Hamnade här då jag bestämde mig igår för att nu får det vara nog. Jag som alltid varit målfokuserad, social, en glad förälder och partner. Vad hände? Jag vet exakt vad som hände, jag fick nej på en bukplastik, jag fick inte ett jobb som jag så gärna ville ha, jag hade många kämpiga år ensam med mina barn.
Ensamheten på kvällarna då jag kämpade med diverse jobb och hushållsarbeten och ledsamheten över att inte få den op jag tränat och kämpat för så länge behövde fyllas med något och vin funkade ju, socker funkade inte längre.
Karriärsbakslag - vinet hjälpte mig ännu mer och ja hela karusellen var igång. Nu föraktar jag mig själv, känner mig som en dålig förälder till mina barn, går upp i vikt, ja allt det där. Skammen och misslyckandet sitter som fastnålad i bröstet. Trots att vinandet eskalerade efter karriärsbedslaget så har jag lyckats klättra uppåt jobbmässigt. Arbetet är min tillflyktplats. Där mår jag bra, är högpresterande och får alltid högsta lönepåslagen. Tänker aldrig på alkohol när jag jobbar, bara när jag sätter mig i bilen hem. Först mat, sen mitt älskade vin, min allra bästa vän!
Nu har jag bestämt mig och jag kommer behöva skriva mycket, fråga massor och jag har läst massor med trådar idag! Ni inspirerar! För mig är det dag 2 utan vinet och huvudvärken är hemsk! Ungefär som bör man detoxar sig från kolhydrater i stort. Hur länge brukar den hålla i sig och vad kan jag förvänta mig mer?
Kram från mig!

Emma79

Och vad bra att du hamnade här, det är en trygg och inspirerande plats!

Jag hade fruktansvärd huvudvärk i två dagar ungefär men den gick över med Ipren.

Vilket bra beslut du tagit!

Vinet är ingen bra vän alls, jag lovar ?

// emma

Nej ironiskt nog har man ju tyckt det. Jag är glad över att jag tycker om Loka också, för då kan jag ha det i glaset som vana när man sträcker sig efter glaset för att ta en klunk!
Ha en fin kväll!
Kram

Nu jäklar ska jag lyckas och så fort snön smälter bort längtar jag efter mina promenader och förhoppningsvis lite andra positiva effekter på det!
Det jag har haft mycket ångest över är mina värden är och hur min lever är påverkad. Fick gallstensanfall och var på akuten för några månader sen och då såg alla de proverna de tog bra ut och det var ju många leverprover. Det fick min ångest över det att lätta lite i varje fall. Mitt blodtryck är alltid lågt. Så ja det jag kommer behöva kämpa mest med är det psykiska och om jag orsakat mina barn något lidande för vi har aldrig pratat om det... ? Jag har aldrig druckit mig så full så jag däckat eller blivit elak, varken gapat eller skrikit åt dem. De har ju sett, men aldrig ifrågasatt. Har det behövts skjutsas har jag gjort det och avstått vinet. Jag har lite kontrollsbehov och tycker inte om att tappa fokus. Så när jag känt att det börjat bli lite för snurrigt så tar jag inte mer utan dricker vatten. Bara det att med åren klarar man ju av mer, mer och mer och det blir ju ohållbart i längden! Usch! Hur kunde jag låta det gå så långt?
Sov så gott!
Kram

Mirabelle

Du har hamnat helt rätt :) Här träffar du fler som högpresterar på arbetsplatsen och betalar priset för de högsta lönepåslagen med vin som quick-fix på hemmaplan. Känner igen mig i din text... Barnen ja... Man undrar hur mycket avtryck man lämnat hos dem, även om man aldrig blivit odräglig eller dyngrak runt dem. De ser ju ändå att "vin är den holistiska lösningen på allt" liksom. Det oroar mig :/

Jag har nog inte lidit av huvudvärk, men en allt uppslukande trötthet däremot. Fast det gjorde jag nog innan vin-stopp också. Det var bara lättare att ignorera då.

Välkommen hit ska du vara. Bra jobbat med två nyktra dagar!

Att jag gjort slut med min ”bästa” vän känner jag ingen sorg över ännu och jag hoppas att jag aldrig kommer göra det!
Idag är en ny dag med nya möjligheter. ??✨
Dax att åka till jobbet efter en natt med huvudvärk, fram och tillbakasömn där jag vaknat av att jag legat i en svettpöl.
Varför svettas man? Handlar det om att metabolismen sätter igång rejält igen?
Ha en fin onsdag!
Kram ?

