Gundas's och MM's utmaning består av att under 4 veckor
vara utan A för Gundas del och socker/carbs för MM's del.

Fr.o.m 28/6 - 28/7.

ATTACK! Och framåt!

Jag jobbar mycket denna vecka men ska rapportera varje kväll när jag kommer hem hur det går och känns.
Men jag ska inte fuska under denna månad. Det har du mitt ord på. Inte en kolhydrat i min mun.
Tufft då det finns både tryffel, croissanter och en massa gott på jobbet.

(och det finns ju en jäkla massa alkohol på jobbet såklart men det bekommer mig inte)

Så nu kämpar vi ihop du och jag.
Upp med nävarna!

Gunda

Jag är ju hemma så jag kommer att skriva på förmiddagen och kommer säkert in
senare på kvällen också.
Jag ska inte fuska under denna månad, hur jäkla kämpigt det än blir!
Men en massa alkohol i huset så tänker jag inte röra det, det har du mitt ord på.
Jag ska be mannen ta bort allt alkohol så att jag inte behöver se eller kunna nyttja det.
Nu stänger jag min bakdörr!!
Vilken fin människa du är MM nu får du mina tårar att rinna.
Stor bamsekram till dig!!!
Nu kör vi!

Svåraste för mig blir socker i kaffet och färskpotatis! ❤️ Jag har klarat ca. 10 dagar förut.(mådde som en narkoman typ) sen trillat dit så detta är en win-win utmaning Gunda! Detta är inte lätt men jag tror på att vi fixar det ihop. ??????

Gunda

ersätta socker med sötningsmedel om det skulle bli riktigt krisigt? Jag menar inte att du ska byta ut utan
ha det som en räddningsplanka just när det blir som värst?
Jag slutade med socker i kaffet för ca 45 år sedan och jag kommer fortfarande ihåg hur jävligt det var, kaffet
smakade inte bra det närmaste halvåret, men det gick till slut och nu kan jag inte ens ha några gryn i för då smakar
det illa. Potatisen är det jag också måste försöka låta bli, det är för mycket kolhydrater i dem, men om det kniper
riktigt då kan man ju ta en kall en på ett salladsblad då har det värsta kollisarna lagt sig ;-) då följer man GI i alla fall.
Alkoholen går inte att ersätta ens med a-fritt den här månaden, jag är rädd att beteendet sitter kvar och då kanske det blir lättare
att falla för det som inte är a-fritt.
Ja det är en win-win situation och jag tror också att vi fixar det.
:D Japp upp med GARDEN! ?

Gunda

Nu kan vi skriva dag 1 i våran tråd MM, det känns jättebra.
Dagen i går gick riktigt bra, mådde hur bra som helst, även om magen krånglade, det var nog det
enda i abstinensväg jag kände.
Natten har varit bra sov ca 5 timmar sammanlagt.
Nu har min nykterhet börjat.
Kram och ha en bra dag.

Ja dag 1 var inga problem här heller. Men jag jobbade ett ganska tufft pass och var hemma 23.30. DÅ brukar kroppen skrika efter kolhydrater. Typ Hej Ge mig rostat bröd med marmelad. Men jag tog en fiskgryta utan bröd och lunchen blev kött och sallad. Inget kaffebröd eller annat på jobbet.

Idag morgonkaffe utan socker. Är sällan hungrig morgontid så so far so good. Men vet att huvudvärk och irritation kommer om ett par dagar.

Jag är ju en "all-in"-person och dessbättre även när jag ska göra förändringar. Där finns en fördel med min hjärna. Jag går all in när jag ska dricka. Men jag kunde också gå all in på att sluta.

Så nu är det samma med detta. Inget socker betyder inget socker. Likt A-fri dryck kan sötningsmedel ge merbegär.

Tror det där jag har gjort fel tidigare, tagit substitut för socker och smaken har triggat mig. Och då trillat dit.
Tror det skulle vara samma sak som att jag skulle ta en A-fri öl, smaken kan trigga hjärnan.

Klarar vi en månad med detta så har vi brutit en dålig vana.

Grattis till dag 1 Gunda. Det är din Måndag Morgon idag :)

Gunda

Ja du har rätt i att allt surrogat kan trigga så det är nog bäst att hålla sig borta från det.
Kanon att du kunde hålla dig från bröd och annat som ombildas till socker i kroppen.
Ja dag ett går oftast bra, då har kroppen inte riktigt fattat omställningen, men det kommer
som du säger efter någon dag, det är nog lika med både a och S.
Läste i AnsvarsFull om tredagars cykler, hennes mamma drack var bakfull och tredje dagen ångestfull eller annat ord,
kommer inte ihåg. Men jag känner nog att mitt drickande är på lite lika sätt, dricka bakfull ångest, dricka bakfull ånger.
Så det svåra kommer nog vad det lider, men då har vi varandra och kan peppa, det känns jättebra.
Såg nått som ADHD skrev i Rövarkulan2:s tråd, det tänker jag bevara och läsa om och om igen, då suget kommer.
Mycket bra skrivet tycker jag.
Nu kör vi vår dag och kan skriva dag 2 i morgon.
Kram på dig min medkämpe!

