Hej!

Här läst på forumet ett par veckor. Samlat mod och kraft, idag skriver jag. Skriver för mig själv och ser detta som min dagbok och plats för reflektioner runt det som händer och sker. Men hoppas också på all den kunskap och vänskap som finns här. Vill ta nya tag, vill bli människa igen och är beredd att ge det en chans. Alternativet är skrämmande och den slutstationen vill jag inte ens tänka på. En dag i taget!

Det hela började för drygt tre veckor sedan, eller egentligen inte alls. Men det var då jag körde på fyllan och blev stoppad av polisen. Blåste högt och spenderade natten i en kal cell hos polisen. Ångesten och den overkliga känslan går knappt att beskriva. Var detta jag? Hur kunde detta ske? Vem är jag? Nu i efterhand inser jag att resan till alkoholhelvetet började långt tidigare. Jag hade bara inte sett det.

Första veckan var ett totalt kaos med jobb, privatliv och mina egna tankar och känslor. Kunde inte tänka klart och än mindre handla utifrån rena och kloka tankar. Drog på behandlingshem där jag efter två veckor avbröt den frivilliga behandlingen. Hemma igen och försöker reda ut livet. På jobbet hopas problemen med slarv som jag gjort och med ekonomiska följder. Nu är jag sjukskriven, ensam och rädd. Hur ska jag ta mig ur det här? Hur ska jag ta mig vidare?

Har det ganska bra om man tittar på ytan. Bra jobb, bor bra och har en alldeles underbar unge som jag har varannan vecka. Men bakom ytan finns en annan verklighet och den är det nog bara jag som fullt ut vet allt om. Bakom fasaden finns alkoholen, ångesten och flykten. Det är inget bra liv.

Har varit nykter, förutom 3 dagar då jag var som svagast, i 3 veckor nu. Ikväll har jag satt stopp. Oavsett vad som händer så ska jag lämna denna falska vän och bli mig själv igen. Detta är första steget och mitt namn är "En dag i taget"...

j_r

Välkommen hit! Måste börja med att säga hur otroligt modig du är som delar med dig. Första steget mot ett nytt liv!

Jag "insåg" mitt problem i början av sommaren och trots ett stort stedsteg i helgen så känner jag att nu ska jag börja leva på riktigt! Jag kan inte dricka med måtta på fest, utan slutar ofast med pinsamheter.

Men det här forumet har hjälp mig så mycket. Mycket mer än jag trodde ? hade aldrig förut insett att alkoholproblem fanns i så många olika former.

Jag hejar på dig! Vi kan klara det här.

Krumeluren

Du ska veta att vi är många här som vet hur du känner just nu. Du är på intet sätt ensam. Här på forumet kommer du att få mycket stöd, råd och tips.
Mitt tips är läs, läs, läs. Det finns så mycket klokt skrivet och jag har känt ett enormt stöd av igenkänningsfaktorn.
Tillsammans klarar vi det här! Ta en dag i taget.
Riktigt stor styrkekram till dig!

Endagitaget

Tillsammans är ett så himla fint ord och jag sitter här vid mina tangenter och gråter lite finkänsligt. :)

Tack för välkomnandet. Haft en skitjobbig kväll. Sneglat på barskåpet, druckit 2 l flädersaft och sorterat strumpor enligt färgkoder. En timme i taget känns det mer som men det här tänker jag inte lämna. Är redo för en kamp som säkert jag nu inte ens kan fatta hur svår den blir. Era ord blir bra vapen i mitt huvud.

Ska lägga mig i soffan och försöka sova...

Endagitaget

Idag känner jag verkligen bara ångest. Känns som att hela livet snurrar som en karusell och jag står vid sidan och tittar på. Vad kommer hända med jobbet? Min ekonomi? Varför har jag så få riktiga vänner? Varför känns livet tomt och meningslöst? Kommer jag verkligen få en sjukskrivning av läkaren? Alla dessa frågor som snurrar i huvudet och ångestklumpen i bröst och mage...

I normalfall hade jag nog uthärdat några timmar och inför kvällen åkt ner till bolaget för lite vininköp. Och sedan suttit hemma och känt självömkan och flytt verkligheten. Så enkelt och så farligt.

Försöker stålsätta mig och gick en timmes promenad nu på förmiddagen och det kändes ganska bra för stunden. Tar en timme i taget…

Endagitaget

Tittar mig omkring och bakåt i tiden. Ser hur mina mönster och beteenden förändrats över tid. Hela tiden har jag sökt (och hittat) situationer för umgänge där det ges möjlighet till att dricka. Och vänner därefter. Inte har jag velat fika med någon tråkmåns som vill berätta om blöjeksem eller sin senaste utlandsresa. Varför ta en kvällspromenad med någon när man kan gå och ta en öl? Och vem i helsike går på en loppis på en söndag när man kan gå ihop till en helgbrunch och dricka bloody Mary och dricka öl? Och det mest skrämmande i det är att det inte har varit så viktigt med vem – bara de också vill dricka vid umgängestillfällena. Inte heller har det spelat så stor roll vad de berättat, tyckt eller om de, för den delen, ens lyssnat på vad jag pladdrat om. Den bästa vännen hade jag ju inom mig, älskade alkohol.

