@Natalia Tyvärr är svaret "inte så bra" på frågorna, men tack för att du ställer dem. Jag har druckit både fredag och lördag. En stark inledning efter att ha flyttat tråden till "Vara alkoholfri", eller hur?
Jag är förmodligen inofficiell världsmästare på att hitta anledningar till att det är OK att dricka alkohol.
Über-stress på jobbet? Ta ett glas vin och koppla av!
Jag har tid i övermorgon hos någon som beskrivs som en nischtandläkare inom käkkirurgi för att bli av med en visdomstand som spökar. Panik! Jag är livrädd för knivar, särskilt om de skall skära i mig! Mer vin, för tusan, måste lugna nerverna!
Så korkat, destruktivt och kontraproduktivt. Jag vet det, ändå faller jag tillbaka i samma beteende, gång efter annan. Det som fungerar och får mig att må bra är att låta bli det förbannade gift etanolen är, och att motionera och meditera regelbundet. Det ger mig något slags inre lugn och mental balans. Ändå är det så svårt. Vanans makt och ett omprogrammerat belöningssystem är krafter som inte är att leka med!

Eftersom jag saknar viljestyrkan att bryta mitt beteende kommer jag att påbörja en Antabus-behandling på torsdag. Jag fick vända ut och in på mig själv och argumentera i nästan en timme hos läkaren på beroendemottagningen innan vi var överens. Delvis på mina villkor, men framför allt på mottagningens, vilket innebär ett visst mått av kontroll. Jag behöver det om jag skall lyckas bli fri från giftet permanent. Jag har försökt flera gånger tidigare, men jag tror jag har verktygen för att klara det den här gången. Jag ser fram emot att bli fri från giftet!

@Onkel F

Jotack det där med viljestyrka är krångligt när det kommer till A. Jag har haft en seg bakisdag men kommer vara piggare imorgon igen.

Känner du att du har bra meditationsövningar för rädslan inför ingreppet? Ibland kan det nästan behövas använda nån typ av lugnande om det medför för jobbig ångest.

I appen Cairy finns många lättillgängliga meditationsövningar. Även om det alltid är skönt med tyst meditation kan jag just nu uppskatta att många av deras övningar är röststyrda. Det känns skönt. Ska också fokusera på just träning och meditation kommande vecka.

Hoppas du får sömn inatt 🙏

@Natalia Det handlar mest om att jag bygger upp en rädsla eller oro inför det som skall hända. När jag väl är där är det sällan något problem, jag lyckas på något vis samla mig och bara andas.

Jag brukar meditera under tystnad. Har provat att lyssna på mantrat Sat Nam några gånger, men tycker mest att det distraherar. Har inte Cairy, men skall ladda ner den. Det värsta som kan hända är att jag inte gillar övningarna, men det kan ju vara något jag verkligen gillar också! Värt ett försök, tack för tipset!

@Natalia Rätt ok, faktiskt. Efter jobbet idag åkte jag in till stan och rekade lite. Vilken väg skall jag köra, vart skall jag parkera, hur mycket tid behöver jag osv. Jag brukar gör så när jag skall någonstans jag inte varit förut. Det ger mig en känsla av kontroll och det lugnar mig. Det finns säkert en diagnos för den typen av kontrollbehov.
Ett par Atarax hjälper också till att minska oron, så läget är under kontroll, skulle jag säga. Men det är fortfarande inget jag ser fram emot.

Skönt att höra. Och det är inget fel med att förbereda sig på det sätt man känner att man behöver. Blir mest glad när någon har självinsikt och kan underlätta för sig.

Bra att du har Atarax som stöd och det kommer gå bra imorgon om jag får gissa. Hoppas du får klok sömn inatt 🙂🙏

@Natalia Bra tack! Du är omtänksam! Att bli av med den var inga problem, men känslan när bedövningen började avta var inte så sexig! Proppade i mig Alvedon och gick och lade mig halv åtta igår. Sov till strax efter tio i morse.

Dags för besök på beroendemotagningen imorgon eftermiddag. Jag har haft ont i trakten av njurarna ett tag, hoppas det inte är något som påverkar möjligheten att börja på med antabus-behandlingen. Lite skumt, varje gång jag äter, särskilt om maten är lite salt, får jag ont så att jag för svårt att röra mig. Någon som känner igen? Nåja, Antabus lär ju inte göra större skada på kroppen än vad alkohol gör.

Tyvärr känner jag lite ångest inför Antabus. Semester utan att A? Alla möjliga undanflykter gör sig påminda. "Mår dåligt efter tandläkarbesök, kan tyvärr inte komma" osv. Känner en ambivalens inför beslutet. Men precis som med tandläkarbesöket kommer jag att samla ihop mig och bara göra det. Ett kortsiktigt obehag för välmående framöver.

