Börjar en ny tråd. Vill släppa taget om vissa saker i det gamla för att fokusera framåt och nyktert gå vidare. Tycker om ordet att tillfriskna och detta är mitt fortsatta mål. Nynykter och tillfrisknande. Lämnar dock inte denna sida av forumet, är ju ändå inte över på "andra sidan än"...
Har fått ultimatum ställda av min familj och jag har bett om stöd och hjälp tillbaka. Så den här resan, detta tillfrisknande gör vi tillsammans, familjen och jag.
Tacksam att ha sådant stöd. Jag ska inte dricka och de vill hjälpa mig genom närvaro och kärlek. När de situationer uppstår då jag ändå är ensam ska vi tillsammans hitta en lösning då ensamheten är min största utmaning.
Igår avslutade jag en lång, tuff arbetsdag med en promenad längs vattnet, hand i hand med min kära make. Efter kvällsmat kröp vi till sängs och tittade på en deckare tillsammans, somnade sedan sida vid sida. Ja, ni hör hur bra jag har det!

Tack för måndagen, en dag jag brukar ha svårt att hantera men som jag gjorde något bra av igår.
Tackar mig själv för en klok och nykter dag.

Hej Sundare
Fint att läsa om er förändring. När hela familjen är med är det ju mycket bra. Känslan av ensamhet kan minimeras och det tryck du haft på dig själv likaså.
Sedan finns vi här också som stödjer dig. Jag önskar er all lycka i det "nya" livet.
vänligen
Ikaros

Sundare

Våren kommer med hoppet till mig. Är inte skapad för detta mörker som är vårt svenska vinterhalvår. Har det allt svårare med mörkret vilket berättar för mig om min sårbarhet. Måste fundera över detta inför nästa vinter, hur jag kan möta mörkret bättre.
Men nu, nu fylls hela jag av en sprittande tillförsikt. Äntligen.
Vita dagar i vårsolen. Sinnet låter sig balanseras o jaget blir lugnt.
Jag blir gladare för varje alkoholfri dag som går. Känner mig tacksam för var dag av kloka val.

Helle

Visst blir man liksom pånyttfödd när våren och ljuset kommer.
Tror på dig Sundare. Du kommer fixa det här och komma så mycket starkare ur det..
" det krävs en del motvind för att få en vacker drake att flyga"
Kram

Sundare

Vilket fantastiskt bra citat! Det ska jag ta till mig. Önskar dig en fin dag. Hur går det för dig själv? Inte läst så mycket på ett tag, haft fullt sjå med mig själv. Kram!

Vad underbart att höra att du känner ljuset komma. Du är så värd det.

Läste en tråd igår av Ellan som jag tror du kan känna igen dig i.
Era historier är slående lika. Ta inspiration där om du vill.
En fantastisk tråd om hur bra livet blir när man tillfrisknar.

https://alkoholhjalpen.se/node/34743

Kram kram kram Fina Sundare
(ut i solen nu med en STOR latte)

Ellan

Hej,
Det låter som att du har börjat trampa på en ny stig i livet. Glad för din skull även fast vi inte känner varandra.☺
Jag fick också tuffa ultimatum från familjen och det är så fantastiskt att se hur det har hänt saker med oss under det gångna året. MM skriver att våra historier påminner om varandra så det vore givande att få läsa din gamla tråd? Finns den kvar.
Önskar dig en fin fredagkväll ❤!

Ellan

Tänk att lilla jag kan inspirera någon annan genom att dela med mig av min resa. Jag blev helt varm i magen så TACK för den känslan.
Varma kramar!❤

Sundare

Nej, känner inget sug efter alkohol denna lediga lördag. Är så lättad över det. En dag utan kamp mot sug är gott i detta tillfrisknande.
Min förra tråd heter Tredje gången gillt. Och det är tredje ordentliga försöket men första ggn som jag tar hjälp o är öppen i familjen med mitt problem.
Ellen, jag läste den länk MM skickade, ska läsa lite mer. Ger ju kraft o mod att andra lyckats genomföra en förändring.
Fin helg till er alla!

Sundare

Lämnat bakom mig ännu en vit helg. Helgen i sig har sällan varit mitt problem dock. Mera veckorna då det mer är vardagarna som är min utmaning. Men jag har känt mindre o mindre sug. Min alkoholterapeut har rätt. Varje återfall späder på suget medan varje ärligt nykter dag ger ett poäng för det andra livet.
Mitt mål är att med självklarhet kunna säga; nej tack, jag dricker inte alkohol.
Lyssnade på en komiker som gjorde en sketch av detta. Att (inte) dricka alkohol är det enda självdestruktiva beteende man tvingas försvara om man inte håller på med. Krånglig mening men ni fattar.
En dag ska jag prata om dessa år av smygdrickande och självmedicinerandet i ett övertygande imperfekt. Det är mitt mål. Nykterhet är samtidigt inte "slutet" utan själva resan för att nå dit. En dag i taget på detta sätt och jag kommer nå dit!
Vit måndag till oss alla!

Ellan

"Varje ärligt nykter dag ger ett poäng för det andra livet..." å vad jag gillade de raderna. Och jag känner att det stämmer så bra. Tiden är din bästa vän sa min behandlare! I början av min resa var min självkänsla i botten och självföraktet på topp men allt eftersom tiden gått har detta vänt. Idag känner jag att jag faktiskt är en helt ok person och jag trivs mer och mer med att vara jag. Det är verkligen ingen självklarhet.
En dag i taget och tiden stärker dig. Grattis till en vit helg!❤ Din nykterhet är prio ett för dig nu. Så bana väg för den nu. Tacka nej till saker som inte gynnar din nykterhet. Positiv egoism kallar jag det. Och ibland får vi ställa tre frågor innan vi fattar beslut;
Kan jag?
Vill jag?
Och är det bra för mig och min nykterhet?
Prioritera dig själv för det är du värd!
Kram!

