Hej @Ny dag!

Jag måste kika in. Reagerade på hur du beskriver ditt beteende och du har god insikt i hur du fungerar. Det är jättebra! Du berättar att du gjort självtester som indikerar vissa diagnoser. Jag skulle önska att du återvänder till psykiatrin för en riktig neuropsykiatrisk utredning så du kan få en mer direkt klarhet i vilken eller vilka av diagnoserna som är aktuella. Många av dem liknar varandra och medför liknande symtom men det kan vara klokt att reda ur det så du kan få rätt hjälp frammåt. Det finns tillexempel många likheter mellan adhd och bopilaritet. Samtidigt som både HSP och GAD skulle kunna liknas vid besvär som kan komma med både bipolaritet, adhd/add och EIPS.

Tänker att det kan vara bra med en riktig utredning så du får en chans att skaffa de bästa verktygen för att underlätta din vardag. Ibland behövs medicinering (om man själv vill) för det kan bli jobbigt när impulskontrollen brister, när det finns ett behov av omedelbar gradifikation och konsekvenstänket kanske inte fungerar så som man skulle önska.

Önska dig en skön kväll och hoppas du får sömn inatt 🙂💕

Fortfarande nykter, inga direkta sug bara lite tankar på alkohol. Och mycket tankar på detta fantastiska forum! Men också mycket tankar på hur dåligt psykiskt jag mått de senaste gångerna, det är som min ångest förvärras med varje återfall. Det är ju iofs bra för ju mer smärta ett återfall orsakar osv….. Jag behöver verkligen tänka att genom att ta ett återfall ja det orsakar 7-10 dagars dåligt mående och är det verkligen värt det??? Så har jag inte känt tidigare faktiskt och hoppas verkligen det kan hjälpa mig framöver. Jag har aldrig fått fysiska abstinenssymptom utan det är just det psykiska måendet som bara blir värre.

@Vinägermamman Har läst din tråd också 💕! Jag tycker att mina läspauser ger mig sinnesro och jag kommer fortsätta, familjen vet att det är min egentid som är helig. Har läst alla Läckberg men Box känner jag inte till… ska leta upp… tack för tips! Varvar detta med 30 minuter alkoholrelaterad läsning/lyssning när jag ska sova. Nu fortsätter vi kämpa💪🥰

@Argbiggan Tack detsamma! Så länge vi hänger kvar här och skriver ned våra funderingar och skav så jobbar vi ju oss längre bort från alkoholdjävulen. Vi kämpar och ger oss inte!

@vår2022 Hoppas du haft en bra dag och att du känner dig stolt över dig själv! Du inspirerar! Har pratat med maken om nästan allt, och älsklingen ja han stöttar och försöker förstå men har så svårt att ta in hur det är att leva med ångest, depression och problemdrickande för han i sig själv är så trygg och stabil. Han är min klippa och han vill verkligen för det gör så ont i honom att se mig så förtvivlad 💕💕

@Natalia Tack för du kikade in! Jag tar inte alls illa upp, tvärtom. Detta forum är ju ett sådant där vi alla skriver i välvilja - det är iaf min utgångspunkt och så som jag själv tolkar alla kommentarer och allt jag läser💕! Jag har gjort första stegen och hoppas få genomföra utredning. Jag vet att psykiatrin och diagnoser komplicerat och många delar går in i varandra, den ena patienten är inte den andra lik och att internet egentligen försvårar för läkaren ibland då patienten är övertygad om ngt ibland helt felaktigt…. Jag tror och hoppas genom att bli riktigt utredd att jag kanske äntligen kan få rätt verktyg, både avseende behandling samt adekvat medicin. Men jag vill först och främst jobba med att bli en sån som slipper dricka alkohol (och mena det i varenda fiber i kroppen).
Jag äter btw fortsatt teanin och tyrosin, avvaktar utlåtande till jag är ”mig själv” igen… Kram

@Ny dag

Jag hoppas verkligen du kommer hitta ett sätt att hantera både måendet och hitta goda strategier för sådant som impulskontroll och liknande på sikt ❤
Låter bra att utredningen är på g.
Brukar kunna vara långa väntetider och så ska man ju påvisa hyfsad nykterhet en tid så inte känslorna färgas av substanser eller abstinensfaser. Men om ditt mående bidrar till alkohol hoppas jag att du får hjälp med strategier så även innan en utredning blir klar. Det tar ju lite tid med dem med.

