Here we go againe...

Profile picture for user EsterHanna

Ser ironiskt nog att jag varit medlem här i precis ett år... Ett år till av mitt liv har gått när allt kraschade... Mannen in på avgiftning och terapi i 3,5 månad. Jag sände pengar och drog runt allt här hemma. Kom hem. Kändes så där. Men gick bra tills efter 6 månader då söps det igen. Hittade honom med spritflaskorna i byxlinningen.

Försökte bryta men han ställde till sådant liv att jag valde att backa mycket för att få lugn och ro hemma pga dottern.
Han lovade såklart dyrt och heligt att inte supa. Ringde sin terapeut varje onsdag men tankarna har sakta förflyttats och jag har misstänkt att han dricker. Rastlösheten, personligheten byts och gör inget klart. Blir tveksam om han ens åkt i väg till jobb...
Jag har väntat... bidat tiden. Spelat ett spel. Vet att en dag kommer det spricka och då ska jag inte backa.

Vill åka till sitt hemland och ta "antabus" som piller i armen, finns det?
Bestämde helt plötsligt att åka en dag tidigare, tar ut 6000 kr på mitt kreditkort-jag hade kunnat vägra, varför får han ej betalt av killen han jobbar åt? Tänker långt bak i hjärnan att 6000 kr kostar det att bli fri...

Kompisen som alltid ställer upp,ordnar doktor-tid, privatsjukhus i covid-tider... I dag, kl 16 skulle han få sprutan i armen...
Kompisen ringde och berättade att han fått avboka, mannen super och där ryker 6000 kr igen.

Mannen ringer 18, hör att han druckit och jag säger att jag hör att han är full. Han nekar. Frågar om han varit hos doktorn men då lägger han på luren.

Pratar med besviken kompis och ber honom att inte hjälpa honom så han kan åka tillbaka hit. Sen börjar jag slänga och rensa-varför gör man alltid det? Alltid så börjar jag städa ut skåp, röja i ladan och städa askar osv...
Nu gäller det att ha stål i magen och hoppas de 6000 kr fort sups upp och att han inte nyktrar till nog för att ta sig hit igen. Sända in pappren och skiljas och sen meddela familj...som avgudar honom. Sorg.
Han kommer slåss för sitt liv när han är nykter nog för han kommer dö där nere.

Men nu räddar jag mig själv.

Gode gud gör så att detta går vägen nu! För så här orkar jag inte ha det mer!

Loggade in nu och såg att ni finns där...Tack för det. Inget från mannen i går, sovit dåligt. Nu ringde han-kl är 9 och han är redan full. Gråter. Ber om ursäkt. Jag beklagar och är lugn och icke anklagande. Finns liksom inget mer att ta i.... Bävar för att säga till dottern... Väntar lite till.

Profile picture for user Tröttiz

@EsterHanna
Varma tankar till dig. 💕
Han är totalt i träsket. Du har gjort mycket för honom. Man kan inte rädda någon annan men man kan rädda sig själv. Man kan göra mycket för andra men då den andres destruktiva leverne påverkar ens eget välmående så till den milda grad måste man säga stopp.
Mera jobbigt dock då det finns dotter med. 🌹
Gällande att städa och röja så kanske det är omedvetet att man liksom städar bort det förflutna för ens självbevarelsedrift.
Sköt om dig, och skriv gärna igen vad som händer. 💕
Du och jag skrev till varandra för ett år sen. Kan nämna att jag nuförtiden är singel, varit några månader.

@Tröttiz , Tack för ord!! Jag vet -har tänkt på dig då och då, undrar hur det gått men nu ser jag ju. Det betyder att du kom i från det som gjorde dig illa, skönt!

Jag har levt dag för dag, lite ytligt-bara väntat på att det hela ska falla igen. Han hade ett ordentligt återfall efter rehaben, efter det har jag misstänkt att han har druckit men inte kunnat ta på det. Det skapar ju ett inte trevligt förhållande och hela jag har ju varit skogsgalen i bland utan att veta varför riktigt...Men nu förstår jag. För det finns ingen rim och reson i en människa som är påverkad.
Är så trött, så trött... och han finns i min hjärna, är så skraj att han ska ta sig hit från hemlandet. Men tror han super upp pengarna nu. Jag kommer aldrig, aldrig gå tillbaka.

Mår bättre idag. Han ringde i går , full. Ångerfull. Var kort. Pratade med kompisen som nu med backat undan, besviken och arg så klart... Han ska säga till när pengarna är slut och mannen iom det nykter. Så kan jag prata med honom. Jag har sagt till mannen att alla hans saker osv finns kvar här, han kan fixa någon som hämtar (jag kan packa i hop) eller se till att han är nykter och presentabel om han ska hämta själv.
Han får inte komma hit och leva rövare. Punkt. Sur och la på luren.

Jag blockat honom på telefon och vill inte avblocka...drar på det. Skönt, hade aldrig gjort så förut.
Tog med dottern, min kloka, fina tonåring ut på restaurang. Sa som det var. Hon blev inte förvånad och sa "Mamma, jag önskar dig en riktig man, inte en sådan som du måste säga till." Hon syftar på den stressade mannen som inte kunde sitta sitta still på min mammas födelsedagsmiddag utan måste gå och köpa en kaffe... konstigt att någon hade ställt ett glas öl bredvid kaffekoppen när jag kom in för att se vart han tog vägen..

Dessutom sa hon att hon inte märkt något på honom under de 6 år vi bott i hopa...Utom en gång när han sov i soffan, glömde spisen och hon fick väcka honom och han sa att hennes katt snart skulle dö...Katten är 22 år men mannen är så snäll annars och säger bara sådant när han är full.
Tänk att jag har lyckats undanhålla så mycket för henne, alla gånger han legat drängfull här hemma, mist jobb osv osv... Men det har kostat på.

Jag pysslar här hemma. Gör fint. Boar! Rensar! Skriver lista på saker som måste göras före vintern och saker som kan vänta... Det blir lite terapi att skriva här, sänder en varm tanke till alla er som kämpar! Stay strong!

@EsterHanna
Ja. 🤗 Boa in dig du inför ditt kommande kapitel i livet. Pyssla om dig själv på olika sätt. Gör som jag häromdagen. Kör till exempel spa. 😊 Ansiktsmask, fotbad och manikyr.

Det var faktiskt han som tog initiativet och som drog sig undan.
Jag var frustrerad över det till max, men sen så började jag se förhållandet från sidan, jag fick perspektiv. Har anpassat mig och varit alltför snäll. Kom fram till att han nog gjorde mig en tjänst, som förhållandet sett ut ville jag ju inte vara i. Klart att jag varit ledsen, och frustrerad bland annat över då hjärta och förnuft går åt olika håll.
Och trött. Men samtidigt en slags sinnesro att "bara" ha sig själv. Många tankar och känslor i omlopp.

Någon gång har jag varit ledsen över att det gick som det gick, men då försöker jag tänka på kloka ord av min kompis : ett sunt förhållande bygger ett vi utan att rasera ett jag.
Kram. 💕

@Tröttiz , jag förstår! Kan ju vara så att du mentalt och omedvetet började stärka dig själv och se saken så som den faktiskt var...Och att han backade undan från det, för i dina ögon såg han sig själv... Och det är ju inte så bekvämt alltid. Loss kom du i alla fall. Ska ta det där med SPA på allvar! Kan behöva skrubba lite;)

Har sådan energi. Kom som ett brev på posten..
Åkt till tippen, klippt gräset, börjat måla om kökstaket...