Visst har jag några få kvar som jag vill beteckna som fina och mer nära vänner. Men de har jag kommit en bit bort ifrån eller så är det starkt kopplat till jobbat. Har distanserat mig från de om jag trott skulle ställa kritiska frågor eller som inte har samma förkärlek för att dricka varenda gång man ska ses. Och många många gånger har jag till och med valt bort det sociala livet helt och hället – bara åkt hem efter jobbet och druckit mitt vin eller mina öl. Helger som spenderats i ensamhet där de enda utflykterna som görs är till Bolaget. Och planera för det så klart för man vill ju göra inköpen noga på lördagen så att det även finns lager på söndagen. Sen har jag suttit här hemma och mått ganska bra många gånger.

Mått bra ganska många gånger? Jo, för så är det ju faktiskt. Det är då jag har haft lugnet inom mig. Och sluppit tankar på jobbiga saker. Med lite alkohol i kroppen så kan varenda beslut skjutas upp till ”imorgon”, ”senare” eller ”inte idag i alla fall”. Fy fan vad tragiskt…

Inte för att jag har haft särskilt mycket fritid men den jag haft har handlat om det jag nu skrivit om. Har ett jobb som jag älskar och som jag är fruktansvärt orolig och rädd för att förlora. Det är ju en så stor del av mitt liv - reser mycket och jobbar säkert runt 60-70 h i veckan. Och att nu vara hemma 24/7 och leva, umgås och lära känna sig själv är inte bekvämt. Vilken soppa jag skapat och vilket skitliv jag har. Och ändå kommer tankarna varenda dag om att det hade varit gott med "bara lite" vin eller "några" öl. Självdestruktiviteten är åtminstone något jag lyckats med. :(

För några år sedan hade jag faktiskt en hel del saker jag tyckte om att göra. Och saker som fick mig att må bra. Jag tog morgonpromenader och såg det vackra i naturen. Jag tog löparrundor för att det var skönt och fungerade bra som avstressning efter jobbet. Jag skötte om mitt hem och tyckte det var roligt med växter på balkongen. Jag la ner tid på att laga god mat och emellanåt bjuda hem vänner. Ja, jag till och med gillade att gå på loppisar på söndagarna. Allt det där är borta. Inga morgonpromenader, det enda stället jag sprang till med skyndsamhet var bolaget eller krogen och på min balkong står planteringslådor med döda växter från förra sommaren.

Det är tufft och jobbigt att närma sig 40 och se sitt liv utdraget i verklighetens ljus…

Vad tänker ni om ensamhet, det sociala livet och fritiden?

träningstanten52

Börja med att ta en dag i taget och bestäm sen hur du vill forma ditt liv. Jo, det är gott med ett glas vin men inte nu utan kanske senare! Jag gjorde alkoholhjälpens uppdrag två gånger och det var till viss hjälp och ett lite längre uppehåll var bra! Jag använder fortfarande loggan eftersom det är lättare att begränsa sig om man bokför. Det gäller pengar, mat och antal vinglas.
Dom klara tankarna kommer som belöning efter en tid.
Det du beskriver är att du slutat bry dig om dig själv vilket också jag gjorde. Göm inte bort att det positiva i livet finns kvar men att ensamheten gör oss lite dumma. Vi gör fel val!

träningstanten52

Ska kosta på mig en ny grammofon och lyssna på mina gamla skivor av Barbro Hörberg. Tycker så mycket om hennes texter om livet!

Endagitaget

Finss mycket fint att upptäcka, tänker på dessa textrader:
Och tänk på parken
på våren
Med ögon känsliga för grönt
Och kastanjeblad som paraplyer
Och våra händer känsliga för allt som är skönt.

Och tack för tidigare rader. :)

Och en textrad till:
Vi fyllde våra ögon
Med ljuset och tankarna på allt det nya
Det är väl precis det vi ska göra nu, eller hur?. Du beskriver hur allt har blivit "tråkigt". Jag upplevde samma sak när jag drack, men upplever nu att det har blivit bättre. Det är roligare igen livet. Om du kan ta upp träningen igen så är det ett hett tips. Träning t.ex. promenader frigör serotonin och funkar som ångestdämpare. En dag i taget nu!

Endagitaget

Det här med att gå hemma och bara tänka och så. Det gör mig galen. Ångesten är som värst på morgonen och under förmiddagen. Oron över tillvaron, jobbet och ekonomin gnager inom en och den negativa stressen är inte alls bra. Det är ju sådant som får en, tyvärr, att fundera på om man inte ska ha lite vin eller öl senare under dagen. För ”det kan man ju behöva”. Helt sjuka och korkade tankar som jag motar bort.

