Ny här med egen tråd. Har dock läst många inlägg sedan jag hittade forumet för några veckor sedan.

Bestämde i tisdags morse att det får vara nog nu. Kände inte ens ett sug de första dagarna, ett par värktabletter mot huvudvärken bara. Efter att ha läst mångas berättelser förstod jag att lockelsen säkert kommer att dyka upp. I går längtade jag, men tack och lov infann sig aldrig tillfället.

Nu önskar jag lite pepp när suget sätter in. Har förstått att det finns många, många i samma situation som jag. Att det hjälper att läsa om andras erfarenheter och se responsen de får känns stort.

Hälsningar en lyckligt gift kvinna med ett bra jobb och flera fina (vuxna) barn. Så varför?

Tror att det är superviktigt för att visa vem vi verkligen är. Förmodligen inte den vi förväntas vara.

Jag är definitivt inte den mina närmaste tror.

Skicka en hälsning om ni vill, känns som att jag går under annars... (jag som inte gillar tiggandet av empati i normala fall...)

Jag skickar en cybertanke laddad med hopp och motivation. Låt inte den jäkla reptilhjärnan lura dig till att skruva av korken ? Tro inte på alla dina tankar som pratar med dig. ??

Mirabelle

Visst är det så att anonymiteten gör att vi vågar visa oss så som vi är... Allt det trasiga, vilsna och luggslitna i vårt inre, som vi döljer för omgivningen. Här är det tryggt att ösa ur sig det onda och slåss öppet mot sina demoner. Gå inte under vännen min. Vi är många som hejar på dig och längtar tills du är på bättringsvägen igen. Stor varm kram!

Li-Lo

Sänder en hälsning med hopp & tacksamhet för att du ger oss en inblick i hur det kan vara att vara människa. Du bidrar.

Varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen

Mirabelle

Jaja, klockan är över 11, men tekniskt sett är det förmiddag... Jag har massor att göra idag. Tagit ledigt från jobbet för att hinna allt. Jag var upp en sväng och drack kaffe, men ligger nu i sängen igen med yrsel och illamående. Försöker övertala min tunga, matta kropp om att den visst klarar av att resa sig och ta itu med allt den redan borde vara igång med... Bedrövligt. Men kika in och skicka dig en kram, det orkar jag :) Kraaaaaam

Tack för hälsningar, gör gott för en sargad själ. Har tack och lov inte så mycket A kvar nu, ska bli skönt att slippa tvångssupandet. Kanske inget perfekt ord, men det enda jag kommer på nu som beskriver eländet.

Det finns inget bra med A för oss som är beroende. Punkt! Debattera med mig hur länge som helst, jag står fast vid detta. Är man beroende mår man bäst utan skiten. Punkt!

I morgon är jag nykter igen. Om jag är stolt vetefan efter de här dagarna, knappas troligt, men nykter, det är jag garanterat - och det räcker långt.

Trevlig Valborg!

Mirabelle

Skönt att du är på väg tillbaka :) Det där med stolthet är bäst att inte grunna för mycket över... Alla bär vi på alldeles för mycket skam och skuld av olika orsaker. Det är så det är att vara människa. Ha en fin Valborg och sov ut imorrn <3

Slut för den här gången och förhoppningsvis för alltid. Hällde ut det sista, så jä-a trött på skiten.

Vill verkligen vara hundra procent helvit. Finns inget dividerande vad gäller detta.

...för att just någon här ska veta vem jag är?

Fick kalla fötter och tog bort texten. Är nojig vad gäller att bli igenkänd.

Tack, det behöver jag i dag. Känner mig som en opålitlig människa som bara lovar och lovar... Men jag tar nya tag nu direkt. Helnyktert är det som gäller. Det finns helt enkelt inget alternativ.

Och vad hände? Vet inte alls, faktiskt. Inget sug den här gången heller, mer ett tvång. Vet förstås att jag bär ansvar för mina handlingar, men det känns som att jag inte var med, utan stod bredvid och tittade på. Nu gäller det att hitta nya strategier och eliminera risken att det -
Gud förbjude - händer igen.

