Hej!
Som många andra har jag läst och funnit styrka här. Nu tänkte jag börja skriva också..
Det är svårt, jag skäms. Jag skulle gärna ha ett glas vin vid min sida när jag tar detta steg, jag brukar formulera mig bättre då inbillar jag mig.
Hursomhelst, jag är en mamma till tre små barn och lever lyckligt tillsammans med barnens pappa. Studerar på universitet.
Jag dricker vin. För ofta och för mycket.
Det börjar med en folköl på eftermiddagen när jag hämtat barnen från dagis. Sedan när pappan kommer hem är det "min" tid i köket då jag lagar mat och då brukar jag unna mig 1,2,3,4, 5 glas vin under tiden. Ibland ger jag barnen snacks för att få extra tid i köket (att dricka) så de håller sig mätta och lugna. Ibland vill min man vila innan maten är klar och jag är bara glad om han lägger sig en stund så jag kan ta några glas utan att han är där och kikar. Ofta frågar jag honom om han inte vill vila lite. Jag stöter bort de personer jag älskar mest för att hinna dricka mer innan vi sätter oss till bords.
Jag dricker aldrig innan klockan fyra på eftermiddagen. Barnen ska vara hämtade från dagis och vi ska ha kommit hem och inte behöva gå ut mer.
Efter klockan fyra börjar det som sagt med en folköl (i kaffekopp) och sedan blir det vin (innan klockan sex i kaffekopp) när jag lagar mat. Sedan mer vin när jag städar upp, framför tvn..Det känns som att jag orkar och finner mening i det mesta pga av vinet hur hemskt det än kan låta. Jag orkar och vill laga intressanta rätter om jag har vinet vid min sida, jag vill städa, jag lever mig in i en film, jag är världens mest pedagogiska morsa..
Det värsta är ångesten klockan tre på natten när jag vaknar törstig och går upp och dricker ett glas fanta för att sedan lägga mig igen men inte kan för huvudet redan värker så. När jag senare tvingas gå upp värker det så pass att jag ställer in saker för att sova av bakfyllan.
Jag vill inte sluta dricka helt men jag vill dra ner och hoppas att någon här vill ge mig stöd. Jag kommer inte köpa något vin i veckorna och folkölet ska få stå kvar åt mannen. Jag vill börja med veckorna. Igår och idag har jag inte druckit något och jag finner det mesta ganska tråkigt (speciellt att laga mat) men det ska gå. Något som är härligt är att jag älskar att vakna och uppleva morgonen med barnen, det var längesedan.
Jag hoppas nån vill skriva till mig.
Tack för att ni finns,ni har hjälpt mig mycket redan bara genom att skriva till andra..