Jag tror att jag hittat en anledning till varför jag dricker för mycket. Nikotinet.. Jag har läst lite om att det kunde vara så, men aldrig riktigt trott att det var så. Men i mitt fall så verkar det definitivt spela en stor roll. Drogerna går liksom hand i hand. Det ena triggar det andra. Jag har sedan 3 månader helt slutat snusa och de gånger jag druckit alkohol under denna tiden har jag inte alls känt samma sug att dricka som förr. Helt enkelt känts meningslöst när jag inte fått mitt kära snus. Har kunnat dricka de obligatoriska glasen på middagar och fester och inte alls haft svårt att stoppa i tid. Innan har jag nästan aldrig klarat det. Så min tanke med denna tråden är att få höra om fler upplevt samma sak? Är det så enkelt? Att det är nikotinet som fått många av oss att bli alkoholberoende? Isåfall är det ju sjukt galet att det inte skrivs mer om det.. Hursomhelst så har jag funderat på de jag känner som jag vet har problem med alkoholen, och majoriteten snusar eller röker. Märkligt eller? Har aldrig ens reflekterat över det innan.

Så jag skulle gärna höra vad ni tror om detta? Finns här någon som inte röker eller snusar? Eller är det så att majoriteten gör det?

Är det så kanske man skulle satsa allt på att få folk med alkoholproblem nikotinfria i första hand.

Nyfiken på vad ni kommer att svara.

/Mic

Blomman

Men jag har rökt under en kortare period i livet. Eller tja kanske 3 år. Slutade 1997 men rökte kanske någon månad 2002. Nikotin är inget för mig. Har testat snus några enstaka tillfällen. Jag mår riktigt illa av båda. Blir kräkfärdig och kallsvettig. Hjärtklappning och skakig.

Att välja bort nikotinet är för mig absolut inget problem. Är inte sugen alls på den skiten.

För övrigt så tål jag inte kaffe eller te. Får samma symptom. Hade varit bra om det vore lika enkelt för mig med alkoholen.

FataMorgana

Hej! Började röka och dricka i 12-årsåldern. Slutade med rökningen för många år sen för att jag bara ökade konsumtionen. Började snusa- samma där- mer och mer. Slutade med snus. Ser sent om sider att jag har samma problem med alkohol. Ett allt eller ingetbeteende. Kanske är man född med en rastlös personlighet som hittar olika vägar (droger, mat, sex, jobb, motion) att lugna ner sig på. Vissa vägar är ju socialt accepterade medan andra inte. Kanske hittar man en drog först ( nikotin) som blir inkörsporten till andra droger. Då har man redan kört upp ett beroendespår i hjärnan.
Jag tror även att mitt sockerberoende som jag fick som barn har spelat en viss roll och att det triggade min rastlöshet ytterligare. Blir som en kedja.
Numera har jag inget behov av cigaretter eller snus när jag dricker alkohol. Men det kan mycket väl vara så att jag dricker mer bara därför. Medan andra njuter av en cigg till ett glas vin så hinner jag dra i mig tre glas i stället. Summan av lasterna...
Det där var inte så mycket svar på din fråga kanske. Mest ett rörigt inlägg från mig :). Ska bli kul att se andras svar också. Har du kollat om det gjorts nån studie? / FM

Stingo

Började röka och dricka ungefär samtidigt i unga år. Tror inte på inkörningsport, mera på att båda är sånt som ansågs tufft och vissa gäng gjorde. Slutade röka för 20 år sedan, men det påverkade nog inte min alkoholkonsumtion alls. Mitt verkliga problemdrickande har utvecklats efter att jag slutade röka.

men är helt klart sockerberoende, en sak som absolut hör ihop med mitt alkoholmissbruk. För tillfället har jag hamnat in i ett godisätande som starkt liknar mitt dryckesmönster. Bestämmer på morron att nu får det vara slut, smygäter och gömmer. Sjukt. Inte lika svåra konsekvenser men samma svårkontrollerade beteende.

FataMorgana

Det är nåt knas nu med forumet. Ena gången ser jag inte vad jag skrivit. Därför blev det dubbelt nu. Vad händer?

Rufus

Min tanke är att man hela tiden söker något för att stilla någon typ av begär. Nu talar jag bara om vad jag personligen känner.
När jag rökte kände jag inget behov av att dricka. Jag kunde ta ett glas vin, men sen var det nog. När jag slutade röka ökade alkoholkonsumtionen rätt stadigt,
I perioder då jag inte drack, så åt jag väldigt mycket sötsaker och drack läsk mm.
Så för min del så försöker jag antagligen bara fylla något "hål" som jag sett att även andra i forumet har beskrivit gällande alkohol.

AC1975

Hej,
För mig är det precis tvärtom! Snusade som en besatt tills för 7 år sedan och var mycket lugnare med spriten på den tiden.
Finns ju såklart en möjlighet att det alls inte finns något samband men detta slog mig när jag läste din fråga.

Lessen

... dricker mer sen jag slutade röka och äter mer glass och godis när jag inte dricker... :(