Mannen ringde såklart direkt när jag blockat av. Tror han var full men kunde prata. Jag var tydlig. Jättetydlig. Rak och lugn och snäll.
Han började prata om ekonomin, förra gången när jag "gav med mig" var det just det som "skrämde" mig, han ville ha 100.000 kr i kontanter för allt han bidragit med här hemma... Gud. Snacka om att inte ha självinsikt. Jag har själv stått för hus och hem 80% av tiden, dessutom finansierat hans liv på behandlingshem...

Nåväl, jag sa att det finns inte på världskartan-han borde skämmas-vi har äktenskapsförord så mitt hem har han inte rätt till. Meddelade det till honom och sa att isf får du dra det till rätten. Sa även att han supit bort detta äktenskapet med, kanske det är tillräckligt för att sluta dricka. Han svarade "kanske"... Ja, vad säger man. Min mamma säger att mot "alkoholister och spädbarn står man maktlös" och kan bara hålla med.
Kramar till er alla!

@EsterHanna
Ja,, maktlös är man. Men man kan ju inte fatta beslut för någon annan, frustrerande, utan bara vara bredvid då någon har ett destruktivt leverne.

Det här med självinsikt har jag också märkt av, har med sjukdomen att göra. Vi lever minsann i olika världar.

Det här med som du säger att i mina ögon såg han sig själv, jag har inte sett det så. Jag har berättat om mina upplevelser om drickandet för honom, så kanske det stämmer. Att jag ser tillvaron och honom så... Kanske han delvis gled undan för någon gång har han sagt att jag har varit med om alltför mycket med honom. 🤔 Istället för att prata känslor och tankar kanske det är lättare, eller snarare mindre jobbigt att dra sig undan. Jag är ju också himla tråkig som nästan inte dricker/ druckit så det fanns ju säkert flera skäl ...

Han har nyligen fått dom för rattfylleri. Han har en hög sådana ... 🤯 För väl att det inte hänt något tokigt. Men inte gör ju det att han slutar dricka. 😔 Han har bara verkat sur över att han åkt fast. Hoppas verkligen inte att han drar ner någon annan i fallet om han kör igen.

Kram. 🌺

Härligt att läsa att du har sån energi. 😄

Full som en kastrull skriker mannen som ett barn. Inte vackert. Arg, ledsen, förtvivlad och panikslagen. När jag står fast hotar han med " att ringa mina föräldrar". Gick en promenad och sen ringde min 82-åriga mamma och berättade då allt inkl varför. Medans vi pratade började mannen ringa henne. Jag sa att just nu är det ingen ide att prata i och med att han är onykter så hon blockade honom.

Hade ALDRIG klarat detta om han varit kvar i landet. Betydligt lättare nu när han finns på avstånd. Men så hemsk denna sjukdom är, så fruktansvärd.

@Tröttiz, Tack Tröttiz, du vet ju att jag drog den här valsen för precis ett år sedan... Men nu släpper jag inte-är inte ledsen, kan känna sorg för honom men jag har redan gått vidare för länge sedan. Har omedvetet bara väntat på rätt tillfälle. När han tog ut pengarna från kreditkortet sa jag ingenting-tänkte bara stilla att nu...Han åkte utan bråk, för att han ville-jag är hemma på torsdag igen... mmm...eller hur? Har fått blocka honom på både messenger och sms... Otrevlig och full, gapar och skriker.

@EsterHanna
Eländes elände ... Vilket jäkla kaos. 😔
Du behöver allt stöd för att komma ur det där. Ha bilder framför dig hur du vill ha ditt liv. Vad är värdefullt för dig. 💕

Själv undrar jag hur få sömn nu, har som tryck över bröstkorgen, är väldigt trött men får ingen ro ... 🙄

Ibland är det bra och ibland sämre. Mannen kanske börjar förstå men han pendlar igenom alla "moode"... Elak-ska ta hunden-jag saknar dig-hoppfullhet-till uppgivenhet. Han ringer konstant.
Snäll på dagen-elak fram på em/kväll... Full då så klart.

Kom på i går att jag behöver ju faktiskt inte vara hans papperskorg. Ska blocka honom i längre perioder.
Har berättat för vänner som jag träffat och för familj. Njuter av mitt hem och min lilla stengård.

Denna ro, byter jag aldrig bort. Mest orolig att han ska komma hit. Vara som en osalig ande och supa runt här , i vår omgivning. Hoppas pengarna är slut snart... så länge de finns så dricker han och hoppas han dricker upp de alla. Kommer märka när han börjar tigga mer.
Måste få i väg hans saker till hemlandet. Rädd han ska komma hit när jag är på jobbet.

Jag har börjat sälja saker för att få i hopa till hålet i kreditkortet...Förhoppningsvis för sista gången!

Mannen kom tillbaka till slut men bor hos någon kompis. Han börjar förstå att skilsmässan är ett faktum och för första gången (behöver) han inte ljuga. "Jag ringer dig när jag nyktrat till" säger han... Det låter som det är en lättnad-han led mer förut när han inte "fick" dricka.
Tanken slår mig att han vill inte sluta, det är därför det inte går... Han vill inte!

Ringer när han är full och är otrevlig men nekar... Han var bara arg-inte full.... Jo, tjena!
Har inte så mkt energi som i början... Trött. Seg. Och Ledsen.
Har precis börjat jobba men skulle behöva en semester....
Kram på er alla!

Profile picture for user Azalea

God morgon 😍
Jag är inte inne här så mycket längre då jag hamnade i en helt annan sits och det ibland blir lite tungt.
Men är så glad för att du kommit ifatt dig själv och tagit klivet in i din nya framtid. 👌
Det är en berg o dal bana som du kommer att gå igenom med sorg, ilska trötthet och däremellan glädje och stolthet över att du tar kontrollen tillbaka över ditt liv och ditt välmående.
Tröttheten är inte konstig att du känner då ditt inre går på högvarv så glöm inte att unna dig stunder då du helt lägger bort tankar på honom och det som du går igenom.
Skäm bort dig med lite hemmaspa, en bok eller titta på en romantisk komedi och njut av vackra sommarkvällar.

Stor kram 🧡 Azalea

Det är över nu känns det som. Har jag tillfrisknat nu?
Mannen har i veckan gjort allt för att det ska bli vi igen...hotat, bönat, bett och gråtigt. Förtvivlan och dödsångest.
Idag hämtade han mycket av sina saker och verktyg. Smal. Glåmig. Vet inte om han var helt nykter eller inte. Snäll.
Han grät i mina armar. Jag stod bergfast kvar. Gå till AA, sa jag. Hitta gud, bli troende eller dö. Han vill inte. Han vill inte sluta dricka. Han vill inte leva men orkar inte dö. Jag kände ingenting när han åkte förutom lite lättnad.

Har tänt ljus. Betalat 900 kr och ansökt digitalt om skilsmässa. Gått med hundarna. Massor med plats i skåp och garderober...Andas från magen igen. Jag byter aldrig bort detta lugn jag känner nu. Aldrig i hela mitt liv.
Tack gode gud att detta är över!