AL

Ska bli spännande att följa dej då jag känner igen det du skriver.
Vindrickande inom hemmets lugna vrå är en förädisk vän...dock väldigt pålitlig.
Högpresterandet i jobbet brukar ta ut sin rätt på ett eller annat sätt. Och det är aldrig arbetsgivaren som får betala det dyrköpta priset...även om vi får en lön. Multipresterande kvinnor går inte att prissätta enligt min mening. ?

Emma79

Tror jag att kroppen gör sig av med för att det där sitter en massa gift.

Tänk vad härligt att bara få ut skiten!

??

Ansa

Är ny här på forumet och vill mest säga hej och tacka för att alla delar med sig och stöttar.
Jag är inne på tredje dagen nykter nu efter en sjuhelvetesresa som slutade på St Göran i lördags. Så det har svettats en del efter det...
Jag kommer skriva mer sen.
Kram till er alla.

Vi presterar och presterar och när jag suttit och kommit på massa saker hemma har det varit med massa vin i kroppen. Jag tänker annorlunda och sveps utanför ramen och vågar sen i min nykterhet testa det som testas kan i mitt yrke. Det är ju ändå jag som kommit på dessa knep och de funkar i praktiken och i slutändan är det de som gett mig ett sving i min självförtroende. Där känner jag mig proffsig!
Men nu har det kommit till en gräns, min hjärna behöver inte vin för att prestera. Jag måste bara tillåta mig att idéerna sprudlar ändå, dock kanske inte lika ADHD-aktivt men de finns där även om det tar lite längre tid att komma på dem.
Jag måste kunna känna mig kreativ utan vin, min gamla ”bästa” vän!
Kram kram ?

Jag är också ny här och det är min tredje dag också! Huvudvärk och svett, känner riktigt fräsch (not) men är glad att jag stått emot sin jag gjorde slut med min ”bästa” vän!
Ser hela tiden till att ha ett glas eller mugg jämte mig med något drickbart i, alltså något som jag valt som mina nya bästa vänner. Den som varit snällast mot mig hittills är Mrs Loka Hallon.
Lycka till Ansa - vi fixar det tillsammans! ??✨
Kram?

Ansa

Tack PimPim!?
Yes vi fixar detta??. Bra tips att ha ngt drickbart bredvid sig, jag har druckit rätt mkt te. Aptiten är dock inte helt bra ännu. (Drömde i natt att jag gick och köpte öl. Obehagligt.)
Japp, nu gör vi slut med vår ”bästa” vän!
Toppen med detta forum som stöttning på vägen.
Kram?

Varför och när började jag dricka på ”fel” sätt?
Dels har det med nedstämdheten efter två ”misslyckanden” i mitt liv och smaken för vinet satte sig fort och sommaren 2013 var vi på två olika utlandssemestrar båda med all inkl och mellan dessa hade jag semester ensam hemma då partnern jobbade och barnen var hos sin far och suget efter vin när kan kom hem efter första var inte så stort, men så fort jag blev ensam, det var tomt hemma, jag struntade i min träning ja då tog jag till bag-in-boxen... smutt smutt... ut i solen och njuta, lyssna på musik, smutta lite på glaset och vips var jag inte så ensam längre.
Det var inte så att jag drack hela dagen utan det kanske blev ett glas. Då drack jag bara när barnen inte var hemma, de sista åren har jag druckit varje dag och när barnen varit hemma och toleransen hur A. togs emot i min kropp blev bara högre och högre vilket blivit ekonomiskt ohållbart.

När jag går in på min privatekonomiapp och kollar över hur mycket jag handlat vin för de sista åren får mig att må ännu sämre. SKAM. Hur i helvete kan jag med att vara så vårdslös med våra pengar? Jag har tom handlat vin på kreditkortet när det inte funnits hemma något dagarna innan barnbidrag. Vilken ansvarsfull förälder gör så?

Jag funderar över grejer jag inte gillar med mig själv och vinet är en bidragande orsak till detta, bara det att det är bara jag som vet om det, ingen annan. Jag har ingen annan att prata med även och jag känner hur mycket folk som helst så känns det som om jag inte kan prata med någon. SKAM

På insidan är jag i kaos och nu har jag börjat i rätt ende, att dumpa min ”bästa” vän för att försöka komma ut och umgås med äkta vänner. En dag kanske jag kan öppna mig för dem, vem vet?

