Hej!
Jag är ny här. Hittade av en slump alkoholhjällpen.se igår när jag surfade på alkohol och viktökning. Oj, om jag hade vetat att dessa forum funnits tidigare... Har ägnat större delen av gårdagen och dagen av att ta del av alla era starka historier och hur otroligt konstruktiva och peppande ni är mot varandra! I många historier känner jag väl igen mig. Nu får det vara nog och det är dags att försöka göra något åt saken!

Vi får se hur det går att skriva nu. Jag lider sedan ett par år av utmattningssyndrom och det tar sig i uttryck bland annat av "fågelkvitter i huvudet" när jag försöker tänka eller skriva, vilket är extremt frustrerande. Jag hamnade i utmattning efter ett antal år varit duktig mamma med stort engagemang för barnens skola och fritidsaktiviteter, full fart på ett krävande arbete etc. Förstår när jag läser i andra trådar att jag inte är ensam om att ha hamnat i alldeles för hög alkoholkonsumtion som ett resultat av detta.

Jag har under många år kunnat hantera måttlig alkoholkonsumtion (1-2 glas 4-7 dagar i veckan) men i samband med att jag fick utmattningssyndrom och var sjukskriven började jag dricka vin oftare. Framför allt i samband med att jag skulle göra något som krävde koncentration. Jag blev frisk, men det hände saker som gjorde att utmattningen i form av panikångest, koncentrationssvårigheter och en extrem stresskänslighet kom tillbaka. Sedan 2014 har allt varit en nedåtgående spiral, blev tröttare och tröttare, huvudet funkade sämre och sämre, ångesten blev värre och värre och samtidigt ökade alkoholintaget sakta men säkert.

För drygt två år sedan fick jag en ny VD och vi saknade samsyn i det mesta så vi kom överens om att jag slutar. Jag fick ett sjysst avgångsvederlag och tänkte att nu får jag möjlighet att vila och tänka efter och god tid på mig att hitta något annat. Bara veckor efter att jag hade slutat brakade det dock rejält och jag ramlade hela vägen ner i källaren. Det var egentligen här mitt osunda beteende började. Jag var ensam hemma och "unnade" mig ett glas vin på eftermiddagen för att lindra ångesten.

Mitt avgångsvederlag började närma sig slutet och det fanns inte på kartan för mig att söka jobb. Hur skulle jag kunna göra det när jag var fullständigt utmattad? Vilket jobb skulle jag kunna ta? Fanns inte en susning att jag skulle kunna skriva CV / personligt brev. Jag hade ett inledande samtal med Arbetsförmedlingen och förklarade detta. De var mycket förstående och tyckte att jag skulle kontakta läkare så att jag kunde bli sjukskriven. Sagt och gjort. Men, tror ni att jag fick någon sjukskrivning? Icke sa nicke. De bollade mig tillbaka till arbetsförmedlingen. Då hade jag fått en ny kontaktperson som sa att för att få A-kassa måste man söka jobb... OK. Då var det bara att börja kämpa (fast jag vet sedan mina KBT samtal att det är just det man inte ska göra när man lider av utmattning). Så jag började söka jobb. För att tillgodose arbetsförmedlingens krav. För att klara att skärpa hjärnan var jag tvungen att dricka vin samtidigt. OK, detta var i samband med att jag skrev ansökningar, alltså inte varje dag. Just i detta skrivande nu har jag rest mig flera gånger för att gå och hämta vin, då min hjärna vill ha det när jag skriver (men hittills har jag lyckats hejda mig).

Det var ju egentligen inte relevant för mig att ta en anställning på heltid. Jag gick en starta eget kurs på trygghetsrådet förra våren och för ungefär ett år sedan startade jag mitt företag. Det är jätteroligt, MEN. Det var mycket krävande arbete i samband med detta, så min vinkonsumtion ökade dramatiskt. Företaget går egentligen bra, efterfrågan finns och jag skulle kunna expandera kraftigt. OM JAG BARA ORKADE!!! URK! För att få ork har jag druckit mer och mer vin och nu under sommaren har det spårat ur helt.

