vitanova-21

Hej, ny här i forumet. Läst flera trådar och ser att det finns tydligen en väg ut ur dimman, behöver hitta den vägen....
Jag vet med mig att jag dricker alldeles för mycket... Kan lätt hälla i mig en box vin över en enda helg. Ibland har det hänt mitt i en arbetsvecka. Det jobbigaste är att suget finns där nästan hela tiden, så var det inte förut. Nu har jag druckit too much i knappt 6 år! Huga bara att ens erkänna det är läskigt!
Men jag bestämde mig för att vara brutalt ärlig i detta forum, vet att inget går att dölja- och egentligen finns ju ingen anledning till det här, vi sitter ju i samma båt (mer eller mindre) allihopa här?... Och jag behöver verkligen hjälp och stöd.
Suget efter alkohol är nästan där hela tiden, och när jag väl hällt upp ett glas och tänker att "jag kan begränsa mig, det blir bara 2-3 glas ikväll" så går det över styr och jag har lätt druckit en hel flaska vin, och ibland mer.... Hur f-n slutar man?! Hur uppbådar jag viljestyrkan till att lägga av?
Jag är en utåtriktad och sällskaplig kvinna (57 år), har haft "höga" ambitioner med livet och vad jag skulle vilja göra (är aspirerande entreprenör), men börjar tappa hoppet, orken och all inspiration pga ensamheten... Covid-19 har definitivt inte gjort saken bättre, tvärtom! Har tre vuxna barn som alla flyttat hemifrån, har skilt mig 2005 och inte lyckats träffa någon ny partner jag trivs med-än... Och riktigt nära vänner har jag inte längre, alla har försvunnit av olika skäl. Visst har jag försökt att engagera mig i idella föreningar, gör det fortfarande, men ytligheen är påfallande och jag berättar inte om mina personliga problem utåt... Detta skapar en ond spiral av ensamhet som jag inte vet hur jag ska ta mig ur. Har även provat dejta via nätet, men när någon vill ses, backar jag ur. Rädslan för att inte duga, inte är tillräckligt snygg, dålig ekonomi i bakgrunden m.m är en del av varför just jag landar i ensamhetens land, med vin som tröst...
Vill inte bli som den alkis min egen mor var, men inser att jag redan är på god väg. Behöver bryta detta destruktiva beteende, finns det någon som vill hjälpa mig, vad ska jag göra?....
Ledsen 😔

@vitanova-21 hej och välkommen!
Tänker att en bra början är att göra programmet här på alkoholhjälpen.

Som du skriver så är alla här av samma anlednig på ett eller annat sätt och bara det gör att man inte känner sig så ensam.

Fortsätt skriva så vi får lära känna dig lite mer.
Kram 💖

majken_r

@vitanova-21 Hej! Är ganska ny. Uppskattar att få skriva av mig, läsa andras trådar. Vara uppriktig mot mig själv. Suget kan verkligen vara outhärdligt men upplever att det blir lite enklare när man vet att man inte är ensam. Jag gör programmet och tycker det är bra. Kram🌱

@vitanova-21 Jag säger också Hej o välkommen hit! Förutom självhjälpsprogram du fått tips om kan du också få en personlig rådgivare som bara du kommunicerar med. Är bra tycker jag! Sen finns det ju mycket/många att läsa om, tips, o lära av som varit med ett tag... Själv är jag på min tolfte alkoholfria dag o försöker/vill tänka positivt även om det känns svårt ibland! Hoppas höra mer från dig 🙂

Välkommen hit @vitanova-21! Jag är också ganska ny här, hittade hit efter många års riskbruk. Läser på forumet, tar del av tips och gör programmet och tycker det är väldigt bra, får syn på saker som hjälper mig att hitta nya sätt att hantera tillvaron.
Vita Nova, det betyder väl ”nytt liv”, fint namn. Fortsätt att läsa och skriva här, så mycket du orkar, så kommer du hitta en väg till ett liv utan alkohol som fungerar för dig!

