Hej, jag är ny här och har nu ätit antabus och campral i 3 veckor. Jag har varit otroligt orkeslös sen jag började me dessa mediciner.. hur länge håller det i sig? Och har ni några tips på hur man hanterar alla känslor som pendlar som en bergochdalbana? :(

Anonym26613

Välkommen 🌸🙏❤

Tröttheten lättar successivt. Jätte individuellt. Svårt att säga om det är nykterheten eller medicinerna, troligen båda.
Jag fick mitt senaste energiökning ganska nyligen, efter 2 månader. Men nu har jag så mycket energi att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med den 🤣🙈
Känslorna jämnas nog snart. Tre veckor är så jävla grymt 💪💚 Vilka fördelar har du själv upptäckt?

Juztme

@Miss Mary Poppins
Oki! Då får ja bara vänta in de då :)
Ja vet inte riktigt.. än så länge är de nog att jag tänker mer klarsynt. Så det kan alltså ta lång tid innan tröttheten går över? Dom första dagarna så kände jag mig sjuk.. hur länge har du varit nykter?

Anonym26613

Jag är nykter sedan början på året. Så 75 dagar.
Jag var aldrig så där döttstrött utan klarat mig lindrigt undan. Men det finns folk i forumet som har varit nyktra lika länge men är inte lika energiska. Det kanske beror på generna. Jag brukar orka mycket vanligtvis.

Men tycker du ska stå ut lite till 🙏❤🌸 Det blir inte bättre med A. Men prata med läkaren kanske?

Juztme

@Miss Mary Poppins
Ja jag får nog göra det. Kan ju vara brist på nåt oxå. Nä, den där alkoholen har förstört mycket för mig. Finns inget gott med att fly från sina känslor :( nu har jag mest problem med att veta hur fasen jag ska hantera allt haha

@Juztme Jag blir väldigt trött av Antabus. Är (tyvärr) inne på min tredje behandling, dag 23 faktiskt. De två tidigare gångerna har jag fått mina doser nedjusterade till ett minimum, 200gr 2 ggr/vecka. Efter det har det tagit 3 - 4 dagar så har den inledande tröttheten varit som bortblåst. Tar du dessutom Campral samtidigt kan jag tänka mig att det förstärker trötthetskänslan. Jag håller med MMP, tala med din läkare, kanske hen kan se över doseringen?
Oavsett, det är fasen så mycket bättre att vara trött pga medicinerna än att vara bakfull!
Håll ut och kämpa på!

Juztme

@Miss Mary Poppins
Det går lite lättare nu, fortfarande trött men inte på samma sätt. Har kollat brister o lite nu så får se :) hur går de för dig?

Juztme

@Jullan65 ja de kan nog bli så, men dom vill se om de inte beror på brister först :) man tror inte att alkoholen gör så mycket me kroppen. Men herregud ja var nästan rädd ett tag i början..

Juztme

Det blev en justering på dosen iaf, hade lite höga levervärden. O samtalet från läkarn ang brister o andra prover ändrades till en tid ist. En aning oro finns i kroppen. Hoppas de blir bättre nu iaf. ☺

Anonym26613

Hej @Juztme 👋💚 Hur har påsken varit?
Jag glömmer ibland läsa just dessa trådar. Såg inte din fråga förut. Jag har haft några jobbiga dagar men nu börjar det rulla på igen 😅💚

Juztme

@Miss Mary Poppins
Påsken har vart ok, men seeeg! Hade en dag som var jobbig som tusan. Men nu börjar man känna sig som en människa igen..😅 hur var den för dig? De jobbigaste nu e dessa känsloexplosioner som kommer.. innan drack man ju för att dämpa allt..

Ett tag efter att jag lyckats sluta, så märkte jag att jag inte orkade nåt trots att jag var nykter och fräsh. Gick till doktorn. Visade sig vara blodbrist/järnbrist och d vitamin brist. Har tagit ett år att få det i balans. Inget magsår hittade man heller. Nyss slutat medvjärntabletter och ska kolla läget igen snart. Jag har slitit på kroppen så jäkla mycket. Har säkert haft detta länge. Men då söp jag så att det inte märktes bland alla andra negativa åkommor man får. Har klarat mig väldigt bra ändå. Bara att försöka få ett så bra liv som möjligt på ett bättre sätt. Tänk på allt ni kan råka ut för. Det går inte fixa allt i efterhand. Vad är alkoholen värd?