Belöningssystemet vill ha sin dos. då kommer tankarna. För mig räckte det med att jag hade klippt gräset för att öppna första ölen kl 11 på förmidagen. Jag gick länge hos öppenvården och fick bra tips där ifrån som jag skulle prova till nästa gång. Att hitta sina triggers är en bra grej. Vad är det som får dig att kliva över gränsen du dragit och dricka i alla fall? Sånt hade jag aldrig tänkt på innan. Hittar man dom så kan man göra något åt det som gör det hela lite lättare kanske nästa gång risken kommer. Gick där i över ett år. Fick massor med tips och förklaringar hur det funkar i hjärnkontoret med just alkoholen. Fick med mig en alkoholtest kopplad till en app i telefonen som jag blåste i varje morgon. Detta var någon månad efter jag drack sista gången. Hade den i ett par veckor och blåste grönt 100% under den tiden. Det var en bra utmaning för mig själv, och man mår bra och blir stolt när man klarar det. Att tackla svackorna utan att ta till alkohol är nog beroende på vilken person man är från början. Jag gick i botten och dog nästan. Det skrämde mig så förbannat att jag bestämt mig för att inte dö pga alkohol. Idag vågar jag göra saker som var otänkbara om jag inte druckit innan. Ångesten av att inte få ta "lite" innan man ska göra något man är orolig för har krympt hos mig från skyhögt till nästan obefintlig. Äter fortfarande medicin mot ångest. Den behövs ibland så jag vågar inte sluta med den än. Social fobi var något jag utvecklade under åren jag drack också. Möten tex när man inte kunde dricka innan för att få självförtroende. Den finns där än idag men krymper och jag har sällan problem med den längre. Nu skrev jag en halv roman, men det ger mig glädje och styrka att kanske hjälp någon, även om det bara är nåt tips som snappas upp eller så. Stort PEPP från mig !!!!!!

@Onkel F

Om du redan har lämnat blodprover inför antabusstart så bör det inte vara nån fara inför start. På min mottagning är de noga med prover innan just antabus och gärna att man helst lyckas vara mer avhållsam ett par veckor innan start. Men det ska din mottagning ha koll på.

Men jag förstår dig. Är ju själv tvär och jätteavig mot all typ av medicin men av kanske andra orsaker än du.
Men tycker inte du ska tveka om ditt missmod ligger i att inte kunna dricka på semestern. För då måste jag vara rak och påminna dig om att Din önskan är att inte dricka alls ❤
Du vet... Du hör faktiskt hemma på den alkoholfria sidan nu och det kommer att kännas bättre snart 🙂

Kram

@Onkel F
Hej! Svarar i din tråd istället. Nä, varför ska vi gå i polemik, detta forum är till för att vi får beskriva hur vi tänker, känner och ser på saker och utbyta tankar med varandra på ett vänligt sätt.

Du svarar mig ”Vår hjärna är faktiskt inte kidnappad av A, men vi har programmerat om vårt belöningssystem med A. @adde skrev något i stil med "utbilda sig till alkoholist", talande. Att använda starka ork kan i värsta fall ( tror jag) bidra till en förminskning av sig själv och den egna förmågan och ge en känsla av att man måste förlita sig på andra som ser sig som bättre vetande (AA).”

Att på ett enkelt sätt beskriva att vi har förstört belöningssystemet i vår hjärna med alkohol uttrycks ofta som att vår hjärna blivit kidnappad av alkohol. En metafor som kan skapa en bild av vad som hänt pga alkoholen. Man har blivit tagen som gisslan av Alkoholdjävulen. Man kan bli fri från en kidnappning och gisslan släpps fri. Man kan sluta dricka och hjärnan kan återhämta sig och få balans igen i belöningssystemet, som brukar ta mellan 3-6 månader. Det vi skadat för evigt är att om man som alkoholberoende börjar dricka igen, så kickar det felprogrammerade belöningsssytemet igång och börjar skrika efter alkohol igen. Det går inte att återställa denna inprogrammering, det enda som hjälper är att inte dricka. Man skulle metaforiskt kunna säga att denna inprogrammering är kidnappad för livet.

Jag håller med dig om att starka nedsättande ord kan bidra till en förminskning av sig själv. Att säga att man är dum i huvudet om sig själv, kan bidra till att man tänker så om sig själv och kanske något man fått höra andra i sitt liv säga till en. Man har blivit inmatad med det och det finns ingen sanning i det, bara en nedsättande förminskning av någon. Ett psykiskt övergrepp. Vad gäller AA har jag ingen som helst erfarenhet, hört både bra och dåliga uttalanden om dem. Men det är väl som med det mesta, vi är olika personligheter och det passar oss olika. Alkoholist är ett negativt laddat ord och något ingen vill vara. Alkoholist har för mig tidigare inneburit att någon inte klarar av sitt liv med jobb, familj mm pga alkoholen tagit över livet. Jag klarade jobb, familj mm men drack varje dag. Jag insåg att det finns olika sätt att vara alkoholist på. Jag skulle kunna kalla mig för alkoholberoende istället, ett begrepp som man använder idag. Det låter kanske bättre? Men även det är för mig negativt ord. Fast, egentligen spelar det ingen roll vilket ord jag använder (om mig själv) båda är negativa och ett faktum och något jag hamnat/försatt mig i. Jag kan inte dricka alkohol för jag har sjukligt begär efter det och missbrukar det.

