Att inte ta ett glas(flaska) vin en vardagskväll hemma i soffan är väl en sak om än svår nog, men allt umgänge jag har är i samband med alkohol.

Vi tar en bira på stan en eftermiddag spontant eller planerat.

Jag har en stammiskrog som jag hänt i tio år där jag känner i princip alla. Det är ingen såndär förortsalksibar utan mer som en engelsk där folk talar med varandra. Det är riktiga vänner som jag kan tala om allt med - men vi gör det alltid över några öl.

Uppenbart har jag inga kompisar där vi har ett gemensamt intresse att samlas kring som inte involverar alkohol.

Det här är ett stort problem har jag insett, inte i klass med abstinensen och svettningarna förstås - men långsiktigt är det här verkligen ett bekymmer.

Någon som känner igen sig?

Alkoholist Javisst

JA! Jag känner igen mig så oerhört mkt. Tack för ditt inlägg, Janne!

Jag har inte ett stamställe men alla mina sociala interaktioner utanför jobbet involverar iprincip alkohol. Även settings i mitt jobb innebär alkohol.
Jag jobbar i finans och AW, vinmiddagar och långluncher över ett par glas med kunder är tyvärr standard.
Det är så extremt svårt att komma in i/bli van vid samhället utan alkohol. Jag är direkt okomfortabel. Det tär verkligen på mig och just detta är kanske en av de största farorna för mig... Kan vara detta som får mig att få ett återfall.
Tror det hade varit lättare att bli nykter från heroin faktiskt.. För heroin är inte socialt accepterat och är inte överallt i alla situationer i alla samhällsklasser och vid alla tillfällen. Alkohol är verkligen ÖVERALLT!

I helgen var jag på bröllop nykter - tortyr.
Blev precis bjuden på min kusins möhippa (3 dagars hippa utomlands).. Måste tacka nej mest troligt för jag är svag och har ingen officiell förklaring till varför jag slutat dricka. Endast mina absolut närmaste vet (där ingår inte min kusin), med andra ord så måste jag antingen ljuga att jag är gravid eller att jag ska vara med i nån tävling eller något så att det accepteras att jag inte dricker på hippan...

Känns som att jag förlorat delar av min identitet när jag blev nykter :( Jag peppar dig knappast nu, Janne - tvärtom.. Sorry! Men behövde skriva av mig och ville bara säga att jag verkligen känner igen mig i det du skriver.

Jag är 144 dagar nykter och det sociala alkandet är det som eventuellt kan knäcka mig :(

Janne

Häng kvar där. Jag skall gå till mitt stammställe i helgen eller nästa vecka tror jag. Skall dricka en ramlösa och kalla alla andra för alkisar! :-)

Nej, men jag vet att jag inte kan "ta två öl", det har aldrig funkat om jag inte skall vidare till något annat ställe med mer dricka. Däremot borde jag väl kunna ta en cola eller nått och ändå hänga lite med boysen liksom. Gör man det tidigt på kvällen är det ju okej att vara nykter, det är ju inte förrän lite senare de riktigt intressant världsproblemen löses och det vill man nog inte höra på nykter. ;)