Har hjälpt mig många gånger. Har skrivit till henne på FB när jag har behövt och fått svar av henne. AnsvarsFull, den boken borde alla läsa. Det var den den boken och hennes framträdande på TV som fick mig att förstå att jag var en beroendeperson (d.v.s alkoholist he he)

Gunda

jag är så glad att jag hittade den. Njutningsparadoxen är också bra har börjat läsa den och hittills är den bra i alla fall.
Nu är jag hemma efter en jätte rolig dag på jobbet, men så fruktansvärt trött, fötterna värker men jag är nöjd.
Jag hade med mig en smoothi och den satt fint, nu blev det en halv pizza glutenfri, skönt att slippa laga mat.
I kväll finns det inte på kartan att jag skulle falla för a utan det blir kaffe på maten och sen blir det nog tidigt i säng.
Hundarna var glada åt att ha matte hemma igen, det blir nog en kortispromenad med dem innan vi lägger oss.
Ny dag i morgon och nya möjligheter!

Gunda

Vaknade tidigt. Kroppen vill inte ligga mer men huvet är inte med. Så nu blir det att kliva upp o ut med hundarn fast de inte vill riktigt än.
Slut i kroppen efter en rolig men ansträngande arbetsdag.
Men inte bakis ?
Heja oss MM ????

Gunda

Ja jag är nog rätt pigg på morgonen egentligen och det är skönt att komma upp.
Tack för dina ord, det är jätteroligt att se dig här också.
Kram och ha en fin dag!

Gunda

Vaknade tidigt, var ut med hundarna och fixade lite frukost, det blev ett ägg och en kopp kaffe.
Sen har jag frusit hela morgonen, somnade om i fåtöljen och fryser, fryser.
Absolut inget sug, ingen abstinens heller vad jag kan känna. När kommer den?
Men jag är så beslutsam, har ingen ångest i det eller längtan till vinet, jag bara är känns det som
Nu blir det en till kopp kaffe, sen städa köket, fixa lite tvätt innan jag åker till väninnan.
MM ha en bra dag, kram!

Är det inte dag 3? 2,5 då? ha ha ha.

Ja detta är sjukt jobbigt. Den ena desserten efter den andra
rycker ju in till oss som blivit över i restaurangen. Igår 5 st marinerade jordgubbar med
maräng och fläderglass. Jag dog lite men tog ett par små tomater ist
och citronvatten. Det gick INTE över. Men jag höll mig. Ha ha nästan
självplågeri. Och kanske njuter jag lite av det.....den här behärskningen.
Att det är JAG som styr och inte det yttre.

Det där är jobbigt när man är trött och hungrig. Sockret.
Så lätt att klämma en god bulle eller en dessert.
Lätt som en plätt.

Nåväl magen känns lite plattare och en anings huvudvärk.

Kanske drar jag av några kilon under denna månad och det är bra.
Har tyvärr ersatt A mot S när jag slutade dricka.

Rakt fram! Nu kör vi.

Kram

3 långa pass. Fred-Lö-Sön med 13 timmar i varje dag.
På Måndag kommer jag inte vara att leka med.

ha ha ha tur att den lilla ungen är på sommarläger den veckan.
så hon inte hamnar i skottlinjen :D

Gunda

känn som det är mer rätt än dag 2, hi hi. Tänk då är vi på dag 4 i morgon "vohooo" :-)
Ja du, det där måste vara en jäkla mardröm att få sötsaker
framför näsan hela tiden och sen om du ska jobba 13 timmarspass i
flera dagar, fy tusan vill inte vara i dina kläder dessa dagar.
Men du kommer att fixa det är jag helt övertygad om "all in" inget annat
är möjligt.
Ni fixat det här, så är det bara!! :D

Gunda

...i suget, jäklar så snabbt det kom. men om det är så att jag druckit i
tredagars cykler så är det ju som det ska att suget kommer nu.
Men i kväll blir det en bär smoothi som jag ska smutta på,
det blir godare än allt annat. Jag håller garden uppe!!!

Bra där. Du kan ju detta nu. Du vet ju när och hur det kommer och att du måste stå emot.
Och tänk. För var dag så kommer ditt levervärde sjunka.

Kom in en stor skål med pommes och parmesan idag på jobbet att dela på.
Jag gick ut och parkerade om bilen och tog en kaffe med mig. Hade en fajt med mig själv.
Ville ha en pommes i munnen och sen spotta ut den ha ha ha ha ha....
Men det är fusk.

Jag kommer att drömma om iskall jordgubbssaft inatt. Och imorgon vaknar jag till en
kaffe med mjölk utan socker. Imorgon kommer jag vara lite skakis för då kommer kroppen
fatta att det är "NO SUGAR ADDED" som gäller.

Bara 10 dagar sen är det värsta över.
Men det klarar vi!!!!!