Jag har länge velat förändra mina alkoholvanor men inte vetat hur. Hur ska jag få motivation? Hur ska jag kunna vara uthållig (har rättså kass impulskontroll) ? Det är många gånger jag tagit ett glas vin till frukost eller lunch bara för att det är ett sådant fågelkvitter i huvudet att jag inte klarar av att exempelvis ta fram en skål, öppna kylen och hälla i lite youghurt och sen hälla i lite müsli och ta fram en sked för att sedan äta. Det är så mycket att öppna kylen och tappa av lite från en box...Vinet stillade hungern.

Senaste månaden har jag haft mycket oro i kroppen på förmiddagarna och har vid ett par tillfällen druckit vin på morgonen bara för att stilla den.

Den senaste veckan har jag kommit till flera insikter.
Jag har märkt att jag blir supertrött så fort jag dricker vin och att min trötthet numera inte beror på utmattning utan alkohol.
Jag har insett att det faktiskt finns riktigt stora hälsorisker och det på allvar (vilket jag tror kommer att vara den tanken jag vill komma tillbaka till när det blir jobbigt). Under de senaste 5 åren har jag gått upp i vikt mer än 20 kg (vilket är mycket för en tjej på 158 cm). Har en stadigt expanderande ballongmage vilket varken är sunt eller roligt.

Så, då kom det lite fågelkvitter... vad skulle jag skriva nu? Nä, jag går INTE och hämtar ett glas vin nu.
Jo, i onsdags gjorde jag en ansats att bestämma mig för att bli sundare både vad gäller mat och alkohol. Jag inbillar mig att det kan vara fördelaktigt att ta bort både socker och alkohol samtidigt. Så att man inte ersätter ett "sug" med ett annat. Jag har kört LCHF för och det fungerar bra för mig. Jag blir pigg, får energi och tappar vikt (dock funkade det inte förra gången, men då drack jag samtidigt en hel del alkohol, smart va!). Införde att jag inte får dricka alkohol förrän 18.00 och då inte mer än 1-2 glas vin. Det har gått ganska bra hittills. I förrgår blev det 3 glas vin (för att jag glömde av mig) och i förmiddags blev det ett halvt glas för att motverka ångest eftersom jag var tvungen att prestera något.

Mina mål är att få tillbaka min energi och min hjärna, bli av med min övervikt (visar mig helst inte längre) och att snart börja en vit period. Förhoppningsvis en ihållande sådan. Tills dess, en begränsad konsumtion på 1-2 glas per dag. Tycker förresten att jag redan märker skillnad i toleransnivåerna. Kan det vara möjligt?

Min stora utmaning är att jag har så kass impulskontroll. Jag är även mycket dålig på att ta motgångar. Någon som har några bra strategier för att hantera detta?

Gympa med SVT-Sofia är plättlätt. Jag hittade ett kombinerat pass rörlighet/kondition/styrka på 20 min (program 1, säsong 2021). Första gångerna klarade jag bara 2/3, men efter två veckor gjorde jag hela passet plus kettlebell, 8 kg med sving mellan benen, för att stärka ryggen ytterligare. Längtar till onsdag! Känner fortfarande lite i revbenen.

Kram 🐘

@Vinägermamman Hej! Vad fint att det går så bra för dig och att du mår så mycket bättre😁. Bra jobbat! Det är verkligen hjälpsamt att uttrycka sina känslor, det lättar på trycket och det tunga känns inte lika tungt längre. Tankar kan dra iväg en åt ett helt annat håll och förstoras och då är det bra att stanna upp och undersöka vart tankarna är på väg. Kanske är det inte så farligt egentligen, när man tänker efter närmare? Tankar är ju bara tankar, men känslorna far lätt iväg med dem.

Ha en riktigt fin söndag med att ta upp potatis, vedklyvning och städa undan möbler. Det ger måbra hormoner❤️

@Sisyfos Det jobbiga med Träna med Sofia är att jag måste leta upp och välja ett program (ja, uppenbarligen har jag fortfarande problem med att fatta beslut, även små beslut (konsekvens av utmattning)), hitta och bestämma mig för en paus att göra övningarna på där jag hat tillgång till bildskärm/TV, ytterligare val och beslut…
Ja, jag hör ju själv hur galet dessa skrivna ord låter, men så är det dessvärre för mig fortfarande.
Hade behövt en PT som kom hem och körde med mig😂. Tack fina du för att du bryr dig om mig🥰. Hoppas allt är bra med dig och att du har en fin helg.🍁🍂