Profile picture for user Backen123

Åh som jag känner igen din känsla, den är gudomlig. Att bli fri, att andas med magen, slippa oro och ångest hemma. För mig blev det ett Men, det var svårt att stänga av tankarna på honom, vad han gör, hur han mår osv. Jag fick sån ångest ibland men jag vågade vara i den efter tips härifrån. Det går över men ibland blev längtan efter oss braiga stark, så sorgligt nästan som att mista nån genom döden, han är borta den där fina personen. Men för var dag kommer styrkan och glädjen tillbaka och vi vet att vi vill aldrig tillbaka dit vi va ❤

Hej mina fina vänner-det känns som jag "känner" er och är så tacksam för era rader!!! Det betyder mycket. Mannen ringer och ringer, messar och ringer. Elak, arg och utan reson i bland, snäll, ödmjuk och ledsen i bland. Energin tar tvärslut efter samtal med honom. Han ger sig icke, ska ha mig tillbaka, vill bo med oss och ska göra allt för att det ska lyckas. Varje dag får jag förklara att det aldrig kommer hända.
Vet snart inte vad jag ska göra med alla dessa samtal. Att få honom att se att jag försökt 1000 gånger, att jag ställt upp med ALLT, ekonomiskt och känslomässigt är lönlöst. Detta är mitt fel. Jag har ändrats, jag har träffat någon ny, jag har bara väntat på att han ska trilla dit så jag kan "sparka ut honom som en hund"...
Jag backar INTE, men det tar på mig. Trött. Blir helt dränerad....
Efter alla hot sa jag tillslut: Ja men gör det då! Ta hunden! Riv ut köket! Ta tvättmaskinen-jag struntar i vad du gör men hit flyttar du inte in igen... Sen var det inte aktuellt att hota mer....om det.
HUR i hela världen kan en sådan snäll människa bli så här? Obegripligt!
När ska jag få lugn och ro?
Han har ingen fast adress numera-hur gör man då? Vill inte han ska stå skriven här efter skilsmässan gått igenom....
Kram till er alla som kämpar där ute!!

Profile picture for user Morgonsol

Starkt o bra gjort av dig !!
Jättetufft för dig. Märks vilket spår han kör på nu. När han inte kan få den respons han önskar gör han det värsta han kan ta till : smutskastar dig så du ska vekna. Stå emot!! Sjukdomen är så stark i honom nu. O tror inte han får ett uppvaknande pga/ om ni skulle flytta ihop ! Det där är önsketänk. Han har inte kommit nånvart i sitt tillfrisknande än . Styrka till dig ! Du är mer klarsynt än han

Profile picture for user Morgonsol

Blir det för dränerande ska du nog överväga att blocka honom. Min erfarenhet är att det hälls mer bränsle på den eld som härjar när man uppehåller honom med att ha kontakt. Han är så inne i sin sjukdom . Bränner bara energin för er båda två. Men vet hur svårt det är. Kram till dig !!

@Morgonsol Tack, det där behövde jag höra... Får plocka fram minnen på en del av situationer som hänt när det blir för jobbigt. Jag blockerar i omgångar men blockerar av när jag känner mig stark för det, mest så han inte bara ska dyka upp här. Du har helt rätt i att han inte tillfrisknat ett dugg trots rehab, terapeuter och terapi... Han kör på. I går skulle han ta livet av sig, sen stämma mig på pengar och nu var det hot som: Snart kommer du få en riktigt överraskning....
Får munsår och huvudverk... blir stressad av honom. När allt är klart med skilsmässan så tänker jag säga stopp, annars ringer jag polisen. Orkar inte ha det så här längre... Tack igen Morgonsol, för ditt pepp!!

Godmorgon, har inte förstått hur jag levt i pause fören nu... Låtit saker förfalla, nu har jag sugit tag i det hela och tagit tillbaka mitt hem. Mannen ringde 8 ggr i går. Nu har de kompisar han jobbade med också försvunnit, de söp för mycket enligt honom. Jo tjena.
Han ringer min familj, härjar och gråter. Ingen hjälper honom, ingen ställer upp skriker han.
Vet inte vad jag ska göra, han är vuxen men vägrar ta ansvar för sig själv. Hans saker står packade men han hämtar inte. Han bor typ i kunders hus men det är ju bara frågan om när de säger tack och hej. När han inte levererar jobb.
Nu ska han åka uppåt landet och bo i skogen (min brors sommarstuga) säger han. Han går runt här när jag jobbar. Såg spår men visste inte. Men nu blev han svartsjuk på en sak och sa att han varit inne i huset. Hunden hjälper ju inte här. Nu är det att börja låsa...
Har sjukskrivit mig några dagar...

Jag skriver så jag inte ska glömma. Jag ber honom sluta sända "jag saknar dig" - meddelanden hela tiden, ringa och messa. Han ömsom hotar, klandrar och skyller till och med hans eget drickande på mig...Om jag hade tagit ett glas vin hade han sluppit smyga. Jag vet, jag hör det själv.
Nu sa han att han kommer explodera av sorg och saknad om två, tre dagar och han hoppas att jag besöker hans grav.
Jag håller fast vid min sak. Han slängde ut sig själv. Jag bara stängde dörren. Har sänt en lista med kommunens nummer till ekonomiskt bistånd och missbruksenheten samt hans samtalskontakt på VC.
Men detta tar på mig...det tär...

Att skriva för att inte glömma är bra, orden gör verkan i sig. Så otroligt stressande för dig att han inte ger sig, kan du åka iväg en helg och vila? Sova hos nån du är trygg med en natt, tror du behöver få sänka garden lite och andas 🙏 när man är mitt upp i det där så känns det så maktlöst, minns när exet for omkring här på byn som en osaklig ande, störde mig inte direkt så men bodde i vårt hus och ställde till det för sig. Håller tummarna att ditt ex backar omgående och far till den där sommarstugan. Olustigt att han är i ditt hem när du inte är hemma. Kram och ett tips från mig, när allt blev övermäktigt bad jag om hjälp från högre makt, släppte taget och kunde inte göra mer just då, det funkade för mig 🙋‍♀️

@Backen123 , Tack för dina ord...Bra ide om att åka i väg. Ja, detta är oerhört jobbigt. Han vägrar skriva på skilsmässopapprena med och då är det 6 mån betänketid fast vi inte har barn tillsammans... Helt sjukt!

Han är som ett barn. Skriker, hotar och messar... Han har ingen stolthet kvar, förnuft och verkar ha tappat alla gränser. Totalt gränslös. Jag försöker ta en dag i taget, och jag kommer som du, be till högre makter att han börjar titta inåt och se sin egen del i det hela.... Trodde inte det var så illa som det är. Önskar att han åker hem till sina föräldrar igen för då blir han nog kvar där... Jag är så glad att läsa att det har löst sig för dig:) Kram och fin dag!

Herre Gud vilket drama det är... Han ringer, skriker och beter sig... Ringer min familj och mina vänner så de får blocka honom. Ringer mig om och om igen om jag inte svarar... Just nu ringde han för 8:e gången idag och har andnöd och kan inte andas. Säger att då ringer jag ambulans, då börjar han gapa och skrika och vill flytta hem.
Hur mycket ska man orka?
Tror det var Backen123 som skrev till mig att det är svårt att sitta still i båten när det stormar runt alkoholisten men dina ord upprepade sig i mitt huvud när han har andnöd i telefonen....
Blir tokig snart!!
Han vägrar skriva på skilsmässopapper och delgivning så 6 månaders väntan före skilsmässan går igenom.
Nu bor han i en husvagn med en supar-kompis 15 min härifrån.
Ge mig styrka-hur ska jag klara detta?

