Hej,
Jag har hamnat i lite av ett dilemma. Min partner (som ibland dricker väldigt mycket) är medbjuden på en större fest, där det kommer att serveras alkohol. Han vill gärna följa med och jag skulle gärna ha hans sällskap, men vågar inte - då vi senast under midsommar var på en fest där han totalt spårade ur.
Den gången hade jag tillit till att han skulle kunna dricka kontrollerat, vilket han ibland kan. Men givet hur det blev då vågar jag inte lita på det igen. Han provoceras av att jag önskar att han håller sig nykter om han ska följa med. Är det ett rimligt krav?

Undrar även hur ni gör när ni blir bjudna exvis på middagar, fester. Är det okej att själv dricka ett-två glas vin, när partnern med beroende/missbruk/riskbruk avstår? Jag har inga problem att avstå för hans skull, men han känner sig som ett hinder/problem som gör att inte jag kan leva "normalt".

Jag förstår att det inte finns några rätta svar, men skulle vara tacksam för att höra hur andra tänker och gör.

Allt gott!

Jag har svårt att förstå varför den som kan hantera alkohol ansvarsfullt ska avstå för att den som inte kan ska klara sig igenom kvällen. Det kommer sannolikt vara en massa människor där som dricker alkohol. Varför skulle just ditt beteende vara avgörande för hans? Om han inte kan hantera det måste han själv ta ansvar: för att avstå att dricka (helt och hållet, eller stanna vid x glas, eller bara dricka alkoholfritt), eller inte gå på festen.

Du skriver att han ibland dricker mycket. Om han inte utvecklat ett beroende ännu, men är i ett risk/missbruk, kan han få utskrivet tabletter som hjälper mot kontrollförlusten. Naltrexon minskar alkoholsuget och kan vara en hjälp vid tex en fest. Det bästa är såklart att avstå alkoholen men om det inte är ett alternativ kan Naltrexon vara en hjälp mot kontrollförlust på en fest. Din partner kanske inte tycker det är toppen att inte få alkholkicken, men det kanske skulle ge dig lite lugn.

@Rosa-vina
Tack för ditt svar! Han har Naltroxen utskrivet, men jag känner mig osäker på hur det fungerar. Jag antar att det går att dricka betydande mängder även om ”kicken”/dopaminpåslaget saknas? Dvs inte som Antabus, där drickandet omöjliggörs genom kraftfulla symptom.