Anders413

Hej där ute min första dag som nykter men inte den sista hoppas jag !
För två år sen så gjorde jag en viktförminsking från 110kg till mina 64 kg som jag väger idag ! Men det har med fört att jag har börjat konsumera väldigt mycket alkohol men nu får det vara nog !
Är den någon mer som har samma problem här på forumet ? Som kan dela med sig i så fall

Hej @Anders413!

Det är tydligen många genomgått gbp som börjar dricka. Man ersätter ett beroende (mat) mot ett annat (alkohol). Jag skulle rekommendera att ta hjälp. Antingen genom vårdcentralen eller beroendecentrum. Lycka till med ditt nyktra jag 💝

@Anders413 Välkommen hit! Jag har ingen egen erfarenhet av gbp, men jag har hört att det är vanligt att man blir alkoholberoende efteråt. Så vanligt att man nu inom sjukvården undrar hur man ska hantera det. Jag tycker att du ska ta kontakt med sjukvården, den läkare som remitterade dig till gbp. Och sen ska du hänga här, vi är ett skönt gäng som kommit olika långt på vår nyktra resa.

Kram 🐘

Hej!
Jag har också gjort en gbp och har under åren som gått sedan dess ökat min alkoholkonsumtion - vilket är vanligare än man tror... Byter ett beroende mot ett annat.
Dock har jag nu börjat min resa mot alkoholfrihet. Nu på söndag är det fem veckor sedan jag slutade helt med alkoholen och jag ämnar fortsätta så. Mår mycket bättre, minns (nästan!) allt från dagen innan och jag börjar känna att jag har fått mitt liv åter. Intressen som jag inte ägnat en tanke under mina rus har återigen kommit tillbaka och jag börjar trivas med mig själv!

Jag har berättat för hela min arbetsplats om mina problem, har fått komma till företagshälsovården och jag har även själv sökt upp min kommuns hälsocentral där jag får träffa en beteendevetare angående min alkoholkonsumtion. Dessutom har jag besökt AA ett par gånger men känner mig lite "utanför" då det bara har varit män närvarande. Jag skulle så gärna vilja få dela mina erfarenheter med en kvinna som kanske kan vara/har varit i liknande situation som jag befinner mig i.

Anders413

Yes 8 dagar har gått å inte en droppe har intagits stolt över mig skälv så klart ! Har ett möte nästa vecka så jag kan prata av mig ! Men skönt att man bestämt sig för må bättre ! Har tänkt på alkohol varje dag men fattat ett beslut som jag bara ska klara ! Tack för alla trådar som ni skriver det är en väldigt viktig del av denna sida när man kan läsa om er andra ❤️ Tillsammans är vi starka

Japp, är också gbp opererad och har helt klart bytt ut mitt sockerberoende mot alkoholberoende. Varför kan jag inte bli beroende av nånting som är bra för mig, typ träning eller nått?