Jag tog en Teanin idag men har inte använt dem sen sist så att säga. Har provat att vara utan för att jag uppskattar att vara allert. Ska inte säga att jag blir trött av Teanin men upplever mig något dåsigare. Inte obehagligt men vill mest bara ha min egen energi så långt det går 🙂
Hur har du använt dem?

Kram på dig!

En ganska bra nykter dag idag, visst funderar 🤔 jag mycket över hur jag ska fixa att slippa dricka även långsiktigt. Försöker tänka här och nu, idag dricker jag inte men tankarna rusar iväg och oron för framtiden fladdrar i magen. Hursomhelst, idag✅! Kram

@Ny dag Vad härligt med en bra dag😊
Jättebra att du tänker här och nu👍🏼
Jag är oxå världsmästare i att oroa mig för framtiden. Behöver träna på här och nu. Går ju en massa onödig negativ energi till att oroa sig, ofta helt i onödan. Grattis till dina framgångar!

@nydag det är mycket strongt att få syn på det skeva mellan att klara av att inte dricka idag- men vara både orolig och osäker över- framtiden. Jag känner igen det väldigt väldigt väl, och det tog mig lång tid av ”en dag i taget” innan jag kunde greppa längre tidsperspektiv.
Men som någon försyn så klarar vi mer och mer motstånd- när vi bygger upp banken av nyktra dagar. Ett starkt kapital.
Du skriver klokt och jag tänker att du har så goda förutsättningar att lyckas. Hejar på dig, idag står det 884 dagar nykter i min app. Det är inte raketforskning- det är en dag i taget, varken mer eller mindre. Kram 😍

Tror jag ✅ dag 10 denna gång, så lång tid har det tagit att må bra efter återfall. Det blir värre och värre och det är väl bra ur ett långsiktigt perspektiv tänker jag ändå. Idag är jag nykter det är inga tvivel på det. Imorgon skolavslutning och då är jag självklart nykter och har alltid varit.
@Se klart Tack för kloka ord - jag vill bygga mitt starka kapital av nyktra dagar. Vill inte räkna dagar egentligen men vet mitt/mina datum så jag har koll ändå. Grattis 😽 till 884 dagar! Du är ett föredöme och ödmjuk som få💕🥰!
@Rehacer En dag i taget, så är det! Vi kämpar på och håller ut vad som än händer så slutar vi inte kämpa eller hur? Kram

@Ny dag
Han smög på mig idag med den lilla A-djävulen. Fick sånt sug när jag slutade jobbet, hade varit lätt att köpa med en flaska vin hem. Men det gjorde jag inte.
Heja oss, vi klarade att hålla emot båda två!
🤗

Vaknar nykter, ligger ff kvar i sängen och dricker morgonkaffet! Smakar alltid härligt utan bakfylla. Idag ska jag vara nykter. Gäster ikväll, bubbel och vin serveras men inte för mig. Jag mår ju inte bra längre efter jag druckit alkohol, även ett glas (fast jag vill ha mer) gör mig nästan sjuk dagen efter. Funderar på om det är kroppens egna försvar? I alla fall har vi laddat upp med andra alternativ att dricka. Önskar en fin nykter lördag! 🥰
@Vinägermamman Godmorgon! Idag kör vi nyktert! Vi lägger ännu en dag till att vara en bra dag för man ångrar aldrig en nykter dag! 🥰