Vad jag idag som nykter skulle kunna kalla mig är ”en stolt person som lyckats bryta sitt destruktiva förhållande till alkohol”. Jag håller med dig fullständigt i att det är bättre att inte använda negativa ord om sig själv, då risken finns att man förminskar sig själv och den egna förmågan till att sluta dricka. Bättre att skippa negativa ord och bruka positiva ord med kraft, jag ska fan göra allt för att bli fri från alkoholens destruktiva klor!💪😁💕

@Natalia Trodde de prover jag lämnade sist skulle duga, men icke! Ny provtagning idag och återbesök på måndag. Om inget av de resultat som har med levern att göra visar något konstigt blir det Antabus då. Det finns saker som bara skall göras!
Även om jag kan låta lite tvehågsen ibland så fanns det en tanke med att flytta till den här delen av forumet. Det är här jag hör hemma, även om inte hela hjärnan har förstått det ännu🙄Om jag bearbetar och knådar den kommer polletten ramla ner till slut.

@vår2022 I sak håller jag med dig helt och hållet, det är bara orden som skiljer. Och kanske lite tankesätt.
Framför allt har du rätt i att vi aldrig kan dricka igen, det triggar de felprogrammerade banorna i belöningssytemet direkt. Tyvärr har jag erfarenhet av det.
Vad jag vill är att kunna säga att jag är, eller kalla mig, en person som inte dricker. Varken mer eller mindre. Det borde vara det normala, men tyvärr ser vårt samhälle annorlunda ut.

Godkväll@Onkel F

Klart du hör hemma på det alkoholfria forumet. Det är dit du siktar och du har så god självinsikt i området du verkligen vill förändra. Tycker det är både klokt och starkt av dig att välja antabus och det ligger inte långt ifrån start nu. Känner inte en avund men kanske ett problem i att jag själv är så avig mot mediciner. För det är krångligt att stå emot även om goda strategier och tankar inför det finns. Från måndag går Antabus in och tar både beslutet och förhandlingarna åt dig. skönt. Det möjliggör att andra och mer konstruktiva tankar och ageranden kan få ta plats. Själv hade jag planerat att både träna och promenera igårkväll. Hade verkligen tyckt om att göra det men styrde snett och både träning och promenerade uteblev. Hade mått bra mycket bättre idag av dessa två aktiviteterna än den vägen det istället blev. Men förlorade verkligen den ronden igår.

I och med din uppstart av antabus och mina egna misslyckanden känner jag mig på nytt lite lite, men bara lite mer öppen igen för det alternativet. Vill gärna höra hur du mår av dem och hur du upplever skillnaden i vardagen när du använt den några veckor. För den här kampen som kommer förr eller senare är svår när man som jag ännu inte tagit sig över tröskeln av abstinenskänslor.

Med antabus kommer du på ett otvunget sätt nå till den tanken di vill ha, nämligen att nej tack, jag dricker inte. Även om din egen tanke skulle ligga vid att nej, jag kan tyvärr inte för jag står på Antabus. Så är det ändå ett Nej som inte ger dig ett val. Det är inte ett val efter en dum dag på jobbet, det är inte ett val oberoende av situation. Det är bara ett faktum. Och jag har verkligen förstått att det är en riktigt dum ide att ens försöka såvida inte 14 dagar efter avslutad dos passerat.

Var inte orolig inför nästa vecka. Det blir ett välkommet att någon säger nej åt dig så du får plats till andra tankar.

Men kom också ihåg att du inspirerat även mitt enorma motstånd till medicin att öppna dörren på glänt 🙂

Ska köra en vända med Teanin som stöd. Har stöttat mina impulser förtur. Mitt avstånd låg i att mitt driv att ta mig an dämpades men jag får nog acceptera det i ett bättre syfte. Efter det kan det nog hända att nästa steg blir just Antabus.

Tack för att du berättar och önskar dig en fin helg oavsett vad du gör ❤

@Natalia skrev:" Från måndag går Antabus in och tar både beslutet och förhandlingarna åt dig."
Det är lite grand det som är problemet. Antabus är en nödbroms och tar inga beslut åt mig. Det jag behöver göra, ännu en gång, är att förändra varor och beteenden. Annars är jag tillbaka på ruta 1A när behandlingen upphör. Jag kan inte leva vidare på samma sätt jag gjort hittills och bara ta bort alkoholen. Har till och med övervägt AA, men jag är ännu inte över den tröskeln.

Alla mediciner har väl en inverkan på kropp och psyke, oavsett om det är registrerade eller "alternativa".

Ha en bra fredag, så nykter som möjligt!