Särbo med alkoholist sedan nio år.
Vi är båda över 50.
Träffas vanligen endast vartannat veckoslut, plus semestrar. Särbon håller sig till öl, men alla öl ska slut under samma kväll.
Nu har det börjat komma elaka kommentarer till mig även i nyktert tillstånd, det är nytt. Senast mitt hår som borde sättas upp. Värst var att han anklagade mig att tala i telefon för länge med min dotter så jag försummade honom, något liknande har jag inte fått höra under nio åren vi träffats! I nyktert tillstånd säger han sen att det är jag som tjatar på hans drickande, så han säger såna saker! Han får det alltså svängt som att det är mitt fel !
Gör alkoholen honom till narcisst?
Och hur har jag inte märkt det här tidigare?

Hej. utan att veta allt eller ens lite om din situation så ska jag svara med vad jag "tror". Att använda sig av order narcissist är en stor sak. Det är ett personlighetsdrag och en defekt som borde ha visat sig långt tidigare än 9 år. Man är inte narcissist pga några påståenden eller bittra drag i sin personlighet. Jag brukar påminna människor och även mig själv att "diagnosen" idiot faktiskt är otroligt underdiagnostiserad ibland och att mörkertalet är stort. Med det menar jag inte att du har fel eller att han inte är narcissist. Men sannolikheten är större att han efter 9 års (minst) konsumtion av alkohol istället har utvecklat ett starkt missbruk som gör honom arg på livet, bitter och manipulativ. Den en gång kanske charmiga glada herren har förvandlats till en beskyllande, ursäktande bitter människa som tar ut sina misslyckanden och aggressioner på sin omgivning. Detta är såklart bara en gissning och inget facit. Det gör heller inte saken bättre på något vis eller ursäktar ett dåligt beteende. Däremot så kanske lösningen kan vara annorlunda. Är han en narcissist i den kliniska bemärkelsen så finns det inget hopp om förändring och han kommer enbart fortsätta göda sig själv på andra. Är han en bitter missbrukare som manipulerar och är aggressiv i sitt sätt att vara så finns det hopp om förändring.

Personligen (bara min åsikt) så skulle jag lägga benen på ryggen i båda fallen då inget av dom komemr bidra med någon glädje i livet (återigen bara min åsikt). I ena fallet finns dock hopp om bättring.

Hej! Jag skrev ett inlägg här idag angående min syster. Hon har missbrukat alkohol i över 20 års tid, och jag har märkt att hennes beteende har succesivt blivit mer och mer förändrat. Hon är mer aggressiv, söker mer konflikter och liksom VILL skapa bråk och osämja. Vad jag kunnat läsa mig till så får hjärnan skador av alkoholen. Då främst i frontal och tinningloberna, där personligheten sitter. Hjärnan krymper också, och signalsubstanserna förstörs ju mer man dricker. Det kan ju vara förklaringen till varför din partner är så förändrad. Jag läste även en rapport från forskare att vissa delar av hjärnan kan reparera sig själv efter alkoholskador, tex att den ökar i volym igen om man slutar dricka helt. Hjärnan hos alkoholister krymper. Men detta tar 10 tals år att återställa, medans många skador aldrig kan bli reparerade. Tex skador på frontal och tiningsloberna. Så tyvärr sitter du nog fast med hans personlighetsförändringar, som då också så klart börjar visa sig även i nyktert tillstånd, då det blir en permanent skada. Om han fortsätter sitt missbruk finns ju risken att utveckla demensliknande tillstånd, och även psykoser och hallucinationer. Minnesstörningar beror på skador i hippocampus, och kan vara svårt att reparera, i många fall omöjligt.
Det är med andra ord inte mycket du kan göra. Han kommer mest troligt förbli sådan, och även om han slutar så kommer det ta många år att reparera ens en bråkdel av skadorna som alkoholen orsakat. Så det är ju upp till dig om du orkar med eller inte.

Jag hoppas att du markerar att det inte är okej. Nykter eller ej så får han inte behandla dig hur som helst.

Alkoholen förändrar människor. Mitt ex blev gråtmild och fick ångest när han var full. När han var nykter låtsades han som att det regnade och att han inte sagt något konstigt alls.

Man blir konfys, streessad, ledsen och orolig av sådant beteende och det är inte nyttigt i längden att vara i närheten av en sådan människa. Tänk på dig själv först.