Vi har ju alla vissa situationer som vi förknippar med drickande, och det är ju sunt att undvika dem så långt som möjligt för att hålla sig nykter. Vilka är era "triggers" och hur hanterar ni dem?

Min största trigger just nu -uteserveringar! Jag har under så många år förknippat sol med att sitta och dricka vin (nästan alltid ensam) på någon uteservering. Men när jag tänker på det så avskyr jag faktiskt att sitta still i solen. Det enda som får mig att sitta still är vinet jag häller i mig. Nu skiner solen igen. Jag har insett att jag inte kan sitta still i solen utan alkohol, och tänker därför låta bli stillasittandet öht.

Andra triggers är extrem känslomässig stress (det upplever jag inte nu), semester (om jag inte späckar den med aktiviteter).

Hur är det för er? Hur kommer semestern bli? Vilka är era "triggers", och hur hanterar ni dem? :)

Kram,

Patsy

shape

Jag vill dricka när jag är lämnad ensam! Jag har svårt att hantera ensamheten!
Och om/när jag har druckit bland vänner en stund sitter jag hellre ensam med mina egna tankar, men mycket för att jag inte gillar att sitta och snacka skit och skvallra!

Andreas

Mina triggers kan vara många, allt från att det e fint väder, till att det e kallt väder. Till psykiska grejer och annat. Att jag e glad, att jag e ledsen, depression e.t.c. Anledningar till att dricka hittar jag alltid, även om jag nu försöker fokusera på anledningarna att låta bli.

Arlahare

Stress. Kass på jobbet, irriterad på väg hem, köp öl ungefär.

Fest, bra stämning, lite högre musik. Drick ungefär.

Triggas sällan av andras drickande om det inte är öl.

Gunda

Ältar jag gammalt skit, stress, fest, varma dagar, kalla dagar, glädje, sorg, ja det är mycket som kan trigga.