@Tofu , tack för ditt svar... Visste inte heller , känns inte så kul alls. Nu har han köpt bil med, han har inget körkort... Nej , jag kan inte flytta. Bor på en liten idyll som inger lugn redan :) men framförallt har jag en massa djur, jobb och barn i skola... Så det vill jag inte. Han kan dessutom inte sköta min bostad. Vi skrev äktenskapsförord (tack o lov) så mitt hem har jag kvar.
Jobbigt att han ringer MINA vänner och familj... helt sjukt.
Tror han hade druckit i går... Helt galen var han. Suck.

Och det är så lika, min bodde också I husvagn nu sista månaden innan han flyttade hem till norr. Vi har också 6 mån betänketid, 11 sept är det över 🙏 jag lyckades också med ett underskrivet äktenskapsförord, så fritidshus och mitt företag kommer han inte åt. Vi följer så lika varann vi här, vi som kämpar, peppat och som till slut sagt stopp, själen orkar inte mer till slut, vi måste vila. Jag minns hur jag bara kände hur jag gick sönder i kaoset. Det kommer en tid sen för läkning, håll ut nu bara tills han backar. För köper man en bil utan körkort, ringer dina nära och kära och gör bort sig så borde skammen komma ikapp och han kryper in i nån grotta, tills ett under sker 🙏

@Backen123 @EsterHanna
Jag kunde inte stå emot utan svarade nyligen då mitt ex ringde. 🙈 Full som en spruta. Svarade flera gånger till och med. Men gav absolut inget. Bara svammel över världens elände, mänsklighetens kolaps. Ena stunden var jag tråkig och menlös, andra stunden klok och härlig till att även jag ska se mig själv i spegeln, att jag är falsk... Han åkte dit för rattfylleri, men enligt honom var "blårockarna" övernitiska. Alltid någon annans fel. Sjuka människor gör sjuka saker. Förnuftet finns inte. Det vet vi.

Varför gör man sånt här? 🤯 Svarar, och finns till hands. Sånt som absolut INTE tillför något. De lever i sin värld... 🙄

Sedan kom jag att föra inre dialog med mig själv, och har dissat åtminstone 5 samtal efter det. Yei! Känns som en milstolpe. Men "svarafingret" har allt velat svara. Suck.

All styrka. 💕

@Backen123, Ja, det är en tröst att läsa om andra i samma situation-man tror ju att man är ensam i kaoset när det pågår... Han kom i går när jag var hemma tidigare från jobbet. Kan inte avgöra om han dricker eller inte, han ser förfärlig ut, verkligen. Han sörjer, gråter och kan inte sova. Pratade med honom om detta att ringa mina vänner och gamla föräldrar typ 8-9 gånger i rad. Han menar att han har ingen, alla vänder honom ryggen och vad har jag sagt om honom.. Inget "Vad har jag gjort", ingen självreflexion. Han tänker inte skriva papper så får också vänta i 6 månader... Fy! Kan inte fatta att det är så. Han är ju även skriven här....
Nåväl, tog med ännu mer av alla grejjer han har i uthus osv så kan städa och röja lite till. Börjar bli kompis med dom på tippen... Haha!
Jag känner att jag har kommit över lycko-ruset att vara "fri", det tar på mig , detta kaos han skapar. Är trött. Och låg.
Backen123, har följt dig - du har kommit ett snäpp längre än mig men historien är ändå lika. Mitt företag och min lilla gård kommer han inte åt genom äktenskapsförord. Tack gode gud för det pappret.
Ta hand om er!

@Tröttiz Ja det är inte lätt. Allt det du nämner handlar ju om arbete med sig själv. Att kunna sätta gränser. Alla har vi olika medel sätt för det. Tror att om man klarar ett litet steg så är nästa steg lite större.. Hejja dig!

@Backen123 6 dagar kvar! För dig alltså:))) Själv får jag vänta till 25 februari. Jag sliter på. Röjer. Tömmer. Målar taket. Träffade vänner igår. Förvånade och sorgsna miner, han var ju så fin , så snäll... Ni gifte er ju nyss.... Varför får jag dåligt samvete? Precis som att jag skäms för jag inte "såg", skulle veta bättre, skulle ha märkt det... Ja, skäms och drar mig att berätta för vissa.
Mannen elak, jobbig och hotar när han är påverkad. Tyst och förtvivlad annars. Han förstår inte alls varför jag överger honom, han är ju sjuk och jag ska -i egenskap av hans fru-hjälpa honom. Han tror att jag träffat någon ny, han verkar tro att det är den sista gångens "misstag" som gör att jag sagt stopp. Förstår inte att det är alla dom andra tusen gångerna som liksom lett fram till mitt beslut. Sista gången var "inte första återfallet men det sista" för min del. Han kan inte förstå det hela alls... Undrar om han spelar eller om förnekelsen hör sjukdomen till....

Har skrivit till en jurist nu... Hur är det möjligt att man ska stå ut med 6 månaders terror för att han, min missbrukare-inte vill skriva på skilsmässan?
Han ringer morgon och kväll, gråter, är hotfull och sen ber om ursäkt. Jag blir bara helt slut av det hela. Han kommer hit när jag är på jobbet och går runt i min bostad. Han är skriven här , så det har han också rätt till säger han.
I dag sa han att han också att han skulle ta min hund med sig. Jag äger hunden men han anser att han har rätt i hunden. Han är påverkad, kör bil utan körkort...Ska ta regnr nästa gång och filma när han kör. Ringa polisen. Orkar inte detta! Vad ska man göra, hur ska man stå ut?

Profile picture for user Nora81

Man ska inte stå ut, det går inte att stå ut i det som människa.
Kan du kontakta polisen? Om du gör det när han är full så tar de väl honom på en LOB?
Jag känner verkligen med dig. Man blir sjuk av att bli utsatt för stressen tillslut.
Jag anmälde tillslut honom för ofredande för jag orkade inte längre.
Hoppas du får möjlighet till att vila upp dig någorlunda eller små stunder av vila iallafall.
Sök stöd hos socialtjänsten. Det är ju psykiskt våld du blir utsatt för.
Han är väldigt sjuk, en fara för både sig själv och andra. Har du funderat över att göra en orosanmälan till socialtjänsten?

@Nora81 Tack för svar! Ja, vill inte bli sjuk av stress :(
Orosanmälan till socialtjänsten har jag funderat på. Ofredande , det är nog det jag får gå på. Gör en polisanmälan snart. Orkar inte med honom... Tack Nora!

