Hej, min sambo är 22 och jag är 21. Vi har väldigt olika syn på alkohol då jag är född med en kronisk leversjukdom och inte kan dricka, han är uppväxt med alkoholisthem föräldrar och började dricka som 13 åring. Han super sig sällan full, men har hög tolerans för alkohol och dricker ofta. Jag anser inte att han har missbruk just nu men blir närvös för det i framtiden. Han kan dricka ca 6 öl innan han börjar bli full. Han har vin och drink intresse som jag inte vill krascha, då han smakar viner, utvärderar osv och älskar att skapa drinkar till sig själv och andra. Han tycker det är kul och alkohol smakar gott för han. Han säger att han gillar att känna sig lite mindre närvös och mera glad. Jag har växt upp med en öl drickande bonus pappa vars humör ändrade hela tiden när han drack och även fast min sambo stannar glad sp blir jag ändå rädd för det. Och även fast han är glad så är han inte helt sig själv och jag önskar att han var nykter mer. Vi hade precis ett bråk då det är lördag och han tog fram en alkoholfri öl till frukost och sa jag är ledig så jag kan. Jag sa att jag inte är bekväm med öl på morgonen, inte äns alkoholfri och han blev jätte arg, gick iväg och sa att han inte ville prata med mig mer nu. Jag har kommenterat på hans alkohol tidigare och det har hans närmaste också. Men han anser sig vara i kontroll, men det känns inte bra. Har jag fel i denna situationen? Hur kan jag göra?

@Matilda.Iris.Natalie
Dina reaktioner verkar vara precis som jag skulle reagerat.
Det låter som att allt kretsar kring alkohol och väldigt tydligt när han reagerar som han gör när du vill ta upp det som ett problem.
Du är väldigt ung och han också, ser det som ett friskhetstecken att du reagerar som du gör.
Fundera på hur du vill göra om han fortsätter som han gör?
Kram

@Snödroppen tack för svar! Jag älskar honom otroligt mycket och han är min bästa vän. Hans vin vanor och sånt är ett så tydligt intresse på högre nivå och något han vill jobba med. Så jag vill inte krossa det han vill göra men samtidigt sätta gränser för jag vill inte ha upprepade konversationer om det här. Men det läggs oftast på mig att jag inte har någon vana med alkohol och därför inte vet vad som är rätt :/

Öl till frukost är inte normalt, ledig eller ej! Och att kunna dricka 6 öl innan man blir påverkad är en varningssignal. Mitt ex kunde dricka 9 glas vin på en kväll utan att verka full det betyder förstås inte att han inte var påverkad utan att han hade många, många års alkoholmissbruk bakom sig. Hade man bett honom blåsa i en alkomätare hade det gått åt pipan.
Ni är båda väldigt unga och jag frågar mig om du har reflekterat över hur du vill att en relation ska se ut. Vill du att ni har samma värderingar, till exempel? När mitt ex korkade upp vin kl 15 en lördag blev jag väldigt obekväm. För honom var det normalt. Han kunde börja mycket tidigare än så. Det jag lärde mig av den relationen är att ens värderingar måste stämma överens. Jag vill INTE ha en relation med någon som normaliserar drickande vid alla tider på dygnet. Hur vill du ha det? Fundera på det. 🤗

@Matilda.Iris.Natalie
Förstår att du inte vill krossa hans drömmar och att du älskar honom.
Om ni har så olika syn på alkoholen så får du fundera över hur du ställer dig till det och hur du vill leva.