@Andrahalvlek Härligt att det funkar så bra för dig med Sofia. Hoppas du är smärtfri och kan köra igen. Är inte inne på forumet varje dag och läser nu, men tycker mig läsa att det fortsätter att gå bra för dig på alla plan. Apropå vikten så tar det ofta någon månad innan det ger resultat. Och förresten, så är det ju som med alkoholen, det är ingen quickfix för att sedan återgå…
Hoppas du har en fin lördagskväll. Kram och tack för att du skriver🥰

@Varafrisk Jo, det jag skriver är nog kanske lite klokt och genomtänkt 😂. Försöker ju ge mig själv tydliga budskap 😅. Och lite grand får jag väl vara nöjd med att jag just nu är stabilt måttlig med A, även om jag är helt övertygad om att totalt A-fri är det absolut hälsosammaste. Men just nu jobbar jag på att ”lära om” en hel massa andra beteenden jag har haft i stort sett hela livet. Beteenden och tankemönster som bl a bidragit till utmattning.
Hoppas du har en fin helg🥰

@vår2022 Ja det där med tankar och känslor…
Nu senast var det snarare känslor som infann sig och när jag försökte sätta fingret på vad det var så kom tankarna. Tankarna som jag jobbar på att kunna styra och navigera i. Ibland känns det jobbigt, men det är ju en del av livet. Jag är så glad att jag har vant mig av med att ta till A för att dämpa jobbiga känslor.
Det här med hur A påverkar dopaminnivåerna och även annat är nog den viktigaste insikten för mig. Och att både seratonin och dopamin avsevärt förbättrats. Kan känna mig lite irriterad över att jag inte visste detta för 10-15 år sedan. Men, bättre sent än aldrig.

Solstolarna står kvar. Potatisisen är kvar i landet, men jäklar vad jag har kluvit ved🤪🪵
Läser om dina löprundor med di hund. Låter ljuvligt 🐶. Och att allt är så bra på nya jobbet.
Önskar dig en fin helg🥰

Tack @Charlie70 😍. Ska kolla det. Läste hos dig häromdagen. Ville skriva hos dig, men kom inte till skott. har liknande utmaningar som du, men lite annorlunda. Vill hoppas att allt återgår till det normala. Frågan är hur kan man hjälpa sig själv här på bästa sätt.? Önskar dig en trevlig helg 🥰

Sista veckan har varit hektisk och slitsam. Har varit helt slut emellanåt. Glädjande nog piggnar jag på bara jag får andrum och tid för återhämtning. Förra veckan var det så galet mycket både måndag och tisdag. Sov nästan ingen på 2 nätter. Hjärtklappning och oro. Tänkte, ”here we go again”, jäkla utmattning. Men förvånande nog hade min återhämtningsförmåga blivit mycket bättre än på länge. Sakta går även detta åt rätt håll. Tacksam. Min kognitiva förmåga förbättras också märker jag. Har mycket lättare att fokusera en längre stund än jag kunnat på flera år. Fortfarande ingen styrketräning, men det får bli när ”de” bitarna i hjärnan är lite mer samarbetsvilliga.

Känner mig lite som en udda fågel här på AH, då jag inte är helt A-fri och upplever inte några problem kopplat till A idag. Inte mer än att jag vill bli helt återställd i knoppen, om nu A är den största boven? Är nog troligare utmattningen, som givetvis förvärrades mångfalt av min tidigare självmedicinering. Tänk om jag hade vetat att A förvärrade utmattningen så till den milda grad! Tror faktiskt jag hade gjort något åt saken tidigare då. Varför pratas det inte om konkreta konsekvenser? Diffusa och allmänna råd borde bytas ut till specifika och sakliga. Kanske bara jag som tänker så?
Nåja, nu får det vara färdigsvamlat från mig för den här gången. Behövde bara sätta mina upplevelser och tankar på pränt.

Tycker det är jättebra reflektioner av dig @Vinägermamman , att alkohol verkligen bidrar till att förvärra både utmattning, ångest och depression. Är säker på att min utmattade hjärna hade hämtat sig mycket fortare om jag inte, förutom att leva under stress, marinerat den med alkohol.

