Har kommit till insikt att jag har problem med alkohol. Par gånger i veckan dricker jag ca 20-30 cl starksprit under arbetsdag. Har hemmakontor och dricker normalt inte när jag har kundmöten. Lurar mig själv att det inte påverkar prestationer, men det gör det ju. Samt umgänget med familjen blir lidande. Dock inte aggresiv, men sluddrig och instabil. Kan såklart inte köra bil till aktiviteter. Trodde man kunde lura familjen, men återigen lurar man bara sig själv. Känner mig vid vägs ände och behöver lite stöd och support.

@HasseHans Välkommen hit! Här är du bland vänner, en del nynyktra och en del gamla rävar. Själv uppnår jag tre nyktra år den 9/2 och det tillhör de bästa beslut jag har tagit i mitt liv.

Ditt nicknamn berör mig lite extra eftersom min pappa hette så. Han dog 63 år gammal (för 20 år sedan) till följd av sitt alkoholmissbruk. När jag märkte att jag traskade i hans fotspår (på slutet ökade toleransen och jag fick ofta minnesluckor) så valde jag att sätta stopp. Enbart med forumet som stöd.

Till att börja med vill jag tipsa dig om Craig Beck och SoberLeon på youtube. De pratar på engelska, men det är rätt lätt att förstå. De berättar varför alkohol är så svårt att låta bli, hur man ska tänka för att klara av att sluta - och inte börja igen. Det svåraste är inte att sluta, utan att inte börja igen.

Skriv och läs mycket här på forumet och försök att hitta några ”jämnåriga” i betydelsen att de har blivit nyktra ungefär samtidigt som du. Det är ett bra sätt att växeldra varandra. Mina allra bästa forumvänner har varit nyktra ungefär lika länge som jag. Deras vänskap, enbart via forumet, värdesätter jag högt ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek , tack för svaret. Otroligt svårt att prata med omgivning som inte har samma problem. Håller med dig: forum är en av de bästa plattformarna att kommunicera, läsa och begrunda. Kommer kolla dina rekommendationer på youtube, och fortsätta plöja igenom forumet efter mer insikter.

@HasseHans Om du klickar på mitt namn kommer du till min profil. Jag har två trådar och den första heter ”Behöver all hjälp jag kan få”. Den skildrar min nyktra tid 0-6 mån. Den är fylld med tips om böcker, poddar, Youtube-klipp. Till vardags hänger jag under forumdelen ”Det vidare livet” och min tråd där heter ”Andra halvlek har inletts”. Kom igen - en dag i taget! Du fixar detta!

Kram 🐘