Men så jobbigt! Ja men nån juridisk hjälp måste du kunna få, nån att bolla med. Det känns som polisen skulle kunna svara på många av frågorna.
Just dessa fyllkörningar är totalt obegripligt, mitt ex gjorde lika. Jag ringde polisen när mitt ex skickade suicid sms till mig, dom var jättebra att prata med och lotsade till nån samordningskontakt av något slag, dom for ur och plockade in honom under en lpt, behöll honom en hel vecka, så det verkade som det fanns att ta på. Tänk om det vore ett alternativ, för ditt ex gör ju besynnerliga saker

@Backen123
Dessa fyllkörningar är obehagliga, kan ju gå riktigt illa. Det gör mitt ex med - utan körkort. 🙄
Får jag reda på han kör igen ringer jag polis, att han inte drar ner sig själv och andra. 😔

Nu har jag bokat tid med en jurist... Har fattat det som att bodelning går att göra även före betänketiden går ut.... Bättre låta annan person ta i det. Mannen fortsätter ringa, messa och kräva videotjatt på Messenger. Svarar aldrig där. I går lät han mindre onykter. Och därmed lättare att prata med. Jag står fast-han vägrar ta det till sig. Detta är en fas, jag är hans fru, han kommer kämpa, vi behöver ta en paus bara osv....

Han lägger det utanför sig själv, kanske för att inte bryta i hopa helt.
Jag vill gärna ha mandat för att han inte kan gå in i huset osv, enligt honom kan han det iom att han står skriven här.
Skönt med beslutet om juristen.
Vilken ja mardröm...

@EsterHanna det låter fruktansvärt tufft.
Så bra att du tagit hjälp av en jurist.
Det är förmodligen hans förnekelse som du skriver. Verkligheten tränger på för honom och konsekvenserna är så stora att det inte går att förneka snart eller så fortsätter han förvränga verkligheten i sin sjukdom.
Kan du på något sätt minska kontakten med honom så att du får en chans att vila/ hämta kraft? Tänker på det du skriver att du står fast och upprepar det du tidigare sagt och backar så hjälper du kanske honom mer och dig själv. Han förstår att du inte finns där och du slipper lägga din energi hans förnekelse och istället kan lägga den på dig själv istället.
Min terapeut sa att han är en vuxen människa och kan ta ansvar själv. Han har satt prioriterat sig och det är dags att du också gör det.
Ta hand om dig och var rädd om dig. ♥️

@Nora81 Tack Nora för din input... Ja, jag försöker. Blockar långa perioder men blir orolig att han ska dyka upp ist då. Men nu hände något i går. Han skrev på Messenger typ" Har du slutat älska mig sådär, bara på en sekund?!!!" och arg gubbe.
Svarade för en gångs skull , " Nej, det har tagit lång tid. Långsamt. Gång efter gång har du svikligt mig genom att dricka. En dag hade jag inget mer att ge och nu är det tomt."
Inte ett enda ljud på 15 timmar. Så skönt!
Fyllt bilen igen. Tippen.... Herregud vad jag röjer. Så skönt. Önskar alla en fridfull helg där ute!

@EsterHanna ja, gud, ja förstår att det du skrev till honom gjorde honom tyst. Det är starka ord som är svåra att förvränga för sig själv.
Det måste vara skönt att svara och få ur dig precis det du känner också.
I mitt fall var det just den känslan jag hade och mina sanningar som jag tillslut kände att jag behövde få ur mig som bröt ner hans förnekelse och han kunde sätta sig in vad jag kände ( det har han berättat själv).
Han är på ett behandlingshem idag.
Hoppas din helg blir lugnare och att du får rå om dig själv.

I morse när jag vaknade hade jag 58 missade samtal på sms och Messenger. Samt ett självmordsmeddelande. Tänker polisanmäla detta. Måste ta reda på vart han bor.... Känner mig sjukt otrygg.
Detta är helt galet och jag undrar om detta verkligen händer?

Profile picture for user Li-Lo

Hej EsterHanna

Tittar in för att säga tack för att du synliggör det som många med dig går igenom och så vill jag säga att du är klok som anmäler till polisen.

Vi finns här
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Hej, tack för ni finns och för ni stöttar. Jag ringde polis, de noterar och ska hålla utkik efter hans bil. De tipsade även om att jag kunde kontakta tingsrätten och få ett kortvarigt beslut fram till skilsmässan att han inte har tillträde till huset.
Mannen blockade jag. Tyst en halv dag , i går ringde han på kvällen och gråter och beklagar sig. Alla har vänt honom ryggen, bråkat med föräldrar, bilen gått sönder OCH han måste betala HYRA! Det anklagade han mig för, jag försökte synliggöra att jag stått själv med alla räkningar jämt och BOENDEKOSTNADER! Han fattar inte, säger ja men jag lagade ju mat! Herregud!
Det som räddar mig, det är att gå in här och läsa vad jag skrivit tillbaka i tiden, det gör jag när jag "börjar tycka lite synd om" slår till... Oumbärligt!
Jag önskar han åker hem till sitt hemland-men det har han inga planer på...ännu.

Nykter man ringer. Han har inga pengar, det är anledningen till nykterheten. Och såklart underbar. Med självinsikt och förståelse. Ber mig att ge honom ett litet hopp, ett enda litet, litet hopp för framtiden. Känner att detta är svårt att ta det sista hoppet från någon. Säger att han får inget från mig, jag kan inte ge något löfte alls mer, jag vill inte mer... Han tolkar min sekund av tystnad som att jag tvekar och jag måste trycka på att jag menar allvar. Det är som att behöva vrida om kniven ... Outhärdligt! Sörjer.
Går in på gymmet. Kör styrkelyft så det svartnar för ögonen. Nu känns det bättre. Min frid byter jag aldrig ut igen!

Ja det gör ont, vi är ju inte sjuka så vår empati och medkänsla ställer till det. En bra sak någon sa till mig, ett års nykterhet isär icke boende under samma tak, för att sen kunna mötas på nytt om kärleken fortfarande finns kvar. Skönt att kunna säga det så och då kunna lägga våra händer hos en högre makt. För inom mig (oss) så drömmer man så mycket om detta tillfrisknade så det blir lite vilsamt för oss anhöriga också.
För mig har det där året gått snart, och för oss gick det inte, sjukdomen är för svår och jag valde att inte sitta under samma tak och det är jag väldigt glad för idag 🙏 då slapp jag kasta bort den tiden

Tack Backen! Tänkte på dig den 11 september-då gick er skilsmässa igenom eller hur? Ja, det är en bra regel men vet inte om jag vill ge honom ett hopp om ett år. Har inte koll på om han dricker eller inte... Och vill inte bo under samma tak, vill inte släppa efter inför min dotter. Hon bor hemma . hon ska se en stark mamma som INTE försätter sig själv eller henne i en risk. Han har mycket att ordna, jobb, pengar', körkort....
Vågar inte säga till honom att jag står kvar här och väntar...fast han ber mig om det. Snälla, vänta på mig-jag måste fixa mitt liv. Du är det enda i mitt liv som betytt något osv... Hur kan man säga så när man har ett barn dessutom?
Samma tak är helt uteslutet men jag är rädd för att det hela är för sent. Faktiskt. När jag sätter ner foten är det stop. Men gud vad ont det gör och vad svårt det är.

Jag vet vart du är, även om kärleken är död så finns ju drömmen kvar där du är. Det är en sorg och en kris att ta hand om, du gör det bra och är klok inför din dotter, fast jag vet hur ont det gör i en när den beroendesjuke visar sin sårbara sida, som sagt vi är friska dom är sjuka och där ligger svårigheten att säga nej i att hjälpa mer

@Backen123 , precis så är det-precis där är jag nu. Har plöjt på, igenom allt-tror inte jag fällt en enda tår. Har inte fått chans att sörja alls... Nu ringer min a och är drängfull. När jag inte svarar ringer han dottern. Hon sätter på högtalaren och han kan knappt prata. Hjälper henne avsluta samtalet och sedan blocka honom. Vi pratar om det sen...
Fy, vet inte hur jag ska bli av med detta-nya brev med delgivning ang skilsmässan kommer. Men han skriver inte på ett endaste papper....