AlkoDHyperD

Och sorglig med. Men tänk följande replikskifte:
-Jaha, och varför har du slutat skada (skära) dig själv, då?
-Ehhh, tyckte att jag och min familj mådde så dåligt av det, och så kan man ju dö också...
-Näää, men lite grann då? Skär bara en liten skåra, kommer nog inte blöda så mycket.
-Men om det inte läker då? Jag har fått infektioner i såren förut. Och ibland skär jag för djupt för det är så svårt att veta hur hårt man ska trycka. En gång var jag nära att förblöda.
-Vad tråkig du är. Släpp loss lite. Ska du vara så där präktig resten av ditt liv?

Ja, kan inte låta bli att tänka på de där "reklamfilmerna" från IQ (var det väl?). "Bara en kaka.... " eller "de andra mår ju dåligt när du är nykter". Geniala! Och väldigt sanna. Att försvara och förklara ett sunt val, det är absurbt.
Och det är precis så det är märker jag, att varje nykter dag gör det lättare. Varje dag med a, oavsett om det är lite, gör det lite svårare. Och när vågskålen har varit tung åt fel håll så är det trögt att komma tillbaka. Men nu tar vi och samlar poäng för det sndra livet.

Ellan

Det slår mig ibland hur absurt detta är. Hur vi människor blir så styrda och (ursäkta uttrycket) "mindfuckade" av ämnet och ändå vill vi ha mer. Det är så laddat detta ämne även för många icke alkoholister. Att välja att inte dricka kan vara provocerade för en del. Inte sjutton försöker en nötallergiker som riskerar andnöd att bara äta lite. Jag sa till min man igår att jag har gjort sådana fullkomligt idiotiska saker under påverkan av alkohol att jag verkligen kan känna mig psykiskt sjuk. Det var jag men ändå inte jag. Kan bli så jäkla arg på alkoholen och skulle vilja skrika rätt ut ibland: jag är alkoholist, frågor på det?! Alkoholen förgör människor, trasar sönder relationer och familjer. Och ändå så vill vi alkoholister bara ha lite till... bara lite på lördag. Om jag ens skulle försöka dricka lite och om det mot förmodan (not) skulle gå bra. Bara tanken på hur mina barn, min man och andra skulle må får mig att avstå. De skulle ju se mig laborera med mitt liv balanserande på en slak lina över ett eldhav...
Stora tankar en regnig tisdag. ☺
Önskar er en fin dag!?

AlkoDHyperD

Nötallergiker talar ju om att de inte tål nötter. Det finns ju till och med förbud i vissa lokaler mot att införa nötter för att nötallergiker kan reagera på det. Varför inte börja gör samma med oss som inte tål alkohol.
-Jag är alkoholist, kan du vara vänlig och inte ta med dig alkohol eller dricka i närheten av mig, för jag kan bli sjuk av åsynen eller lukten.
-Nej, tack, jag är alkoholist och kan inte dricka någonting för då blir jag sjuk.
Att svara på frågan varför man inte dricker med "jag har redan druckit min livsranson" är något jag ofta använt mig av. Det är inte lika utlämnande genom att det endast talar om att jag tidigare druckit för mycket, insett det och nu slutat.
Jag kan också säga att jag har svårt med måttligheten och därför inte vågar riskera något genom att "bara ta ett glas"
Den brutala varianten är: "jag dricker inte för att vara social eller för den kulinariska upplevelsen, bara för att bli berusad så fort som möjligt och då är det rent som gäller, så nej tack!"

Frågan. "Varför dricker inte du?" brukar jag besvara med en (kanske oartig??) motfråga: "Varför dricker du?" och så pekar jag på hens glas. I bästa fall leder detta till ett meningsutbyte. I sämsta fall till pinsam tystnad men det tycker jag att jag kan leva med. I de flesta fall tänker sig nog frågeställaren för innan han ställer denna (idiotiska!) fråga igen.
Ikaros

Sundare

Exemplet som komikern drog var anorexi. Hur en anorektiker som börjar äta blir ifrågasatt på samma sätt som en slutar dricka alkohol.
- Så du äter mat igen !?
Jmfr - Dricker du ingen alkohol alls längre?!
Jag var den som först applåderade till sketchen och först även den enda. Utbrast till och med högt; - Genialt!!
Det blev en oväntad aha-upplevelse som jag tar till mig i mitt tillfrisknande.
Igår fick jag ett starkt sug. Som från ingenstans. Lite irritationer o stress staplade på varandra, så triggern lurar i min vanligaste vardag.
Min alkoholterapeut pratar om disciplin, kanske inte ett särskilt lättsamt eller roligt ord men ack så viktigt. Detta med nykterhet är inget som kommer till oss utan hårt arbete.
En dag i taget.

AlkoDHyperD

Man måste äta för att överleva. Man måste inte dricka alkohol för att överleva.
Jag hade anorexi, bulimi och alkoholmissbruk i femton år. Ätstörningarna var problemet och alkoholen lösningen. På avgifningsavdelningen var jag avundsjuk på alkisarna. Som kunde äta!

Sundare

Jag mår så oerhört mycket bättre så fort ljuset o solen är tillbaka. I solen kan jag koppla av, sitta stilla och "bara vara". Avslappnad. Jag har provat att bryta vintermörkret med utlandssemester. Det var förstås skönt o bra men att sedan komma hem, tillbaka in i mörkret igen höll nästa på att ta knäcken på mig. Det är många olika slags mörker jag dövat med alkohol, det tänker jag nu då solen strömmar genom fönstret och lyser upp mig inifrån och ut.