@vitanova-21 Hej! Fint att du skriver här och jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag är en 54 årig man som trivs bra med jobb och har en vuxen dotter som bor med sin mamma. Jag känner igen mig i ensamheten och det är svårt att vända en negativ spiral. Jag har vad man kallar för ett riskbruk, dricker inte ofta men det blir ofta ganska mycket. Ett sätt kan vara att skriva här på forumet för vi delar problemen vi har med andra vilket känns skönt. Skuld och skam är förödande och jag vet inte hur många lördagar jag mått dåligt med självförakt och varit vansinnigt trött. Jag gissar att du kan känna igen dig i en av del jag skriver om. Jag tror att vi tillsammans kan förändra våra liv till det bättre. Ser fram mot att läsa det du skriver!

vitanova-21

Hej @Ase ! Tack för att du tog dig tid att skriva till mig . Vad innebär det att göra självhjälpsprogrammet? Har sett det nämnas lite här och var, blir nyfiken iaf 🙂

vitanova-21

@majken_r , kram tillbaka till dig. Som nykomlingar så finns det mycket att lära, och dela gärna med dig av vad som händer i ditt liv också. Känns mindre ensamt så, tror jag...

vitanova-21

Grattis @majsan_nu till 12 nyktra dagar, bra gjort❣️Jaa, en personlig rådgivare vore ju nice att ha. Ska undersöka saken närmare. Kram 🙂

vitanova-21

Hej @Lillek , tack för dina rader, det värmer! Jo, det stämmer, valde vita nova som användarnamn, ville hitta en symbol för det nya och friska liv jag söker... Har alltid varit intresserad av språk och ord, och hann gå halva Retorikkonsultprogrammet på Södertörns Högskola, innan CSN behagade kasta ut mig, genom att hävda att jag var för gammal för att få ta mera studielån! Detta var precis före julen 2019, och då rasade allt ordentligt! Alla drömmar om en chans till en karriär där en kunde både göra något som var intressant, meningsfullt och dessutom hyfsat välbetalt arbete... allt gick i stöpet pga CSN’s stelbenta och gamla regelverk... Så man kämpar , med tjafs med soc varje månad om ekonomin , med bångstyriga arbetsgivare där ute som trots lagförbud, aktivt åldersdiskriminerar- och också både med mig själv, och min psykiska ohälsa och nästan ”döda” drömmar om ett bättre liv.... Har inte varit glad alls på väldigt länge....Men nånstans måste det ju vända, eller?.... Förlåt att det blev så negativt, behövde fånur mig denna svåra sorg jag bär på...

vitanova-21

Hej @Tombor , och tack även till dig för dina rader. Lite av m8n resa kan du se via svaret till @Lillek, och det finns så klart mer att berätta. Både bra och dåliga saker... Riskbruk är nog vad jag också har, dvs dricker inte på veckan men på helgen (och emellanåt inte ens varje helg), men när jag väl gör det blir det lätt för mycket. Stoppknappen är ur funktion skulle man kunna säga.... Glad att jag hittade detta forum, verkar finnas många otroligt fina människor här inne. Ta hand om dig, vi hörs! 🙂

Det nya friska livet! Förstår att det är många uppförsbackar i livet nu, @vitanova. Och besvikelse med avbruten utbildning – visst är det tokigt, vi förväntas kunna yrkesarbeta långt upp i åldrarna men behövs vidareutbildning så hänger de ekonomiska stödsystemen, som CSN, inte med.

Men kanske kunde det vara en bra hjälp för dig att vara helt utan alkohol ett tag. Jag upplever att det är så mycket enklare att orka med både stora och små bekymmer efter att ha varit helt nykter i bara några veckor. Problemen försvinner inte, såklart, men de är lättare att hantera.

Tänker också att den utbildning och de erfarenheter du har, det kan ingen ta ifrån dig. Och att nya stigar kan skönjas, så småningom!

@vitanova-21 Jag känner igen mig ganska mycket i ditt inlägg.. Med ensamhet, att isolera sig och backa ur för att man blir rädd (jag har social ångest i perioder), att sakna kärlek... Att dricka pga ensamheten.
Jag har, för mindre än ett år sedan, brutit upp mitt gamla liv i Stockholm, lämnat sambon och lägenheten där vi bodde i 12 år, lämnat allt umgänge jag hade (mest missbrukare men även "skötsamma och ordentliga vänner), ja typ lämnat allt för att börja om. Flyttat till en liten ort i Härjedalen, som jag drömt om länge, att flytta till Norrland. Har lärt känna lite folk, men ensamheten och utanförskapet är ändå påtagligt! Jag är dessutom förtidspensionär sedan länge och har ingen sysselsättning att gå till på dagarna. Har dessutom ingen TV eftersom den har pajat! Så vad fan gör man? Jag har fått en förändringskris här (vanligt vid stora omställningar i livet!) och gått in i en rejäl depression. Har även en massa sorg och smärta och ilska bakåt i tiden att bearbeta. Alkoholen är en vän, en räddare i nöden! Vet inte hur jag skulle klara mig utan den just nu! Allt känns hopplöst och jag har noll motivation..
Vart bor du någonstans? Du verkar vara en bra och intressant person, jag är gärna vän med dig! 🙂💟 Är en kvinna på 41.