Ringde och var tvärfull, orkar inte prata med honom. Då ringer han min dotter. Hon sätter på högtalaren. Han kan knappt prata och ömkar sig själv och ska ge henne råd om skolan. Så hemskt sjuk. Jag hjälper henne avsluta samtalet, hon får blocka honom. Vi pratar lite om det hela i bilen nästa morgon.
Mannen ringer på kvällen, mer nykter . Nej , han var inte full-bara trött.
Ser rött. Blir galen. Verkligen. Han blir tyst. Och lite chockad. Lägger på luren. Orkar inte med honom längre. Blir tokig på hans beteende, verkligen.
Ska kontakta tingsrätten i dag. Se om man kan skynda på den där j-a skilsmässan...

@EsterHanna känner med dig. Det är tufft.
Inte nog med att du har ett barn, dig själv och en relation som du lämnar så ska du rodda i ett fullständigt kaos. De här kriserna tar oerhört mkt energi. Han behöver professionell hjälp, har du funderat på en orosanmälan? Du och din dotter behöver säkert också stöd? För att få guidning, lite trygghet och avlastning.
Han är svårt sjuk och det är en familjesjukdom, alla blir drabbade.
Till slut tänkte jag bara att nu får myndigheter ta över gör jag orkar inte.
Skickar en kram!

@Nora81 , Ja du har rätt. Han är drängfull just nu. Kan knappt prata. Jag vet inte vart han bor just nu men han sa att han ringt till kommunens alkoholhjälp men att han inte får hjälp där. Vet inte om det stämmer men de vill nog han ska vara lite nyktrare före de ens pratar med honom. Han säger att är på väg att "gå ner sig", men jag kan inget göra... Han var full redan vid 10 i morse. Suck. Detta är hemskt.

Dagarna går. Har gjort en anonym orosanmälan till socialtjänstens vuxeninstans. Han var lite mer nykter i måndags och då var jag desperat i telefonen efter alla samtal och försök till facetime när jag arbetar. Sa ifrån rejält. Han kom med argument som "men min bil är sönder", "jag kan inte sova", Jag saknar dig" och svarade att jag bryr mig inte längre.... Orkar inte mer, bryr mig inte-han får fixa det själv nu. Han tog in det och la på luren. Skrev till en gratis-jurist och fick reda på att iom att han flyttat ut, kan han inte flytta in igen, då huset är mitt och äktenskapsord finns. Då kan man begära avhysning.
Skilsmässan reg när tingsrätten tog i mot den , INTE när han blir delgiven-och det är ju skönt! 6 månader....Nu var det tyst hela dagen i går-första gången någonsin. Fick sådan ro , blandat med lite...oro? Lite konstig känsla, är van vid hans tele-terror...Får vänja om mig. Blockade honom ändå-för ville inte ta chansen att få natten störd. Tänk, att jag skriver detta om en sådan snäll och vänlig människa... Alkoholen gör verkligen om folk.

@EsterHanna 🌹
Känns som att du kommit en god bit på väg nu. Bra att du säger ifrån då du tycker han gör orätt.
Det här med telefon ... Bra att du blockar! Du måste få ro.
Jag hade själv på tyst senaste nätter, han har ringt märkliga tider. Antar att han är onykter. Svarade jag, skulle det inte vara konstruktivt för någon av oss. Verkar som att han tänker att ringer jag tillräckligt ofta, svarar hon till slut. 🤯
Han beteer sig annars väldigt märkligt. Som du säger, alkoholen gör verkligen om folk ... 😔 Väldigt tragiskt, ledsamt och frustrerande.
Ha en bra dag. 💕

Måste jag stå ut med hans telefonsamtal? Ingår det i något jäkla kontrakt jag skrivit på? Nej, det gör det INTE! Börjar bli sjukt förbannad på honom... Riktigt arg. Han ringer och drygar sig om hunden, sa att han kan väll ta den då. Nä, det ville han inte-han vill ses och sitta ner och prata om hunden. Tror inte det, hunden stannar här och tänker INTE sitta ner med honom. Tänker faktiskt inte ens svara på hela helgen. Håller på att explodera! Sen ringde en kompis till mig och berättade att han ringt henne, hon svarade inte. Så hemskt. Skäms lite fast jag inte borde...
Kan han inte flytta här ifrån? Måste han klänga sig kvar?

Profile picture for user AK

Precis läst tråden och vill bara peppa dig! Förstår att du blir helt slut man slår huvudet i väggen när man har kontakt med en alkoholist. Kan du inte ringa polisen och försöka få ett kontaktförbud? Vet inte hur de funkar men de är inte ok hur han trakasserar dig. Kram till dig som är så stark och som gör allt du kan för din frid och för din dotter! ♥️

@AK Tack, verkligen-för dina ord. Jo, det är en tanke som slagit mig. Jag funderar på att byta nummer till min dotter men ska vänta på ett nyktert tillfälle och säga att en gång till , och jag polisanmäler.
Han ringer till mina vänner dessutom, kan inte tro att han håller på så här. Tack igen för pepp-det hjälpte verkligen!

Nu har jag ringt mitt telebolag och tagit bort telefonsvararen på min dotters och min telefon. I natt ringde han flera gånger och sen började han igen vid 6-tiden... Blockad så såg bara att svararen gick i gång. Oerhört stressande. Telebolaget tog bort svararen så nu är det lugnt. Och tyst. Han ringde på jobbet en gång, svarade men han är så onykter att jag la på luren. Nu ska jag vila. Så skönt!!

I dag stod en delgivningsman på hustrappan. Letade efter min man för att delge honom om skilsmässan. Ringde honom och han svarade nykter. Delgivningskillen förklarade för honom per telefon, mannen sa att han skulle ringa tbx med sin adress. Vilket han inte gjorde. Delgivningsmannen gav mig ett papper med hans namn och delgivning... Fattar ingenting men hoppas nu de 6 månaderna börjar gälla. Ansökte om skilsmässa den 15 Augusti så nästan 8 veckor har de sökt honom.
Mannen ringde efter en timme och bad och bönade om en chans till... han hade ingenstans att bo, inga pengar, kommer inte klara vintern och hur kan jag göra så här? När han bara råkat dricka 5-6 öl en enda gång?
Jag känner att förnekelsen måste väl ändå ha vissa gränser? Tror de på allvar själva på det dom säger? Jobbigt att stå i mot idag pga nykterheten-lättare när han är onykter.