Det finns ingen som vet om mitt dagliga rus de sista 3-4 åren. Har jag gått på AW med vänner kolleger så har jag alltid sett till att grunda hemma med en vinare innan, utan att det ens märks på mig. Sen har jag kanske druckit 2 glas ute och där brukar det ta stopp för mig. Då kan man säga att jag druckit 6-7 glas på lika många timmar och då är jag riktigt fnissig och får ett munläder utav dess like. Dock är det aldrig någon vetat om min rejäla grundning. Och jag blir aldrig så full att jag inte vet vad jag gör eller får minnesluckor.

Min partner är den enda som ifrågasatt mig några gånger om varför jag alltid dricker vin på fre och lör. Jag har varit utan någon kväll några gånger men det var väldigt sällan. Att komma hem på fredagen med matvarorna hälla upp ett glas vin och ställa sig och laga något gott sätta på en podd har varit som avkoppling för mig efter en veckas arbete. För 4-5 år sedan gjorde jag aldrig så, då var det träningsfys före fredagsmys som gällde. Vad hände? SKAM

Mycket hände på vägen och idag önskar jag att mina barn får ha en nykter mamma ikväll - och jag vet att de får ha det ❤️

Kram till er alla inspiratörer ❤️

Mirabelle

Det har jag nog aldrig känt av... Men nu när du säger det så har jag varit varmare än vanligt. Jag har till och med skalat av mig en av alla extra tröjor ibland (lager-på-lager-på-lager är min bästa gren). Jag är vanligtvis en riktig frysfjärt. Till och med på sommaren fryser jag oftast. Kanske fick sig metabolismen en välbehövlig puff av vin-stopp :)

AL

den känner vi alla igen tror jag. Fredagsmys med vin och diverse är väldigt bekant.
Jag kör numer med Fontana Grape + bubblor. Gillar syrligt/beskt. Ger inte samma trötthet som 5-6 glas vin ?

...liknar min de senaste åren vad gäller att inte visa andra. Att grunda innan man går ut är sååå typiskt mig också. Sedan sitta skenheligt och ta två-tre öl. Hm, undrar hur många som använder det knepet?

Att smyga hemma varje dag, japp, på pricken. Dock har det inte kännbart påverkat min ekonomi, det är ju annars en sporre i sig. Och vilket besvär med allt smygande. Bara att glra sig av med alla hemliga flaskor, burkar, kartonger...

Välkommen hit, du är på rätt ställe. Tack för fina ord i min tråd! Lycka till! ♡ Kram

Jag gör som många rökare/snusare!

Från och med nu sätter jag in 70-100kr på ett sparkonto varje dag!
Och vad ska jag göra för dem sen istället? Ge mig förslag! Inte bara för mig själv utan även ihop med barnen. (Tonåringar)

Dag 4 har påbörjats. Lite huvudvärk men långt ifrån samma som dag 2 och 3.

Inget vinsug men däremot ”röra-på-mig-sug” men med tanke på att flunsan inte släppt greppet om mig ännu så kan jag inte det. Suck. Jag är så rastlös!

Har jag lite ork över sen så blir det till att frosta ur frysen kanske ?? Måste hålla mig lite i schack för igår kväll kände jag lite suuuug... Ljudet från när man öppnar tappen på Kikki Danielssonfestisen lockade lite, men nej tack sa jag för jag vill inte likna henne, så som jag kallade boxen höjde mitt glas och klunkade i mig kall bubblig Loka med smak av päron istället! Den sanna PimPim vann! ??✨

Kram på er och ha en fin dag! ?

Vinäger:

... ja då tror jag att 1 av 7 gör det i varje sällskap!

När man pratar med många kvinnor på jobbet så finns det en hel drös som jobbar deltid och de dricker alltid vin kvällen innan de är lediga. Många dricker vin om de har arbete med sig hem, de känner att de kopplar av bättre och faktiskt presterar på ett annat sätt.
Är det så eller är det bara självkänslan som höjs?

Emma79

Jag tror man lurar sig själv av att prestationen höjs och även om den skulle göra det så blir jag så förbannad på sådana beteenden för jag har varit där så länge.

Göra det lite mysigt för sig. Gosa in sig i lite mysbyxor och egentid och ett glas vin och datorn.

Funkar lika bra med kaffe. Eller ört-te också för den delen.

Ett härligt detox te som sköljer bort all skit och befriar levern från lite jobb. Så att den kan jobba med det den ska ( istället för övertid med alkohol och koffein ) - hålla immunförsvaret starkt.

Emma79

Vad gör vi med våra kroppar egentligen?

Ska man inte ta hand om den?

Brakar kroppen brakar ju allt och då kan man sitta där o lalla ” men vin är ju bra för sjäääälen”.