@Geggan Grattis till 3 månader!🥳 superbra gjort! Perfekt att bo nära AA lokalen där du ska börja gå. Härliga tider framför oss när det börjar knaka och växa fram grönt ur jorden🌱. Skönt när flytten är klar om ett tag.

Ha det gott!🌷💕

Tack alla ni rara människor! Jag börjar nästan själv tycka att jag har gjort det bra.. och idag en sån härlig dag, promenad längs vattnet efter utställning och god lunch. Allt känns bättre än på ett tag och så ringer sambon från vårdcentralen där han var på hjärtkontroll o skall ta taxi till sjukhus för EKG var inte bra. Han har seriösa hjärtproblem så man blir orolig. Samtidigt skönt att han blir ordentligt utredd nu för det har varit lite incidenter. Och med flytten o allt. Ja vad vet man om allting! Så tacksam för att jag är nykter, mitt upp i allt.

Efter några ganska oroliga dygn på sjukhus är sambon hemma igen. Nya, diagnoser- förmaksflimmer, små proppar mm. Nya vassare mediciner. Och en stor nyhet: ingen alkohol. Överhuvudtaget. Någonsin. Och vin har betytt så mkt för honom- en stor del av sociala livet har varit vinprovargänget sedan 30 år. O han har bara druckit några glas fredag o lördag. Och nu- finito. Jag är nästan mera upphetsad än han över det, han liksom bara gillar läget. Jag är å ena sidan glad att slippa vin i hemmet. Men också faktiskt en liten sorg: att inte ens nu få titta på ett glas o lite fantisera över smaken. Knasigt, va? Nu ska vi bara lösa flytten när han ju måste ta det väldigt lugnt. Blir väl köpa ännu mera hjälp. Ja, detta var en riktig reality check. Hans hjärtproblem har varit ganska abstrakta för mig, vi har varit ihop i tre år o under den tiden har liksom inget hänt. Idag blir det vilodag, kommer inte att röra en fena.

@Geggan Vad bra att man hittade problemet och nya mediciner, hoppas de verkar bra på honom. Kanske gillar han läget för att han inte är beroende, att han kan acceptera det för att kunna må bra. Ta det lugnt idag🌷💕

Idag maximalt dåligt humör. Grälar med min syster om gemensamma sommarstället, orolig för min sambo, räntehöjningar i precis fel tid, ont i en tand och oro för det. USCH! Och barnbarnen som skulle komma på lunch backade ur pga olika saker. Och så hela flytten o allt packande. Suuuuur! Suuuuug! Bar hem en flaska a-fritt från Coop. Jaja. Jag är förstås nykter men förrädiska tankar dyker upp- vad ska det tjäna till. Allt är ändå åt skogen. Nä, jag får försöka skärpa mig. Tack för att jag lite fått snacka av mig.

@Geggan Skitdagar kommer och går. Det är skönt att sätta ord på sina känslor, det hjälper att få pysa ut det man känner. Och vad hjälper det att dricka om allt känns som att det är åt skogen? Ingenting, mer än att det verkligen kommer att gå åt skogen då. Ilskna tankar, man känner skuld och man vill plåga sig själv, som man ofta gör. Bättre försöka tänka, jag känner mig arg, jag har rätt att känna mig arg. Sova på saken och försöka prata om det igen och berätta varför man kände sig arg. Försöka förstå varandra och komma på en lösning som funkar. Lättar sagt än gjort, men det är det som leder framåt och förbi självdestruktivitet. Att dricka är självdestruktivt.

Hoppas det känns bättre idag💕🌷

Tack @vår2022 ! Ja, sova på saken är inte dumt. Idag känns mycket riktigt bättre. Jag hade också glömt att ta en medicin i flera dagar, kan ha bidragit. Sommartidseländet påverkar mig också. Blir liksom lite jetlaggad. Ja, vilken klurig mekanism människan är. På sätt och vis enkel men med så många lager och möjligheter. Det är som du säger- skitdagar kommer och går. Så tacksam för forumet. Vet hur det har varit tidigare- en förrädisk tanke på alkohol dyker upp, man kämpar, men vet nånstans att tanken har slagit rot och om några dagar kommer jag att ge upp och ta det där jävla första glaset. Nu rycker man liksom upp tanken med rot och allt och den känns nu långt borta.

Idag igen lite jobbigt, sovit dåligt. Sommartiden..ältar en tabbe som jag har gjort med bolånet, borde ha lusläst papper bättre och handlat annorlunda- nu kommer vi att få lite högre ränta eftersom räntor nu stiger i rasande fart.? Hatar allt detta med banker och papper och lusläsa och fylla i och räkna osv osv. Så många turer! Så mycket som kan bli tokigt! Och min man var ju på sjukhuset då. Nå , jag får trösta mig med att dessa några hundralappar extra i månaden är en droppe i havet mot vad vinet kostade. Motsvarar 2-3 dagars konsumtion. Känner mig som en sån virrpanna. Inte ens nykterhet hjälper mig att tampas med detta. Skulle kräva total personlighetsförändring. Jag kan ju inte förvänta mig det omöjliga. Hade också missat att söka personbevis i tid men nuförtiden kan man ladda ner o skriva ut på bibblan. Så allt är inte sämre i denna allt krångligare värld. Imorgon kommer barnbarnen på avskedsmiddag hit till lägenheten som jag flyttade till när den äldsta föddes för 12 år sen och nu flyttar från. Så mycket kul vi har haft här! Önskar alla en god tisdag i snöstormen.

100 dagar. Ja, det har duggat tätt med milstolpar nu ett tag- 80,90,100 dagar. Blir ju lite glesare sen. Glad över varenda dag. Idag fick vi nycklar till nya lägenheten så det var ju passande. Det nya livet. Med inbyggd vinkyl, precis när även sambon blivit (ofrivilligt) helnykter. Lite löjligt. Vi kommer också att bo i ett riktigt restaurangdistrikt. Så det blir att sitta på uteservering o dricka ramlösa.

@Geggan Grattis 🎊 vilket bra jobb du gjort och gör.
Tänker att man kan skapa de milstolpar man vill. 105 dagar kan va precis lika stort som 100. Då kan man nå en milstolpe varje dag om man så vill 😅
Tänk så fina alkoholfria alternativ ni kan stoppa in i den vinkylen. Finns ju gott om lite lyxigare förpackningar även på dom ☺️

Tack @Argbiggan! Det är sant- alla tal är värda att firas! Dagarna tickar och nu börjar det bli lite grönt på marken- en utveckling som känns skön att följa tillsammans med tillfrisknande. Och bra tips med alternativ- jag har faktiskt inte varit så nyfiken utan kört stadigt med tonic zero och Jacobs creek unvined. Glad för tips på gott dricka!

@Geggan Grattis till 101 dagar!🥳. Tänk vad häftigt att få nycklarna till ett nytt hem och ett nytt nyktert liv, så symboliskt. Vinkylen blir perfekt att fylla alkoholfria alternativ i, så fräscht!

Ha en riktigt fin fredag!🌷💕🌞

@Geggan Jag har hjälp många, barn, svärmor, bror att både flytta och att flyttstädningen under senaste halvåret. Skittråkigt och skitjobbigt. Senast igår flyttstädade jag med min son, sade till honom: nu stänger vi av hjärna, vi slutar tänka, vi bara kör tills det är klart. Om 5 timmar sitter vi i bilen på väg tillbaka hem, det går fort. Precis som jag tänker när jag ska till tandläkaren, om en timme är det över, det går fort. Det hjälper faktiskt, stänga av jobbighetstankarna och bara köra på!💪