Profile picture for user AK

Lider med dig! Smart att ta bort mobilsvar de har jag också gjort och som du skrev Åsa blockering är ett skönt hjälpmedel!
Jag känner som du EsterHanna att de är så lätt att vara bestämd och säga vad man tycker, göra planer när dom är onykter. Sen är de nån dag med vardag och nykterhet och då smöras och fixas de. Så lätt att inte ”orka” ta tag i de rejält då jag blir så feg. Kram till oss alla i medberoendet och att vi snart får ett lugnt och spännande liv på våra egna premisser! ♥️

Tack för era pepp och kommentarer. I dag var en tung dag. Mannen ringde, onykter men det nekas som vanligt alltid. Han har ingenstans att bo. 2-3 dagar sen är det bar backe som gäller. Sa att han skulle åka hem och ta in på Rehab igen. Men det behövs ju inte eftersom han ej dricker...Suck. Samtalet gick då över i hot om att han ska ta livet av sig. Trots att jag vet, så är det obehagligt. Han säger "Du ska få se vad jag kommer göra"... "hoppas du kommer till min grav" osv...
Hade jag vetat vad han befann sig hade jag ringt polisen. Hur kan detta vara samma man jag giften mig med? Hur kan någon förändras eller bli så här? På så kort tid? Jag sa att jag inte kan ta ansvar för en vuxen människa men det lyssnar han inte på. Usch-blir låg. Och illa till mods.
Tänder ljus. Tittar på film. Går med mina hundar. Fikat med en vän. Vinden viner utanför men här inne värmer brasan. Kram till er alla!

@EsterHanna
Den är så vidrig och ledsam denna sjukdom. 🤯 För egen del vet jag emellanåt inte vad göra av all frustration. Maktlöshet i annans destruktiva leverne, dricker bort barn och jobb. Man lever i olika världar ... Han och jag har kontakt lite nu och då, kanske oklokt men, men ... Gjort klart att det är nyktert som gäller. Du och han lever i olika världar, i olika tillstånd. Det är ju klart att du reagerar, men försök att inte ditt eget välmående dras med ner pga hans beroende. 💕
Fortsätt du att vårda och sköta om dig själv, såsom att tända ljus och umgås med vänner. Kan tänka mig att du lite glömt bort hur man gör sånt i allt kaos. Kram på dig. 🌺

Ja du @EsterHanna, ställer mig samma frågor som du, hur kan denna förvandling ske så snabbt, vi var ju chanslösa i förälskelsen i en annan. Jag grubblar mycket nu, 1 år senare, ville göra ett avslut för mig själv och gick sista gången för att prata om det här till min alkoholterapet. Hon sa att jag behövde ge mig tid att sörja, och så är det nog. Jag är där nu och så jobbar jag med skammen, med tankar jag borde ha förstått. Men jag är fortfarande på det klara att mitt beslut är rätt, inte en dag till med den där grisen, han får nån annan sörja för. Och tänkte på det kortet som din ex man drar, och min med, att skrämma oss med ta livet av sig orden. Det är så grymt även om det kanske inte är deras avsikt. Mitt ex skällde ut mig för att jag hade låst in honom på psyket 1 vecka, han borde veta att så funkar det inte i dagens Sverige.

@Backen123 - det blir så jobbigt för de kollrar runt hjärnan, precis som du beskriver. Det är ju ingen människa som kan låsa in någon annan... Men det orimliga blir en verklighet som vi dras in med i... Jag dras också med skammen...Ni gifte er ju nyss, säger folk. Det är ju precis vad man vill höra. Jag säger, han dricker och känner sen att nästa outsagda fråga är "men visste du inte det"?
Och min tanke är just den, visste jag inte? Jo. Anade kanske men såg inte "tydligt" . Det tog tid. Denna fina människa dolde ett stort missbruk för mig ända från början... Jag reagerade mera på att han inte fick något gjort, aldrig kom till skott...tacka tusan för det när all kraft måste ha gått åt att dölja, smyga och ljuga. Som att kämpa på en sjunkande båt. Han var som en tonåring. Och nu är han som ett övergivet barn, totalt handlingsförlamad och bara skriker. Gör ingenting, tar inte tag i någonting. En dag- pengar- supa- en dag-pengar-supa...
Jag har fått mer gjort här hemma än på de år vi varit tillsammans... Har bättre ekonomi, kan betala för saker jag inte hade råd till, bättre relation med min dotter, umgås med vänner och efter ha velat runt hittat energi att fortsätta framåt med nya ideer. Mitt liv var på standby på grund av honom. Han tog all energi och jag trivdes ändå med hans sällskap. Han är en fin, snäll och god människa. Som nu är en helt annan person.
Skammen-att jag borde förstått-den har vi gemensamt...men man ser inte tydligt. Man gör så gott man kan just då. Och nu har vi i alla fall haft styrkan att ändra våra liv , vi har klivit av deras drama. All heder åt oss, vilken bedrift!!!!
Stor kram !!!

@Tröttiz Du har så rätt Tröttiz , att vårda oss själva är viktigt. Att du har kontakt med din ex man är ditt val, du känner säkert när det räcker och att när din gräns är nådd. Bra att ni inte lever tillsammans.... Det hjälper ju till. Är så tacksam att man har något eget att stänga dörren till. Kram och fin dag till dig!

@Tröttiz Du har så rätt Tröttiz , att vårda oss själva är viktigt. Att du har kontakt med din ex man är ditt val, du känner säkert när det räcker och att när din gräns är nådd. Bra att ni inte lever tillsammans.... Det hjälper ju till. Är så tacksam att man har något eget att stänga dörren till. Kram och fin dag till dig!

Fick papper från tingsrätten idag. Skilsmässan går i genom den 13 April-22.
Känns som en evighet men spelar ingen roll egentligen, jag har sakta börjat promenera bort, bort från ständig oro och ständiga tvivel och misstankar. Så skönt!
Sen undrar jag ju vart den fina mannen tog vägen? Han är borta och det sups och ljugs som aldrig förr. I går ringde han och var så full att han inte kunde prata. Tyst långa stunder och jag satt lika tyst själv. Till slut sa jag bara "Herre gud, vad full du är-sök hjälp!" Tystnad!
Har bytt tillbaka till mitt efternamn.
Städar ur. Han försvinner sakta mer och mer. Skrev ett meddelande i helgen till mig: Jag dör, kan någon hjälpa mig... Svarade inte...men tänkte att tänk om han dör nu... Han ringde två dagar senare och lät som inget hade hänt. Orkar inte ens kommentera det hela. Suck!

@Tröttiz -Ja det stämmer, förundras över hur "lätt" det var när jag väl tog steget. Det var det som var svårast-att låta allt krascha. Kapitulera! Jag lever ett liv och bra saker händer en efter en, små och stora... Det är som han aldrig bott här, fast en del saker finns kvar. Så märkligt. Hoppas du mår fint! Kram

@EsterHanna
Tack, det går upp och ner. 💜 Men jag inser att jag behöver mig själv och gör sånt roligt och betydelsefullt som liksom faller mig in. 🙂
Skulle jag mot förmodan bli intresserad av någon annan så skulle jag inte satsa, för känner mig väldigt matt och trött ...
Må så gott. I dessa mörka tider, ha ett hemmaspa - ta dig ett fotbad, handvård och lermask. 😉

@EsterHanna
Åh, nej. Inga bra nyheter alls ...😔
sånt där kan ju gå riktigt tokigt för både honom och andra i trafiken.
Men du "städade inte upp" efter honom - bra!!

Profile picture for user Åsa M

Bra att han åkte fast. Man åker inte fast för rattfylla om man inte har problem, det är min känsla i alla fall...
All styrka till dig, fortsätt ägna din kraft åt dig och dottern.