Ha en fin dag! ♡

Ja, det är jättekonstigt hur hjärnan lurar en helt plötsligt. Har också haft den känslan att benen går in av sig själv på Systemet och jag bara följer med...?? Så det är nog en gen vi har gemensamt vi som är beroende.
Jag har inte haft något sug på 12 dagar men vet att det snabbt svänger, i februari på dag 17 och i mars på dag 8 kom den där känslan över mig.
Men nya tag gäller hela tiden, inte ge upp för alkoholdjävulen..??
Ha en skön Första Maj!?

Det är något konstigt med mig. Jag läser mycket om ett glas vin hit eller en öl dit. Jag är uppriktigt sagt inte ett dugg sugen på det sedan några veckor. Tänker inte ens tanken på att dricka framåt, oavsett om det gäller bröllop, firmafest eller i solen på en uteservering. Ser mig helt nykter i framtiden.

Ändå har jag tvångsdruckit mängder nästan maniskt från sju på morgonen två fyra-dagars-helger på kort tid. Varför i hela friden? Jag litar inte på mig själv alls nu. Jag är rädd, rädd på riktigt.

Att jag inte fixar tillgängligheten hemma vet jag, därför är all A inlåst. Men Systemet kan ju knappast ha låst för min skull, inte alla barer heller, även om jag inte brukar hänga på dessa.

Vet att jag är på jobbet som vanligt igen i morgon. Kommer säkert att undvika allt som har med A att göra under lång tid. Men det känns som att jag inte har koll, ingen koll alls på livet längre. Och det skrämmer mig som f-n.

John-Erik

Du om någon har styrkan att hålla dig från A nu ett tag.
Om en vecka är det glömt och allt är business as usual.
Håller tummarna för dig...Hoppas du hittar tillbaka fort..

John

Jag vill citera ett stycke ur boken "Ångest" av Christer L Nordlund.
På sidan 135 i kapitlet om Tvångsmässigt drickande:

Ett återfall betyder mycket litet om jag inte blir besviken och ger slaget förlorat. Förberedelsen bör bla innebära att jag ställer in mig på att avbryta drickandet så snabbt som möjligt, och inte fortsätta "eftersom jag ändå trillat dit"
Dessutom bör jag berömma mig själv för varje dag utan sprit och vid återfallet betona hur duktig jag varit som klarat mig så många dagar."

Jag förstår om du blir rädd! Jag har ingen förklaring och känner (i alla fall inte ännu) inte igen mig i situationen, men det låter obehagligt att bara trilla dit ”utan anledning” om jag förstått det rätt. Är det här något nytt eller har det här hänt tidigare? Kram?

anonym19976

Har också trillat dit igen. Men är nu på väg upp igen. Nu slutar vi med den här skiten och tar ledigt från drickandet och allt smusslande. Fr.o.m.imorgon så ... Hoppas det går åt rätt håll för din man. Det är så himla lätt att ta till A för att lindra smärta och jobbig oro.

John-Erik

Suverän signatur! :-))
I morgon skulle vara en bra dag att börja igen med nykterhet. Ska vi inte göra det tillsammans?
Hur många hänger med? Kanske kan vi ge styrka till varandra under resan.
Skriver till dig men även övriga (oss) som inte riktigt kan härda ut och trillar.
Visst kan vi läsa om de som har lättare här på forumet och de som verkligen har förstått.
Vi som inte riktigt vill förstå och fasa ut A än... Vi måste reducera A men det kommer att ske på villkor som vi själv bestämmer eller?
Själv tänker jag fasa ut och göra detta men min följeslagare sedan många år måste få tillträde och befria mig ibland. Så är det.. Skäms givetvis. men ändå..Någon myntade: en terapeutisk fylla kan rensa. Men då utan ångest dagen efter för då blir fyllan inte särskilt terapeutisk.
Man ska må bra 100% av tiden. Om inte så har man agerat fel.. Bra måttstock eller hur?.....
Jag är på nyktra tåget i morgon... någon som hänger på?

John