Så känns det. Ganska brutalt faktiskt.
De senaste fyra dagarna har jag haft duell i hjärnan. Å ena sidan är det sol och sommar. Uteserveringarna hägrar. Ett glas vin på balkongen.
Som aldrig blir ett glas. Det mynnar i en flaska och ett par 3:5or eller 2 flaskor.
Å så händer dumma saker. Fast det händer inte. Jag gör.
Igår kväll fick jag den eminenta tanken att para mina hundar...

Å ena sidan kan jag tycka att mina dumheter minskat sista tiden.
Å andra sidan beror det på att jag håller mig undan telefonen, och dricker i min ensamhet. Tragiskt.

Jag har formulerat för mig själv. De senaste sagarna. Jag är alkoholist. Minns inte riktigt när jag var nykter ett dygn senast.

Minns inte hur det känns att vara nykter och slöa i soffan.
Minns inte hur en god natts sömn känns. (Fast A viskar, du sover bra med mig) så vet jag att det inte är sant.

Nu ska jag kämpa. Och upprepa som ett mantra. Jag är alkoholist. Det enda glaset jag behöver låta bli. Är det första.
Inget mera trams om måttligt drickande.
Man ska väl för tusan kunna njuta av sommaren med en kopp kaffe!
Man ska väl kunna ta helg, utan att dränka den!
Livet är för kort för att gömmas i vindimmorna.

En dag i taget.

Känns igen det mesta, förutom det där med hundarna då:-) beror nog bara på att jag har bara en hund, kastrerad. Välkommen hit, här kommer du hitta många med liknande problem o svårigheter. Själv har jag haft ett återfall på två dagar, men kämpar vidare på dag 6 nu.

Tassen33

Jag har läst här länge. Gjorde ett halvhjärtat försök för tre månader sedan.
Det ger så otroligt mycket att få läsa andras berättelser.
Nu har jag dock gått ett steg längre och även meddelat mina närmaste att jag har problem, och vill vara nykter. Alltid.

Tassen33

Jag är så ebarmeligt trött på mig själv.
Sitter och funderar ch undrar? Varför?
Som om det finns något enkelt svar.
Gener och socialt arv. Visst. Och nu har jag varit så dum att jag förpassat både gener och socialt arv till nästa generation.
Hoppas ett tillfrisknande av mig kan förhindra samma bana hos barnen.

Men det är ngt som hänt med mig senaste året. Jag har börjat säga nej på jobbet.
Och nu även i en relation.
Lite grann som att jag märker hur fel jag är/gör, när jag råder mina barn.
"Man ska värdesätta sig själv" "det händer inget farligt om du säger nej" "var rädd om er, det finns bara en av dig" osv.
Och tänker, undrar, om ngn sa så till mig. Fast jag glömt. Eller, jag hoppas att drt är så. Men vet att jag inte hade sån support när jag var barn.

Men nu är jag vuxen. Och galet stolt över mina underbara barn. Som jag har gjort. Och uppfostrat.

Jag förtjänar att vara tillfreds. Jag har gjort det bra.

Idag gick det lätt att cykla förbi bolaget. Tänkte att jag måste byta ryggsäcken till handväska. Största anledningen till ryggsäck är för att dölja hembärandet av alkohol.

Tassen33

Första nyktra kvällen på ca 3 månader är snart till ända. Trött och lite hjärtklappning av och till.
Äldsta barnet ville bli hämtad. Vilket jag kunde göra utan ursäkt.
Har shoppat scwepps russian, och gjort räkmackor till oss båda.
Imorgon är det fredag.
Jag hoppas jag är lika beslutsam imorgon. Det känns så.
Är faktiskt lite nyfiken på hur natten kommer bli. Att gå och lägga sig för att det är kväll. Inte däcka.

froken91

Jag hoppas att du klarar det! Du är stark! Men du ska även veta att det är okej med återfall. Men peppa dig själv, minut för minut när det blir riktigt jobbigt! För jag tror på att du klarar det! Kram!

