Hej alla som använder alkoholhjälpen. Det har snart gått fem år sedan vi öppnade alkoholhjälpen och saker har utvecklats snabbare och bättre än vad jag kunnat föreställa då vi planerade den här sajten. Vi har genomfört en vetenskaplig studie med över 600 deltagare som visade att människor som får tillgång till internetbaserad bedömning eller självhjälp minskar sitt drickande och sina problem. De som fick tillgång till Alkoholhjälpen och faktiskt använde den förbättrade sig lite mer än övriga grupper. Den som är intresserad kan läsa mer om det i Kristina Sinadinovics doktorsavhandling som finns här: http://publications.ki.se/jspui/handle/10616/41003

Uppdatering: På fem år så blir en internettjänst gammal. Det är hög tid att uppdatera alkoholhjälpen till ett nyare format. Vi kommer att stänga sajten för nya användare under några månader med start i november/december. För att det skall störa er som användare så lite som möjligt så kommer alla som har ett användarkonto att kunna gå in på den gamla alkoholhjälpen även under den tid som den är stängd. Nya användare kommer att erbjudas en alternativ tjänst under denna period. Jag återkommer med mer information, men om du läser här och inte har ett konto, så kan det vara dags att skaffa ett.

Mini-Konferens: För att fira femårsjubileet så planerar vi att anordna en dags konferens i Stockholm i början av 2013. I samråd med användare har vi beslutat att den ska vara kostnadsfri och anonym. Man kommer att kunna anmäla sig via alkoholhjälpen med ett förnamn eller användarnamn. Tanken är att innehållet skall vara anpassat för er som använder alkoholhjälpen. Förslag på teman eller innehåll för seminarier eller diskussioner mottages tacksamt.

DATUM: Den 2:e februari 2013 i Stockholm. Preliminär lokal blir på Riddargatan 1. Konferensen vänder sig till alla intresserade användare oavsett om man försöker ändra sina egna alkoholvanor eller är orolig för någon annans.

Under dagen kommer det finnas gott om tid att träffas och samtala fritt. Vi kommer att ha några presentationer av forskare och andra professionella som har bidragit till innehållet på Alkoholhjälpen. Dessutom kommer en av användarna inbjuden gästa att prata.

Anmäl er här >

Till slut vill jag upprepa något som jag har skrivit många gånger tidigare. Alkoholhjälpen är det som användarna har gjort den till. Jag är mycket imponerad över visdomen och värmen som finns i det som ni skriver här och tacksam för allt det som ni delar med er av till nytta för alla som läser.

Med vänliga hälsningar
/magnus

höst trollet

Det vore väldigt intressant, att ha med en person som Kaj Pollack! Jag har läst hans böcker och fått se lite av hur han jobbar på en personlig-självutvecklings-kurs!
Mycket tänkvärt, att vi oftast har "tankar" om oss själva och om andra, som egentligen inte alls stämmer..
Och att vi kan VÄLJA, vad vi tänker och hur vi förhåller oss till olika saker..
Det tror jag skulle ge många av oss en välbehövlig "självförtroende-boost" Och jag tror att vi kanske i viss mån måste börja med våra "jag", för att sedan också naturligtvis ta upp det här med alkohol!
Tror att en sådan som Kaj Pollack skulle hantera situationen galant ;-)

Tack för ett underbart FORUM, med underbara deltagare!
//trolis//

Lelas

Åh, Magnus - tack! :-)
Underbart alltihop - avhandling, uppdatering, mini-konferens!

En person som har betytt mycket för mig, och som är oerhört duktig när det gäller anhörigfrågor är Romana på www.aleforshemmet.se - om det är aktuellt med föreläsare om medberoende, så hör gärna med henne.

/H.

PS. När det gäller teknikutveckling så hoppas jag på en app... Det vore kanon!

Maria42

Är mitt förslag, hon är ju nykter alkoholist och väldigt bra föreläsare, pratar mkt om självkänsla och det behöver vi nog alla.

att Ahj blir kvar och får ett modernt format! Och att vi får hänga kvar på den här under tiden.
Jag ser redan fram emot dagen i januari - hoppas du meddelar datum i god tid så att jag kan ordna ledigt för den vill jag verkligen inte missa. / mt

nämnde i ett TV-program igår att han numera inte dricker alkohol. Är han en tänkbar "talare" på den kommande träffen? / mt

Den 2:e februari 2013 i Stockholm. Preliminär lokal blir på Riddargatan 1. Konferensen vänder sig till alla intresserade användare oavsett om man försöker ändra sina egna alkoholvanor eller är orolig för någon annans.

Under dagen kommer det finnas gott om tid att träffas och samtala fritt. Vi kommer att ha några presentationer av forskare och andra professionella som har bidragit till innehållet på Alkoholhjälpen. Dessutom kommer en av användarna inbjuden gästa att prata.

Anmäl er här >

Tack för datum! Undrar om ni kommer att skicka ut samlad e-post - i så fall behöver man väl skapa sig en anonym adress eller hur? / mt

Jag skulle vilja redigera ett av mina inlägg och just det inlägget går inte att redigera. Vad kan det bero på? / mt

vill.sluta

Har ett vagt minne av att jag läst ngn stans
10-17........ Men kanske ute och cyklar?
/A

Lelas

Hej alla!

Magnus - hur går det med planerandet av den 2/2?

Vilka blir det som kommer och föreläser? Hur många anmälda är det hittills?

Jag kommer antagligen inte kunna komma (det är långt att åka och kalendern är överfull), men jag skulle ändå gärna vilja veta lite mer.

Vi hörs!
/H.

Stigsdotter

Jag tror du kan avanmäla där du gick in och anmälde dig. Tråkigt att du inte kommer!

Sorgsen

...vad händer?
Vi är inte många kvar här längre. Är det en taktik? Att låta forumet självdö?
Varför försvinner del efter del på sidan?
Ut med språket!
Ärlighet är alltid enklast att använda sig av.

Lelas

Instämmer med föregående talare!

Vad händer?

/H.

som Magnus läser här. Jag har nått honom via att skicka meddelande på fb, det kan man ju göra även om man inte är (fb-)vänner. Hans svar har jag återgivit. Tidigare har jag kontaktat Pi Högberg men hon verkade vara långt borta från forumet...
/ mt