Går också omkring och laddar upp för att börja styrketräna igen :) De perioder jag tränat så har det varit mycket lättare att hålla alkoholen i schack. Så, jag hoppas vi hittar energi snart att gå till gymmet!! Ha det fint✨✨✨

Vägen är lite krokig även för mig och konstigt hade det väl varit annars. Har haft mycket omkring mig som krävt kreativt skapande. Det är ju det jag trivs bäst med egentligen, men saknar tyvärr förmågan fortfarande 😔
Har därför, mot bättre vetande, boostat med vin😖
Det har blivit i snitt 3 glas per dag de senaste två veckorna. Tills igår då jag drog i handbromsen. Jag försöker betrakta mitt beteende, och analysera. Inser att jag måste vara lyhörd för risksituationer, vilka i mitt fall oftast är när jag ska göra något praktiskt. Jag måste säkerställa att jag kan bromsa när jag inte orkar. Återhämtningen tar tid, och visst hade det nog gått fortare om jag valt att avstå helt. Kanske blir det där jag landar, vem vet?

Är det så att du behöver dricka vin för att klara av att vara kreativ. Jag håller med dig isåfall Jag vågar mer när jag har druckit och då blir det bättre oftast
Men det är ju Inte så bra att offra kroppen o knoppen för kreativiteten .
🌸

@Majaela Nä, jag vet🙄. Behöver det inte för att våga utan för att skärpa sinnenna i min fortfarande rättså utmattade hjärna. Det är en svinsvår balansgång nu att se vad jag orkar. Försöker att inte binda upp mig på något som jag inte kan backa ifrån. Men ibland är det ändå svårt att säga nej. I söndags kämpade jag och klarade kreativiteten utan A, men jag fick ta många djupa andetag för att fixa fokuseringen. Tack förresten för att du tittar in hos mig. Det värmer och gör mig glad☺️. Ska gå in och hälsa på hos dig oxå. Kram

@Vinägermamman Funderar lite på det du berättar och minns hur det var för dig i slutet av september. Du skrev:

”Det är nu sex och en halv månad sedan jag gjorde Den Stora livsstilsförändringen. Har glömt hur det kändes nästan. Där och då, min nådda botten. Ca 2 liter vin per dag. Ångest, oro, hjärtklappning, livstrött, ledsen, trött och ohälsosamt fet, soffpotatis. Är idag psykiskt stabil, varken oro, ångest eller hjärtklappning. Har bättre ork. Har tappat 18 av 20 kg övervikt. Mår helt enkelt 😊Mitt förhållande till A är stabilt, sparsamt till måttligt, och innebär inga negativa konsekvenser för mig idag. Äter fortfarande kolhydratfattig mat och mår bra av det, så det kommer jag fortsätta med. Jag tar min dagliga morgonpromenad. Det är ändå relativt ”små” förändringar jag gjort. Det viktiga är nu att de blir bestående. Ju längre tiden går, ju mer förankrade blir mina nya rutiner.

I början av november skriver du:
”Känner mig lite som en udda fågel här på AH, då jag inte är helt A-fri och upplever inte några problem kopplat till A idag.” Och några dagar senare: ”Har därför, mot bättre vetande, boostat med vin😖 Det har blivit i snitt 3 glas per dag de senaste två veckorna. Tills igår då jag drog i handbromsen.” Ytterligare efter några dagar skrev du: ”I söndags kämpade jag och klarade kreativiteten utan A, men jag fick ta många djupa andetag för att fixa fokuseringen.”

Det jag upplever är att du inte längre dricker sparsamt eller måttligt, då det i snitt blivit 3 glas per dag de senaste två veckorna och att du kanske inte själv riktigt ser risken i vad som sker. Du fick kämpa i söndags för att vara utan A. Det är omkring 8-9 månader sedan du gjorde den stora livsstilsförändringen från att ha druckit ca 2 liter vin per dag. Tänker att mängden alkohol successivt har ökat under denna tid och för mig ser det ut som att det är ett problem med A.