Nyttan

När alkoholdjävulen viskar att du sover gott med mig så är det den största lögnen! Det kommer kanske för dig som för många av oss andra lite oroliga nätter, kryp i benen och klåda.
MEN håll ut - det blir mindre efter en tid och det finns vissa här på Forum som skriver att god sömn utan alkohol finns!
Jag hade de mest märkliga symptom när jag tog min första nyktra vecka på minst ett halvår men sover gott och länge redan efter några veckor utan alkohol på vardagarna. Märkte att jag inte var utsövd i söndags efter några glas vin på lördagen. En dag kanske jag väljer bort vinet under helgerna också.

Kram

Sömnen är ju inte den bästa de första dagarna precis, härda ut är en bra beskrivning som fungerar. Om man accepterar kroppens omställning. Det blir bättre dag för dag , och så underbart när den första riktiga sömnen infinner sig och man vaknar utvilad, det är lycka på hög nivå för mig iallafall. Kram

Tassen33

Jag längtar så efter att sova gott och vakna utvilad!
Med alko somnar man ju, eller däckar.. Men jag vaknar törstig och svettig vid 04:30, nästan varje natt.
Så den här knoppen och kroppen skulle må gott av att sova djupt.
Tack för att ni förvarnar om att det kan ta en tid. ?

Nyttan

Jag har vaknat var eviga natt ca 04, genomtörstig, torr i ögonen och lite förvirrad under mitt drickande och det blev värre första veckan nykter.
Nu har det lugnat sig och jag sover 8 timmar per natt. Det är så skönt!
Små förbättringar - inga sensationer - kanske är det därför alkodjävulen kan locka med sitt snabba rus.
Jag hejar på dig!

Tassen33

Tog en pokemonpromenad i den vackra kvällen med äldsta barnet. Plockade lite blommor på vägen.
La mig 22:30, somnade kanske en timma senare. Vaknade 03:30. (Av tvättmaskin våningen under, grrr vem tvättar mitt i natten) somnade om, och har därefter alternerat mellan att sova och vakna tills klockan ringde klockan 7.
Ser mig i spegeln, och ser precis lika bakis ut som jag brukar. Med rödsprängda ögon.
Trött.
Har fått två fyllesms av en bekant i natt. Det känns bra! Motiverande!
Fy fan för att skicka "roliga/kloka" sms i natten... Och famla efter telefonen på morgonen för att läsa...
Nä. Sånt liv är inte för mig.
Idag ska jag arbeta, handla god mat till mig. Sushi kanske, och när temperaturen faller åka och simma med hunden eller kanske åka till bhk.
Siktar på 24 timmars nykterhet.

Tassen33

Men så blev det fredag kväll. Hade så mycket tokiga dialoger i huvudet hela eftermiddagen. Försökte fokusera på att åka och bada med hundarna i den underbara sommarkvällen.
Lyckades tacka nej till AW. Lyckades cykla förbi bolaget på vägen hem.
Väl hemma är bilen borta! "Tjuvlånad" av ett av barnen.
Slappar på balkongen. Den stora tröttheten och trögheten som präglats arbetsdagen byts ut till rastlöshet efter mågra timmars slappande i solstolen.
Barnet svarar inte i telefon.
Himmel! Min plan kommer spricka. ALLA på gården grillar och skålar. De flesta vännerna sitter på uteserveringar. Och jag får tusen miljoner anledningar att skjuta upp nykterheten till söndag.
Halv åtta. Ger jag mig och cyklar till bolaget. Bara en flaska vin. Kontrollerat.
Barnet kom hem vid nio. Ville ha skjuts vid 10 nästa morgon.
Så kontrollerat blev det. Nån dl kvar i flaskan. Fick några svaga impulser om att shoppa en sexpack. Men de avtog.
Sov i 10 timmar i sträck. Eller sov 23-06, vaknade och somnade om. Vaknade, och mådde bara bra.
Idag städar jag. Och tänker och funderar.

Tassen33

Härlig söndag.
Helgen blev inte nykter. Men det har väckts så många tankar. Städat, tvättat och funderat.
Idag är bolaget stängt. Idag blir en nykter dag.
Första delmål är nykter vardag. Har inte hänt på år och dar. Har aktiviteter som underlättar, inplanerade flera kvällar i veckan.
Jag ska fundera ut hur jag kan motstå mitt älskade fredagsvin.
Till nästa helg kommer PMSen börja spöka. Dom ångestfyllda dagarna brukar jag försöka dränka..
Har fått tabletter mot PDMS, provat en gång, och tyckte allt bara blev värre. Men kanske ska ge dem en chsns till.

