jag väl bestämt mig att sluta med snuset!!

Lili77

Tack detsamma jas75! :) Mitt favoritgift har alltid varit rött vin och även det missfärgar tänderna....så jag hoppas att jag har styrkan att stå emot vinet nu, ett bra tag framöver! :)
/Patsy

Lili77

Jag trillade dit igen, usch. Min viljestyrka höll inte särskilt länge, och nu har jag sån vedervärdig ångest för att jag fick blackout och gjorde något pinsamt. Första impulsen är att dricka för att lindra ångesten och jag kämpar verkligen för att inte trilla dit igen. Jag har börjat säga till mina vänner att jag tar en medicin som inte får kombineras med alkohol (en halvsanning). Så, ny start. Dag 1 utan alkohol...

mattiasheja

Sorgligt att höra både om ditt äktenskap och att du inte få någon hjälp. Jag har fått väldigt mycket hjälp i min situation. Jag har inte blivit fysiskt misshandlad, min hemska psykopatfru rår inte på mig tack och lov.

Jag tycker nog att du ska vara helt ärlig med dina vänner så de vet att de kan hjälpa dig. Det vet de nog inte nu.

Mia-Pia

Läs boken leva nykter!! (AA)
Jag kämpar själv och vet hur skit jobbigt det är att stå emot impulsen när den väl kommer! Ibland behöver man stå ut minut för minut! Aldrig ta mer än 24 timmar i taget!
Stor kram! Vi klarar det tillsammans!

jas75

...på vägen igen :) Kontakta beroendeenheten i din kommun. De kan hjälpa dig. ?

Lili77

Tack för era kommentarer :) Jas75, jo jag har tänkt gå till en beroendeklinik där jag varit för några år sedan i samband med skilsmässan. Då testade jag mediciner som inte hjälpte. Naltrexon gjorde mig bottenlöst deprimerad (den motverkar den antidepressiva medicin jag tar) och campral tyckte jag inte hade någon effekt. Nu är jag inte under så mycket stress som jag var då och har lättare att låta bli alkohol. Jag vet att de kan erbjuda samtalsterapi på kliniken, vilket jag verkligen skulle behöva.

Mattiasheja, jag berättade för mina vänner för några år sedan precis hur dåligt jag mådde. De har undvikit mig sedan dess, med ett enda undantag. Det är väl så man får veta vilka ens riktiga vänner är...vilket i det här fallet var 1. Mina äldsta barndomskompisar, som jag stöttat i ur och skur genom åren, har jag inte hört av sedan dess. Nu har jag ytliga, nya vänner, som jag inte kommer skrämma bort. För om jag är helt uppriktig med alla mina besvär så sticker de, säkerligen. :(

Lili77

Det har förresten gått bra med "måttlighet" eller uppehåll sedan jag skrev sist. :) Var på utlandssemester i en vecka och då "lät" jag mig dricka det där åtrådda glaset vin när jag satt ensam på terrassen varje kväll. Ja, det blev ju inte ett glas utan flera såklart, men inga dumma fylleupptåg eller snedsteg.

Sedan jag kommit tillbaka är det uppehåll med drickandet som gäller igen, men jag mår SÅ satans dåligt. Jag orkar inte umgås med människor eller ens ta kontakt med någon när jag är nykter. Jag har i perioder svår social fobi och då funkar ju alkohol finemang för att lugna nerverna...tills drickandet spårar ur. Nu satsar jag på 14 dagar utan alkohol (är på dag 3), och varför just 14 är för att det känns som ett genomförbart mål. Och för att om 11 dagar ska jag på födelsekalas (om jag orkar) hos en väninna som fyller "jämnt", och jag vet att det kommer bli väldigt svårt att helt låta bli att dricka då.