Fokuserar på att vara ute och promenera, inte tänka för långt framåt och att inte oroa mig för sådant som jag faktiskt inte kan lösa just idag. Hoppas på tid hos läkaren imorgon så att sjukskrivningen blir tidsatt. Och att inte ekonomin havererar med minskade inkomster…

Idag var jag hos en rådgivare på kommunens beroendecentrum. Bra samtal och det verkar finnas lite olika valmöjligheter när det gäller vilken hjälp de kan erbjuda. Tyvärr verkar det ta några veckor innan något av det kan komma igång. Inget blev bestämt idag och ska dit nästa vecka igen. Det känns hoppfullt även om jag oroar mig för att läkaren inte ska bevilja sjukskrivning innan något är igång. Jag är alldeles för trasig på insidan för att jobba nu..

Kvällarna är faktiskt den tiden på dygnet som jag mår som bäst. Mörkt ute, titta på TV och mysa i soffan. Rätt konstigt ändå för det är ju då man brukade dricka. Sen är det svårt att sova men det är ju en annan sak.

Läser mycket här på forumet, löser korsord och dricker alldeles för mycket kaffe. Saknar en fast punkt i tillvaron och även om jag går 1 mil om dagen så blir tristessen och de långa dagarna riktigt jobbiga. Kanske borde börja skriva något eller hitta någon annan ”grattishobby”. 

Endagitaget

Idag brast jag. Mitt inre gick sönder av stress och ångest. Gick till bolaget och köpte en box vitt vin. Så mycket jobbigheter just nu, den enkla vägen fanns. Kom hem och gick fram och tillbaka. Oro och ångest. Satte mig på balkongen i sommarvärmen med ett glas vatten och spotify.

Du lilla sparvöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
Du lilla sparvöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
känner liv

Vår tid är nu, en svartvit bild
som blir till färg om du vill
Så många val, så svårt o se
när dina bruna ögon vill se mer

Du lilla sparvöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
Du lilla sparvöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
känner liv

Tiden den går, livet är så kort
Allt för kort för att gömmas bort
Så gör det du vill och blomma ut
Njut av din spegelbild, vår tid är nu

Du lilla sparvöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
Du lilla sparvöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv

Du lilla sparvöga flyg över ängarna
Dröm dina drömmar så länge du känner liv
Du lilla sparvöga flyg över ängarna

/Marie Fredrikssons låt "Sparvöga"

Och här ligger jag i soffan, fortfarande lika full av ångest och med meningslösheten. Men boxen är inte öppnad och textraden "Dröm dina drömmar så länge du känner liv" ekar. Tar en timme i taget..

SkåneTösen

Häll ut skiten! Det kommer bara sluta som alla andra gånger. Inget gott kommer av det.

Endagitaget

Somnade i soffan framför TV:n till sist. Vaknade genomsvettig och trött tidigt i morse. Och med vetskapen om att, för mig är, ångesten som värst på förmiddagen.

Öppnade boxen och hällde ut allt i vasken. Nu några timmar senare känns det ganska bra. Och nu ska jag försöka ta mig ut på en långpromenad. Måste få in lite endorfiner i kroppen...

att hälla ut vinet. Det hade inte hjälpt dig nåt, mer än att du varit tillbaka på ruta ett igen.

Svårt att veta om råd fungerar för andra. Vi är ju olika vi människor, även vi här inne. Bara samma grundproblem.
Jag har i alla fall lyckats bra genom att flytta fokus. Från att vara orolig och rädd för tankar, behov och sug efter alkohol,
till att helt koncentrera mig på att aldrig sträcka ut handen efter något glas med alkohol. Man ska bygga upp en barriär mellan
sig själv och alkoholen. Det ger en trygghet för mig, som växer med tiden.
På sätt och vis var det så du gjorde. Dina tankar fick dig att skaffa vin, men du sträckte inte ut handen.

Bra kämpat, fortsätt så här.

Endagitaget

Lider med dig Flinga men å andra sidan så kan du idag att välja att börja om med ett blankt papper. Mina 3 drickandes tillfällen de senaste veckorna har varit skitjobbiga men jag har försköt att lämna dom bakom mig så fort jag bara kan. Istället för att tänka på just återfallet så kan man ju glädjas åt alla andra dagar som varit vita. Och sen blicka framåt. Kämpa!

Tror du har helt rätt Pi. Mycket handlar om att flytta, och behålla, fokus. Är värdelöst dålig på det just nu med all röra i livet. Men det gäller att blicka framåt och bemästra de svåra stunderna. Har börjat göra dagsplaneringar, kvällen innan, där jag bestämmer saker som ska bli gjorda och lägger in sånt som får mig att må bra. Just nu går jag 2 pass om dagen 1,5 h varje gång. Också ett sätt att flytta fokus från både tankar om alkohol och mota bort ångest. Och råd kan man aldrig få för många av. Tack. :)

Nu ska jag sätta fart med mitt kvällsprojekt som är att baka äppelpaj. Den och något gammalt avsnitt av "Morden i Midsummer" ska hålla mig på banan. :)

Rosen

Fick lära mig att ett bakslag är en sak som iofs inte är så lyckat, men det är inte detsamma som ett återfall då man helt återgår till sitt gamla sätt att bruka alkohol. Ge inte upp Flinga, jag tycker du verkar ha massor med kraft i dig! Ta det inte så hårt.