@Åsa M Tack! Ja, jag är förvånad hur jag klarar att säga stopp. Han säger "nu skjuter jag mig själv" Jag säger "du gör dina val". Men det sätter sig ändå i skallen på något sätt. Dottern och jag har det bra, vi pratar mer. Jag lägger min kraft på henne.
Han var full redan på bussen hem från polisen. Brorsan säger "fortsätt orosanmäla" men jag har gjort en redan, han är aktiv i missbruk som han förnekar. Vet inte vad de kan göra?
Han säger att han hade alkohol i blodet hos polisen och jag säger "men körde du full?". -Nää, jag dricker inte, svarar han då.
Herregud, -man börjar ju nästan skratta.
När solen gick ner idag i en obeskrivligt vacker himmel, satte jag mig på en stubbe och tackade högre makt att jag slipper stå i kaoset, slipper stå med oron och att jag tog mig ur det hela-och det i tid....

@Tröttiz -precis!! Han blev som tosig för jag inte ville hämta bilen som stod någonstans. Jag bara: Aldrig i hela världen, jag vill inte ha något med ditt kaos att göra.
Brevet från polisen kommer hit, han är ju skriven här...
Kram

Pratade med mannen när han precis blivit släppt från polis och satt på tåget hem. Blir antagligen grov rattfylla. Fängelse. Vore skönt. Han vill skjuta sig själv. Där har vi ju varit förr.
Han var onykter redan på tåget och blev värre på kvällen. Ringde och beklagade sig, vill att jag hämtar den kraschade bilen. Sa nej. Såklart.
Sedan dess är telefonen avstängd. Har aldrig hänt förut. Prövade ringa i fredags och i går en gång.
I går ringde jag polisen. Berättade allt men då de ej vet var han befinner sig, kan de inte göra något. Men det finns ändå en anmälan. De såg att bilen står på en verkstad. Rent medmänskligt känns det rätt att göra så här.

Röjde. Slänger. Städar ut. Lever. Kramar på mitt barn.

Åh denna stress vi utsätts för, när det aldrig tar slut, jag vet hur det känns. När suicidhotet hela tiden finns där och skapar en skuldkänsla som vi vet att vi inte ska ha så om/när den känslan kommer prata om det och du får höra att det är inte ditt problem. Exakt det där när man inte når dom, när dom jävlas för att stressa en ännu mer. Och så vet vi också att säkert så jävlas dom inte utan dom balanserar på en så tunn lina när missbruket dragit ner dom så djupt. Så sorgligt, så smärtsamt för alla inblandade ❤ önskar dig sinnesror 🙏

Tack Backen! Varför kan de bara inte ta hand om sig själva som en vuxen människa?
Undrar hur länge det ska gå före man efterlyser någon? Ska jag åka till byn och leta? Ringa personen han ev skulle jobba med? Vad är mitt ansvar? Vi är gifta tom 12 April...
Om han är död, vem saknar honom? Ingen? Vet i vilken by han finns men inte vilket hus.
Anmälan finns hos polisen men det var ju bara efter 2 dagar, de kunde inte göra något.

Tack Backen! Varför kan de bara inte ta hand om sig själva som en vuxen människa?
Undrar hur länge det ska gå före man efterlyser någon? Ska jag åka till byn och leta? Ringa personen han ev skulle jobba med? Vad är mitt ansvar? Vi är gifta tom 12 April...
Om han är död, vem saknar honom? Ingen? Vet i vilken by han finns men inte vilket hus.
Anmälan finns hos polisen men det var ju bara efter 2 dagar, de kunde inte göra något.

Och där poppade han upp igen som gubben i lådan och undrade vad fan jag ville? Att försvinna i 5 dagar efter själmordsmeddelande på telefonsvararen bekymrade inte honom.
Han hade haft strul med något kontantkort och allt vad det var, och jag kände bara ...Vad bra, nu vet jag! Om han så försvinner för evigt kommer jag ALDRIG oroa mig igen. Skönt!

Hej, ni alla som kämpar...Är inte inne här lika ofta nu, ibland tittar jag in och ser nya som kämpar. Reflekterar att det är en process där man verkligen befinner sig på en skala... Jag själv mår bra och andas med magen när mannen låter mig vara ifred. Han blir förvånad över att jag är så kall och arg mot honom-han som är så "snäll". Och full. Det är som ett rött skynke framför en tjur när han ringer, pratar och alla hans ego-sidor och brist att ta egenansvar som förut så väl doldes i den snälla, "jag är ett offer"-mannen är så tydliga för mig. Jag ber honom sluta/jag blockar/spärrar/svarar inte osv men han fortsätter sända sms, hjärtan och ringa. Nu blockar jag i flera dygn.
Börjar också reflektera över en besvikelse, jag har ju hoppats, gift mig, stöttat-och misslyckats. Fan! Han vill inte bli frisk. Han gör inte "allt" för att bli frisk...
Vi har en betänketid som går ut den 12 april, iom att han inte vill skriva på pappren. Dock har han sagt att han vill skriva på nu så håller på att förbereda nya papper. Vore skönt att inte vara gift när han får sin dom ang rattfyllan...
Till alla er här inne, sänder jag massor av styrka!

@Tröttiz -ja, Tröttiz-jag gör det verkligen, kan titta tillbaka här och inte ens känna igen mig eller det liv som var... Hur kunde jag leva i det? Känns helt overkligt-är som det aldrig existerat. Känns som det aldrig har hänt mig. Mycket konstigt. Just nu väntar han nog på en dom för grov rattfylla-jag hoppas på fängelse. Och vård. Och att han blir frisk och får ett bra liv. Utan mig. Hoppas allt väl med dig.

@EsterHanna
Din mening "hur kunde jag leva i det", den frågan har jag ställt mig fleeera gånger. Att jag bara anpassat mig till massa. Mina vänner uttryckte oro , men ändå... Men då man är I NÅGOT är det ju en annan sak ... Jag har också en overklighetskänsla, då jag ser foton på honom känns det märkligt. 🤔 vi som är nära anpassar oss vrider oss ut och in.

För det mesta bra med mig, dock trött, beroende på årstid samt bland annat den oro man haft. Han dricker fortfarande, vill inte söka hjälp. Verkar dock emellanåt ångerfull med det han ställt till med men sen är det kört igen. Det är väl så det ser ut ... Han har nyligen kört rattfull, utan körkort..
Hoppas att din senare ex blir frisk.

Min alkoholist släpper mig inte. Han messar, ringer och skriver. Ber på sina bara knän, en chans till, allt är annorlunda, han dricker inte längre, en chans till, en chans till..... I bland kommer hoten och svartsjuka men oftast är det offerkofta.
Nu har jag haft det så här sen 1 Augusti.
Han har ingen bil.
Bor i ett hus tom den sista december-sen bostadslös
Något halvmärkligt arbete
Inga pengar
Skriker och gapar, gråter och lever rövare. Vill flytta hem, saknar hunden, saknar allt och ...

Jag är så trött. Så trött. Jag blockar och blockar av. Svarar inte och svarar. Vet inte vare sig ut eller in.
Sa att han skulle skriva på papperna till skilsmässan, jag skaffade fram allt igen sen ångrade han sig.
Han vill inte åka hem till sitt hemland där hans dotter finns. Han är arg för kommunen inte ger honom en bostad.
Att neka, säga stopp, och jag vill inte mer...det kostar på. Fy fan, säger jag.