Tassen33

Idag en helt nykter söndag. Söndagar brukar iofs vara rätt lugna med knapp flaska vin och nån 3:5:a. (Alltså hör hur stört det låter..)
Värmen släppte, och jag har mått bra. Lite rastlös kanske, men det brukade vara mitt normaltillstånd tidigare. Fixa och dona, tills man blev trött, och då slappa.
Har städat ett av barnens rum, handlat, och lagat tre middagar till barnveckan. Tänkte det kan minska stressen.
Städat bilen och fyllt på vatten. Tränat lite hund på bhk. Duschat och nu är jag trött! :)

Åsså har jag varit arg. Och ledsen.

För ett år sedan satte jag en lapp på kylskåpet. Mest för att stötta mina barn. Men slogs snabbt själv av budskapet.

"Ta plats, det är ditt liv"

Efter att ha levt i flera ohällsosamma förhållanden, där jag ständigt förvånas över att mina partners dåliga beteenden konstant accepterades. Å där ingick att prata nedlåtande om mig.
Där jag försvarat och förklarat, främst för mina tonår, som inte har tyckt att det varit ok.

Jag har mina älskade ungar. De ger mig självkänsla.
Men jag måste också börja stå för det liv jag vill leva.

I förra veckan, packade jag upp två stenar ur ryggsäcken.
Och jag tror jag måste fortsätta packa upp tills stegen blir lättare.

Jag hoppas på en god natts sömn. Och att jag även i morgon kan motså impulsen att gömma mig i dimman.

Tassen33

Det tog ett par timmar att somna, och har sovit oroligt.
Drömde att en bekant, som oxå är bra på att dricka, hade en treårig dotter, och jag ocå. Döttrarna träffades och började kommunicera, då den bekantas 2:åriga son dök upp och började slå en av flickorna över munnen, så hon skulle vara tyst. Jag sa NEJ, så gör man inte, till pojken. Min bekanta dök upp och sa till mig att så gör man inte, man måste vara mjuk och lirka så de slutar slåss. Sedan sa hon upp bekantskapen.

Sov hursomhellst till 08, även om det var oroligt!
Älskar att drömma! ?
Ha en bra dag alla kämpar där ute!
Jag har som mål att vara nykter en dag till!

Tassen33

Måndagen misslyckades. Fick ett jobbigt samtal just när jag cyklade förbi bolaget på väg hem. En flaska. Blev väldigt påverkad. Grät mycket.
Igår, tisdag, var jag fullt syssrlsatt med energigivande aktiviteter tillsammans med härliga människor. Drack 33cl ljus 3:5 tilsammans med skaldjursmacka när jag sent kom hem. Somnade strax efter 23, och har sovit som en stock! :)
Inatt kommer jag nog hem vid 01-02 tiden. Så om jobbet tillåter mig att flexa och åka, blir den här dagen också nykter.

Hittintills 3 av 3. Och ingen dag av okontrollerat drickande.
Får se det som små steg mot ett nyktert liv.
Det är iaf väldigt nyttigt att lära sig hur ah förför...

Tassen33

Också onsdagen blev nykter.
Alltså 4 nyktra dagar senaste veckan. Och inget fylleslag.
Även om målet var och är total nykterhet, så känns det på rätt väg.
Jag tror att jag gjort slut med min pojkvän. Och det känna bra!
Måste vara typ första relationen ever som jag avslutar, för att det inte känns bra. Och även om jag på nåt sätt kan tänka att ah har en drl. Så finns det så myvket annat.
Efter att ha levt i tre långa (5-8år) relationer med män som har 2 eller fler diagnoser. Som jag velat hjälpa...
Känner jag att nä, fy tusan. Res dig och ta plats!
Javisst! Jag vill för mycket, känner för mycket. Älskar barn , och kan gärna ha en eller två behövande inneboende.
Jag vill vara sån.
Är så less anpassa mitt liv efter alla mäns önskemål.
Är jag då inte älskvärd, så tar jag det.

Minns utskällningen jag fick när jag berättade om min dröm om att samarbeta med "läkare utan gränser"...
Jag var en dålig mamma och totalt ansvarslös.