Min man dricker varje helg. Ångrar allt han sagt dagen efter, lovar att söka hjälp och att hitta något annat som gör honom glad. Jag har verkligen försökt att stötta, hjälpa, prata, krama, älska, ja allt jag kan komma på. Nu för tiden ser jag inte fram emot helger och semester. Jag dricker själv inte alls längre ( inte varit beroende av alkohol). Jag känner att jag måste vara beredd på något sätt... Jag är trött, trött på att tänka. Jag antar att man inte kan lära en gammal hund att sitta.

@PSG Jag känner igen din situation på pricken och dina känslor. Så här utifrån är det jättelätt att se vilket begränsat liv du (ni) har p g a alkoholen, men när jag själv var mitt i, så tvekade jag och tvivlade hela tiden på hur allvarligt det var. Framemot tisdag eftermiddag började jag redan tänka " så farligt är det väl inte, han är ju bara lite tjatig och fjantig". Sen kom nästa helg och jag ville bara därifrån.
Vi levde bara som ett par tisdagar och onsdagar, för på måndag var jag fortfarande arg och ledsen och på torsdag började jag gruva mig och förbereda mig inför helgen. Det låter ju helt sinnessjukt, men kanske kan du känna igen dig. Nu har jag nyss lämnat, men det tog 30 år. Att låta det gå så länge är inte bra för någon, varken för den som har beroendet eller den som är medberoende. Jag tror att jag gjort det väldigt lätt för min man att fortsätta dricka men också gett honom svåra skuldkänslor, så ingen har tjänat på det.
Det verkar ju som om din man har insikt om att han har problem och det är ju ett första steg. Han måste dock känna att han vill sluta för att han SJÄLV mår dåligt av sitt drickande. Min man försökte flera gånger sluta för att familjen led och det var nog dömt att misslyckas från början. Hur som helst så tror jag att du behöver komma därifrån, det är väldigt lätt att kärlekskänslorna försvinner och till slut finns bara någon slags medkänsla kvar. Och du har ju ett helt liv att LEVA! Inte bara några dagar per vecka.

Tänk att vi är så många i samma sits!
Det är sorgligt.
Man blir, som du säger, så genomtrött. Trött på att tänka, fixa, ligga steget före. Trött, trött, trött... Trött på att vara ensam vuxen.
Min man ångrar nog inget efter helgen, låtsas som ingenting. Självmedicinerar, för att orka, för att bli lite glad. Han beter sig egentligen inte så illa (otrevlig ibland iofs), men är berusad i olika grader hela helger o nu även vardagar efter jobbet.
Känner så väl igen känslan av att inte längre se fram emot helgen.
Att ständigt vara beredd. På vad vet jag inte men allt o inget kan hända.
Avstår också alkohol nu, för den lilla festliga känslan finna inte kvar.
Jag har aldrig druckit stora mängder eller regelbundet, inte sett så mycket baksida av alkohol i min uppväxt. (Vilket jag är oerhört tacksam för) För mig har ett glas rött eller bubbel varit en guldkant nån gång ibland. Men guldet är borta nu.
Nu vill jag mest vara redo, tryggare i vetskapen om att jag kan köra om något händer. En vettig vuxen hemma.
Jag hoppas du finner lite styrka i att vi är flera som upplever, grubblar, o lever samma idiotiska rundgång.
Styrkekram

@Kevlarsjäl62
Tack för den feedbacken! 🧡
Jag blir varm inombords o bara ler när jag tänker på (o ser för mig) att det sitter en lapp med mina ord på någons (ditt!) kylskåp, som påminner om att följa stigen mot att Leva Livet! Fantastiskt 😚

Tack såå mycket för alla era svar, känns bra ändå att jag inte är ensam ❤️ Det har faktiskt blivit framsteg sen sist, och måste tillägga att detta är första gången vi verkligen har pratat med varandra om det, ordentligt lugn och sansat. Ett eller flera bakslag antar jag att jag kan vänta mig. Ett 10 veckors program har startat och det verkar tas på allvar.

Jag ska ge det mer tid, vi älskar ju trots allt varandra ❤️

Vad fint att höra @PSG att det blev framsteg efter att du pratade med din man! Du har redan fått ett antal fina svar om hur det kan vara att leva med någon som har ett beroende. Det kan se olika ut men oavsett kan det vara så värdefullt att dela olika upplevelser och strategier med varandra! Om du letar efter fler tips och tankar om hur du möjligen kan påverka din situation finns även ett program för anhöriga här på alkoholhälpen som du hittar här: https://alkoholhjalpen.se/anhorigstodet

@PSG Så fint att höra! Så fint att ni har kärleken kvar för varandra ❤️
Stryker under på tidigare råd: kom ihåg dig själv i detta. Ligger en tung o orättvis börda på dig som medberoende. Ta hjälp att bära den. Har hittat bra råd på Anhörigstödet.
Stort lycka till framöver!