Jag tänkte att det kan vara hjälpsamt för dig att se det du själv har beskrivit i din process, det är så himla lätt att bli hemmablind. Jag kan känna igen mig i detta, från att ha kunnat dricka måttligt en tid, som sedan ökar och sedan blir det en kamp att låta bli alkohol. För mig har det alltid slutat med att jag drack samma mängd igen som då jag drog ner eller mer. Då jag är beroende kunde jag inte hantera alkohol och för mig var den enda lösningen att sluta dricka.

Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig. Ha det gott❤️

Det går både bra och dåligt @Vinägermamman 😊 Har ett enormt motstånd mot att gå till gymmet men har börjat ta långa promenader varje dag, ofta med en ljudbok i öronen. Min tes är att om jag förbättrar min kondition med hjälp av promenaderna så kommer jag till sist att bli pigg nog att ta mig till gymmet! Det är den stora, förlamande tröttheten som hindrar mig tror jag. Har varit på gränsen till utbränd och försöker ta det så lugnt det bara går för att ”komma tillbaka”.

Har ett kreativt yrke och känner så väl igen mig i det du skriver om att ibland ”behöva” dricka för att komma igång - misstänker att det kan ha med dopamin att göra, en signalsubstans som är inblandad i lärande och kreativitet och som utsöndras, i början, då vi dricker. Men det är såklart en ohållbar (o)vana.

Bra av dig att dra i handbromsen, absolut ingenting blir bättre av att dricka!! 🌷

Du skriver så klokt och pedagogiskt 🙏 @vår2022
Nä, det var 2 veckor där måttligheten sprack pga att jag tog på mig mer än jag klarade av. I söndags var det jobbigt eftersom jag skulle prestera något och kände att jag måste fixa det. Hade jag valt promenad eller soffan hade det inte varit en kamp. Det är jättesvårt att bedöma hur förmågan är från dag till dag. Jobbar på att lära mig. För det handlar bl a om att inte ta till A av fel anledningar. Jag inser att mat, att vara mätt nog är det allra viktigaste. Och att det fortfarande är en kamp att ha lättlagad/lättillgänglig mat hemma. Det är fortfarande svårt att planera. Gnäll, gnäll, gnäll. ursäkta gnället.
Har en del annat som skaver också som jag försöker bearbeta…
Önskar dig en fin dag Vår2022❤️

@Vinägermamman Vad bra att du tycker det😁. Jag hoppades att du inte skulle ta illa upp. Tycker själv att det ger mycket när man får andras reflektioner som ser det från ett annat perspektiv. Ofta något man själv inte ser för att man lätt blir hemmablind. Man måste få gnälla också, det är ett tecken på att något inte känns bra och det kan komma en kraft ur det. Att man vill göra något åt gnället, det som skaver. Hitta nya strategier för att motverka det som inte känns bra. Göra om, göra om tills man hitta ett sätt som känns bra och funkar.

Ibland kan det vara bra att börja om från början för att rätta till det som inte funkar. Det kan annars bli att man försöker fixa till i mitten och att det inte kommer att ge de effekter man vill ha. Det är liksom fel i början då och det är svårt att fixa det på mitten, då är det bättre att början om från början så det blir rätt hela vägen. Jag har drivit många projekt och det jag lärt mig är att tänka efter och planera ordentligt från början. Ge det mycket tid. Att ha en plan för att upptäcka och motverka hinder i god tid, då är förutsättningarna bättre att man ska nå de resultat man önskar uppnå. Man behöver då inte börja om från början, helt enkelt för att det varit en god planering med riskbedömningar och hur risker kan hanteras och man har hållit sig till planen.

Ha en riktigt fin torsdag❤️

Deppig och vilsen…
fn oxå, jag har fått högt blodtryck 😔. Och detta trots sunda vanor, -19 kg, motion mm sedan 8 månader. Kanske var det värre då, men jag tog inga prover då jag vet inte. Hade förväntat mig riktigt bra värden nu och allt var på topp förutom blodtryck och LDL (det dåliga kolesterolet). Förstår inte hur? Det finns en ärftlighet och det lutar väl åt att det är skälet. För vården kan inte säga ”börja motionera, ät nyttigt och gå ner i vilt”. Lusläser allt jag kan om blodtryck, åderförfettning ( som orsakas av högt LDL) och försöker hitta något om att det går att återställa ådrorna, men har inte hittat något än😔. Vill inte behöva äta medicin resten av livet😢